دیدنی های ایران

دیدنی های ایران

ایران کشور غنی با تاریخی طولانی و زیبایی های طبیعی فراوان است. دیدنی های ایران آنقدر زیاد است که می توان درباره آن‌ها صدها کتاب نوشت. ایران با داشتن کوه های پربرف، بیابان های خشک و سوزان، دریا، دریاچه، جنگل و دشت تقریباً هر آنچه را که طبیعت گردان می خواهند در خود دارد. کشور ایران به دلیل پهناور بودن و پستی و بلندی های فراوان کشوری چهار فصل است به صورتی که همزمان که بخش های از این کشور پوشیده از برف است در بخش های دیگری از آن می توان در کنار دریا آفتاب گرفت.

 

مهمترین دیدنی های ایران

اگر بخواهید لیستی از دیدنی های ایران که باید حداقل یک بار در زندگی آن‌هارا ببینید تهیه کنیم ما این لیست را به شما پیشنهاد می کنیم:

 

  • زیگورات چغازنبیل

زیگورات دوراونتاش که بیشتر با نام چُغازَنبیل شناخته می‌شود، نیایشگاهی باستانی است که حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد در تمدن ایلام ساخته شد. این زیگورات، بنای مرکزی محوطه باستانی به‌جای مانده از مجموعه عیلامی دوراونتاش (شهر اونتاش) است که نزدیک شوش در استان خوزستان قرار گرفته است. 

چغازنبیل در سال ۱۹۷۹ میلادی به عنوان نخستین اثر تاریخی از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت و معماری منحصر به فرد آن، در کنار زیگورات‌های کشف شده در میان رودان برای باستان‌شناسان و علاقه‌مندان به تاریخ و میراث فرهنگی جهانی شناخته شده است. خاورشناسان چغازنبیل را کهن‌ترین ساختمان مذهبی شناخته شده در ایران می‌دانند.

معبد چغازنبیل در جنوب غربی ایران، در شهرستان شوشِ استان خوزستان و در نزدیکی منطقه باستانی هفت‌تپه واقع شده است.

 

  • تخت جمشید

تخت جمشید در شهر باستانی پارسه یکی از شهرهای باستانی ایران قرار داشته است که طی سالیان، پیوسته پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشیان بوده است. تخت جمشید در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده است. در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.

 

در سال ۵۱۸ پیش از میلاد بنای تخت جمشید به عنوان پایتخت جدید هخامنشیان در پارسه آغاز گردید. بنیان‌گذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با افزودن بناهای دیگر، این مجموعه را گسترش دادند. بسیاری از آگاهی‌های موجود که در مورد پیشینه هخامنشیان و فرهنگ آن‌ها در دسترس است به خاطر سنگ نوشته ها و گِل نوشته هایی است که در این کاخ ها و بر روی دیواره ها و لوحه های آن حکاکی شده است.

تخت جمشید در شمال شهرستان مرودشت، شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) جای دارد.

 

  • تپه سیلک

سیَلْک نام نخستین تمدن ایران مرکزی در کاشان است. محوطه باستانی سیلک که در منطقه فین کاشان واقع شده قدمتی در حدود بیش از هشت هزار سال دارد. این تپه دراصل ویرانه‌های زیگورات باستانی ایران است.

در خرابه‌های تپه باستانی سیلک چند اسکلت انسان و ظروف باستانی پیدا شده است که این اشیاء در موزه‌های لوور فرانسه، موزه ملی ایران و موزه باغ فین و موزه‌ای در کنار این مجموعه باستانی قرار داده شده است. از نکات دیدنی این منطقه باستانی وجود خرده سفال‌های چند هزار ساله روی زمین و پیرامون این تپه‌ها است.

پیدا شدن دوک‌های ریسندگی و بافندگی نشانی از آشنایی این مردم در هزاره‌های پیش از میلاد از صنعت ریسندگی و بافندگی دارد. همچنین ساکنان این منطقه با ذوب کردن فلزات برای خود وسایل و ابزارهای کار می‌ساختند. با کشف کوره ذوب فلزات در بخش جنوبی این تپه، می‌توان شهر سیلک را جزو صنعتی‌ترین شهرهای آن دوران محسوب کرد.

تپه تاریخی سیلک در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسید. سیلک دارای ۲ تپه شمالی و جنوبی است. قدمت قدیمی‌ترین آثار به دست آمده از تپه شمالی به حدود ۷۵۰۰ سال قبل می‌رسد و آخرین آثار یافت‌شده از تپه جنوبی مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش است.

 

  • میدان نقش جهان

تا پیش از دوره صفویه، باغی به نام نقش جهان وجود داشته است. در زمان شاه عباس دوم به دلیل شلوغ شدن بیش از حد بازار اطراف و فروشندگان تصمیم بر آن شد که علاوه بر میدان عتیق (یا میدان کهنه) و میدان شاه، میدان دیگری ساخته شود. این میدان که محلش بسیار نزدیک به میدان شاه و پشت مسجد شیخ لطف‌الله بود، میدان نو نام گرفت. از آنجا که عمارت قدیمی در باغ نقش جهان هم‌زمان با ساخت این میدان، تخریب و مصالح آن در آنجا استفاده شد، میدان نو را میدان نقش جهان نیز می‌نامیدند.

در پیرامون میدان، مشهورترین و عظیم ترین بناهای تاریخی اصفهان مانند مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه (در ضلع جنوبی)، مسجد شیخ لطف الله (در ضلع شرقی)، عمارت عالی‌ قاپو (در ضلع غربی) و سردر قیصریه (در ضلع شمالی) ساخته شده‌ است. اطراف میدان را چهار بازار بزرگ احاطه کرده اند.

میدان نقش جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ جزء نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

 

  • دشت لوت

یکی از مهمترین دیدنی های ایران دشت لوت است. این دشت ۱۰ درصد از مساحت کشور ایران را تشکیل داده است. وسعت لوت باعث شده شما بتوانید از استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان به راحتی به این دشت دسترسی داشته باشید. به علت رنگ تیره و خشکی سطح، مناطق مرکزی این دشت به مدت هفت سال گرم‌ترین نقطه کره زمین شناخته شده است. عمده جمعیت ساکن در دشت لوت در منطقه‌ای به نام شهداد زندگی می‌کنند. بهترین جاذبه گردشگری دشت لوت منطقه کلوت‌ها نام دارد که در ۴۳ کیلومتری شهداد قرار گرفته است. این دشت اولین میراث طبیعی ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده است.

 

  • زیارتگاه چک چک یزد

چَک‌ چَک یا چکچکو یکی از زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان در ۴۳ کیلومتری شهرستان اردکان است و یکی از دیدنی های ایران است که کمتر شناخته شده است.

نام جالب این مکان دیدنی از صدای قطره‌های آبی که از صخره می‌چکد برگرفته شده است. این زیارتگاه هر ساله از ۲۴ خرداد به مدت ۴ روز پذیرای نیایش زرتشتیان است.

چک‌چک در واقع مأمنی برای نیک بانو، دختر یزدگرد ساسانی بوده است. او برای فرار از دست اعراب به این مکان پناه برده است. مسیر رسیدن به این زیارتگاه کمی دشوار است پس اگر قصد بازدید از آن را دارید باید بگوییم که راهی نسبتاً سخت در پیش دارید.

برخی از بومیان این زیارتگاه را با نام پیر سبز می‌شناسند. منظور از پیر سبز درخت چنار تنومندی است که در ورودی چک‌چک قرار دارد و به روایتی عصای نیک بانو بوده است. این زیارتگاه مکانی مقدس محسوب می‌شود و اگر بخواهید به آیین زرتشتیان احترام بگذارید باید در هنگام ورود کفش خود را درآورده و کلاه بر سر بگذارید. با توجه به موقعیت کویری اردکان یزد، بهترین زمان سفر به این مکان دیدنی اوایل بهار و پاییز است.

 

  • جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی دیگر از دیدنی های ایران است. این جزیره به دلیل خاک‌های رنگی خود بهشت زمین‌شناسان نام گرفته است. لحظه رویارویی شما با خاک های رنگارنگ جزیره و آب آبی خلیج همیشه فارس زیبایی وصف‌ناپذیری را به ارمغان می‌آورد.

این جزیره در برهه‌ای از تاریخ توسط پرتغالی‌ ها اشغال شد که نتیجه این اشغال احداث بزرگترین دژ ایران بود. دره‌ سکوت یکی از مناطق دیدنی این جزیره است که اگر دست خود را چند دقیقه در آب آن قرار دهید روی دستتان لایه ای از بلور نمکی شکل می‌گیرد.

اپیزود ۶-۱: درباره سفرهای تنهایی کشور اتریش سفرنامه پرو الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد