مالدیو

مهم ترین نکات سفر به مالدیو | راهنمای مسافرت به مالدیو

اگر به دنبال استراحت در یک طبیعت بسیار زیبا با آب و هوایی دلپذیر هستید، مالدیو بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. شک نداشته باشید که قدم زدن در سواحل مرجانی مالدیو و استراحت زیر درختان نخل بلند قامت، تجربه منحصر به فردی خواهد بود. 

این کشور طی دهه های اخیر به یکی از مشهورترین نواحی توریستی جهان تبدیل شده است و دلیل اصلی شهرت آن، آب های فیروزه ای، سواحل نقره ای و هتل های دریایی آن است. در این کشور بهترین امکانات را برای گذران یک تعطیلات بی نقص در اختیار خواهید داشت. اگر می خواهید با جاذبه های گردشگری مالدیو آشنا شوید و برای یک سفر جانانه به این کشور برنامه ریزی کنید، با ادامه این متن همراه ما باشید.

 معرفی کلی مالدیو

به طور کلی می توان این کشور را به دو دسته جزایر جنوبی و جزایر شمالی تقسیم کرد. همه این جزایر در یک سری موارد مانند طبیعت استوایی، آب های زلال و سواحل شنی شباهت هایی دارند، اما امکانات آن ها برای پذیرایی از مهمانان متفاوت است.

 جزایر جنوبی بر خلاف قسمت شمالی، در اغلب فصول سال خلوت هستند و اگر علاقه‌مند به گردش در یک طبیعت بکر هستید، پیشنهاد می شود که این جزایر را انتخاب کنید. با این حال هزینه اقامت در این نواحی بسیار گران تر است. همچنین این جزایر مناسب سفر خانوادگی نیستند و توصیه می شود که هنگام سفر به جزایر جنوبی فرزندان خود را همراه نبرید؛ زیرا برای رفت و آمد بین جزایر مختلف باید به صورت مکرر از قایق استفاده کنید و ممکن است کودکان شما در این فرایند دچار دریازدگی شوند. همچنین تفریحات رایج این جزایر برای کودکان مناسب نیست و ممکن است کودکان شما از این سفر لذت نبرند.

جزایر شمالی نسبت به جزایر جنوبی مسافران بیشتری را می پذیرند؛ زیرا از یک سو اغلب این جزایر یک فضای سفر خانوادگی را فراهم کرده اند و از سوی دیگر در آن ها تفریحات بیشتری برای وقت گذرانی فرزندان شما وجود دارد. به عنوان مثال، اغلب این جزایر همه امکانات غواصی زیر آب را برای همه سنین فراهم کرده اند و شما می توانید از گردش در کنار سایر اعضای خانواده حسابی لذت ببرید.

مالدیو

نکات سفر به مالدیو

نکته مهمی که باید در خصوص سفر به مالدیو در نظر داشته باشید این است که آب و هوای این کشور استوایی است. در طول سال سامانه های بارشی متعددی به این کشور وارد می شوند. به خصوص در فصل تابستان، هوای این کشور به شدت بارانی است. از این رو توصیه می شود که در فصل زمستان به کشور مالدیو سفر کنید؛ زیرا در این زمان دمای هوا حدود ۲۵ درجه سانتیگراد است و اگرچه همچنان باران می بارد اما بارش به گونه ای نیست که نتوانید از سفر خود لذت ببرید. همچنین هوای مالدیو برخلاف تابستان ها، در فصل زمستان کمتر شرجی است. 

برای سفر به مالدیو نیازی به ویزا ندارید و می توانید پس از مراجعه به سفارتخانه این کشور اقدامات اداری لازم را انجام دهید. معمولاً ویزای شما برای 30 روز صادر می شود و البته می توانید تا ۹۰ روز آن را تمدید کنید. هزینه صدور ویزا برای مالدیو ۵۰ تا ۷۰ دلار است.

همچنین توجه داشته باشید از آنجا مالدیو یک کشور مسلمان است، ورود الکل نیز به آن ممنوع است. همچنین شما نمی توانید در مکان های عمومی الکل مصرف کنید و مصرف مشروبات الکلی تنها در برخی از هتل ها و رستوران ها یا کافه ها مجاز است.

همچنین قوانین سختگیرانه ای نسبت به حفظ محیط زیست وجود دارد و شما نمی توانید زباله یا بطری را در داخل آب های منطقه بیندازید. علاوه بر آن شکار کردن جانوران خشکی زی و آبزی عواقب به شدت سنگینی را در پی خواهد داشت. مثلاً اگر حیواناتی مانند ستاره دریایی یا چتر دریایی را از سواحل بردارید، 1000 دلار جریمه خواهید شد. همچنین جریمه آسیب رساندن به حیات وحش زیر آب های نزدیک ساحل، ۵۰۰ دلار است.

علاوه بر این به یاد داشته باشید که وسیله حمل و نقل غالب در این جزیره قایق، کشتی و هواپیماهای دریایی است. پس اگر نسبت به استفاده از هر یک از این وسایل فوبیا دارید، از قبل باید برای این مسأله چاره ای بیاندیشید.

هزینه سفر به مالدیو

هزینه سفر شما بسته به زمان سفر، ایرلاین، نوع اقامت و هتلی که انتخاب می کنید، کاملاً متفاوت است. از آنجا که مالدیو یکی از کشورهای توریستی شرق آسیا به حساب می آید و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در تمام جهان است، قاعدتاً گران نیز خواهد بود. 

در نظر داشته باشید که هزینه سفر به این کشور به طور میانگین حدود شش هزار دلار است. اغلب تورهای محلی و دریایی این کشور هزینه ای جدا دارند و به ازای هر خدماتی که دریافت می کنید باید مبالغ قابل توجهی بپردازید. در ادامه جاذبه ها گردشگری مالدیو را معرفی می کنیم.

 مالدیو

مسجد جامع السلطان، نماد مذهبی مالدیو

این مسجد که در واقع بزرگترین بنای مذهبی مالدیو است، در پایتخت این کشور یعنی شهر ماله قرار دارد. شهرت اصلی این مسجد به بنای سفید رنگ مرمری، مناره های طلایی و باغ های محوطه آن است. گفته می شود که روزانه بیش از 5000 نمازگزار در این مکان به عبادت می پردازند. در این مجموعه کلاس های آموزشی مختلفی برگزار می شود و در آن یک سالن کنفرانس و یک کتابخانه نیز وجود دارد.

گفته می شود که افراد مشهور و برجسته بسیاری در محوطه این مسجد به خاک سپرده شده اند. با توجه به این که این بنا در سال ۱۶۵۶ ساخته شده، می توان مقبره افراد مختلفی از پیشوایان دینی تا سلاطین و بزرگان سیاسی را در آن پیدا کرد.

موزه ملی مالدیو و پارک سلطان

این مکان که به واسطه معماری عجیب و غریبش مشهور گشته است، در شهر ماله قرار دارد. این موزه مجموعه بزرگی از اشیای مختلف مربوط به زندگی ساکنان بومی منطقه، ابزار ماهیگیری و صنایع دستی را در بر دارد. 

ساختمان این موزه در واقع بخشی از کاخ سلطنتی ماله است که در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است. این کاخ بر اثر وقایع مختلف تخریب گشت و تنها بخشی از آن باقی مانده که اکنون به موزه اختصاص داده شده است. باغ ها و محوطه فضای سبز این کاخ نیز به یک پارک عمومی بزرگ تبدیل شده است که به آن پارک سلطان می گویند.

در این موزه می توانید آثار مختلفی همچون زیورآلات سنتی، اسلحه های قدیمی، ظروف، صنایع دستی، لباس های محلی و حتی تاج های پادشاهی را ببینید. اگر علاقه مند به آشنایی با تاریخ و فرهنگ مردم این کشور هستید، با مراجعه به این مکان همه اطلاعات لازم را به دست خواهید آورد.

در این موزه عتیقه های ارزشمند، دفینه های نایاب و اسناد تاریخی بسیار مهمی نیز به نمایش گذاشته شده اند. همچنین در این موزه یک تخته چوبی حکاکی شده از سلطان قاضی محمد نگهداری می شود که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد. از دیگر آثار مشهور این موزه می توان به تندیس مرجانی بودا اشاره کرد که گفته می شود در قرن یازدهم میلادی ساخته شده است.

 پارک سلطان

بازار سنتی ماگو 

قدم زدن در بازارهای محلی یکی از جذاب ترین بخش های هر سفری محسوب می شود. شما می توانید ساعت ها در این بازار قدیمی وقت بگذرانید و جدیدترین لباس ها و صنایع دستی محلی را خریداری کنید. اگر می خواهید که برای آشنایان خود سوغاتی از جنس آثار سنتی مالدیو خریداری کنید، با حضور در این بازار می توانید انتخاب های گسترده ای داشته باشید.

سنترو مال، بزرگترین مرکز خرید مالدیو 

یکی از محبوب ترین مراکز خرید مالدیو سنترومال است که در واقع بزرگترین پاساژ این کشور نیز محسوب می شود. البته امکانات این مجموعه تنها به بوتیک ها و مغازه های متعدد آن باز نمی گردد، بلکه شما می توانید در این پاساژ از سایر امکانات مانند باشگاه های تفریحی و سینما نیز استفاده کنید. 

مسجد هکورو میسکی 

قدمت این مسجد به چندین سده قبل باز می گردد. گفته می شود این بنا آن قدر قدیمی است که در ساخت آن از مصالح اولیه بومی همچون سنگ های مرجانی و چوب استفاده شده است. نمای چوبی این بنا در کنار بازسازی های مختلف در دوره های متفاوت، جلوه خاصی را از گذر زمان به نمایش گذاشته است. 

بازار ماهی فروش ها، بزرگترین بازار ماهی دنیا

 موقعیت ساحلی این کشور باعث شده که زندگی مردم آن با صیادی پیوندی ناگسستنی داشته باشد. این بزرگترین بازار فروش ماهی در مالدیو، یکی از مکان های دیدنی این کشور است که محل اصلی خرید و فروش محصولات مربوط به صیادی است. 

این بازار در واقع بزرگترین بازار ماهی در تمام دنیا نیز محسوب می شود. می توانید در این مکان طیف وسیعی از انواع ماهی را پیدا کنید. همچنین در اطراف این بازار، رستوران های دریایی متعددی ساخته شده اند که در آن ها غذاهایی با تازه ترین مواد اولیه ارائه می شوند.

تور زیردریایی نهنگ

 اگر به دنبال یک تجربه منحصر به فرد در مالدیو هستید، توصیه می شود که از تورهای زیردریایی نهنگ استفاده کنید. یک سفر کوتاه با این زیردریایی به شما این امکان را می دهد که شگفتی های زیر آب را تماشا کنید. در این زیردریایی پنجره هایی برای تماشای شنای موجودات کوچک و بزرگ آبی و طبیعت زیبای اقیانوسی فراهم شده است. شما می توانید با استفاده از این تور ۴۵ دقیقه ای در قلب اقیانوس، به تماشای زیبایی های خلقت بپردازید. 

تور زیردریایی نهنگ

کاخ مولی آگه، محل استقرار دولت

این کاخ در سال ۱۹۰۶ ساخته شده و در واقع محل استقرار حکومت پادشاهی این کشور بوده است. این مکان پس از سال ۱۹۸۶ که حکومت این کشور به جمهوری تغییر پیدا کرد، به محلی برای دفتر ریاست جمهوری تبدیل شد. اگر چه گردشگران می توانند بخش هایی از این مکان را ببینند، نباید فراموش کرد که این کاخ هنوز هم برای مقاصد سیاسی استفاده می شود و بخش مهمی از جلسات دولت در آن برگزار می گردد.

بنای یادبود سونامی 

یکی از وقایعی که کشور مالدیو را دستخوش تغییرات بسیاری کرد، سونامی عظیمی بود که در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد. این واقعه تلخ باعث از دست رفتن جان بسیاری از مردم شد. به همین دلیل در ساحل ماله یک بنای یادبود فلزی ساخته شده که نشانگر چرخش و فوران آب از درون اقیانوس است و نمادی برای گرامی داشت جان های از دست رفته است.

ساحل ماله آتول یا جزیره پادشاهان

این ساحل زیبا که در جزیره مرجانی کافو واقع شده، بهترین محل برای غواصی و کشف دنیای زیر آب است. این منطقه در گذشته محل زندگی خاندان سلطنتی این کشور بوده است. به همین رو به آن جزیره پادشاهان نیز می گویند. این جزیره پر از هتل های لوکس، رستوران های دریایی جذاب و کلبه های چوبی روی آب است. شما می توانید با حضور در این منطقه در کارناوال ها و جشن های محلی نیز شرکت کنید. همچنین برای گردشگران امکانات لازم جهت انجام استراحت و اسپا، پیاده روی و جت اسکی فراهم شده است.

جزیره هیتادلو، بزرگترین جزیره مالدیو

این منطقه بزرگترین و پرجمعیت ترین جزیره مالدیو است. قسمت جنوبی آن با گیاهان و بوته های آبرفتی پوشانده شده است که به آن مانگرو می گویند. این پوشش گیاهی در آب های شور ساحلی مناطق گرمسیری شکل می گیرد. 

دشت های این جزیره نیز با بوته های مختلف و مرداب های کوچک پوشانده شده است. جزیره هیتادلو نسبت به سایر جزیره های مالدیو سکنه بیشتری دارد و شما می توانید با قدم زدن در قسمت شمالی آن از خدمات رستوران ها و کافه های متعدد لذت ببرید.

جزیره هیتادلو

جزیره جیرا وارو، جزیره چهارفصل

 یکی از مشهورترین جزایر مالدیو جزیره جیرا وارو است. مردم محلی به این منطقه جزیره چهارفصل می گویند. در این ناحیه گونه های جانوری مختلفی مانند خرچنگ، پروانه، قناری و سینه سرخ زندگی می کنند. بسیاری از جزایر مالدیو تا همین اواخر مسکونی نبودند و این جزیره نیز از جمله آن ها محسوب می شود. جزیره جیرا وارو از سال ۲۰۰۴ مسکونی گشته و در آن زیرساخت های لازم برای اقامت مسافران فراهم شده است.

جزیره نالاگورالیدو، جزیره خورشید

منظره زیبای طلوع و غروب خورشید درنالاگورالیدو باعث شده که مردم نام آن را جزیره خورشید بگذارند. این منطقه با ساحل خیره کننده، گل های استواری زیبا، آب های فیروزه ای و سواحل درخشانش دل هر گردشگری را می برد. اغلب کسانی که برای گذراندن ماه عسل خود قصد سفر به این کشور را دارند، این جزیره را انتخاب می کنند. شما با سفر به جزیره خورشید می توانید از تفریحاتی مانند غواصی، موج سواری و قایق سواری نیز لذت ببرید.

صخره موز

این صخره که در شمال جزیره آتول واقع شده، یکی از مقاصد اصلی غواصی و شیرجه در جهان است. نامگذاری این صخره به ظاهر آن باز می گردد که شبیه میوه موز است. شما می توانید با حضور در این ناحیه به ورزش هایی مانند جت اسکی و غواصی بپردازید. همچنین می توانید با هم گروهی هایتان صخره نوردی کنید و از بالای بلندی ها به تماشای منظره شگفت انگیز آب های اقیانوسی بپردازید.

جزیره مرجانی آلیماتا 

جزیره زیبای مرجانی آلیماتا یکی از محبوب ترین مناطق مالدیو است. دور تا دور این جزیره محل هایی برای استراحت و آفتاب گرفتن ساخته شده است. همچنین شما می توانید در ساحل این جزیره والیبال بازی کنید و تنی به آب بزنید.

جزیره بیادو 

جزیره بیادو در قسمت جنوبی کشور مالدیو واقع شده و به واسطه پوشش گیاهی انبوهش مشهور است. از آنجا که آب و هوای این منطقه استوایی است، در آن گونه های درختی همچون موز، نارگیل و انبه به وفور یافت می شود. اغلب کسانی که به دنبال ماجراجویی در آب های آبی هستند، این جزیره را برای شنا و غواصی انتخاب می کنند.

جزیره باروس، مکانی برای تفریحات خانوادگی

اگر به دنبال یک تفریح خانوادگی در فضای آرام و زیبا هستید، بهتر است جزیره باروس را برای اقامت خود انتخاب کنید. البته فراموش نکنید که اغلب هتل ها و ویلاهای این جزیره بسیار لوکس و گران قیمت هستند. با این حال این اقامتگاه ها برنامه های متنوع تفریحی را تدارک دیده اند که ارزش هزینه کردن دارد.

جزیره باروس

جزیره میهیری، محلی برای رهایی از تکنولوژی

ویژگی خاصی که در خصوص این جزیره مورد اشاره قرار می گیرد این است که تکنولوژی در آن وجود ندارد. در اقامتگاه های این جزیره وسایل دیجیتال مانند تلویزیون نیز وجود ندارد. از این رو سفر به جزیره میهیری برای کسانی مناسب است که می خواهند مدتی را به طور کامل از دنیای بیرون جدا باشند اما امتیاز اصلی این جزیره به چشمه های آب گرم طبیعی آن باز می گردد که افراد برای استفاده های درمانی و رفع خستگی به آن پناه می برند.

جزیره کاکائو

مانند اغلب جزایر مالدیو این جزیره نیز با پوشش گیاهی استوایی پوشیده شده است. شما می توانید با استراحت در این جزیره کوچک حسابی تجدید قوا کنید. این جزیره ۳۳ ویلای روی آب دارد و در آن مکان هایی برای اسپا در نظر گرفته شده است.

جزیره هووا هندو، مناسب برای کودکان

این جزیره یکی از مناطقی است که برای سفر خانوادگی توصیه می شود زیرا اغلب امکاناتی که برای کودکان نیاز است، در آن فراهم شده است. فرزند شما می تواند با کمک یک غواص حرفه ای در آب های زیبای این منطقه شنا کنند و از نزدیک موجودات زیر دریا را تماشا کند. همچنین در اغلب رستوران ها و مراکز این جزیره، غذاهای محلی بسیار خوشمزه ای سرو می شوند. 

ساحل مافوشی، بهشت مالدیو

اغلب مردم بومی، از این ساحل با عنوان بهشت مالدیو یاد می کنند. این ساحل یکی از بزرگترین و بهترین سواحل این کشور محسوب می شود. سرتاسر جزیره مافوشی پر از درختان نخل است و دور تا دور ساحل، با کلبه های آبی و نیمکت هایی برای آفتاب گرفتن مجهز شده است. با حضور در این جزیره می توانید به تفریحات آبی مانند جت اسکی، والیبال ساحلی و شنا بپردازید. 

جزیره کانو هورا، محلی برای ماهیگیری

 اگر به دنبال قایق سواری و موج سواری هستید، جزیره کان هورا انتخاب مناسبی برای شما محسوب می شود. این جزیره سفید مرجانی، یکی از زیباترین مناطق این کشور است. همچنین این جزیره جزو معدود مناطقی است که می توانید در آن به ماهیگیری بپردازید. 

جزیره کوروهینا تاراگاندو 

بر خلاف سایر جزیره های مالدیو که به ورزش ها و تفریحات آبی مشهور شده اند، اهمیت این جزیره به تاریخچه مذهبی آن باز می گردد. در این جزیره می توانید باقی مانده های یک معبد بودایی را ببینید. این دین پیش از ورود اسلام، دین اصلی مردم این کشور بوده است. همچنین این جزیره به واسطه سبزی ها و میوه های تازه ای که در بازار محلی به فروش می رسد، میان گردشگران محبوبیت پیدا کرده است.

جزیره اتیمو

این جزیره نیز محل زندگی یکی از سلاطین گذشته مالدیو است. سلطان تنکوروفانو پس از بیرون راندن مهاجمان پرتغالی در این جزیره ساکن می شود. داستان استقامت و رشادت سلطان تنکوروفانو باعث شده که مردم برای او احترام بسیار زیادی قائل باشند.

جزیره گن

شهرت این جزیره نیز به وقایع تاریخی آن باز می گردد. این جزیره در زمان جنگ جهانی دوم، محل پایگاه هوایی انگلستان بوده است. به همین دلیل مردم بومی منطقه مجبور به ترک آن می شوند اما پس از پایان جنگ و خروج انگلیسی ها، مردم به این منطقه بازگشته و دوباره آن را بازسازی کردند. در حال حاضر فرودگاه به جا مانده از آن پایگاه هوایی، برای توسعه صنعت گردشگری این کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

جزیره گن

جزیره فیدهو، نماد همدلی مردم

پس از این که مردم جزیره گن منطقه سکونت خود را ترک کردند، به این جزیره پناه آوردند. این جزیره نماد مهمانپذیری و همدلی مردم مالدیو است زیرا زمانی که ساکنان بومی گن مجبور به ترک محل زندگی خود شدند، ساکنان فیدهو آن ها را با آغوش باز پذیرفتند.

جزیره هووافن فوشی، لذت اسپا با منظره زیر آب

اگر از طرفداران اسپا هستید جالب است بدانید که در این جزیره یک مرکز اسپای بسیار عظیم زیر آب قرار دارد. شما می توانید هنگام ریلکس کردن و دریافت ماساژ از منظره زیبای اقیانوس نیز لذت ببرید.

ساحل وادهو، جزیره آب های شب تاب

دلیل شهرت این ساحل، درخشش آب های آن در شب است. وجود فیتوپلانکتون ها در آب این ساحل باعث شده که شب ها، پس از تابیدن نور ماه، منظره شگفت انگیزی ایجاد شود. شما با قدم زدن در ساحل می توانید نورهای آبی متصاعد شده از این موجودات شگفت انگیز را تماشا کنید.

جزیره هول هوماله

این جزیره به ساخت و سازهای بی وقفه اش مشهور است. سرتاسر این جزیره با درخت های فراوان پوشانده شده است و خانه های بنا شده در این جزیره نمونه ای موفق از معماری سبز است. یکی از جاذبه های این ناحیه مسجد شیشه ای آن است که آسمان آبی را بازتاب می دهد.

سخن نهایی

همان گونه که در این مقاله توضیح دادیم مالدیو مجموعه ای از جزیره های مختلف است که برای رفتن به هر یک از آن ها باید از هواپیماهای کوچک یا قایق و کشتی استفاده کنید. جزایر این کشور به لحاظ آب های زلال و سواحل نقره ای خود شباهت بسیاری به هم دارند. در واقع آنچه که انتخاب را برای شما سخت خواهد کرد امکانات رفاهی است که در هر یک از جزیره ها برای میهمانان ارائه می شود. 

اغلب کسانی که به این کشور سفر می کنند آن را برای گذران یک تعطیلات رمانتیک مانند ماه عسل انتخاب می کنند، اما امکانات مفصلی نیز برای تفریح کودکان و نوجوانان فراهم شده است. این کشور همه وسایل لازم برای یک سفر آرام و در محیطی دنج را فراهم کرده است و اغلب جاذبه های دیدنی مالدیو پیرامون زیبایی های طبیعی آن تمرکز یافته اند. با این حال می توان ردپایی از ادیان قدیمی، جنگ ها و وقایع تاریخی را نیز در گوشه کنار آن مشاهده کرد.

اپیزود ۱۵: آسیای شرقی شهر نیویورک سفرنامه جذاب شرق آفریقا(کنیا، سرزمین ماسایی مارا) قسمت دوم الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد