همه چیز درباره جهانگردی با خودرو شخصی

همه چیز درباره جهانگردی با خودرو شخصی

امتیاز این مطلب : 4.9

همانطور که می دانید بنیامین رضایی یا همان بنیامین مارکو رکورددار جهانگردی با خودرو شخصی در ایران است. او در سال 2019 موفق شد با یک خودرو 207 فاصله تهران تا جبل الطارق در اسپانیا را سفر کند. 

این سفر تاریخی مقدمه ای شد تا ما در این مطلب تمام آنچه را که برای جهانگردی با خودرو شخصی نیاز است بدانید به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

کاپوتاژ

کاپوتاژ در واقع گذرنامه یک خودرو برای سفر به کشورهای مختلف است. این گواهی فقط برای مالک خودرو صادر می‌شود و یک سال اعتبار دارد. برای دریافت کاپوتاژ می‌توان به ادارات گمرک واقع در مراکز استان‌ها مراجعه کرد و با ارائه مدارک مورد نیاز آن‌را دریافت کرد. صدور کاپوتاژ زمان بر نیست و پس از طی مراحل تعیین شده، صادر و به متقاضی تحویل داده می‌شود. برای دریافت کاپوتاژ کلیه مدارک خودرو لازم است و باید توجه داشت که اعتبار برخی از مدارک به اتمام نرسیده باشد. مدارک لازم برای دریافت کاپوتاژ عبارتند از:

  • گذرنامه مالک خودرو
  • گواهینامه رانندگی مالک خودرو
  • مدارک خودرو که عبارت است از: سند خودرو، بیمه‌نامه خودرو، برگ سبز، کارت ماشین
  • ترجمه تمامی مدارک فوق توسط مؤسسات معتبر ترجمه
  • یک قطعه عکس پرسنلی با زمینه سفید
  • رسید پرداخت هزینه‌ها

گواهینامه بین المللی

پس از دریافت کاپوتاژ دومین مدرک مورد نیاز برای جهانگردی با خودرو شخصی گواهینامه بین‌المللی است. برای دریافت گواهینامه بین‌المللی باید به فدراسیون اتومبیل‌رانی و جهانگردی ایران مراجعه کرد. می‌توان به‌صورت اینترنتی یا حضوری برای دریافت این گواهینامه اقدام کرد. گواهینامه بین‌المللی با اعتبار یک‌ساله و سه‌ساله صادر شده و قابل تمدید نیست. پس از پایان اعتبار باید برای دریافت گواهینامه جدید اقدام کرد. مدارکی که جهت دریافت گواهینامه بین‌المللی لازم است عبارتند از:

  • کاپوتاژ خودرو
  • اصل یا کپی صفحه اول پاسپورت مالک خودرو
  • گواهینامه رانندگی
  • یک قطعه عکس پرسنلی
  • پرداخت هزینه‌ها
  • پلاک ترانزیت خودرو

پس از دریافت گواهینامه بین‌المللی فرایند دریافت مدارک به مرحله دریافت پلاک ترانزیت خودرو می‌رسد. پلاک ترانزیت خودرو یک ویزای جهانگردی معتبر برای خودروی شما است که بدون آن امکان تردد در بسیاری از کشورها وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر بدون پلاک ترانزیت در سفرهای خارجی با خودرو به کشورهایی که ویزا لازم دارند، اجازه ورود خودرو به آن کشور را نخواهند داد. ورود بدون پلاک ترانزیت خودرو به چنین کشورهایی جرم محسوب شده و جریمه‌های سنگینی به همراه دارد. 

نکته مهم: اعتبار پلاک بین‌المللی دائمی است و هنگام فروش خود رو باید به خریدار و مالک جدید انتقال داده شود.

بنیامین مارکو با پژو 207

لطفاً در خرید اسناد رانندگی بین المللی به نکات زیر دقت فرمایید:

1 – عرضه گواهینامه های غیر رسمی بر روی اینترنت با عناوینی مانند گواهینامه رسمی با کارت هوشمند و گواهینامه های بلند مدت بیست ساله گسترش یافته است. هرگونه ترجمه گواهینامه ملی، کارت هوشمند و امثال آن که توسط فروشندگان اینترنتی یا غیر اینترنتی ارائه می شود، سندی غیر رسمی و فاقد وجاهت قانونی است. به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته الزاماً عبارت Unofficial یا غیر رسمی بر روی این اسناد درج می شود. متأسفانه در کشور با سوء استفاده از ناآگاهی مشتریان از ضوابط بین المللی، شاهد عرضه این نوع اسناد با عنوان گواهینامه رسمی بین المللی هستیم. ارائه این اسناد غیر رسمی در زمان درخواست پلیس در بسیاری از کشورها موجب توقیف خودرو و راننده می شود.

طبق معاهدات سازمان ملل، گواهینامه های رسمی بین المللی رانندگی در هر کشور فقط توسط کانونهای عضو FIA صادر می گردد که در ایران، تنها عضو رسمی FIA کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران است.

2- اسناد رانندگی بین المللی صادر شده (پس از دریافت پیامک مبنی بر صادر شدن مجوز بین المللی)، در کلیه نقاط کشور پس از 7 روز کاری (بدون احتساب روزهای تعطیل) به دست شما خواهد رسید.

*شهروندان تهرانی می توانند گواهینامه رانندگی بین المللی خود را بدون مراجعه حضوری و از طریق ثبت درخواست در سامانه نوبت دهی اینترنتی (VIP) و بخش بسته نقره ای، حداکثر تا 24 ساعت پس از ثبت درخواست توسط پیک کانون دریافت نمایند (شماره تماس با VIP نقره ای 33072700 — 09195378007)

3-اسناد رانندگی بین المللی صادره صرفاً از طریق پست ارسال می گردد و در صورت مراجعه حضوری متقاضی، به هیچ وجه امکان تحویل وجود ندارد.

4- متقاضیان محترم در صورتی که می خواهند اسناد رانندگی بین المللی را سریعتر از زمان اعلام شده در اختیار داشته باشند می توانند به صورت حضوری (بدون ثبت اینترنتی) به نمایندگی های صدور اسناد در سراسر کشور مراجعه نموده و در همان روز اسناد را دریافت نمایند.

 آدرس و تلفن نمایندگی های صدور اسناد در سراسر کشور را می توانید در سایت کانون جهانگردی جست‌وجو و مشاهده نموده و یا از طریق تماس با شماره 09629 کسب اطلاع نمائید.

5- اسناد رانندگی بین المللی صادر شده توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ظاهری استاندارد داشته و گواهینامه ها به صورت یک یا سه ساله، دفترچه مالکیت به صورت یک ساله به نام راننده و پلاک های ترانزیت به صورت دائمی برای خودرو صادر می گردد.

6- متقاضیان محترمی که قصد دارند وارد کشور آذربایجان شوند باید درخواست مجوز بین المللی 3 ساله نمایند.

7- برای ثبت درخواست آنلاین اسناد ترانزیت (دفترچه مالکیت و پلاک ترانزیت) می بایست ابتدا به گمرکات اجرایی مجاز مراجعه نموده و پروانه خروج وسیله نقلیه را دریافت نمائید.

لطفاً در صورت وجود هرگونه سؤال و یا ابهام با شماره تلفن 11-02188500209 در ساعت اداری تماس حاصل فرمائید.

ویزا

برای ورود به بسیاری از کشورها شما نیاز به ویزا دارید. این ویزا در سفر خارجی با خودرو شامل تمام سرنشینان خودرو می شود و همه آن‌ها باید ویزای کشور مقصد را داشته باشند.

جهانگردی با خودرو شخصی

بیمه خودرو

آخرین مرحله تهیه مدارک برای گردشگری با خودرو شخصی تهیه بیمه خودرو و پرداخت هزینه‌های آن است. بیمه بین‌المللی خودرو یا کارت سبز یک مدرک مهم برای سفر با خودروی شخصی به بسیاری از کشورها، به‌ویژه کشورهای اروپایی است. این بیمه بر اساس قوانین بیمه‌ای کشورهای مختلف قیمت و هزینه‌های متفاوتی دارد. در برخی از کشورها مانند ترکیه هنگام ورود به خاک این کشور هزینه بیمه شخص ثالث بین‌المللی یا همان کارت سبز را دریافت می‌کنند. مبلغ این بیمه در ترکیه نسبت به ایران بیشتر است و البته مدت اعتبار آن هم طولانی‌تر خواهد بود. قیمت بیمه خودرو برای سفرهای خارجی با توجه به مقصد یا مقصدهای سفر و نوع خودرو تعیین می‌شود.

هزینه های جهانگردی با خودرو شخصی

هرینه های سفر خارجی با ماشین در زمان تنظیم این گزارش بر این اساس است:

  • هزینه کاپوتاژ مبلغی حدود یک میلیون تومان است. پس از پرداخت هزینه‌های مورد نیاز کاپوتاژ در همان روز صادر خواهد شد.
  • بر اساس تعرفه‌های جدید، هزینه صدور گواهینامه بین‌المللی مبلغ ۲۴۰ هزار تومان است. پس از پرداخت هزینه‌ پیامک صدور گواهینامه برای متقاضیان ارسال خواهد شد. متقاضیان ساکن تهران حداکثر تا دو روز و متقاضیان ساکن شهرستان‌ حداکثر تا یک هفته پس از دریافت این پیامک گواهینامه خود را تحویل خواهند گرفت.
  • در برخی از مرزهای زمینی مسافران هنگام سفر خارجی با خودرو باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند. به‌عنوان مثال عوارض خروج از مرز ارمنستان برای هر سرنشین مبلغ چهارصد تا هشت‌صد هزار تومان خواهد بود.
  • در صورتی که فاصله زمانی بین آخرین سفر خارجی با خودرو و مسافرت فعلی به خارج از کشور کمتر از سه ماه باشد، باید اختلاف قیمت بنزینی که در ایران برای پر کردن باک استفاده شده پرداخت شود. این مبلغ بر اساس حجم بنزین فعلی موجود در باک خودرو محاسبه نمی‌شود. ظرفیت کلی باک بنزین و هزینه یک باک پر برای این محاسبه در نظر گرفته خواهد شد.

نکات مهم برای سفر خارجی با ماشین

جهانگردی با خودرو شخصی

سفر با ماشین چه در داخل و چه در خارج از کشور لذت بخش و خاطره انگیز است اما مانند هر سفر دیگری شما به عنوان راننده باید قبل از سفر خود را آماده کنید. در اینجا ما مهمترین نکاتی که باید پیش از سفر خارجی با ماشین بدانید را به شما خواهیم گفت. 

  • بررسی دقیق مسائل فنی خودرو

هر راننده با تجربه ای به خوبی می داند که باید پیش از سفر از سالم بودن ماشین خود اطمینان حاصل کند. بنابراین فرقی ندارد که مقصد شما کجا باشد شما باید از سالم بودن قطعات ماشین خود اطمینان داشته باشید. همچنین برای سفرهای خارجی بهتر است لوازم یدکی خودرو را به همراه داشته باشید. این موضوع به خصوص در مورد خودروهای تولید داخل و یا چینی اهمیت بسیار زیادی دارد.

همچنین از همراه داشتن تجهیزات و لوازم ضروری مانند لاستیک زاپاس، جعبه ابزار، جک و تابلوی هشدار غافل نشوید. 

  • اطلاع از شرایط جاده‌ها

مانند مورد قبل اطلاع از شرایط جاده‌ها نیز برای هر سفری با خودرو شخصی لازم و ضروری است. اطلاع از شرایط جوّی در مسیر، نوع جاده‌ها، مسیرهای خطرناک و پیچ و خم‌های جاده مهم‌ترین اصل در تأمین امنیت و کاهش احتمال سوانح است.

  • آشنایی با قوانین و فرهنگ رانندگی

هر چند قوانین و تابلوهای راهنمایی و رانندگی دارای استانداردهای جهانی هستند اما هر کشوری فرهنگ رانندگی خاص خود را دارد. بنابراین توصیه ما این است که در کشورهای دیگر احترام به قانون و رعایت تمامی استانداردهای رانندگی را فراموش نکنید.

  • توقف در نقاط امن

حتماً پیش از سفر از نقاط امنی که می خواهید در طول سفر توقف کنید اطمینان حاصل کنید. به خصوص در کشورهای همسایه ایران به دلیل تنش ها و درگیری های مختلف باید در این مورد دقت بیشتری داشته باشید. 

تجربه های بنیامین رضایی از گردشگری با خودرو شخصی

شما می توانید تجربه های منحصر به فرد بنیامین مارکو از سفرهای هیجان انگیزش با ماشین 207 را در اینستاگرام و سایت بنیامین مارکو ببینید. این تجربه های بی نظیر به شما کمک می کند تا سفری خاطره انگیز را تجربه کنید. 

اپیزود ۲۲: سوئیس‌گردی کشور آلبانی سلانسر گیلان الماسهای آفریقایی

8 دیدگاه از کاربران

  1. ماشاالله واقعا جای تحسین داری بی نظیری انسان دنیا دیده به شما میگن خیلی دوست دارم ی همچین تجربیاتی داشته باشم .کلا عاشق سفر کردنم تقریبا سفر نامه هاتو خواندم تو ایستا هم سفرهاتو تا حدودی دیدم واقعا به وجد اومد آفرین به تو آفرین به این همه دل و جرات آفرین به تو که به دنبال آرزوها وعشقت قدم برداشتی انشالله روز به روز موفق تراز دیروزباشی بی نظیری پس واقعا هروقت پیج اینستا پست ها واستوریها هایلایتهارو میبینم حس و حالم خوب میشه ممنونم پسر زیبا.

    1. سلام. ممنونم که نظرتون رو باهام به اشتراک گذاشتید. آرزوی بهترین ها رو برای شما دارم

  2. عالی مرسی از اطلاعاتی که در اختیار سفر دوستان میزارید 🙏🏻☘️

    1. با عرض سلام خدمت جهانگرد عزیزمون آقای بنیامین رضایی عزیز
      داداش من فقط ی خواهشی دارم ازت یکی از اون تیشرت های سوئیس رو برام هدیه کنی واقعا خیلی لازم دارم ممنونم ازت. فدایی داری

  3. مثل همیشه عالی عزیز ایشالله تشریف بیاری عمان در خدمت باشیم دوست خوبم بنیامین جان مرسی بابت وقتی که میزاری و اینقدر دقیق و با نظم اطلاعات مفید برای ما شیر میکنی عزیز و امیدوارم سفر خوبی داشته باشی
    سفر بی خط
    دوستدار شما
    عمان با شاهین ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

  4. بنیامین جان من تا آخرش خوندم به امید اینکه ببینم چند فروختی ماشینو😐

  5. بنیامین عزیز
    جهانگرد موفق
    امیدوارم در تمام مراحل زندگی مثل سفرهای خوب تون موفق باشید همه بخش های سفرتون لذت بخش هست.شما تنهای کسی که سوالات فالورهاتون کامل جامع پاسخ می فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد