حمل و نقل عمومی در ایران

حمل و نقل عمومی در ایران

واقعیت این است که وضعیت حمل و نقل عمومی در ایران چندان با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد. متأسفانه زیرساخت های حمل و نقل عمومی در ایران قدیمی و فرسوده هستند و به کندی بهبود پیدا می کنند.

 

  • هواپیما

افزایش سرم سام آور قیمت بلیت هواپیما باعث شده رغبت مسافران برای استفاده از این وسیله کمتر شود. در مرداد ۱۳۸۹ اعلام شد که از میان ۵۴ فرودگاه مسافری ایران، ۹ فرودگاه بین‌المللی هستند و تنها سه فرودگاه توجیه اقتصادی دارند. فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، پر رفت‌ و آمدترین فرودگاه‌ها در ایران هستند.

البته اکثر استان های ایران دارای فرودگاه است و از این جهت می توان به مرکز بسیاری از استان ها و شهرهای مهم سفر کرد.

 

  • اتوبوس

اتوبوس پرکاربردترین وسیله حمل و نقل در ایران است. اتوبوس ها هم در داخل و هم در بیرون شهرها میلیون ها مسافر را در طول سال جابجا می کنند. هر چند کیفیت اتوبوس های بین شهری نسبتاً خوب است اما به دلیل کیفیت بد جاده ها استفاده از این وسیله نقلیه راحت نیست. به جز کیفیت بد جاده ها تصادفات جاده ای نیز باعث شده سفر با اتوبوس امنیت چندان بالایی نداشته باشد.

 

  • قطار

قطار یکی از وسایل حمل و نقل تقریباً امن در ایران است. با این حال قدیمی بودن قطارها و خطوط اندک راه آهن و همچنین کمبود لوکوموتیو و واگن باعث شده استفاده از این وسیله حمل و نقل چندان کاربردی نباشد. 

 

  • تاکسی

هر چند با ورود تاکسی های اینترنتی سهم تاکسی ها از مسافران کاهش چشمگیری داشته اما همچنان این وسیله نقلیه یکی از پر کاربردترین وسایل حمل و نقل درون شهری است.

 

  • مترو

مترو یکی از بهترین وسایل حمل و نقل درون شهری است که توانسته از ازدحام خیابان ها در کلان شهرها بکاهد. با این حال متأسفانه به جز چند کلان شهر بسیاری از شهرهای ایران از نعمت داشتن مترو محروم هستند. 

 

  • دوچرخه 

اگر به اروپا سفر کرده باشید حجم دوچرخه سواران احتمالاً شما را متعجب می کند. در واقع دوچرخه ها علاوه بر کاهش آلودگی سهم مهمی هم در سلامتی شهروندان دارند. با این حال به دلیل نبود زیر ساخت ها امکان دوچرخه سواری در ایران بسیار محدود است.

 

هر چند بعضی از شهرها مانند اصفهان در حال افزایش زیر ساخت های دوچرخه سواری هستند اما ما هنوز با کشورهایی مانند هلند فاصله بسیار زیادی داریم.

اپیزود ۱۱-۱: تکنیک هایی برای جهانگردی کشور لتونی سفرنامه سرزمین 72 ملت(هند) الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد