سفر ارزان به شیراز

راه‌های سفر ارزان به شیراز | راهنمای دیدار اقتصادی از شهر حافظ و بهارنارنج

شیراز یکی از شهرهایی است که همه افراد حداقل برای یک بار در زندگی‌شان هم که شده باید از آن دیدن کنند. این شهر به دلیل جاذبه‌های مهم تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی بسیاری که دارد، هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر ایران و جهان به سمت خود می‌کشاند. اما برای خیلی از افرادی که دغدغه سفرهای ارزان قیمت و مقرون به صرفه را دارند، ممکن است سفر به این شهر کمی هزینه‌بردار باشد. اگر شما هم طرفدار سفرهای اقتصادی هستید، ما اینجاییم تا به شما راه‌های سفر ارزان به شیراز را معرفی کنیم.

تاثیر انتخاب وسیله نقلیه در سفر ارزان به شیراز

اولین نکته‌ای که برای سفر به شیراز باید مد نظر داشته باشید، انتخاب نوع وسیله نقلیه است. توجه به همین نکته ساده اما مهم باعث می‌شود تا در هزینه‌های خود تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید. مثلا اگر از طریق زمینی و با اتوبوس به شیراز سفر کنید، هزینه کمتری را نسبت به سفر با هواپیما پرداخت خواهید کرد. اما با توجه به این‌که شیراز در جنوب غربی کشور واقع شده، برای افرادی که از نواحی شمالی کشور بخواهند به این شهر زیبا سفر کنند، باید مسافت زیادی را از طریق زمینی طی کنند که این برای بسیاری از افراد خسته‌کننده است. در ادامه تمامی راه‌های سفر ارزان به شیراز را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سفر ارزان به شیراز با ماشین شخصی

همان‌طور که می‌دانید، سفر با ماشین شخصی مزایای بسیاری را به همراه دارد که یکی از آن‌ها راحتی در حین سفر است. همچنین شما با ورود به شهر مقصد می‌توانید هر زمان که خواستید از جاذبه‌ها دیدن کنید و مشکلی از لحاظ حمل و نقل نخواهید داشت. اما همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، شیراز در منطقه جنوب غربی کشور واقع شده است. به این معنی که اگر از شهرهای شمالی کشور مثل تهران بخواهید به این شهر مسافرت کنید، باید مسافتی حدود ۹۳۰ کیلومتر را بپیمایید. این یعنی شما بیش از ۱۰ ساعت در جاده خواهید بود. پس اگر جزء افرادی هستید که رانندگی بیش از ۵ ساعت شما را خسته می‌کند، باید به شما بگوییم که گزینه سفر با ماشین شخصی چندان مناسب‌تان نیست. البته اگر زمان کافی برای سفر خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم یک توقف شبانه روزی در شهرهای بین مسیر مثل اصفهان داشته باشید تا با نیرو و انرژی بیشتری بتوانید مسیر خود به شیراز را ادامه دهید.

سفر ارزان به شیراز با اتوبوس

سفر به شیراز با اتوبوس یکی دیگر از راه‌هایی است که در هزینه‌های شما صرفه‌جویی بسیاری می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که در این حالت نیز شما بیش از ۱۰ ساعت را در جاده خواهید بود. اما خوشبختانه اتوبوس‌های وی‌آی‌پی وجود دارند که دارای صندلی‌های راحت بوده و شما اصلا خستگی راه را متوجه نخواهید شد. در حال حاضر قیمت بلیط اتوبوس برای سفر به شیراز از تهران حدود ۲۵۰ هزار تومان است.

سفر ارزان به شیراز با قطار

اگر زمان کافی برای سفر ارزان به شیراز را در اختیار دارید، پیشنهاد ما به شما سفر با قطار است. در این صورت ممکن است سفر شما بیش از ۱۵ ساعت به طول بینجامد. اما در نظر داشته باشید که کوپه‌های قطار دارای تختخواب هستند که شما می‌توانید به راحتی استراحت کنید. همچنین اگر سفر در ساعات شب را انتخاب کنید، در طول مسیر می‌توانید استراحت کنید و صبح روز بعد به مقصد برسید. قیمت سفر ارزان به شیراز با قطار با توجه به نوع قطار، نوع کوپه و تاریخ سفر متغیر است؛ اما قیمتی حدود ۳۵۰ هزار تومان را در نظر داشته باشید. 

سفر ارزان به شیراز با هواپیما

شاید با خودتان فکر کنید که سفر با هواپیما جزء سفرهای اقتصادی و مقرون به صرفه نیست. اما باید به شما بگوییم که با کمی وقت شناسی و هوشیار بودن می‌توان بلیط لحظه آخری و ارزان قیمت برای سفر به شیراز با هواپیما را دریافت کرد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، سفر به شیراز در ماه‌های فصل بهار به‌خصوص اردیبهشت بسیار مرسوم است. همین امر باعث شده تا بلیط هواپیما و هزینه هتل در این ماه سال و همچنین ماه‌های دیگر مثل فروردین، خرداد، شهریور و اوایل پاییز چند برابر سایر ماه‌ها باشد. پس اگر می‌خواهید سفر ارزان قیمتی را به شیراز تجربه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که ماه‌های پاییز و زمستان را انتخاب کنید.

اقامت مقرون به صرفه 

اقامت یکی دیگر از گزینه‌هایی است که بخش اصلی هزینه‌های سفر شما را تعیین می‌کند. پس اگر می‌خواهید سفری ارزان قیمت داشته باشید، طبیعتا باید به سراغ هتل‌های ارزان قیمت، اقامت‌سراها و هاستل‌ها بروید. با توجه به این‌که شما مدت زمان زیادی را صرف گشت و گذار در شهر زیبای شیراز می‌کنید و مدت زمان کوتاهی (شاید فقط برای خوابیدن) در اقامتگاه خود هستید، انتخاب یک هتل مقرون به صرفه می‌تواند انتخاب کاملا هوشمندانه‌ای باشد.

برای یافتن یک هتل یا هاستل اقتصادی خوب و تمیز، فقط کافی‌ست سری به سایت‌های معتبر بزنید و از طریق فیلترها، گزینه مورد نظر خود را پیدا کنید. همچنین می‌توانید نظرات مسافران در مورد هتل‌های مورد نظر خود را بخوانید تا با اطلاعات بیشتر اقدام به رزرو هتل یا هاستل مورد نظر خودتان کنید.

یکی دیگر از راه‌های سفر ارزان به شیراز این است که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی ساکن شوید. با این کار شما نه تنها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه تجربه زندگی در خانه‌های محلی و حتی بسیار قدیمی را نیز کسب خواهید کرد. حتی می‌توانید در روزهای خارج از پیک مثل اول تا وسط هفته رزرو خود را انجام دهید تا از تخفیف خوبی هم برخوردار شوید.

انتخاب رستوران اقتصادی 

زمانی که به قصد سفر اقتصادی وارد شهر شیراز می‌شوید، باید هزینه‌های غذا را نیز در نظر بگیرید. معمولا رستوران‌های بزرگ و شیک هزینه بیشتری را نسبت به تهیه غذاها و کترینگ‌ها از شما دریافت می‌کنند. پس اگر انتخاب شما گزینه‌های ارزان قیمت‌تر است، پیشنهاد می‌کنیم از کترینگ‌ها غذا تهیه کنید. معمولا آشپز کترینگ‌ها خانم‌های محلی هستند که انواع غذاهای سنتی و لذیذ را طبخ می‌کنند و شما علاوه بر پرداخت هزینه‌های کمتر، لذت خوردن یک غذای سنتی دلچسب نیز نصیب‌تان خواهد شد.

به محض ورود به شیراز سعی کنید از غذاهای سنتی این شهر که کم هم نیستند، میل کنید. این غذاها شامل کلم پلو شیرازی، دو پیازه آلو، شکرپلو، آش سبزی، آش کارده، کته گوجه، کباب لاری گوشت و مرغ و … است.

انتخاب جاذبه‌های گردشگری 

شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز توریستی و گردشگری ایران شناخته می‌شود و همین باعث شده تا همه ساله توریست‌های زیادی از داخل و خارج کشور به این شهر مراجعه کنند. اگر اولویت برای شما سفر ارزان به شیراز است، باید لیستی از جاذبه‌های گردشگری ارزان قیمت این شهر را نیز تهیه کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود. در شیراز بسیاری از جاذبه‌های گردشگری وجود دارد که برای دیدن آن نیازی به پرداخت هزینه ندارید یا حتی با پرداخت هزینه اندک می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. در ادامه به مهم‌ترین اماکن تفریحی و جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهر شیراز می‌پردازیم.

بدیهی است که به محض ورود به شیراز باید از آرامگاه سعدی و حافظ، دو شاعر نامدار کشورمان دیدن کنید. دروازه قرآن، شاه چراغ، آرامگاه خواجوی کرمانی، ارگ کریم خان، باغ جهان نما، باغ تخت، باغ ارم، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد، باغ نارنجستان قوام، عمارت باغ ایلخانی، عمارت باغ نشاط، حمام باغ نشاط، عمارت دیوانخانه، عمارت کلاه فرنگی باغ نظر، قصر ابونصر، مسجد نصیرالملک، موزه پارس و … از دیگر مراکز دیدنی شیراز هستند که بدون پرداخت هزینه یا با پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

اطراف شیراز دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. اگر زمان کافی برای گشت و گذار و دیدن شیراز دارید، پیشنهاد می‌کنیم از این جاذبه‌ها نیز غافل نشوید. دریاچه مهارلو، روستای قلات، گردشگاه آتشکده، گردشگاه چشمه سلمانی، آبشار کوهمره سرخی، پارک قلعه بندر، برم دلک، پارک ملی بمو، پیر بناب، چشمه جوشک، چشمه خارگان، باغ پرندگان شیراز و … از جمله این موارد هستند.

انتخاب مرکز خرید خوب 

انتخاب یک مرکز خرید خوب به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و خریدهای خود را سریع‌تر انجام دهید. مراکز خرید در شیراز بسیار متنوع و گسترده هستند و دست شما را در انتخاب صنایع دستی و سوغاتی‌های مختلف کاملا باز می‌گذارند. این مراکز خرید به انواع لوکس و سنتی دسته‌بندی می‌شوند. اگر می‌خواهید لذت قدم زدن در بازار سنتی و قدیمی را تجربه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به بازار وکیل بزنید. در این بازار سنتی و سایر بازارهای محلی می‌توانید انواع مختلفی از اجناس ارزان قیمت و ره‌آوردهای خوبی را تهیه کنید.

اما اگر می‌خواهید از مراکز خرید لوکس و جدید دیدن کنید، مجتمع تجاری ستاره فارس، مجتمع تجاری خلیج فارس، مجتمع تجاری نگین فارس، مرکز خرید زیتون، مرکز تجاری هامون و مرکز خرید سلطانیه از جمله مشهورترین مال‌های شیراز به حساب می‌آیند.

خرید صنایع دستی و سوغاتی 

شیراز را مهد هنر و فرهنگ ایران می‌دانند؛ پس دور از ذهن نیست که در این شهر شاهد صنایع دستی بسیار زیبا و ارزشمندی باشیم. بیشتر از تمامی هنرها در شیراز، خاتم کاری است که بسیار شهرت دارد. معرق کاری، منبت کاری، ساخت محصولات سفالی و سرامیکی، کاشی معرق، قلم زنی، نقره کاری، گلیم بافی، گبه بافی، گیوه بافی، شیشه گری سنتی، گچ بری، نگارگری، نمدمالی و … نیز از جمله آثار برجسته شیراز محسوب می‌شوند. این هنرهای زیبا باعث شده تا نام شیراز در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی در سال ۲۰۲۰ ثبت شود.

اگر می‌خواهید در کنار این صنایع دستی که به شما معرفی کردیم، خوراکی‌های خوشمزه‌ای نیز از شهر شیراز خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم از مسقطی، فالوده شیرازی، کلوچه شیرازی، حلوای شیرازی، بادام سوخته، یوخه و … نیز غافل نشوید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم راه‌های سفر ارزان به شیراز چه از لحاظ وسایل نقلیه، اقامت، خورد و خوراک، بازدید از اماکن تفریحی و جاذبه‌های گردشگری و همچنین خرید سوغاتی و صنایع دستی را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه شما هم تجربه‌ای از سفر ارزان به شیراز داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما از طریق بخش نظرات در میان بگذارید.

اپیزود ۲۰: اسکاندیناوی شیراز سفرنامه برزیل الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد