فروش ارز

شرایط فروش ارز سهمیه ای تغییر کرد!

فروش ارز سرفصل کد ۵۶ یا همان ارز سهمیه ای از روز ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ به صورت واریز به حساب ارزی بانکی خواهد بود.

پیش از این فروش ارز سهمیه ای به صورت اسکناس در بانک ها و صرافی‌ها انجام می‌شد که بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تصمیم گرفت فروش ارز به صورت اسکناس در صرافی‌ها را ممنوع کند.

بر این اساس متقاضیان دریافت ارز در سرفصل کد ۵۶ به صورت اسکناس نخواهد بود بلکه به حساب ارزی متقاضی واریز می‌شود.

پیش از این مردم با پرداخت وجه می‌توانستند نسبت به خرید سهمیه ۲۰۰۰ یورویی (یا معادل آن نسبت به سایر ارزها) از طریق صرافی‌ها و شعب بانکی منتخب و مجاز اقدام کنند اما این روند از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، با تغییراتی مواجه شده است. بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، از این به بعد مردم برای خرید ارز سهمیه‌ای باید ابتدا حساب ارزی باز کنند و این مبلغ به‌صورت ارزی به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

در این روش جدید افراد بالای ۱۸ سال باید حساب ارزی افتتاح کنند و برای افتتاح نیز باید معادل ریالی ۱۰۰ دلار به حساب واریز شود.

افتتاح حساب ارزی نیز تنها در بانک‌هایی که حساب ارزی دارند امکان‌پذیر است. هر متقاضی می‌تواند ۲ هزار دلار ارز دریافت کند که این رقم پس از پنج روز از واریز به حساب قابل برداشت است.

نکته قابل توجه این است که باید یک سال از زمان دریافت ارز خدماتی توسط فرد گذشته باشد.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی مبلغ کمکی از طرف بانک مرکزی و با قیمت کمتر از ارز آزاد است که به مسافران برای سفرهای خارجی (سیاحتی یا زیارتی) داده می‌شود. این ارز فقط سالی یک بار به مسافران داده‌ می‌شود و آن‌ها باید برای دریافت، فقط به یکی از بانک‌های ارزی مشخص، مراجعه کنند.

فروش ارز

مزایای دریافت ارز مسافرتی چیست؟

قیمت ارز سهمیه ای کمتر از ارز در بازار آزاد است. نرخ ارز دولتی چند هزار تومان کمتر از ارز آزاد است. بنابراین افراد با خرید این ارز می توانند مبلغی هر چند اندک را در سفر خود صرفه جویی کنند.

ارز مسافرتی چقدر است؟

قبلاً سهمیه ارز برای افرادی که قصد سفر به کشور خارجی داشتند، معادل با ۲۲۰۰ یورو بود؛ یعنی مهم نبود مسافر قصد سفر به کجا را دارد؟ یا اصلاً هدفش از سفر چیست؟ یا حتی چگونه به آن کشور سفر می‌کند؟

اما از دی ماه سال ۱۴۰۰ بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر کرد تا به موجب این بخشنامه وضعیت فروش ارز مسافرتی را سروسامان دهد. بر اساس این بخشنامه سقف فروش این ارز کاهش پیدا کرد. البته در تیرماه ۱۴۰۱ این ارز مجدد کمتر شد و به مبالغ زیر رسید. حالا میزان ارز مسافرتی قابل دریافت توسط مسافرانی که با ویزای گردشگری یا مسافرتی قصد سفر به یک کشور خارجی را دارند به شرح زیر است:

  • سفر هوایی به کشورهای نیازمند دریافت ویزا: ۵۰۰ یورو
  • سفر هوایی به کشورهای بدون نیاز به دریافت ویزا: ۳۰۰ یورو
  • سفر زمینی، ریلی و دریایی: ۳۰۰ یورو (یا معادل آن به تمامی ارزها)

متقاضیان و مسافران خارج از کشور همچنین این گزینه را در اختیار دارند که از صرافی‌های مجاز تا ۲۰۰۰ یورو با نرخ بازار ارز توافقی خریداری کنند. البته دریافت این مبلغ بسیار دشوار است و متقاضیان روزها باید در صف های طولانی در انتظار دریافت ارز دولتی بمانند.

برای دریافت ارز مسافرتی چه مدارکی لازم است؟

مهم‌ترین چیزی که باید بدانید و بسیار دقت کنید، مدارکی است که زمان درخواست ارز مسافرتی ۱۴۰2 باید همراه داشته باشید. 

  • اصل و کپی گذرنامه‌ ایرانی شخص: برای دریافت ارز مسافرتی حتماً باید گذرنامه شما حداقل به مدت ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  • ارائه اصل و کپی بلیت هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی: دقت داشته باشید اگر بلیت خود را به صورت اینترنتی خریده‌اید، کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده بلیت و تاریخ و زمان خرید روی آن نوشته شده باشد.
  • ارائه اصل و کپی کارت ملی
  • ارائه رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور: هر بار می‌خواهید از کشور خارج شوید، باید مبلغی تحت عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید. این مبلغ بستگی به این که چندمین سفر خارجی شماست، متفاوت است.
  • ارائه اصل و کپی ویزا: البته درصورتی که قصد سفر به کشورهای نیازمند ویزا را دارید.
  • تکمیل فرم درخواست ارز: توجه داشته باشید باید این فرم را در کمال دقت پر کنید چون اگر اشتباهی در آن باشد یا ناقص باقی بماند، برایتان مشکل‌ساز خواهد شد.
  • پرداخت مبلغ ریالی مبادلاتی روز ارز درخواستی و تحویل رسید آن: امکان دارد صرافی‌های دولتی علاوه بر مبلغ روز ارز درخواستی، مبلغی هم به عنوان کارمزد فروش آن ارز از شما دریافت کنند.
  • شماره موبایل و حساب بانکی معتبر: شماره تماسی و حساب بانکی که به صرافی دولتی اعلام می‌کنید، باید دقیقاً به نام خودتان باشد.

از کجا ارز سهمیه ای بگیرید؟

در حال حاضر می‌توانید ارز مسافرتی را از صرافی‌های بانکی، صرافی‌های دولتی و صرافی‌های خصوصی با مجوز رسمی از بانک مرکزی دریافت کنید. این مراکز اول مدارک شما را بررسی می‌کنند و بعد ارز مسافرتی را به یورو یا معادل دلاری و پوندی آن به شما خواهند داد.

برای آن که به صورت حضوری این ارز را تهیه کنید، لازم است مدارک موردنیاز را جمع‌آوری و به یکی از صرافی‌های دولتی مراجعه کنید. درباره صرافی‌ها در نظر داشته باشید حتماً به یک صرافی معتبر مراجعه کنید تا بعداً به مشکل نخورید.

علاوه بر این بانک مرکزی ایران یک سامانه آنلاین برای عرضه ارز مسافرتی هم راه‌اندازی کرده است. شما می توانید به سایت https://my.ice.ir/ مراجعه کنید. این سایت با اسم بازار متشکل ارزی هم شناخته شده است. در این سایت اول اطلاعات هویتی خود را ثبت می‌کنید و فهرست صرافی‌های مجاز را بررسی می‌کنید.

بعد از این که درخواستتان را برای صرافی موردنظر ثبت کردید، زمان مراجعه به صرافی و دریافت ارز مسافرتی از طریق پیامک به شما ارسال می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت این سامانه فرایند پیدا کردن صرافی و امور اولیه را آسان‌تر کرده است.

اپیزود ۲۱: سفر با ماشین شهر برلین  انگیزه از انگیزه الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد