ارزان ‌ترین استان ‌های ایران برای سفر

معرفی ارزان ‌ترین استان ‌های ایران برای سفر

پس از گذراندن یک دوره کاری سخت و طاقت‌فرسا، فقط سفر است که می‌تواند باعث تجدید قوا شود تا بتوانید با روحیه‌ای شاداب‌تر و آماده‌تر به سراغ ادامه کارتان بازگردید. اما یکی از مسائل مهم در سفر، وضعیت اقتصادی است که باعث محدود شدن گزینه‌ها می‌شود. خبر خوب این است که جای هیچ نگرانی نیست؛ چون ما برای شما لیستی از ارزان ‌ترین استان ‌های ایران برای سفر را آماده کرده‌ایم که در ادامه مطالعه می‌کنید.

گلستان

استان گلستان به دلیل آب و هوای مطبوع و همچنین پوشش گیاهی بسیار عالی که دارد، یکی از مراکز مهم گردشگری در ایران محسوب می‌شود. خوشبختانه برای سفر به این استان نیاز به پرداخت هزینه گزاف بابت اقامت خود نخواهید داشت. علاوه بر این، می‌توانید از غذاهای محلی این استان مثل ماهی، خاویار، حلوا آماج، نان زنجبیلی، پشت زیک کنجدی، پادرازی، نان کاک، نان شیرمال هم استفاده کنید. 

استان گلستان دارای جاذبه‌های مهم گردشگری است که پارک ملی گلستان، روستای وامنان، روستای سایر، آرامگاه مختومقلی فراغی، برج گنبد قابوس (بلندترین برج آجری جهان)، پارک جنگلی ناهارخوران، پارک جنگلی النگدره، جنگل و آبشار زیارت، آبشار تمام خزه‌ای کبودوال، مسجد جامع گرگان و … شامل آن‌ها هستند. همچنین، شهرهای گرگان، گنبد کاووس و گمیش تپه در این استان ریشه تاریخی و هفت هزار ساله دارند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.

اردبیل

استان زیبای اردبیل یکی از ارزان ‌ترین استان ‌های ایران برای سفر در فصل پاییز و بهار است.

استان اردبیل به دلیل کوهستانی بودن و قرار گرفتن در میان کوه‌های تالش و سبلان، از زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی برخوردار است. به همین دلیل تقاضا برای سفر به اردبیل در ماه‌های گرم سال بسیار بالا است و همین امر باعث شده تا هزینه‌های اقامت و خورد و خوراک در سه ماهه فصل تابستان کمی بیشتر از فصول سرد سال باشد. با این حال، اگر در ماه‌های فصل بهار یا پاییز که تقاضا برای سفر به اردبیل کمتر است به این استان سفر کنید، خواهید دید که در هزینه‌های خود صرفه جویی بسیاری خواهید کرد. اگر خواستید به این استان کاملا تاریخی که قدمت آن به عصر آهن برمی‌گردد سفر کنید، حتما از جاذبه‌های آن مثل مزار شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مسجد جمعه اردبیل، بازار تاریخی اردبیل، خانه مشروطه اردبیل، غار باستانی روستای گلستان واقع در اردبیل، کاروانسرای عباسی، موزه تاریخ طبیعی اردبیل، موزه صنایع دستی و مردم شناسی اردبیل، گرمابه‌های دوره صفویه و قاجاریه و … دیدن کنید.

آذربایجان غربی

یکی دیگر از ارزان ‌ترین استان ‌های ایران برای سفر ، آذربایجان غربی است که می‌توانید با کم‌ترین هزینه به آنجا بروید. در ارومیه که مرکز استان است، دریاچه ارومیه قرار دارد که دیدن آن به شما پیشنهاد می‌شود. همچنین رود ارس در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این استان دارای چشمه‌های آب معدنی فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به ایستی سو شوط، ایستی سو، آب گرم محال باراندوز، آب معدنی کوه زنبیل و … اشاره کنیم. کوه‌ها و دره‌های معروفی نیز در استان آذربایجان غربی قرار دارد که گردنه قوشچی، کوه قندیل، کوه طرغه و دره حاجی ابراهیم از جمله آن‌ها هستند.

اگر می‌خواهید از مناطق دیدنی استان آذربایجان غربی دیدن کنید، حمام طبیعی دئواوچان حیدرباغی، غار آبی – خاکی جبیگلو، قلعه تاریخی ماننایی‌ها، تخت سلیمان تکاب، زندان برنجه، آبشار قینرجه، تپه خلیل آباد شوط، آرامگاه شمس تبریزی در خوی، تپه حسنلو، سه گنبد، غار سهولان مهاباد، سد مهاباد، مسجد جامع ارومیه، موزه ارومیه و … را در لیست گردشگری خود قرار دهید.

قزوین

تاریخچه شهر قزوین به دوران ساسانیان برمی‌گردد. این شهر زمانی به عنوان شاه راه اقتصادی جاده ابریشم تلقی می‌شد و از اهمیت بالایی برخوردار بود. از آن‌جایی که در زمان حکومت صفوی، قزوین به مدت ۵۷ سال پایتخت ایران بوده است، می‌توان اماکن و موزه‌های تاریخی بسیار باشکوه و دیدنی را در این شهر مشاهده کرد. از جمله این جاذبه‌های تاریخی و دیدنی می‌توان به مجموعه باغ صفوی، کاخ‌های زمان صفوی مثل کاخ چهلستون، عمارت شهرداری، عمارت باغ سپهسالار، خانه عارف قزوینی، خانه بهروزی، کاروانسرای سعدالسلطنه، بازار قزوین، کلیسای کانتور، قله مردمی،ایوان سنگی نیاق و … اشاره کرد. 

بعد از این که وارد استان قزوین شدید، حتما از معروف‌ترین غذای سنتی این استان یعنی قیمه نثار نوش جان کنید. شیرین پلو، هلیم سنتی قزوین، کوکوی شیرین، آش دوغ مخصوص قزوین، آش دندان کشه، یتیم چه، ماش پیازو، اشکنه، دیماج و کاله جوش هم از دیگر غذاهای لذیذ و سنتی این استان هستند که با قیمت مقرون به صرفه‌ای می‌توانید آن‌ها را تهیه و نوش جان کنید.

قزوین

همدان

همدان اولین پایتخت نخستین پادشاهان ایرانی یعنی مادها بوده است. پس کاملا طبیعی است که در این استان قدیمی‌ترین آثار باستانی یافت شده را مشاهده کنیم. اگر شما هم می‌خواهید به این پایتخت تاریخ و تمدن ایران سفر کنید، خوب است که بدانید نیازی به پرداخت هزینه زیاد نخواهید داشت. در همدان می‌توانید اقامت سراهایی را پیدا کنید و با کمترین هزینه شب خوبی را در این استان سپری کنید. تپه هگمتانه، کتیبه‌های گنج نامه، مجسمه شیر سنگی، گنبد علویان، آرامگاه استر و مردخای، برج قربان، پل آبشینه، مسجد جامع همدان، بازار همدان و میدان امام همدان از جمله مناطقی هستند که پس از رسیدن به همدان باید حتما به آن‌ها سری بزنید. در همدان حتما از غذاهای محلی این استان مثل آبگوشت بزباش، آش کاچی، آش آبغوره، آبگوشت فلفل همدانی، ترحلوا، کوفته همدانی و … میل کنید که هزینه آن‌ها می‌تواند به مراتب بسیار کمتر از غذاهای رستورانی باشد.

زنجان

زنجان یکی دیگر از ارزان ‌ترین استان ‌های ایران برای سفر محسوب می‌شود. در این شهر طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران قرار گرفته است که دیدن آن خالی از لطف نیست. همچنین، مسجد میرزائی برای اوایل دوره صفوی و مسجد جامع زنجان که در دوره قاجار بنا شده را نیز می‌توانید مشاهده کنید. خانه و باغ معین التجار، خانه بهمنی، خانه مقدم، خانه توفیقی، کارخانه کبریت سازی، بنای رخت‌شوی خانه، کاروانسرای سنگی، کاروانسرای دخان، حمام حاج داداش و … از جمله جاذبه‌های تاریخی استان زنجان هستند. پس از این که از جاذبه‌های مهم شهر زنجان دیدن کردید، خرید مرسوم‌ترین سوغاتی آن یعنی چاقو را فراموش نکنید. فرش زنجان نیز بسیار معروف است.

لرستان

لرستان یک استان چهار فصل است و همین باعث شده تا آب و هوای متنوعی داشته باشد و بهترین گزینه برای سفر ارزان قیمت محسوب شود. به طوری‌که فصل زمستان ممکن است در شمال این استان شاهد برف باشیم ولی هر چه به سمت جنوب آن برویم، آب و هوا معتدل و حتی مطبوع شود. به همین دلیل سالانه افراد زیادی قصد سفر به این استان زیبا را می‌کنند. بسیاری از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل است که جزء حوزه رویشی زاگرس محسوب شده و از نظر ذخایر جنگلی جهان بسیار با ارزش است. بنابراین افرادی که تمایل به کمپ زدن دارند، به راحتی می‌توانند در این جنگل اقامت داشته باشند، بدون این‌که هزینه‌ای پرداخت کنند. کوهستان‌های مرتفع، دریاچه‌های طبیعی، جنگل‌های بلوط، آبشارهای فراوان و … باعث شده تا تجربه بسیار خوبی از طبیعت گردی در استان لرستان داشته باشید. به محض ورود به این استان، از اماکن تاریخی مثل غارهای باستانی پلدختر، تمندر، غار شاهرود و غار بزنوید الیگودرز دیدن کنید. همچنین، مشاهده پل‌ها و دژهایی که از زمان هخامنشیان و ساسانیان به جا مانده‌اند مثل پل گاومیشان، پل کشکان، پل شاپوری، پل کلهر، پل سی پله و … نیز بسیار پیشنهاد می‌شود. مسجد جامع لرستان و مسجد سلطانی بروجرد نیز از دیگر مناطق دیدنی این استان سرسبز به شمار می‌روند.

کردستان

کردستان جاذبه‌های دیدنی فراوان دارد که از میان آن‌ها، دریاچه زریبار به عنوان بزرگ‌ترین چشمه آب شیرین جهان زیبایی خیره کننده ای دارد. علاوه بر این، غار کرفتو نیز در این استان واقع شده است که غار آهکی مربوط به دوران سوم زمین شناسی است. قسمت‌هایی از این غار دست کند بوده و در آن کتیبه‌هایی از دوران پیش از تاریخ به چشم می‌خورد. دژ قمچقای یا دره شاهان که به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده نیز در استان کردستان وجود دارد. همه این جاذبه‌های گردشگری و مناطق دیدنی به همراه چند مورد دیگر باعث شده تا کردستان به یکی از استان‌های مناسب برای سفر در ایران تبدیل شود. در این استان اقامت‌گاه‌های مقرون به صرفه‌ای وجود دارند که شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌های گزاف، در آن‌ها اقامت کنید.

کردستان

ایلام

اگر می‌خواهید به یک شهر معتدل کوهستانی سفر کنید و اقامت ارزان قیمتی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم ایلام را از قلم نیندازید. شهر ایلام بین کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی محاصره شده است و همین باعث شده تا آب و هوایی معتدل و گاها بهاری داشته باشد. در زمان سفر به ایلام از جاذبه‌های گردشگری مثل تنگه رازیانه، سنگ نوشته آشوری، تالاب سیاب، غار خفاش، دریاچه دوقلو، پل عصر ساسانی، شهر باستانی ماداکتو، کوه قلاقیران، سد ایلام، آتشکده موشکان، آتشکده سیاهگل، پارک جنگلی چغاسبز و … دیدن کنید.

یزد

یزد به عنوان اولین شهر خشت خام جهان معروف بوده و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. یزد را همه ما به نام شهر بادگیرها می‌شناسیم؛ اما جالب است بدانید که نام‌های دیگری مثل شهر دوچرخه‌ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت، شهر آتش و آفتاب نیز به آن اختصاص داده‌اند. همین اسامی باعث می‌شود پی به جالب و دیدنی بودن این شهر ببریم و حتی برای یک بار هم که شده به آن سفر کنیم. خوشبختانه برای سفر به یزد نیازی به پرداخت هزینه‌های زیاد ندارید و این سفر جزء سفرهای ارزان قیمت برای شما محسوب می‌شود. استان یزد به خصوص در فصل بهار، پاییز و زمستان یکی از ارزان ‌ترین استان ‌های ایران برای سفر است.

شهر یزد دارای معماری تاریخی ارزشمند و بافت سنتی است که از جمله مهم‌ترین آثار آن می‌توان به باغ دولت آباد چهار منار، مجموعه باغ خان، بازار خان، بازار قیصریه، میدان بعثت، میدان قلعه، میدان امیر چقماق، میدان وقت و ساعت، مسجد جامع یزد، مسجد امیر چقماق، مسجد شاه طهماسب، موزه مارکار و … اشاره کرد. هنگام گشت و گذار در مناطق دیدنی شهر یزد، از خوردن سوغاتی‌های معروف آن مثل قطاب، پشمک، باقلوا، کیک یزدی، لوزهای پنجگانه، حاجی بادام، سوهان و نان برنجی نیز غافل نشوید.

یزد

تهران

شاید با خودتان فکر کنید تهران یکی از شهرهای گران قیمت برای سفر کردن است. این نظریه تاحدودی صحیح است؛ اما از میان اقامت سراها و هتل‌های این شهر می‌توانید انواع ارزان قیمت آن را نیز پیدا کنید. خصوصاً اگر در زمان تعطیلات مثل عید نوروز به این شهر سفر کنید، با شهری خلوت‌تر از همیشه و آب و هوایی مطبوع مواجه خواهید شد. همچنین اگر در نواحی جنوب شهر به دنبال هتل و اقامت سرا باشید، قیمت به مراتب کمتری را نسبت به هتل‌های مرکز و شمال شهر پرداخت خواهید کرد. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران مثل بازار بزرگ و کاخ گلستان نیز در جنوب شهر واقع شده‌اند. علاوه بر این، تهران دارای خطوط مترو و بی‌آرتی است که به راحتی و با کمترین هزینه می‌توانید خودتان را از جنوب به شمال شهر برسانید و به خوبی در شهر تردد داشته باشید.

اپیزود ۱۷:پول، مسافرت و عشق کشور سن مارینو سفر به کعبه الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد