یورو

آشنایی با یورو، ارز رایج کشورهای اتحادیه اروپا

یورو، واحد پول قدرتمند ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپاست. این پول در سال ۲۰۰۲ برای برقراری تعاملات اقتصادی گسترده و کاهش نوسانات بازارهای ملی در اروپا خلق شد؛ اما پس از آن به یکی از قدرتمندترین ارزهای جهان تبدیل شده و پیامدهای مثبتی را نیز برای پیشرفت کشورهای عضو به دنبال داشت. اگر قصد سفر به اروپا را دارید یا به هر دلیلی علاقه مند هستید که نسبت به ارز رایج اروپایی اطلاعاتی را کسب کنید، با ادامه این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله توضیح خواهیم داد که اهمیت این پول مشترک چیست. چه کشورهایی آن را به طور روزمره مورد استفاده قرار می دهند و مزایا و پیامدهای وضع یورو به عنوان پول ملی کشور چیست. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

تاریخچه خلق یورو

در سال 1999 بود که 12 کشور صنعتی اروپا، یعنی فرانسه، آلمان، انگلیس، ایرلند، ایتالیا، هلند، بلژیک، پرتغال، اسپانیا، لوکزامبورگ، دانمارک و یونان، پیمانی را با عنوان «ماستریخت» بین خود منعقد کردند. بر مبنای این کنوانسیون قرار شد یک واحد پولی یکسان برای تعاملات اقتصادی اروپا مورد استفاده قرار گیرد؛ اما بعدها انگلیس از این پیمان خارج شد و در عوض کشورهای دیگری به این مجموعه پیوستند.

هدف از وضع Euro، رسیدن به صلح پایدار پس از بهبود خرابی های ناشی از جنگ های جهانی، توسعه همه جانبه و همبستگی های سیاسی و اقتصادی بود. به دلیل نتایج مثبتی که وضع پول مشترک برای توسعه این کشورها داشت، امروزه یورو به یکی از مهم ترین ارزهای جهان تبدیل شده است.

یورو، ارز رایج کشورهای اتحادیه اروپا

یورو ارز رایج کدام کشورها است؟

در حال حاضر از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، 19 کشور از Euro به عنوان ارز رایج خود استفاده می کنند. علاوه بر کشورهایی که به عنوان بنیان گذاران یورو از آن ها نام برده شد، در حال حاضر لیتوانی، سوئد، قبرس، مالت، اسلواکی، استونی، اسلوونی و فنلاند نیز در تعاملات روزمره خود از این واحد پولی استفاده می کنند.

کشورهای اروپایی دیگری نیز هستند که اگر چه بخشی از اتحادیه اروپا محسوب نمی شوند، با این حال طبق قراردادهای رسمی که با این اتحادیه دارند از این ارز به عنوان ارز واقعی خود استفاده می کنند. آندورا، مونته نگرو، موناکو، واتیکان و سن مارینو کشورهایی هستند که با وجود بیرون بودن از اتحادیه اروپا، به طور گسترده در همه تعاملات اقتصادی خود از این واحد پولی استفاده می کنند.

همچنین، این ارز به طور گسترده در سایر کشورهای اروپایی نیز کاربرد دارد. کشورهای بلغارستان، جمهوری چک، لهستان، سوئد، مجارستان، رومانی و کرواسی از جمله کشورهایی هستند که به استفاده از ارز رایج Euro تمایل دارند؛ اما چون نمی توانند معیارهای مدنظر کشورهای عضو را رعایت کنند باید تا رسیدن به وضع مطلوب صبر کنند. اقتصاد این کشورها علی رغم پیشرفتی که داشته است، هنوز آماده به کار گیری این ارز نیست.

تعهدات کشورهای عضو برای استفاده از یورو

  • کشورهایی که نام برده شد، برای استفاده از این ارز مشترک مبادلاتی، باید معیارهای مدنظر کنوانسیون را رعایت کنند. این معیارها به شرح زیر است.
  • مهم ترین موضوع این است که کسری بودجه سالانه هیچ یک از این کشورها، نباید بیش از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی شأن باشد.
  • همچنین نرخ ارز این کشورها باید ثابت بماند و بدهی های هیچ کدام نباید بیش از ۶۰ درصد تولید ناخالصشان باشد.
  • نرخ تورم کشورهای عضو نیز باید به اندازه 5/1 درصد میانگین نرخ سه کشوری باشد که پایین ترین تورم را در اتحادیه اروپا دارند.
  • علاوه بر آن، نرخ بهره مدت کشورهای عضو نیز باید حدود 2 درصد باشد.
  • همچنین در این پیمان تأکید شده است که کشورهای عضو، باید اقدامات مهمی در جهت کاهش بدهی های خود انجام دهند.
یورو، ارز رایج کشورهای اتحادیه اروپا

مزایا و ویژگی های Euro

با توجه به اصولی که برای استفاده از ی Euro به عنوان ارز رایج کشورهای اروپایی وضع شده بود، این کشورها توانستند نوسانات تبدیل ارز خارجی را به راحتی حذف کنند و در نتیجه داد و ستدها با دیگر کشورهای اروپایی را افزایش دهند.

همچنین استفاده از پول مشترک منجر شد که در کشورهای مختلف، مقایسه قیمت ها به راحتی امکان پذیر باشد. در نتیجه رقابت کشورها برای تولید کالاهای بهتر و باکیفیت افزایش یافت و چرخ های اقتصادی کشورهای عضو با قدرت به حرکت درآمد.

در نهایت این مصرف کنندگان بودند که نفع اصلی را بردند؛ زیرا ارز یکسان باعث شد که بتوانند از هر نقطه ای از اروپا به راحتی کالاها و خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند و خیالشان بابت بسیاری از مسائل همچون کلاهبرداری ها، گران فروشی، عدم شفافیت و … راحت شود.

استفاده از پول واحد در کشورهای مختلف منجر شد که قیمت ها در منطقه یورو تا حد زیادی ثبات پیدا کند. در نتیجه تجارت با باقی کشورهای جهان نیز وجهی ایمن و پویا به خود پیدا کرد.

در نهایت با بهبود ثبات و رشد اقتصادی در کشورهای عضو، بازارهای مالی یکپارچه تر و کارآمدتر شد.

شکل گیری ارز مشترک، نفوذ بیشتر کشورهای اروپایی در اقتصاد جهانی را به دنبال داشت. به نحوی که می توان گفت اکنون یورو نشانه ملموس هویت و قدرت اروپایی است.

در نتیجه استفاده از این پول، کشورهای مختلف اروپا، در اوج آشوب های سیاسی و اقتصادی همبستگی خود را حفظ کردند.

نظارت بر Euro به عهده کیست؟

بانک مرکزی اروپا یا ECB در شهر فرانکفورت تأسیس شده است تا بر این ارز و عملکرد کشورهای عضو نظارت کند. این بانک یک نهاد مستقل و بی طرف است که حق انحصاری صدور اسکناس های یورو را در دست دارد. همچنین این بانک مسئول سیاست پولی منطقه Euro است. رئیس بانک مرکزی اروپا هر ۸ سال تغییر پیدا می‌کند و رئیس بعدی توسط همه اعضای کشورهای اتحادیه اروپا انتخاب می شود.

یورو، ارز رایج کشورهای اتحادیه اروپا

تقسیم بندی اسکناس ها و سکه های یورو

اسکناس های یورو شامل اسکناس هایی با ارزش 5، 10، 20، 50، 100، 200، 500، 1000 یورو می شوند. هر یورو به ۱۰۰ سِنت قابل تقسیم است. بر این مبنا سکه های این ارز اروپایی، شامل سکه های 1، 2، 5، 10، 20 سِنتی است. همچنین سکه های 1 و 2 یورو نیز برای تسهیل استفاده ضرب شده اند.

از آنجا که ضرب سکه ها، برخلاف اسکناس ها که تنها توسط بانک مرکزی اروپا تولید می شوند، توسط سایر کشورهای عضو انجام می گردند؛ سکه های یورویی در کشورهای گوناگون دارای تصاویر مختلف هستند.

یورو، دومین پول قدرتمند جهان

شکل گیری یک بازار بین المللی قوی، با همکاری کشورهای عضو، در خصوص استفاده از یک ارز مشترک منجر شد که امروز Euro به دومین ارز قدرتمند جهان، پس از دلار آمریکا تبدیل شود. در حال حاضر حدود ۳۴۰ میلیون نفر در مبادلات روزانه خود در سراسر جهان از این ارز استفاده می کنند. همچنین بین ۲۰ تا ۲۵ درصد یوروهای چاپ شده در خارج از منطقه اتحادیه اروپا مبادله می شوند.

جمع بندی

تصمیم گیری در خصوص استفاده از یک ارز رایج در کشورهای عضو اتحادیه اروپا منجر شد که دولتمردان این کشورها با حذف کردن مشکلات تبدیل ارز، نگرانی بابت جعل اسکناس و به هم خوردن بازارهای ملی، اقتصاد پایداری را ایجاد کنند. همچنین این کشورها توانستند از این طریق از سقوط اقتصادی کشورهای عضو جلوگیری کنند و توسعه پایدار و همه جانبه ای را با کشورهای همجوار خود ایجاد کنند.

 در حال حاضر شما می توانید با در دست داشتن اسکناس ها و سکه های Euro به راحتی به اغلب کشورهای اروپایی سفر کنید. سپس با خیال راحت، اجناس و کالاهای یکسان را از نقاط مختلف با قیمت ثابتی خریداری کنید. به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصاد بین الملل، قدرت و پایداری این ارز باعث شده که در حال حاضر به یک منبع قابل اطمینان برای سرمایه گذاری و پس انداز نیز تبدیل شود. نظر شما در خصوص شکل گیری، کاربرد و اهمیت این ارز چیست؟ لطفاً نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

اپیزود ۱۲-۱: اروپا گردی قاره اروپا سفرنامه اروپا هشتاد روز دور اروپا

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد