جاذبه گردشگری ساری

جاذبه های گردشگری شهر ساری

ساری، مرکز استان مازندران و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمالی ایران است. این شهر به دلیل رونق اقتصادی و پیشینه تاریخی که دارد، سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم همه چیز درباره ساری و جاذبه های گردشگری این شهر را به شما ارائه دهیم.

معرفی شهر

ساری پایتخت پیشین ایران و مرکز کنونی استان مازندران است. این شهر از قدمت ۶۰۰۰ ساله برخوردار است و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. ساری در کوهپایه‌های رشته کوه البرز واقع شده است و به دلیل قرارگیری بین جنگل و دریا، آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد. مردم ساری از قومیت طبری هستند و به آن‌ها ساروی گفته می‌شود. گویش ساروی یکی از گویش‌های مازندرانی است که مردم ساری به آن سخن می‌گویند. ۱۳ تیر روز ساری نام‌گذاری شده است.

ساری همچون دیگر شهرهای مازندران، یکی از قطب‌های تولید برنج و مرکبات است. همچنین تولید فرآورده‌های دامی در این شهر رواج دارد. هم‌جواری ساری با دریا و جنگل باعث به وجود آمدن تنوع زندگی جانوری شده است. به طوری‌که انواع جانوران جنگلی، کوهستانی، دریایی و همچنین پرندگان مهاجر در این خطه زندگی می‌کنند. ساری در سال ۱۴۰۱ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو شناخته شد. در نوروز سال ۱۳۹۵، ساری به همراه رامسر جزء شهرهای برتر گردشگری ایران شناخته شدند. همچنین این شهر در سال ۹۶ به عنوان اولین شهر برتر گردشگر پذیر انتخاب شد که در تابستان همان سال بیش از دو میلیون سفر به آن شده بود.

شهر ساری

موقعیت جغرافیایی

ساری به دلیل قرارگیری در کوهپایه‌های رشته کوه البزر، از دو بخش کوهستانی و دشت تشکیل شده است. ارتفاع ساری از سطح دریا ۵۴ متر است. این شهر از شمال به دریای مازندران، از جنوب به رشته کوه‌های البرز، از شرق به شهرستان دورود و نکا و از غرب به شهرستان‌های قائمشهر، جویبار و سوادکوه ختم می‌شود. فاصله جغرافیایی تهران تا ساری حدود ۱۵۰ کیلومتر است که به وسیله جاده فیروزکوه این فاصله ۲۶۵ کیلومتر و جاده هراز ۲۵۰ کیلومتر می‌شود. همچنین توسط راه آهن شمال، فاصله تهران تا ساری ۳۵۴ کیلومتر می‌شود.

آب و هوا

همان طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، ساری به دلیل برخورداری از کوه، جنگل و دریا، آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد. بر اساس گزارش‌های اخیر، میزان بارندگی در ساری نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. ساری نسبت به بقیه شهرهای مازندران از آب و هوای ملایم‌تری برخوردار است. در تابستان‌ها شاهد آب و هوای معتدل و نمناک در ساری هستیم. همچنین این شهر زمستان‌های نسبتاً سرد و مرطوبی دارد. معمولاً قسمت‌های جنوبی و کوهستانی ساری، زمستان‌های طولانی‌تر و سردتری دارند.

پیشینه تاریخی

از اواخر دوره ساسانیان تا اوایل صفویان، ساری پایتخت دو سلسله باوندیان و قارنوندیان بود. پس از برافتادن سلسله قارنوندیان، سلسله باوندیان تا ۷۵۰ هجری پابرجا بود و ساری پایتخت آن محسوب می‌شد. اما در نهایت این سلسله به دست حکومت کیاهای جلال سرنگون شد و ساری به دست این قوم افتاد. ولی شاهان این حکومت زورگو بودند و مردم این خطه از آن‌ها رضایت نداشتند. به همین دلیل زمینه‌ای برای حکومت مرعشیان و صفویان در این شهر ایجاد شد.

شاه‌های صفوی علاقه بسیاری به ساری داشتند و پایتخت تابستانی خود را فرح آباد انتخاب کرده بودند. پس از صفویان، نادر شاه به ساری دست پیدا کرد. بعد از آن، در دوره قاجار نیز ساری به عنوان مرکز این سلسله انتخاب شد؛ اما در نهایت پایتخت به تهران انتقال یافت.

طبق اکتشافی که در منطقه نوده، جنوب ساری انجام شده، سفال‌هایی از دوره مس سنگی پیدا شده است که نشان از قدمت ۶۰۰۰ ساله آن دارد. این ظروف دارای پوشش قرمز و نقوش هندسی سیاه یا قهوه‌ای تیره هستند. سنگ‌هایی از جنس فلینت به رنگ کرم و سفال‌هایی از دوره مفرغ نیز نشان دهنده و تأیید کننده این قدمت بالا هستند.

در سال ۱۱۵۱ خورشیدی، آغا محمد خان قاجار مدعی سلطنت بر ایران شد و پایتخت خود را ساری انتخاب کرد. اما رشد و ترقی ساری بعد از دوران قاجار اتفاق افتاد. از نخستین شهرهای ایران که ساخت راه آهن سراسری ایران در آن شروع شد، ساری است. این شهر پس از رضا شاه و در دوران جنگ جهانی دوم به دست شوروی‌ها افتاد. بعد از جنگ و آزادسازی ساری، فرودگاه دشت ناز افتتاح شد. بعد از انقلاب نیز جاده‌های اطراف ساری توسعه پیدا کرد.

بانک مرکزی ساری
جاذبه های گردشگری شهر ساری

جاذبه‌ های گردشگری

ساری یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری ایران محسوب می‌شود و به دلیل پیشینه تاریخی که در این شهر وجود دارد، بسیاری از بناها و مناطق را می‌توان در آن مشاهده کرد. همچنین دارای طبیعت بکر و دیدنی است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

معرفی مناطق تاریخی ساری

ساری از لحاظ تاریخ و پیشینه، بسیار غنی است. در ادامه با چند مورد از مناطق تاریخی این شهر آشنا می‌شوید.

بانک ملی ساری

یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر ساری، بانک ملی است که سال ساخت آن به اوایل دوره پهلوی برمی‌گردد. این بانک در سبزه میدان، میدان شهرداری قرار دارد و به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کهنه باغشاه

کهنه باغشاه به وسیله پادشاهان صفوی احداث شده بود و رضا شاه دستور خرابی آن را داد. پس از آن، خیابان خیام کنونی ساخته شد. البته هنوز آثاری از کهنه باغشاه را می‌توان در ملک خصوصی ساکنان خیابان خیام مشاهده کرد.

نوباغشاه

نوباغشاه نیز به وسیله محمد میرزا ملک آرا و در زمان فتح علی شاه ساخته شد. این عمارت بسیار شبیه به چهل ستون اصفهان است. رضا شاه دستور داد تا این بنا به عنوان پادگان مورد استفاده قرار گیرد. هم اکنون نوباغشاه به عنوان بوستان ولایت شناخته می شود.

تپه گل نشین

یکی از چندین تپه باستانی ساری، همین تپه گل نشین است که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد باز می‌گردد. این تپه در سال ۱۳۸۲ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه‌های قدیمی ساری

در ساری، خانه‌های قدیمی بسیاری وجود دارد که برخی از آن‌ها به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌اند. یکی از این خانه‌ها، رمدانی است که سال ساخت آن به دوران قاجار بر می‌گردد. این خانه قدیمی در مرکز شهر قرار دارد و دسترسی به آن ساده است. پس دیدن آن برای افرادی که به ساری سفر می‌کنند، خالی از لطف نیست.

یکی دیگر از خانه‌های قدیمی ساری، عمارت کلبادی است که در نزدیکی میدان اصلی شهر قرار دارد. این بنا هم اکنون به عنوان اداره میراث فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدمت عمارت کلبادی به ۱۲۰ سال قبل باز می‌گردد. 

عمارت فاضلی یکی دیگر از خانه‌های قدیمی و دیدنی ساری است که در محله آب انبار نو ساری قرار دارد. دو عمارت مسکونی متعلق به دوره قاجار و پهلوی در این ساختمان به چشم می‌خورند. در حال حاضر عمارت فاضلی دارای کاربری خاصی نبوده و بازدید آن برای عموم مردم آزاد است.

از دیگر خانه‌های قدیمی ساری می‌توان به عمارت ناظری‌ها اشاره کرد که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. مساحت این خانه حدود ۳ هزار متر مربع است و در بافت تاریخی شهر یعنی محله آب انبار نو قرار دارد.

عمارت کلبادی

پل تاریخی تجن

پل تجن روی رودخانه‌ای معروف با همین نام قرار دارد که در اوایل دوره پهلوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. در سال ۱۳۵۴، پل تجن به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نقاشی معروفی از کمال الملک از روی سازه قدیمی پل تجن کشیده شده است که هم اکنون در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

حمام وزیری

حمام وزیری بخشی از عمارت وزیری است که هم اکنون به عنوان بازار والاتبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنا در کنار عمارت کلبادی قرار دارد و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. نوع معماری، مصالح و ویژگی‌های ساختمانی حمام وزیری بسیار دیدنی است و از جاذبه های دیدنی ساری به شمار می‌رود.

مسجد جامع ساری

مسجد جامع ساری یکی از نخستین و قدیمی‌ترین مسجدهای مازندران است که در زمان‌های دور به عنوان آتشکده زرتشتیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

مجموعه تاریخی فرح آباد

فرح آباد در ۲۵ کیلومتری ساری و ۲ کیلومتری ساحل دریای خزر قرار دارد. مجموعه تاریخی آن شامل مسجد، پل و همچنین دیواره‌های بر جا مانده از یک کاخ سلطنتی است. فرح آباد در زمان صفویه یک بندر پر رونق بوده که طاهان نام داشت و بعداً به فرح آباد تغییر نام داد.

سه گنبدان

سه گنبدان یک بنایی استوار از یادگاران قاجار است که توسط فتحعلی شاه و خویشاوندان وی ساخته شده است. به دلیل پلکانی بودن گنبدها و شکل هرمی که دارد، تخریب و ویرانی آن بسیار مشکل است.

برج رسکت

برج رسکت در بخش دودانگه ساری واقع شده است. قدمت این اثر به سده پنجم هجری قمری بر می‌گردد. برج رسکت با آجر ساخته شده است و روی آن دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی ساسانی به چشم می‌خورد. 

برج رسکت
برج رسکت – جاذبه گردشگری شهر ساری

پناهگاه حیات وحش

شهر ساری به دلیل داشتن جنگل‌های فراوان، زیست بوم بسیار خوبی برای حیوانات محسوب می‌شود. یکی از پناهگاه‌های حیات وحش این شهر، سمسکنده یا اسبوکلا است که در ۱۰ کیلومتری جنوب خاوری شهر قرار دارد. بخشی از این پناهگاه به عنوان زیستگاه گوزن زرد ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از پناهگاه‌های حیات وحش ساری، دشت ناز است که ۵۵ هکتار وسعت دارد و جهت تکثیر گوزن زرد ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از تکثیر گوزن‌های ایرانی که در آستانه انقراض قرار دارند، همه ساله تعدادی از آن‌ها به زیستگاه اصلی یعنی حاشیه رودخانه دز و کارون منتقل می‌شوند.

چشمه‌ ها و دریاچه‌ های ساری

یکی از چشمه‌های بسیار معروف ساری که همه ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند، باداب سورت نام دارد. این چشمه به صورت پلکانی است و یکی از انواع کم نظیر در کشور و جهان شناخته می‌شود. محل قرارگیری چشمه باداب سورت در روستای ارست بخش چهاردانگه ساری است. این جاذبه طبیعی پس از کوه دماوند، به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تالاب حمیدآباد ساری یکی دیگر از جاذبه های طبیعی گردشگری شهر ساری است که در جاده دریا فرح آباد قرار دارد. این تالاب پوشیده از گل‌های نیلوفر آبی است. همچنین گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر و غیرمهاجر نیز در این زیست بوم زندگی می‌کنند که جلوه بسیار زیبایی را به تالاب حمید آباد داده‌اند.

دریاچه چورت نام جایی است که به آن لقب خواهرخوانده دریای خزر را داده‌اند. این دریاچه در حدفاصل ساری تا کیاسر واقع شده است. پیدایش دریاچه چورت به سال ۱۳۱۸ برمی‌گردد که طی وقوع یک زمین لرزه، رانش زمین اتفاق افتاد و به موجب آن، مسیر آب چشمه که در کنار دریاچه قرار داشت بسته شد و منجر به پیدایش چورت شد.

یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران در ساری قرار دارد که نام آن اوبن است. این آبشار در عمق جنگل‌های دودانگه ساری واقع شده است. دودانگه ساری یک منطقه محافظت شده محسوب می‌شود و جاذبه های کم‌نظیری دارد که آبشار اوبن یکی از آن‌ها است. بولا نام دیگر این آبشار تمام خزه‌ای است.

مراکز خرید 

در پایتخت استان مازندران که بزرگ‌ترین شهر شمالی نیز محسوب می‌شود، بازارهای محلی و مراکز تجاری بسیاری وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بازار امام رضا

یکی از بازارهای منطقه‌ای شهرداری، بازار رضا است که در بلوار امام رضا، قبل از پل فرآورده‌های نفتی قرار دارد. بازار امام رضا را با نام بازار ترکمن نیز می‌شناسند. در این بازار، انواع صنایع دستی و محصولات غذایی از مرز اینچه برون منتقل شده و به فروش می‌رسند.

بازار نرگسیه

این بازار در نزدیکی کاخ قدیمی آقا محمد خان قاجار قرار دارد. در آن می‌توانید انواع ملزمات بافندگی نظیر کاموا، نخ، پوشاک، کفش، طلا و تره بار را با قیمتی مناسب پیدا کنید. قسمتی از بازار نرگسیه را مسجد جامع ساری در بر گرفته است. این بازار قدیمی‌ترین و پررفت و آمدترین بازار استان مازندران نیز محسوب می‌شود.

بازار ماهی فروشان

در اتوبان ساری – قائمشهر می‌توانید از بازار ماهی فروشان هم دیدن و خرید کنید. این بازار، بزرگ‌ترین بازار ماهی فروش‌ها در شمال کشور است. امکاناتی مانند استخر ماهی و رستوران ماهی نیز در این بازار به چشم می‌خورد.

بازار ملامجدالدین

این بازار در قبل از پل فرآورده‌های نفتی ساری قرار دارد. جالب است بدانید که از سایر شهرهای استان و حتی استان‌های هم‌جوار برای بازدید از این بازار به ساری مراجعه می‌کنند. انواع پوشاک، منسوجات، صنایع دستی و محصولات غذایی در بازار ملامجدالدین یافت می‌شود.

بازار ملا مجد الدین

مرکز تجاری الهیه

مرکز خرید الهیه از ۶ طبقه برخوردار است که ۳ طبقه آن تجاری و سه طبقه دیگر آن پارکینگ است. در این مرکز تجاری انواع لباس، کیف و کفش، لوازم دکوری و خانگی، لوازم بهداشتی و آرایشی بورس روز را می‌توان پیدا کرد. بازار الهیه در اصلی‌ترین منطقه تجاری ساری واقع شده است.

مرکز خرید تندیس

مرکز خرید تندیس دارای ۵ طبقه است و در مرکزی‌ترین خیابان ساری یعنی خیابان انقلاب واقع شده است. بورس انواع پوشاک زنانه، مردانه، بچگانه، کیف و کفش، دکوری، لوازم آرایشی و… را در مجمتع تجاری تندیس پیدا خواهید کرد.

مرکز خرید پردیس

یکی دیگر از مراکز خرید ساری، پردیس است که در جاده دریا قرار دارد. دانشگاه آزاد ساری در نزدیکی این مرکز خرید قرار دارد.

غذاهای محلی

غذا یکی از ارکان‌های اصلی در هر سفر است. اگر قصد دارید به ساری سفر کنید، باید انواع غذاهای سنتی و محلی آن را نیز بشناسید تا تجربه خود از سفرتان را کامل کنید. در ادامه به معروف‌ترین غذاهای محلی ساری خواهیم پرداخت.

ته چین گوشت

ته چین گوشت یکی از غذاهای رایج در کل کشور است؛ اما اگر به ساری سفر می‌کنید، حتماً این غذا را امتحان کنید تا متوجه تفاوت آن با سایر ته چین گوشت‌ها شوید. در پخت ته چین گوشت بومی ساری، از مواد غذایی همچون گوشت گوسفند یا گوساله، برنج، چغندر، آلو و سیب زمینی استفاده می‌شود. ترکیب این مواد غذایی با هم نه تنها یک غذای خوشمزه بلکه بسیار مقوی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خورشت آلو

خورشت آلو یکی از غذاهای رایج در استان مازندران است که طرفداران زیادی دارد. طعم این غذا ملس است و به دلیل پیاز داغ فراوانی که دارد، یکی از غذاهای لذیذ خطه شمال کشور را تشکیل می‌دهد. در تهیه این غذا از گوشت گوسفند، آلو، خلال بادام، زعفران و در صورت تمایل شکر استفاده می‌شود. خورشت آلو کمی غلیظ است و معمولاً با برنج سرو می‌شود.

مالابیج

مالابیج یکی از غذاهای مشترک بین استان‌های مازندران و گیلان است. نام دیگر این غذا، مالاتا است. معمولاً این غذای بومی و دریایی را روی آتش درست می‌کنند اما در فر یا مایکرویو نیز امکان تهیه آن وجود دارد. در تهیه مالابیج از ماهی سفید، انواع سبزی‌های معطر، مغز گردو، گلپر و رب انار استفاده می‌شود. پس از پاک کردن و خالی کردن شکم ماهی، از مواد سبزیجات، گردو و ادویه داخل آن پر و روی آتش کباب می‌کنند.

خورشت کدو مسما

به طور کلی کدو چه به صورت کدو سبز و چه به صورت کدو حلوایی در استان مازندران و گیلان بسیار طرفدار دارد. خورشت کدو مسما یکی از غذاهای محبوب در بین شهرهای شمال کشور است که ترکیباتی مثل گوشت گوسفندی، کدو خورشتی، پیاز، رب و ادویه دارد. کدو مسما را معمولاً با برنج سرو می‌کنند.

ترش سماغ

ترش سماق

خورشت ترش سماق یکی از غذاهای معروف استان مازندران و شهر ساری است که خواص بسیار زیادی برای بدن به همراه دارد. در تهیه این غذا از سینه مرغ، لوبیا قرمز، آبغوره، سماق، سیر و پیاز، سبزی خورشت و غوره استفاده می‌شود. سماق به دلیل خاصیت چربی سوزی که دارد برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید است.

کئی انار

کئی انار یکی دیگر از غذاهای محلی استان مازندران است که با کدو حلوایی و انار طبخ می‌شود. کدو و انار حاوی مقادیر بسیاری پتاسیم و ویتامین C هستند که مصرف آن‌ها به سلامت و ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. این غذا برای رفع کم خونی نیز بسیار سودمند است. از مواد تشکیل دهنده این غذای پرخاصیت می‌توان به کدو حلوایی، انار، لوبیا چیتی، عدس، گردو و سیر اشاره کرد.

شیشه ناز

یکی از غذاهای معروف ساری که در بدو ورود حتماً باید آن را امتحان کنید، شیشه ناز است. این غذا حاوی گوشت گوسفند یا گوساله، انار دان شده، آب انار ترش، پیاز، تخم مرغ، کنجد و گردو است که ترکیبات آن همگی برای سلامتی بسیار مفید هستند.

اسپناساک

اسپناساک حاوی مقادیر بسیاری از پروتئین است و مصرف آن به کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود. علاوه بر این، اسپناساک برای افرادی که از روماتیسم یا بیماری نرمی استخوان رنج می‌برند نیز بسیار مفید است. ترکیبات آن شامل اسفناج تازه، برگ سیز، پیاز، نعناع، ادویه و گوشت است. البته شما می‌توانید به جای گوشت از تخم مرغ نیز استفاده کنید.

رستوران‌ ها و فست فودها

حال که با انواع غذاهای سنتی و بومی ساری آشنا شدیم، خوب است بدانیم که این غذاهای لذیذ را کجا می‌توانیم پیدا کنیم. اگر روانه استان مازندران و شهر ساری شدید، سری هم به این رستوران‌ها بزنید.

رستوران مارشو

رستوران مارشو یکی از معروف‌ترین و بهترین رستوران‌های ساری است که از بین نظرات مشتریان و کاربران، رتبه یک را به خود اختصاص داده است. طعم غذاهای این رستوران همانند این است که انگار یک مادربزرگ خوش سلیقه با دستپخت خوب آن‌ها را طبخ کرده است. رستوران مارشو در خیابان پیام نور ساری قرار دارد.

رستوران سالاردره

رستوران سالاردره در هتل چهار ستاره با همین نام واقع شده است که در آن می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را سفارش دهید. وجود سفره خانه و کافی شاپ نیز از دیگر مزایای این رستوران محسوب می‌شود. این رستوران در ۱۲ کیلومتری جنوب ساری و نزدیکی کیاسر قرار دارد.

رستوران اکبر جوجه

اگر به استان مازندران سفر کرده باشید، می‌دانید که اکبر جوجه یکی از رستوران‌های معروف خطه شمال کشور است که چندین نمایندگی فعال در شهرستان‌ها دارد. رستوران اکبر جوجه ساری یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین رستوران‌های اکبر جوجه در شمال کشور است که طعم بی‌نظیر مرغ‌های آن در ذهن شما ماندگار خواهد شد.

رستوران گیلاکو

رستوران گیلاکو محیط صمیمی و فضای دلنشین دارد که سفارش انواع غذاهای شمالی در آن میسر است. این رستوران موفق به کسب امتیاز بالایی از سوی کاربران و مشتریان شده است و نشان دهنده کیفیت بالای آن است. آدرس در خیابان پیروزی ساری قرار دارد.

رستوران خانه پدری

رستوران خانه پدری دارای معماری سنتی و قدیمی است. این رستوران یک فضای بیرونی نیز دارد که مهمانان از آن می‌توانند برای چای و قلیان استفاده کنند. در رستوران خانه پدری ساری می‌توانید لذت طعم غذاهای خانگی را تجربه کنید.

رستوران آروشه

اگر می‌خواهید تجربه بی‌نظیری از خوردن انواع غذاهای محلی، کباب‌ها، ته چین و ماهی داشته باشید، رستوران آروشه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. سرو غذا پس از سفارش، در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتری می‌رسد که این به نوبه خود بسیار خوب است. فضای رستوران نیز بسیار دنج و دلنشین است و به طور کلی خاطره خوبی را در ذهن‌ها باقی می‌گذارد.

رستوران باغ فردوس

رستوران باغ فردوس یک مجموعه است که شامل رستوران سنتی، کافی شاپ و فست فود، رستوران فرنگی، آلاچیق، پارک کودک، باغ پرندگان و… می‌شود. آدرس در جاده دریا جنب دانشگاه ادیب واقع شده است.

رستوران کباب عینی

در این کباب سرا انواع مختلف کباب سرو می‌شود که همگی طعم و بافت بی‌نظیری دارند. رستوران کباب عینی دارای یک فضای بیرونی نیز است که برای شب‌های تابستان گزینه بسیاری عالی محسوب می‌شود.

رستوران روما

رستوران روما دارای فضایی بسیار دلچسب و دلنشین است که در آن انواع غذاهای ایرانی و فرنگی طبخ می‌شود. یکی از مزایای این رستوران، پخش موزیک زنده است که هر مشتری هم می‌تواند آهنگ درخواستی خود را داشته باشد. آدرس در بلوار امیر مازندرانی قرار دارد.

رستوران برنجی

به افرادی که در جاده دریا به دنبال غذاهای سنتی و کباب هستند، رستوران برنجی را پیشنهاد می‌دهیم. این رستوران دارای فضای داخلی و بیرونی است که هر در محیط شیک و تمیز هستند. 

رستوران سنتی نفیس

رستوران سنتی نفیس یکی از بهترین و تمیزترین رستوران‌های ساری است که در جاده فرح آباد قرار دارد. داشتن موسیقی زنده از مزایای این رستوران به حساب می‌آید. تنوع غذایی بالا بخصوص انواع غذاهای محلی، انواع سالاد و دسر باعث شده تا مشتریان بسیاری به سمت آن جذب شوند. پرسنل برخورد خوب و حرفه‌ای دارند و تجربه دلنشینی از صرف غذا در رستوران ساری در برای شما فراهم می‌کنند.

فست فود استار

فست فود استار از لحاظ قیمت کمی گران است؛ اما با توجه به غذاهای باکیفیتی که ارائه می‌دهد، می‌توان گفت که ارزش هزینه کردن را دارد. این فست فود از محیط شیک و تمیزی برخوردار است. البته از آنجایی که در نقطه پرتردد شهر واقع شده است، جای پارک محدودی دارد. آدرس خیابان پیوندی است.

فست فود بروکلی

انجام مراحل آماده سازی و پخت مقابل دید مشتری باعث شده که افراد با اعتماد بیشتری انواع غذاهای این مجموعه را سفارش دهند. در تهیه فست فودها از مواد اولیه باکیفیت و درجه یک استفاده می‌شود. غذاهای این فست فود شامل پیتزا، برگر، سیب زمینی سرخ کرده و… است. فست فود بروکلی در بلوار پرستار واقع شده است.

پیتزا پوپو

پیتزا پوپو در ساری، خیابان آزادی قرار دارد. یکی از بهترین پیتزاها را در این فست فود تجربه خواهید کرد. البته قیمت‌ها کمی بالاتر از مراکز دیگر است؛ اما با توجه به کیفیت و طعمی که دارد، ارزش پرداخت هزینه بیشتر را خواهد داشت.

مرغ کنتاکی ساری

اگر در ساری هوس خوردن مرغ کنتاکی کردید، به این رستوران مراجعه کنید. علاوه بر مرغ کنتاکی، برگر ذغالی نیز همراه با بیکن، پنیر و سیب زمینی سرو می‌شود. تمامی غذاها از کیفیت بالایی برخوردارند و در طبخ آن‌ها از مواد اولیه درجه یک استفاده می‌شود.

طباخی کله پاچ

طباخی کله پاچ

فضای داخلی طباخی کله پاچ بسیار شیک و مدرن است و با امنیت و آرامشی که دارد، این امکان را برای بانوان نیز فراهم می‌کند که به تنهایی یا با دوستان خود به این کله پزی مراجعه کنند. دور تا دور سالن از گل‌های طبیعی استفاده شده که انرژی بسیار خوبی را به مشتریان منتقل می‌کند. آدرس در خیابان باغ سنگ قرار دارد.

کافه پراگ

برای استراحت و وقت گذرانی در یک محیط دنج و آرام، کافه پراگ گزینه خیلی خوبی است. انواع نوشیدنی، کیک و میان وعده در این کافه سرو می‌شود. آدرس در خیابان پیوندی قرار دارد.

کافه لنج

کافه لنج از فضای سنتی و چوبی برخوردار است و سبک مکزیکی دارد. نور داخلی ملایم و آرامش بخشی دارد و برای نوشیدن انواع شیک، چای و قهوه بسیار مناسب است. این کافه برای سرو صبحانه نیز گزینه عالی است. آدرس در خیابان فرهنگ، اول خیابان قلیچ قرار دارد.

هتل‌ ها و اقامتگاه‌ ها

پس از این‌که تصمیم گرفتید به شهر ساری سفر کنید، اولین نکته‌ای که فکر شما را به خود مشغول خواهد کرد، هتل و اقامتگاه است. در ادامه لیستی از هتل‌های ساری را برای شما گردآوری کرده‌ایم که در تصمیم‌گیری بسیار کمک کننده خواهند بود.

هتل سالاردره

هتل سالاردره در شهر ساری، بلوار کشاورز، کیلومتر ۱۲ جاده ساری به سمنان قرار دارد. این هتل ۴ ستاره دارای وسعتی ۵۶۰۰ متر مربع است و ۲ هکتار فضای سبز دیدنی دارد. در مجموع ۵۶ اتاق در هتل سالاردره قرار دارد که همراه با امکانات رفاهی، تجربه بسیار خوبی از اقامت را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

هتل بادله

هتل بادله ساری در کیلومتر ۱۰ جاده نکا قرار دارد. این هتل در زمینی به متراژ ۹ هزار متر مربع واقع شده است. تمامی اتاق ها رو به چشم انداز طبیعت زیبای استان مازندران هستند. در مجموع ۷۵ اتاق در سه طبقه هتل قرار دارند که آماده پذیرایی از گردشگران عزیز هستند.

هتل اسرم

این هتل در ابتدای کمربندی ساری، نرسیده به پل تجن قرار دارد. هتل اسرم در سال ۱۳۷۲ افتتاح شده است و ۸ طبقه دارد که در مجموع ۶۰ اتاق در آن‌ها قرار دارند. البته جهت کیفیت بیشتر خدمات، این هتل در سال ۱۳۹۷ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

هتل اسرم

هتل نارنج

هتل نارنج در کیلومتر ۳ میدان خزر و منتهی به دریای فرح آباد قرار دارد. این هتل سه ستاره دسترسی خوبی به مراکز پر رفت و آمد مثل بازار ترکمن، پایانه مسافربری و راه آهن دارد. ۳ طبقه هتل دارای ۳۳ اتاق هستند که با امکانات رفاهی خوب آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

هتل نوید

هتل نوید در کیلومتر ۴ جاده ساری به قائمشهر واقع شده است. این هتل ۴ ستاره است که در سال ۱۳۸۷ افتتاح و در سال ۱۳۹۳ بازسازی شد. حمام وزیری و عمارت کلبادی در نزدیکی این هتل قرار دارند. 

هتل آسمان شهر

هتل آسمان شهر نیز در کیلومتر ۲ جاده نکا واقع شده است. این هتل سه ستاره در سال ۱۳۹۹ افتتاح شده است. این هتل ۳ طبقه و در مجموع ۱۹ اتاق دارد که با پرسنلی مجرب و آموزش دیده، آماده خدمات رسانی به مراجعین محترم هستند.

سوغاتی و صنایع دستی

صنایع دستی ساری شامل حصیربافی، گلیم بافی، صنایع چوبی، پارچه بافی، جوراب بافی، جاجیم بافی، موج بافی، سفال گری، نمدمالی، ارسی و… است.

بهترین زمان سفر

ساری به دلیل آب و هوای معتدلی که دارد، در ۴ فصل سال قابل سفر کردن و لذت بردن است. اما معمولاً بهار و تابستان گردشگران بیشتری به این شهر سفر می‌کنند. چرا که آب و هوا مطبوع و ملایم‌تر است. در زمستان و اواخر پاییز ممکن است بارش باران بیشتر و هوا سردتر باشد.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

بیمارستان شفا ساری یکی از بیمارستان‌های معروف است که در خیابان ولیعصر قرار دارد. شماره تماس این مرکز، 01133205006 است.

بیمارستان دولتی امام خمینی نیز یکی دیگر از مراکز درمانی ساری است که در خیابان رازی قرار دارد. شماره تماس: 01133044000

بیمارستان دولتی ابن سینا نیز در ساری، بلوار پاسداران واقع شده است. شماره تماس: 01133343011

بیمارستان حکمت از دیگر مراکز درمانی شهر ساری محسوب می‌شود که در بلوار طالقانی واقع شده است. شماره تماس: 01133268920

اپیزود ۱۴: چطور با ارزش سفر کنیم کشور لبنان سفرنامه دوبی الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد