سفر به ترکیه در ماه رمضان

راهنمای سفر به ترکیه در ماه رمضان

اگر فکر می‌کنید که سفر به ترکیه در ماه رمضان برای شما جذابیتی ندارد، بهتر است بدانید که ترکیه در این ماه با شور و حال و هوای خاص خود شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اگر علاقه‌مند هستید که در ماه رمضان به این کشور سفر کنید، در این مطلب با همه زوایا و نکات لازم آشنا خواهید شد. با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید روزهای خوشی را در این ماه در کشور ترکیه سپری و تجربه‌ای متفاوت کسب کنید. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

نحوه فعالیت رستوران‌ها و کافه‌ها در ماه رمضان

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که می‌خواهند در ماه رمضان به ترکیه سفر کنند، استفاده از رستوران‌ها و کافه‌ها است. بهتر است بدانید که شما می‌توانید طی این ماه و در تمام طول روز به راحتی از مراکز عرضه مواد غذایی استفاده کنید.

مردم ترکیه در این ماه بسیاری از اعمال مذهبی همچون روزه گرفتن، دعا خواندن، قرائت قرآن و افطاری دادن را بسیار جدی می‌گیرند و سفره‌های آن‌ها برای همه گردشگران، حتی مسافران غیرمسلمان نیز گشاده است.

بسیاری از رستوران‌ها در این ماه، غذاهای مخصوص افطار و سحر را به منوی خود اضافه می‌کنند و شما می‌توانید بسیاری از خوراک‌های سنتی مخصوص افطار را (که تنها در این زمان در ترکیه یافت می‌شوند) امتحان کنید.

 تعدادی از رستوران‌ها و کافه‌ها هم هستند که فقط از افطار تا سحر فعالیت دارند و ساعت کاری آن‌ها با سایر روزهای سال متفاوت است؛ بنابراین اگر از سفرهای قبلی خود به ترکیه، رستوران خاصی را نشان کرده‌اید، بهتر است قبل از سفر نسبت به تغییر منو و ساعات کاری آن‌ها اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید.

این وضعیت در شهرهای مذهبی‌تر ترکیه همچون قونیه متفاوت است. تمام رستوران‌ها و کافه‌های قونیه از سحر تا زمان افطار تعطیل هستند. به همین دلیل در این شهر گردش و تفریح اغلب به شب‌ها محدود می‌شود؛ اما در باقی نقاط ترکیه اغلب رستوران‌ها با پوشاندن پنجره‌های خود با پرده یا کاغذهای رنگی در تلاش هستند تا فضای رستوران یا کافه را از بیرون پنهان کنند و به روزه‌داران احترام بگذارند.

در محله‌های غیرمسلمان همه چیز مانند قبل جریان دارد و در تمام ساعات روز رستوران‌ها و کافه‌ها باز هستند. در این مناطق حتی غذاهای خیابانی به راحتی به فروش می‌رسند. به نحوی که می‌توان از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به مراکز غذایی متنوع و مختلف با همه سلیقه‌ها مراجعه کرد.

با وجود این که در خصوص مصرف مواد غذایی در فضاهای عمومی قانون یا اجباری وجود ندارد و می‌توانید از رستوران‌ها و کافه‌های سرپوشیده استفاده کنید، توصیه می‌شود که برای احترام به روزه‌داران در مکان‌های عمومی، نوشیدنی یا خوراکی‌های خود را مصرف نکنید.

ترکیه در ماه رمضان

غذاهای سنتی ترکیه در ماه رمضان

افطاری‌های ترکیه بسیار متنوع هستند و دامنه وسیعی از قرمه، پلوها، شوربا، سوپ‌ها، شیرینی‌هایی همچون باقلوا و بامیه، خرما، شیر، چای و سالاد را شامل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های ترکیه که در ماه رمضان و طی وعده افطار سرو می‌شود، نان سنتی ترکی با نام پیده است. این نان معمولاً در کنار غذای اصلی و به همراه سالاد و سوپ مصرف می‌گردد.

گولاچ نیز خوراکی خوشمزه دیگری است که به عنوان دسر پس از افطار سرو می‌شود. این دسر لایه‌لایه شیرین، پودینگ سنتی ترکیه است که با نشاسته ذرت، شیر، گلاب و دانه‌های انار درست می‌شود و با انواع مغزها همچون گردو و پسته تزیین می‌شود. این دسر خوشمزه مخصوص ماه رمضان است و کمتر احتمال دارد که در دیگر ماه‌های سال آن را پیدا کنید.

همچنین شربت شیرین سنتی ترکیه با نام عثمانی که مصرف آن برای بازگرداندن آب بدن بعد از روزه‌داری توصیه می‌شود، از نوشیدنی‌های ثابت سفره افطار است. کنافه نیز از محبوب‌ترین شیرینی‌های ترکیه است که در وعده افطار مصرف می‌شود. همچنین باقلوای معروف ترکی نیز در این ماه بسیار محبوب است.

خرید سوغات خوراکی در ماه رمضان

بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی، شیرینی‌ها و سوغات سنتی ترکیه قبل از آغاز ماه رمضان، مواد غذایی خود را با تخفیف‌های بالا حراج می‌کنند و این حراج معمولاً تا پایان ماه رمضان ادامه دارد. از این رو شما می‌توانید با قیمت مناسب بسیاری از شیرینی‌های ترکیه را برای سوغات در نظر بگیرید.

طی ماه رمضان اغلب میدان‌های معروف شهرهای بزرگ همچون آنکارا و استانبول به محل برگزاری افطاری‌های دسته‌جمعی تبدیل می‌شوند و همه مردم می‌توانند در کنار هم افطار کنند. در کنار این مراکز نیز بازارچه‌هایی برای فروش مواد غذایی برپا می‌شود که پر هستند از خوراکی‌هایی مانند پسته، باقلوا و لوکوم که یک راحت‌الحلقوم ترکی است.

ترکیه در ماه رمضان

فعالیت‌های هنری و فرهنگی در ماه رمضان

برای سفر به ترکیه در رمضان می‌توانید فعالیت‌های فرهنگی و هنری مختلف را به عنوان یکی از مزایای مسافرت خود در نظر بگیرید. در این ماه مراسم‌های ویژه‌ای همچون کنسرت‌ها و نمایش‌های موسیقی صوفیانه، چاوشی خوانی، طبل‌زنی و تئاترهای مذهبی و هنری برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاه‌های مختلفی برپا می‌گردد که بهره‌مندی از آن‌ها، سفر به این کشور در ماه رمضان را برای شما بسیار خاص و به یاد ماندنی خواهد ساخت.

اگر به کتاب خواندن علاقه‌مند هستید، هر سال در ماه رمضان نمایشگاه‌های متعددی با موضوع کتاب‌های مذهبی دین اسلام برگزار می‌شود و در آن‌ها جدیدترین کتاب‌های مذهبی را به فروش می‌رسانند. در این ماه طبق سنت دیرینه، هر روز هنگام سحر از مساجد صدای طبل به گوش می‌رسد و هنگام غروب، روزه‌داران با شنیدن صدای شلیک توپ از فرارسیدن زمان افطار مطلع می‌شوند.

فضاهای عمومی ترکیه در ماه رمضان

در ماه رمضان مساجد و خیابان‌ها حس و حال ویژه خود را دارند و از چند روز قبل از آغاز ماه مبارک به مناسبت این دوران تزئین می‌شوند. طی ماه رمضان افراد مختلف را با لباس‌های سنتی ترکیه که با عنوان بایرام‌لیق شناخته می‌شوند و مشغول نواختن و آواز خواندن در کوچه‌ و خیابان هستند، می‌توانید ببینید. 

طی این مدت نماز جماعت با شور و شوق و البته با جمعیت بیشتری برگزار می‌شود. مسجد آبی یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ترکیه در استانبول است که در این ماه از همیشه پرازدحام‌تر است و می‌توانید این مکان معنوی را در اوج شور و حیات آن مشاهده کنید.

جالب است بدانید مردم ترکیه حتی عطر خاصی را در ماه رمضان استفاده می‌کنند. عطری به نام کلونیا در ترکیه شهرت دارد که روزه‌داران برای حضور بر سر سفره‌های افطار و سحر مصرف می‌کنند و حتی به یکدیگر هدیه می‌دهند.

با سفر به ترکیه در ماه رمضان به دفعات مشاهده خواهید کرد که سفره‌های بزرگ و ساده افطار در فضاهای عمومی گسترانیده شده و مردم بعد از نماز جماعت دور این سفره‌ها جمع می‌شوند. این گردهمایی‌ها در برخی مواقع توسط شهرداری‌ها حمایت می‌شوند یا توسط خود مردم و خیرین ترکیه برای گرامیداشت ماه مبارک رمضان برپا می‌گردند. همه می‌توانند با هر اعتقادی بر سر این سفره‌ها جمع شده و در کنار هم غذا میل کنند. بزرگ‌ترین مراسم افطاری ترکیه در میدان تکسیم استانبول و منطقه فاتیح برگزار می‌شود که جمعیت‌های چند هزار نفری در آن‌ها گرد هم آورده می‌شوند.

ترکیه در ماه رمضان

شب‌های ترکیه در ماه رمضان

شب‌های ترکیه در ماه رمضان از همیشه بیدارتر هستند و معمولاً پس از غروب آفتاب رویدادهای مختلفی پیرامون هنرهای سنتی ترکیه همچون خوشنویسی، شب‌های شعر و نمایش‌های دراویش برگزار می‌شوند و مسافران می‌توانند از زمان افطار تا سحر را در جمع‌های این‌چنینی سپری کنند.

بسیاری از مردم ترکیه با فرا رسیدن شب در فضاهای سبز، اطراف اماکن مقدس و یا حتی کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها دور هم جمع می‌شوند و فضای گفت‌وگو در این مکان‌ها به شدت گرم است. هرچند در این دوران همانند سایر کشورهای مسلمان استفاده از نوشیدنی‌های الکلی کاهش می‌یابد و مردم در فضاهای معنوی حضور بیشتری پیدا می‌کند، با این حال در برخی فضاهای خصوصی‌تر و سرپوشیده این خوراکی‌ها برای گردشگران سرو می‌شوند. اغلب فضاهای عمومی همچون پارک‌ها، خیابان‌ها، میادین شهر و پاساژها متناسب با ماه رمضان تزیین شده و شب‌ها حسابی می‌درخشند.

ساعات و نحوه کار مراکز رفاهی و تفریحی در ماه رمضان

پیش از سفر به ترکیه در ماه رمضان بهتر است که بدانید طی این ماه ساعات کاری تغییر می‌کند و مراکز دولتی از ساعت ۹ صبح تا 12:5 ظهر و پس از اقامه نماز از ساعت ۱۳ تا 16:30 مشغول به کار هستند. ساعات کاری موزه‌ها و بناهای تاریخی ترکیه در ماه رمضان مانند قبل است و به جز دوشنبه‌ها در باقی روزهای هفته از ساعت ۹ الی 16:30 آماده ارائه خدمات به گردشگران هستند.

بلیت بازدید از موزه‌ها و بناهای باستانی به دلیل کاهش بازدیدها در ماه رمضان تخفیف زیادی دارد و از این طریق می‌توانید در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید. مراکز اداری و تفریحی تنها در روز اول ماه رمضان تعطیل هستند. با این حال بد نیست قبل از بازدید از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی ساعت کاری آن‌ها را بررسی کنید.

خرید از ترکیه در ماه رمضان

خرید از ترکیه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های آن برای جذب گردشگران محسوب می‌شود. اگر برایتان سؤال است که در این ماه دسترسی به مراکز فروش چگونه است، بهتر است بدانید که مراکز خرید، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بوتیک‌ها، گالری‌ها و فروشگاه‌های بزرگ در تمام روز و حتی نیمه‌شب‌ها مشغول به کار هستند. مناطق توریستی استانبول همچون سلطان احمد و امینو نو و تکسیم از جمله مراکزی هستند که می‌توانید تا قبل از افطار و شلوغ شدن خرید خود را انجام دهید.

ترکیه در ماه رمضان

سواحل، پارک‌های آبی و بازی ترکیه در ماه رمضان

به دلیل این که شنا کردن روزه را باطل می‌کند، مردم مسلمان ترکیه در طول ماه رمضان از پارک‌های آبی استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل شما می‌توانید با قیمتی بسیار پایین‌تر از روزهای معمولی از پارک‌های آبی استفاده کنید. پارک‌های بازی هم معمولاً قبل از اذان مغرب خلوت هستند.

همچنین می‌توانید به دلیل خلوت بودن سواحل در این ماه، با خیال راحت در دریاها شنا کنید. به طور کلی اغلب مردم در ماه رمضان و در طول روز از مراکز تفریحی استفاده نمی‌کنند و بیشتر استفاده‌کنندگان، پارک‌ها و مراکز تفریحی گردشگران هستند.

حمل و نقل عمومی در ماه رمضان

در این کشور حمل‌ و نقل عمومی طی ماه رمضان مانند همیشه است؛ اما در ساعات قبل از افطار اغلب این فضاها شلوغ شده و مترو، اتوبوس‌ و ایستگاه‌های تاکسی مملو از جمعیت می‌شوند. استفاده از حمل‌ و نقل عمومی در روز عید فطر رایگان است و ممکن است در این روز بیشتر از قبل برای استفاده از حمل و نقل عمومی دچار مشکل شوید.

عید فطر در ترکیه

مردم ترکیه عید فطر را مهم‌ترین عید مسلمانان می‌دانند و به مدت سه روز با نواختن آهنگ‌های خاص و گروه‌های طبل زنی آن را جشن می‌گیرند. قبل از فرا رسیدن عید فطر، شور و شوق مردم برای خرید بسیار بیشتر از باقی روزها است و اغلب مراکز خرید تخفیف‌های شگفت‌انگیزی را بر محصولات خود اعمال می‌کنند.

از آنجا که در ترکیه عید فطر تعطیل رسمی است، بیشتر اداره‌ها و کسب و کارهای دولتی و شخصی در این سه روز تعطیل هستند. از این سه روز، تنها در روز اول است که موزه‌ها، مراکز باستانی و جاذبه‌های گردشگری تعطیل هستند و طی دو روز بعد می‌توانید با خیال راحت از این مراکز استفاده کنید.

در بسیاری از فضاها، استفاده از امکانات در عید فطر رایگان است و در همه نقاط شیرینی‌های سنتی و تنقلات پخش می‌شود. در روز عید فطر مساجد، خیابان‌ها و ساختمان‌ها با نورهای رنگی و پارچه‌های قرمز تزیین می‌شوند و شهرها نمایی بسیار دل‌چسب و زیبا پیدا می‌کنند.

 مردم ترکیه در روز عید فطر بهترین لباس خود را می‌پوشند و به دید و بازدید می‌پردازند. مردم به هم تبریک می‌گویند و همچنین مردم به دیدار اقوام خود می‌روند و بازار دیده‌بوسی در این روز بسیار گرم است. به همین دلیل برای پرواز و سفر با سایر وسایل حمل و نقل در طی این سه روز به سختی بلیت پیدا خواهید کرد. نماز عید فطر با استقبال زیاد مردم برگزار می‌شود و مساجد بزرگ همچون مسجد سلطان احمد و مسجد ایاصوفیه جزو اصلی‌ترین مراکز برگزاری نماز عید فطر هستند.

ترکیه در ماه رمضان

سخن پایانی

بسیاری از افراد فکر می‌کنند چون ترکیه یک کشور مسلمان است، نمی‌توانند در ماه رمضان مانند معمول از امکانات این کشور استفاده کنند؛ اما از آنجا که نام این کشور با توریسم گره خورده است همه مایحتاج، امکانات و فضاهای تفریحی در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود. با این حال بهتر است که قبل از سفر به ترکیه در ماه رمضان در نظر داشته باشید که اغلب مردم این کشور پایبند به اصول مذهبی همچون نماز و روزه و عبادت هستند و تا قبل از غروب آفتاب فضای شهرها به کلی متفاوت است؛ اما همین موضوع نیز این امکان را به شما می‌دهد که از سفر به ترکیه در رمضان تجربه‌ای بسیار متفاوت و شیرین داشته باشید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

اگر در ماه رمضان به کشور ترکیه سفر کرده اید خاطرات خود را در بخش سفرنامه با ما و دیگر مخاطبان سایت در میان بگذارید. ما در سایت بنیامین مارکو مشتاقانه منتظر خواندن سفرنامه های شما هستیم.

اپیزود ۷-۱: ویزا کشورهای مختلف کشور لائوس سفر به کعبه الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد