هزینه های سفر به کربلا

هزینه های سفر به کربلا 1402

شهر کربلا که در کشور عراق واقع شده است یکی از مهم ترین شهرهای زیارتی دنیا شناخته می شود. هر ساله عاشقان اهل بیت از سراسر جهان برای زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) به شهر کربلا سفر می کنند. اگر شما هم دلتان هوای زیارت بارگاه مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را کرده است و در حال برنامه ریزی برای سفر به شهر زیارتی کربلا هستید اما از هزینه های سفر به کربلا در سال 1402 اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد می کنیم با این مقاله همراه باشید. در این مقاله ابتدا به طور اجمالی با شهر عاشقان اهل بیت، کربلا آشنا می شویم و پس از آن هزینه های سفر به این شهر زیارتی را بررسی می کنیم.

کربلا کجاست؟

کربلا در مرکز کشور عراق و 85 کیلومتری جنوب غربی بغداد واقع شده است. کربلا در فاصله 9 کیلومتری دریاچه رزازه از جهت غرب و در فاصله 16 کیلومتری رود فرات از سمت شرق قرار دارد. جمعیت شهر کربلا حدود 1 میلیون و دویست هزار نفر است. آرامگاه حسین بن علی و عباس بن علی (ع) در این شهر از دلایل محبوبیت کربلا برای زائران شیعه به شمار می آید. هر ساله میلیون ها زائر شیعه و مشتاقان اهل بیت به ویژه در ماه های محرم و صفر به شهر کربلا سفر می کنند. تعداد زائران کربلا در روز اربعین به حدود چند میلیون میلیون نفر می رسد. زبان رسمی شهر کربلا عربی و کردی است. این شهر از نظر زمانی یک ساعت و نیم با ایران اختلاف ساعت دارد. واحد پول کشور عراق و شهر کربلا دینار عراق است.

کربلا

آب و هوا کربلا

شهر کربلا دارای آب و هوای صحرایی است. زمستان های کربلا سرد و تابستان های آن گرم و خشک است. میانگین دما در فصل تابستان گاهی اوقات به 50 درجه سانتی گراد می رسد. در فصل زمستان دمای هوا بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد متغیر است و شب های زمستان به 2 درجه سانتی گراد می رسد. البته مناطق کوهستانی کشور عراق دارای زمستان های سرد همراه با بارش برف و باران است اما به طور کلی بارندگی در شهر کربلا بسیار کم است.

بهترین زمان سفر به کربلا

بهترین زمان سفر به شهر کربلا به 2 عامل شرایط آب و هوا و شلوغی بستگی دارد. اگر بخواهیم از نظر آب و هوا بهترین زمان مسافرت را بررسی کنیم، از آنجایی که کربلا دارای آب و هوای گرم و خشک است، فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر در نظر گرفته می شود. در این فصل ها آب و هوا مطبوع و ملایم است هم چنین مسافران و زائران کمتری در شهر دیده می شوند.

اگر تمایل دارید در مراسم های مذهبی کربلا شرکت کنید، بهترین زمان سفر ماه های محرم و صفر خواهد بود. البته به این نکته توجه داشته باشید که در این ماه ها زائران بی شماری به کربلا سفر می کنند بنابراین علاوه بر ازدحام جمعیت و شلوغی، هزینه اقامتگاه ها افزایش می یابد. 

جاهای دیدنی کربلا

اگر چه بارگاه های مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) از دلایل شهرت و محبوبیت کربلا به شمار می رود اما در این شهر آرامگاه ها و مکان های زیارتی مختلفی وجود دارد که ممکن است اکثر افراد از آن اطلاع نداشته باشند. تل زینبیه، حرم حر بن یزید ریاحی، مزار طفلان مسلم، مزار عون بن عبدالله، خیمه‌گاه امام حسین (ع)، مقام حضرت مهدی (عج) و مرقد شهدای کربلا از جمله آرامگاه های موجود در شهر کربلا به شمار می آیند. علاوه بر مکان های زیارتی شهر کربلا جاذبه های گردشگری بی شماری دارد که از جمله آن ها می توان به نهر علقمه، قلعه‌ هندی، آرامگاه امیرکبیر، قلعه اخیضر و قصر عطشان اشاره کرد.

جاهای دیدنی کربلا

راه های سفر به کربلا

سفر به شهر کربلا به 2 صورت هوایی و زمینی صورت می گیرد که سفر زمینی به کربلا رواج بیشتری دارد. اگر قصد دارید با استفاده از خطوط هوایی به شهر کربلا سفر کنید، از آنجایی که این شهر فرودگاه ندارد باید از پروازهای تهران – نجف یا تهران – بغداد استفاده کنید. سپس از شهر نجف یا بغداد با استفاده از تاکسی یا اتوبوس خود را به شهر زیارتی کربلا برسانید. فاصله کربلا تا بغداد حدود 90 کیلومتر و فاصله نجف تا کربلا 80 کیلومتر است. بسیاری از شرکت های هواپیمایی بلیط پرواز تهران به عراق را ارائه می دهند که شما می توانید با توجه به نوع خطوط هوایی و قیمت پروازها مناسب ترین بلیط پرواز را خریداری کنید.

اگر قصد دارید از طریق مرزهای زمینی به کربلا سفر کنید، مرزهای مهران، خسروی و شلمچه از مهم ترین و پرترددترین مرزهای ایران و عراق به شمار می آیند. البته تعداد شهرهای مرزی ایران با عراق نسبت به سایر کشورهای همسایه ایران بسیار زیاد است. به این نکته توجه داشته باشید که برای سفر زمینی از ایران به کربلا اتوبوس مستقیم وجود ندارد. شما باید ابتدا با اتوبوس یا خودرو شخصی خود را به یکی از مرزهای ایران – عراق برسانید و پس از آن با کمک اتوبوس و تاکسی به سمت شهر کربلا حرکت کنید. جهت انتخاب بهترین مرز لازم است ابتدا با مسیر هر کدام از آن ها آشنا شوید سپس راحت ترین و نزدیک ترین مسیر را انتخاب کنید.

  • مرز خسروی

این مرز در شهرستان قصر شیرین استان کرمانشاه واقع شده است و برای افرادی که در نزدیک این استان سکونت دارند انتخاب مناسبی است. فاصله مرز خسروی تا شهر کربلا حدود 300 کیلومتر است. البته پیش از سفر از باز بودن مرز خسروی اطمینان حاصل کنید.

  • مرز مهران

این مرز در استان ایلام و شهر مهران واقع شده است و به دلیل نزدیک بودن به کشور عراق یکی از پرترددترین مرزها به شمار می آید. فاصله این مرز تا شهر کربلا 275 کیلومتر است.

  • مرز شلمچه

این مرز در استان خوزستان و غرب خرمشهر واقع شده است و نزدیک ترین نقطه مرزی به شهر بصره عراق است. فاصله مرز شلمچه تا شهر کربلا حدود 530 کیلومتر است.

هزینه های سفر به کربلا 1402

هزینه های سفر به کربلا 1402
  • انتخاب روش سفر

یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در هزینه های سفر به کربلا، انتخاب روش و زمان سفر خواهد بود. در صورتی که بخواهید در ماه های محرم و صفر یا اعیاد قربان و عید غدیر به کربلا سفر کنید، مطمئناً هزینه بیشتری نسبت به زمان های دیگر که زائران کمتری به این شهر سفر می کنند متحمل می شوید.

از طرف دیگر اگر بخواهید با استفاده از خطوط هوایی به کربلا سفر کنید نسبت به سفر زمینی، هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد. با این حال بسیاری از افراد ترجیح می دهند در روزهای عاشورا و اربعین حسینی به کربلا سفر کنند و در مراسم های مذهبی که در این روزها برگزار می شوند شرکت نمایند. بسیاری از زائران و عاشقان اهل بیت به پیاده روی اربعین حسینی می پیوندند و پس از عبور از مرزهای ایران – عراق با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می کنند.

اگر می خواهید در ماه های محرم و صفر به کربلا سفر کنید، پیشنهاد می کنیم از تورهای زمینی استفاده کنید به این شکل تا حد قابل توجهی هزینه های سفرتان را کاهش می دهید. البته سفر زمینی به کربلا سختی های خاص خودش را دارد و مناسب همه افراد به خصوص افراد مسن و کودکان نیست. در ادامه در مورد تورهای زمینی کربلا و هزینه های آن ها صحبت خواهیم کرد.

  • تور زمینی کربلا

تور زمینی کربلا یکی از پرطرفدارترین و مقرون به صرفه ترین تورهای مذهبی جهان به ویژه در ایران شناخته می شود به همین خاطر است که سالانه زائران بی شماری از سراسر ایران در این تورهای زمینی شرکت می کنند. کاروان ها و تورهای زیارتی کربلا تمامی کارهای مربوط به سفر مانند رزرو هتل، بلیط، حمل و نقل و .. را فراهم می کنند و شما با پرداخت هزینه های سفر که بسیار مناسب و مقرون به صرفه هستند، نیازی به پرداخت هزینه اضافی در کربلا نخواهید داشت. 

از آنجایی که محرم و صفر نزدیک است، اگر می خواهید در تور زمینی کربلا سال 1402 شرکت کنید، لازم است حداقل یک ماه پیش از سفر جهت اطلاع از امکانات تورها و ثبت نام در کاروان های زیارتی اقدام کنید. تورهای زیارتی کربلا با توجه به مدت اقامت، مسیر سفر، بازدید مکان های زیارتی، محل اقامت و سایر امکانات هزینه های متفاوتی خواهند داشت که شما باید با توجه به بودجه و امکانات مورد نظر خود مناسب ترین تور زمینی کربلا را انتخاب کنید.

تورهای زمینی کربلا در سال 1402 در بسیاری از شهرهای ایران برگزار می شود. این تورها توسط اتوبوس های 25 تا 40 نفره صورت می گیرد. همان طور که در مطالب قبلی عنوان کردیم هزینه تورهای زمینی با توجه به عوامل مختلف از جمله نرخ دلار، مدت زمان سفر، نوع اتوبوس و هتل متفاوت خواهد بود اما اگر بخواهیم هزینه تورهای زیارتی کربلا 1402 را به طور میانگین محاسبه کنیم، حداقل از 5 میلیون تومان آغاز خواهد شد.

  • مدارک مورد نیاز سفر به کربلا

اولین مدرک مورد نیاز برای سفر زمینی و هوایی به کشور عراق و شهر کربلا پاسپورت یا گذرنامه خواهد بود. البته به خوبی می دانید که برای سفر به تمامی کشورهای خارجی به همراه داشتن پاسپورت امری مهم و ضروری است. پاسپورت یا گذرنامه باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.

با توجه به نشست وزیران کشورهای عراق و ایران، برای سفر به کربلا در سال 1402 شرط ویزا برای زائران ایرانی برداشته شده است (البته تا زمان تنظیم این گزارش). بنابراین مسافران ایرانی که قصد سفر به کربلا را دارند چه به صورت زمینی و چه هوایی نیازی به ارائه ویزای توریستی نخواهند داشت. تزریق 2 دوز واکسن کرونا برای زائران ایرانی یکی دیگر از الزامات سفر به شهر کربلا در اربعین 1402 خواهد بود. 

مطمئناً به خوبی می دانید که برای سفرهای خارجی باید هزینه ای بابت عوارض خروج بپردازید. سفر به کشور عراق نیز از این قاعده مستثنی نیست. عوارض خروج را می توانید به صورت آنلاین یا به هنگام خروج در گیت های زمینی و هوایی پرداخت کنید. لازم به ذکر است که زائران ایرانی که در اربعین حسینی به کربلا سفر می کنند مشمول پرداخت هزینه عوارض خروج نمی شوند.

  • ارز

پول رسمی کشور عراق دینار است و از آنجایی که ریال ایرانی در این کشور مورد پذیرش نیست بنابراین باید به اندازه کافی دینار با خود به همراه داشته باشید. البته معمولاً به زائران توصیه می شود که به جای مبادله ارز در ایران، دلار با خود به همراه داشته باشند و در صرافی های معتبر عراق آن را با دینار مبادله کنند.

  • محل اقامت

از دیگر هزینه های سفر به کربلا 1402 می توان به هزینه اقامت در این شهر اشاره کرد. در شهر کربلا هتل ها و اقامتگاه های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها سطح متفاوتی از امکانات و خدمات رفاهی را ارائه می دهد. اگر به تنهایی و بدون تور به کربلا سفر خواهید کرد، پیشنهاد می کنیم که در هاستل ها و مسافرخانه ها اقامت نکنید به این خاطر که از نظر امکانات و بهداشت در سطح نامطلوبی هستند. البته اگر قیمت و هزینه اقامتگاه ها برای شما اولویت بیشتری دارد و به دنبال ارزان ترین اقامتگاه ها و مسافرخانه ها هستید، انتخاب با شماست. در صورتی که می خواهید در یک هتل مناسب با خدمات رفاهی عالی اقامت داشته باشید، هتل ریحان کربلا، برج یوسف، کریستال، آلماناسیک، سفیر و هتل زیارا از جمله لوکس ترین هتل های شهر کربلا است که می توانید انتخاب کنید. البته اگر در ماه های صفر و محرم قصد سفر به کربلا را دارید، بهتر است 1 تا 2 هفته پیش از سفر برای رزرو هتل اقدام کنید.

  • هزینه خورد و خوراک

از آنجایی که طبخ غذا در عراق با ایران متفاوت است و گاهی اوقات مسائل بهداشتی در تهیه غذا رعایت نمی شود اگر به تنهایی به شهر کربلا سفر می کنید، بهتر است از صرف غذا در رستوران های بین راهی بپرهیزید. رستوران های الفردوس، زعفران و جبل عامل از جمله بهترین رستوران های شهر کربلا هستند که می توانید با خیال راحت باکیفیت ترین و لذیذترین غذاهای محلی و بین المللی را سفارش دهید. اگر با تورهای زیارتی کربلا سفر کنید، بایت صرف وعده های غذایی هیچ گونه نگرانی نخواهید داشت به این خاطر که کاروان های زیارتی تهیه وعده های صبحانه، ناهار و شام را بر عهده دارند و در بهترین هتل های کربلا از شما پذیرایی می کنند.

  • حمل و نقل عمومی

یکی دیگر از هزینه های سفر به کربلا 1402 به هزینه حمل و نقل عمومی در کربلا مربوط می شود. حمل و نقل در سطح شهر کربلا با تاکسی یا اتوبوس صورت می گیرد. اگر به دنبال کاهش هزینه های سفرتان هستید، بهتر است از ون یا اتوبوس ها استفاده کنید به این خاطر که تاکسی ها هزینه بیشتری از مسافران دریافت خواهند کرد. به بانوان توصیه می شود که تا حد امکان به تنهایی از تاکسی استفاده نکنند. در وسایل حمل و نقل عمومی مراقب پول و وسایل قیمتی خود باشید.

هزینه های سفر به کربلا

نکات تکمیلی

  • در صورتی که می خواهید هزینه های سفر به کربلا را مدیریت کنید، ایام سوگواری اربعین حسینی بهترین زمان سفر به کربلا خواهد بود. در این ایام موکب های بسیاری در شهرهای نجف و کربلا مستقر هستند که غذا و اقامتگاه را به صورت رایگان در اختیار زائرین قرار می دهند. 
  • بهترین روش سفر به کربلا استفاده از تورها یا کاروان های زیارتی است. به این خاطر که در طول سفر مسئولیت حمل و نقل، بیمه مسافرتی، هتل، خورد و خوراک و … بر عهده کاروان خواهد بود و شما می توانید به راحتی به گشت و گذار و زیارت خود مشغول باشید. از آنجایی که اکثر ایرانی ها به زبان عربی آشنا نیستند، ممکن است در صورت سفر انفرادی جهت برقراری ارتباط با مردم عراق با مشکل مواجه شوند. 
  • اگر برای خرید سوغاتی به دنبال مناسب ترین قیمت ها هستید، می توانید از بازارهای سنتی کربلا و بازار سدره دیدن کنید. سوغاتی های اصلی شهر کربلا شامل مهر، تسبیح و پارچه‌ سبز متبرک است.
  • اگر داروی خاصی مصرف می کنید، حتماً داروهای خود را به همراه داشته باشید.
  • از مدارک شناسایی خود یک کپی به همراه داشته باشید.
  • از آنجایی که مسائل بهداشتی در بسیاری از نقاط شهر کربلا رعایت نمی شود، بهتر است از آب های معدنی استفاده کنید و در هر مکانی غذا نخورید.
  • در صورتی که می خواهید با پای پیاده به شهر کربلا سفر کنید، هنگام عبور از مرزها مراقب باشید و هر کجا که احساس خستگی کردید، زمانی را به استراحت اختصاص دهید.
  • از حمل هر گونه مواد مخدر جدا خودداری کنید.
  • حتی اگر با تور سفر می کنید بر روی وسایل خود از جمله ساک‌ ها، کیف، موبایل و چمدان نام و مشخصات خود را بنویسید.
  • از تنها گذاشتن کودکان در هتل خودداری کنید.
اپیزود ۱۰-۱: بهترین جاهایی که سفر کردم اوگاندا سفرنامه برزیل الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد