سفر به ترکیه

راهنمای سفر به ترکیه | کوش ‌آداسی بهتر است یا ازمیر؟

ترکیه یک مقصد توریستی بسیار خاص است که بازدید از هر شهر و جزیره آن تجربه‌ای بسیار خاص و شگفت‌انگیز را برای شما فراهم می‌کند. از میان مقاصد گردشگری این کشور، دو شهر کوش ‌آداسی و ازمیر هر سال گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند. علیرغم شباهت‌ هایی که این دو شهر به هم دارند، سفر به هر کدام از آن ها مزایا و امتیازات خاص خود را دارد. افراد با سلیقه‌های مختلف ممکن است نظرات متفاوتی نسبت به این دو شهر داشته باشند و تنها یکی از آن‌ها را برای گردش توصیه کنند. به هر رو اگر هدف شما از سفر به ترکیه بازدید از تنها یکی از این دو مقصد است و نمی‌دانید که کدام یک از آن‌ها را برای گردش انتخاب کنید، با ادامه این متن و مقایسه کامل ازمیر و کوش ‌آداسی همراه ما باشید.

تفاوت آب و هوای کوش آداسی و ازمیر

یکی از مواردی که قبل از سفر به هر مقصدی باید در نظر گرفت، آب و هوا و زمان مناسب برای سفر است. اطلاع از اقلیم و وضعیت آب‌ و هوایی به شما کمک می‌کند که محدودیت‌های خود برای بهره‌مندی از تفریحاتی همچون طبیعت‌ گردی ر ا که با آب و هوا گره خورده ‌اند، شناسایی کنید و برای ادامه سفر خود برنامه بریزید.

هر دو شهر کوش ‌آداسی و ازمیر، به لحاظ آب و هوایی کاملاً شبیه هم هستند و طبیعت مشابهی دارند. هر دو آب و هوای مدیترانه‌ای دارند. به این صورت که در ماه‌های سرد سال معتدل و خنک و تابستان‌های گرم و مرطوبی دارند. از آنجا که بهار و تابستان بهترین زمان برای بازید از هر دو شهر به حساب می‌آید، تابستان‌های بسیار شلوغی دارند. از این رو دسترسی به خدمات در فصل‌های گرم سال به دلیل بالا بودن تعداد گردشگران هم گران‌تر و هم محدودتر است.

قرار گرفتن در حاشیه دریای اژه موجب شده که سفر به کوش ‌آداسی و ازمیر برای بهره‌ مندی از تفریحات ساحلی، مورد علاقه بسیاری از افراد باشد. با این حال اگر استفاده از تفریحات ساحلی در اولویت شما نیست و مایل‌ هستید که با هزینه کمتری سفر خود را به پایان برسانید، بهتر است فصل زمستان را برای سفر خود در نظر بگیرید.

مساحت و موقعیت جغرافیایی

هر دو شهر در غرب ترکیه و در نزدیکی هم قرار دارند. به طوری که جزیره کوش ‌آداسی تقریباً ۸۰ کیلومتر با ازمیر فاصله دارد. کوش ‌آداسی جزیره‌ای نسبتاً کوچک است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ۷۱ کیلومتری شهرستان آیدین قرار دارد و به جزیره ساموس در یونان بسیار نزدیک است. هم‌جواری کوش ‌آداسی با دیگر جزیره‌های تفریحی همچون جزیره پرنده، باعث شده که مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه است که به‌عنوان یک مرکز تجاری صنعتی و بندری شناخته می‌شود. دانشگاه‌های متعددی در این شهر بنا شده است. به واسطه این دانشگاه‌ها، هر ساله نمایشگاه‌های مختلفی در حوزه‌های علمی، صنعتی و تجاری برپا می‌شوند و همین امر خود دلیلی برای جذب گردشگران علاقه‌مند به این حوزه‌ها است.

تفاوت بافت سنتی و تاریخی ازمیر و کوش ‌آداسی

به لحاظ تفاوت در بافت تاریخی و سنتی و نیز دسترسی به امکانات مدرن، این دو شهر تفاوت بسیاری با هم دارند. ازمیر یک شهر مدرن و تجاری با مراکز لوکس و گران‌قیمت است که در آن بخش‌های قدیمی و سنتی ترکیه را کمتر خواهید دید. از همین رو، این شهر یکی از بهترین مقاصد ترکیه برای تفریح و خرید شناخته می‌شود؛ اما کوش ‌آداسی که یک شهر کوچک بندری است، با نزدیکی به شهر تاریخی افه‌سوس امکان بیشتری را برای آشنایی با مکان‌های کهن و تاریخی ترکیه فراهم خواهد کرد.

البته کوش ‌آداسی به دلیل حضور توریست‌ هایی از سراسر جهان به مرور جلوه ‌ای مدرن‌ تر پیدا کرده و اکنون به فضایی برای گذراندن اوقات خوش و تفریح شبانه‌ روزی تبدیل شده است. از آنجایی که اغلب توریست ‌هایی که به شهر کوش ‌آداسی می‌آیند اروپایی هستند، در حاشیه بنادر این شهر می‌توان کشتی‌های کروز لاکچری متعددی را دید که سرنشینان آن‌ها در حال لذت بردن از حال و هوای بسیار دلنشین این شهر هستند.

هر دو شهر ازمیر و کوش ‌آداسی اماکن تاریخی متنوعی دارند که هر یک از این اماکن به تنهایی از مهم‌ترین مقاصد توریستی و گردشگری ترکیه محسوب می‌شوند. شما می‌توانید قبل از سفر به این دو شهر لیستی از مناطق دیدنی و گردشگری را فراهم کنید تا بدون فوت وقت از همه آن‌ها دیدن کنید.

مکان‌های گردشگری در سفر به ازمیر

کاروانسرای قیزلار آغاسی

این کاروانسرا که قدمت آن به ۳۰۰ سال می‌رسد، یکی از مراکز دیدنی بسیار معروف شهر ازمیر است. در جوار این کاروانسرا یک بازار سنتی وجود دارد که در آن می‌توان صنایع دستی ترکیه، عتیقه‌جات و غذاهای سنتی متعددی را پیدا کرد؛ بنابراین اگر مایل هستید که با خود سوغاتی از جنس تاریخ ترکیه به همراه بیاورید، بازدید از این کاروانسرا را در لیست سفر قرار دهید.

موزه آگورا

مکان خاص دیگری که شهر ازمیر را بسیار دیدنی کرده است، موزه بدون سقف آگوراست. بقایای آثار به جا مانده از رومی‌ها و یونانی‌ها در این موزه بدون سقف به نمایش گذاشته شده است و اگر علاقه‌مند به هنر و آثار باستانی سرزمین‌های هم‌جوار ترکیه هستید، آگوارا مکان خوبی است که در آن می‌توانید هنر و معماری رومیان و یونانیان باستان را مشاهده کنید.

کلیسای سنت پلی کارپ

این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های مسیحیان است. مسیحیان این کلیسا را یکی از هفت کلیسای مقدس خود می‌دانند و هر ساله تعداد زیادی از افراد از نقاط مختلف جهان از این مکان دیدار می‌کنند.

قلعه کادیفه کاله یا قلعه پاگوس

این قلعه تاریخی متعلق به قرن چهاردهم میلادی است. این محل در زمان سلطنت اسکندر مقدونی ساخته شده و اکنون یکی از زیباترین نقاط برای بازدید از ازمیر است. قلعه کادیفه کاله در دو کیلومتری خط ساحلی و بالای یک تپه بنا شده و چشم‌انداز بسیار منحصربه‌فردی از مناطق اطراف را به نمایش گذاشته است؛ بنابراین اگر در کنار مکان‌های تاریخی علاقه‌مند به طبیعت‌گردی هم هستید، می‌توانید ضمن بازدید از این مقصد با یک تیر دو نشان بزنید.

میدان کناک

میدان کناک

این میدان که در مرکز شهر ازمیر قرار دارد، محل قرار گرفتن برج ساعت است. برج تاریخی ساعت یکی از مکان‌های مشهور ازمیر محسوب می‌شود. مسجد موناک یالی و بازار قدیمی و معروف کمرآلتی نیز در جوار این میدان قرار دارند که در آن انواع غذاهای محلی و صنایع دستی را خواهید یافت. فروشندگان این بازار اغلب با حفظ پوشش سنتی خود، لباس‌های رنگارنگ و محلی به تن داشته و دست‌ساخته‌های سنتی خود را به فروش می‌گذارند.

کوه سیپلیوس

علاقه ‌مندان به طبیعت، اغلب از دیدن زیبایی و جبروت کوه تاریخی سیپلیوس شگفت‌زده می‌شوند. این کوه که شبیه به یک زن گریان است با نام نیوبه نیز شناخته شده است. پشت این کوه داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری نهفته است که خواندن و شنیدن آن‌ها از زبان مردم محلی خالی از لطف نیست. این کوه 1513 متر ارتفاع دارد و هر سال بسیار از علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی را جذب خود می‌کند. در مسیر صعود به این کوه جان‌پناه‌ها، اقامتگاه‌ها و رستوران‌های متعددی وجود دارد که سفر را برای شما راحت‌تر و دلنشین‌تر خواهد کرد.

موزه باستان‌شناسی ازمیر

اگر به فرهنگ و تاریخ علاقه دارید، حتماً به موزه باستان‌شناسی ازمیر سری بزنید. این موزه در سال ۱۹۲۴ برای نگهداری از اشیا و لوازمی که در اطراف خلیج ازمیر پیدا شده‌اند، تأسیس شد. اغلب اشیایی که در این موزه نگهداری می‌شوند از زمان عصر برنز به جای مانده‌اند. در کنار مکان‌هایی که معرفی شدند، با سفر به ازمیر می‌توانید از باغ وحش ازمیر، موزه آتاتورک، مسجد حصار، جزیره یاسیکا، چشمه ازمیر و شهر تاریخی افه‌سوس نیز بازدید کنید.

مکان ‌های دیدنی کوش ‌آداسی

سفر به کوش ‌آداسی به دلیل سواحل زیبا و تفریحات آبی ‌اش بسیار خاطره ‌انگیز خواهد بود. پارک آبی آدالند، معبد دیدایما، شهر باستانی پرینه، میلتوس و کاروانسرای محمد پاشا از جمله مکان‌های دیدنی این شهر هستند که دیدار از آن‌ها برایتان بسیار جذاب خواهد بود. در ادامه برخی از مهم‌ترین مقاصد تاریخی و گردشگری کوش ‌آداسی را معرفی خواهیم کرد.

شهر تاریخی افه ‌سوس

این شهر تاریخی با قدمت چند هزار ساله تصاویر شگفت‌ انگیزی از معماری دوران بیزانس را برای شما به ارمغان خواهد آورد. این شهر که روزگاری بزرگترین و پررونق ‌ترین شهر منطقه آسیای صغیر بوده، امپراتوری‌ های متعددی را نیز به خود دیده است. بازدید از افه‌ سوس یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید هنگام سفر به کوش آداسی انجام دهید.

شهر تاریخی افه سوس

ساحل لیدیز

معروف‌ترین ساحل کوش ‌آداسی ساحل لیدیز است. این ساحل در زمان حکومت عثمانی‌ها ساخته شده است. این ساحل ابتدا تنها برای خانم ‌ها در نظر گرفته شده بود، اما در حال حاضر مردان هم می‌توانند از آن دیدن کنند.

پارک ملی آیدین دلتا

این پارک یکی از زیباترین پارک‌های طبیعی ترکیه است که سواحل شنی، پوشش گیاهی خاص، صخره‌های شیب‌دار و آب ‌و هوای منحصر به فردش آن را به یک مکان ایدئال برای گردشگری تبدیل کرده است. این پارک که بین دو منطقه سکه و کوش ‌آداسی قرار دارد، مورد توجه بسیاری از طبیعت ‌دوستان است.

بازدید از روستاها و جزیره‌های هم‌جوار

در جوار کوش ‌آداسی، روستای گوزل جاملی و شبه جزیره دیلک نیز قرار دارند. جزیره کبوتر نیز در نزدیکی کوش ‌آداسی قرار دارد و از طریق یک جاده باریک به آن مرتبط می‌شود. جزیره کبوتر باقیمانده یک قلعه قدیمی را در خود جای داده است که دیدار از آن نیز احتمالاً برایتان جالب خواهد بود.

خانه مریم مقدس

در بخش شمالی کوش ‌آداسی یک مکان تاریخی زیارتی قرار دارد که گفته می‌شود مریم مقدس ۱۰ سال آخر عمر را در آن گذرانده است. اکنون این کلبه سنگی یکی از مرکز زیارتی مهم مسیحیان سراسر جهان است.

منطقه بندرگاه

این منطقه یکی از مهم‌ترین نواحی گردشگری این شهر است که بخشی از تاریخ و فرهنگ کشور ترکیه در آن جای گرفته است. در این منطقه می‌توان باقی مانده بناهای قدیمی، کاروانسراهای تاریخی و بخش‌هایی از خرابه‌های دروازه جنوبی شهر را مشاهده کرد. اکنون کافه‌ها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های متعددی در این منطقه دایر شده است و گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

بندرگاه کوشی آداسی

دسترسی به کوش ‌آداسی و ازمیر

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو شهر این است که کوش آداسی فرودگاه ندارد و مسافران باید از فرودگاه ازمیر خود را به وسیله تاکسی و اتوبوس به این شهر برسانند؛ اما چندین هتل در شهر خدمات شاتل را به مسافران فرودگاه ارائه می‌دهند تا مهمانان راحت‌تر امکانات لازم خود را دریافت کنند.

اقامتگاه ‌ها و هتل ‌های ازمیر و کوش ‌آداسی

برای مقایسه کوش ‌آداسی و ازمیر می‌توان اقامتگاه ها و هتل ‌های متعددی را که در هر دو شهر یافت می‌ شوند، ملاک قرار داد. شما می ‌توانید بر اساس مبلغی که مایل هستید هزینه کنید هتل‌ های متفاوتی را برای اقامت خود انتخاب کنید. شهر ازمیر شهری به نسبت گران‌تر است؛ اما در همین شهر نیز هتل‌ های دو تا سه ستاره که نسبت به استراحتگاه ‌های ساحلی و پنج ستاره ارزان‌تر هستند، به کرات یافت می‌شوند. اگر هزینه سفر برای شما مهم نیست هتل ‌های ساحلی مانند ال و یو آل برای اقامت بسیار مناسب هستند. کوش ‌آداسی نیز پر از هتل ‌های ساحلی است که برای افراد لوکس‌پسند مناسب ‌اند. به طور کلی بابت اقامت و پیدا کردن محل استراحت در هر دو شهر مشکلی نخواهید داشت و انتخاب ‌های متعددی در پیش رو دارید.

خرید سوغاتی از کوش ‌آداسی و ازمیر

ازمیر یک شهر مدرن و تجاری است و مراکز تولیدی و برندهای متعددی در این شهر دایر هستند. با مراجعه به مال ‌ها و پاساژهای متعدد این شهر می‌توانید به اغلب محصولات روز جهان دسترسی داشته باشید. ازمیر یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای پیدا کردن لوازم، لباس‌ها و وسایل اصل است و مراکز خرید لوکس و بسیاری از برندهای شناخته شده داخلی و خارجی در آن جای گرفته‌ اند. اما کوش ‌آداسی که نزدیک به سه هزار سال قدمت دارد و حس باستانی و تاریخی به گردشگران می‌دهد، برای خرید سوغات سنتی و خوراکی ‌های ترکیه‌ ای مناسب است.

برای خرید سوغاتی در کوش ‌آداسی یک بازار قدیمی وجود دارد که عملاً همه نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. اکثر پوشاک و لوازم جانبی موجود در این بازار مقرون به صرفه هستند، اما در اصل تقلبی بوده و اورجینال نیستند.

خرید سوغاتی در کوشی آداسی

کلام آخر

دو شهر کوش ‌آداسی و ازمیر با وجود شباهت‌هایی که به دلیل ساحلی بودن دارند، هر کدام دارای مزیت‌های خاص خود هستند؛ اما در نهایت تجربه‌های متفاوتی را از سفر به ترکیه برای شما رقم می‌زنند. به طور کلی اگر به دنبال تفریحات شبانه و گشت زدن در مراکز بزرگ خرید هستید، بهتر است ازمیر را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. هر چند که کوش ‌آداسی هم تعداد زیادی از این مراکز را در خود جای داده، اما ازمیر یک شهر بزرگ است و دسترسی به این تفریحات در آن راحت‌تر است.

اگر به دنبال استراحت در یک شهر ساحلی کوچک و آرام هستید و می‌خواهید تفریحات دریایی مانند شنا، آفتاب گرفتن در سواحل زیبا، آفرود، طبیعت‌گردی و اسب‌سواری را تجربه کنید، کوش ‌آداسی مقصد مناسب‌تری برای شماست.

هر دو شهر مراکز تاریخی خاص و چشم‌اندازهای فرهنگی متفاوت خود را دارند و گردش در هر دوی آن‌ها بسیار دل‌انگیز خواهد بود؛ بنابراین اگر هدف شما بازدید از هر دو شهر ازمیر و کوش ‌آداسی است، بهتر است بدانید که فاصله این دو شهر بسیار کم است و می‌توانید با طی کردن مسافتی به اندازه یک تا یک و نیم ساعت به راحتی از هر دو شهر بازدید کنید.

فراموش نکنید خاطرات سفرهای خود را بخش سفرنامه برای ما بفرستید. ما در سایت بنیامین مارکو مشتاقانه منتظر خواندن سفرنامه های شما هستیم.

اپیزود ۹-۱: مهاجرت یا مسافرت شهر سائوپائولو سفرنامه برزیل الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد