جاذبه‌ های گردشگری شهر قائمشهر

جاذبه‌ های گردشگری شهر قائمشهر

شهر قائمشهر یکی از شهرهای استان مازندران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس آمارها سالیانه حدود پنج میلیون مسافر به این شهر تردد می‌کنند. قائم شهر دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است و یکی از مراکز گردشگری شمال ایران محسوب می‌شود. در این مطلب به معرفی جاذبه های گردشگری شهر قائمشهر خواهیم پرداخت.

معرفی شهر

قائمشهر در قسمت شرقی استان مازندران واقع شده است. این شهر یکی از قطب‌های اصلی صادرات و صنعت ایران است. مردم قائم شهر از قومیت طبری هستند. زبان مردم این خطه مازندرانی است و به گویش قائمشهری سخن می‌گویند.

پرتراکم‌ترین شهرستان شمال ایران از نظر جمعیت، قائم شهر است که اقوام مختلفی را از جمله سمنانی‌ها، شهمیرزادی‌ها، سوادکوهی‌ها و گرمساری‌ها در بر می‌گیرد. در دوران پهلوی به این شهر، شاهی گفته می‌شد. این شهر زادگاه رضاشاه پهلوی بود و به همین دلیل در دهه اول ۱۳۰۰ نام آن به شاهی تغییر پیدا کرد. پیش از آن، نام آن علی آباد بود.

قائمشهر
جاذبه‌ های گردشگری شهر قائمشهر

موقعیت جغرافیایی

در شمال قائمشهر دریای خزر، شهرستان جویبار و شهرستان سیمرغ وجود دارد. این شهر از جنوب به شهرستان سوادکوه، از شرق به ساری و از غرب به بابل ختم می‌شود. در گذشته، شهرستان فیروزکوه، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و بخش‌هایی از شهمیرزاد جزئی از قائم شهر محسوب می‌شدند که رفته رفته و با گذشت زمان از آن جدا شدند.

از نظر ناهمواری‌های طبیعی، این شهر در دو ناحیه دشتی و کوهپایه‌ای البرز قرار دارد. این شهر زیبا دارای ارتفاع ۵۱ متری از سطح دریا است. 

آب و هوا

اقلیم قائمشهر به دلیل قرارگیری میان کوه و دریا، مرطوب و معتدل است. به طوری که در فصل زمستان، شاهد بارش فراوان باران در این محدوده هستیم. اما در فصل تابستان، کمترین میزان بارش باران را دارد. همچنین در قسمت‌های جنوبی شهر به دلیل این‌که پوشش کوهپایه‌ای و ارتفاع زیادی دارد، آب و هوا کاملاً کوهستانی و سرد است و در زمستان برف و باران بیشتری می‌بارد.

پیشینه تاریخی

قائمشهر دارای تپه‌های باستانی است که از قدمت دیرینه برخوردار هستند. از جمله این تپه‌ها می‌توان به تپه گردکوه جمنون اشاره کرد که قدمت آن به عصر آهن برمی‌گردد. تپه طالقانی نیز در این خطه قرار دارد که در آن آثار باستانی و اجساد مربوط به هزاره اول کشف شده است. همچنین تپه دینه کفشگرکلای ارطه نیز در همین شهر قرار دارد که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

وجود اماکن مذهبی همچون امامزاده یوسف رضا و آرامگاه علامه فقیه نیز نشان از فرهنگ و تمدن قبل از قرن ششم هجری دارد. کاوش‌هایی که در شهر قائم شهر صورت گرفته، منجر به کشف سفال‌ها و ابزارهای سنگی شده که قدمت آن‌ها به پنج هزار سال پیش برمی‌گردد. این شهر در دوران صفویان از توجه و علاقه بسیاری برخوردار بود. البته پیشرفت این شهر به دوران پهلوی برمی‌گردد. چرا که ساخت راه آهن سراسری ایران در این شهر انجام و کارخانه‌های بسیاری احداث شدند.

قائم‌شهر تاکنون نام‌های مختلفی را به خود دیده است که قدیمی‌ترین آن‌ها، چمنو یا جمنو است. توجی یا ترجی نیز نام دیگری است که در منابع تاریخی و جغرافیایی به آن اشاره شده است. در عصر صفویه نام این شهر به علی آباد تغییر یافت. در بهمن ماه سال ۱۳۱۰، رضا شاه دستور داد که نام این شهر را شاهی بگذارند. پس از انقلاب ۱۳۵۷، نام شاهی به قائم‌شهر تغییر پیدا کرد.

جاذبه های گردشگری شهر قائمشهر

قائمشهر دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است. پارک های زیبا، اماکن مذهبی، جنگل، دریاچه، چشمه آب معدنی، رودخانه و… تنها بخشی از زیبایی های چشم نواز این شهر است. در ادامه به برخی از معروف‌ترین این جاذبه‌ها اشاره خواهیم کرد.

رودخانه تلار

رودخانه تلار یکی از جاذبه های گردشگری شهر قائمشهر است. این رود از رشته کوه‌های البرز در سوادکوه سرچشمه دارد که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری جنوب قائم شهر واقع شده است. این رودخانه در منطقه دوآب با رودخانه کبیر ترکیب شده و تلار را تشکیل می‌دهند. رودخانه تلار به موازات جاده فیروزکوه در جریان است و در روستای ملک وارد دریای خزر می‌شود. در حاشیه این رودخانه، هتل تلار و نمایشگاه بین‌المللی مازندران به چشم می‌خورند. همچنین پارک ساحلی سراج نیز در نزدیکی روستایی با همین نام احداث شده است. رودخانه تلار دارای شهربازی، پیست کارتینگ و محل اسکان مسافران برای کمپینگ نیز هست.

جاذبه های گردشگری قائمشهر

پارک جنگلی تلار

پارک جنگلی تلار یکی دیگر از جاذبه های گردشگری قائمشهر محسوب می‌شود که در انتهای جاده نظامی قرار دارد. این جنگل در موازات رودخانه تلار قرار دارد. در گذر از مسیر عبوری به این پارک، با مناظر طبیعی زیبا و یک دریاچه مواجه خواهید شد.

پل بالاتجن

پل بالاتجن یکی دیگر از جاذبه های گردشگری هر قائمشهر است. قدمت این پل آجری به دوره قاجار برمی‌گردد. این پل با استفاده از آجر و ساروج ساخته شده است. این پل که روی رودخانه تجن قرار دارد، متصل کننده دو بخش روستا به هم است. پل بالاتجن در روستای استرآباد واقع شده است.

تپه باستانی گردکوه

تپه گردکوه از جاذبه های گردشگری شهر قائمشهر محسوب می‌شود که ارتفاعی حدود ۲۶ متر دارد. این تپه در جنوب شرقی شهر و منطقه جمنان قرار دارد. در سال ۱۳۸۲، این تپه به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در نزدیکی این تپه، گورستانی کشف شده است. همچنین بقایایی از دوران پارتی و اشکانی مشاهده شده است که نشان می‌دهد ایرانیان در دوره پارت و اشکانی در این منطقه سکونت داشته‌اند.

پل آجری خرماکلا

این پل از بناهای تاریخی شهر قائم‌شهر است که قدمت آن به دوره صفویان برمی‌گردد. پل خرماکلا در روستایی با همین نام قرار دارد.

دریاچه گل پل

دریاچه گل پل در میان جنگل است و دو حوضچه مجزا نیز دارد. این دریاچه در جنوب شرقی قائمشهر بعد از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم واقع شده است. دریاچه گل پل به دلیل داشتن آب شیرین، زیستگاه مناسبی برای ماهیان و پرندگان آبزی محسوب می‌شود. وسعت این دریاچه حدود ۲.۵ هکتار است و عمق آن یک تا پنج متر است.

سد زمزم

سد زمزم یک سد خاکی است که در روستای برنجستانک قرار دارد. این سد جهت ذخیره سازی آب و تأمین زمین‌های کشاورزی و شالیزارهای پایین سد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطراف سد جنگل بکر و دیدنی وجود دارد که آن را به یک محیط جذاب برای گردشگری تبدیل کرده است. 

مقبره سید ابوصالح

مقبره سید ابوصالح یکی از جاذبه های مذهبی و تاریخی قائم‌شهر محسوب می‌شود. مقبره بنای آجری دارد و در قسمت بیرونی آن نقش‌های هندسی و تزئیناتی از گچ به چشم می‌خورد. 

آب بندان ساروکلا

آب بندان ساروکلا جاذبه‌ های گردشگری شهر قائمشهر است. این آب بندان دارای یک دریاچه مصنوعی و منطقه‌ای سرسبز است که آن را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. این مکان مساحتی حدود ۱۰ هزار متر دارد و در روستای کوهساران قرار گرفته است. کاربری آب‌بندان ساروکلا جهت آبیاری شالیزارها و همچنین پرورش ماهی است. در اطراف این آب‌بندان نیز باغ‌های مرکبات، چمنزار و شالیزار به چشم می‌خورد که فضای زیبایی را برای گشت و گذار به وجود آورده‌اند.

جنگل کوتنا

جنگل زیبای کوتنا یکی از جاذبه‌ های گردشگری شهر قائمشهر است. کوتنا به معنی کوه تنها است. جنگل کوتنا در روستایی با همین نام واقع شده است که جاده زیبایی دارد. در راه رسیدن به جنگل کوتنا از دشت و شالیزارهای چشم نوازی عبور خواهید کرد که منظره زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

قلعه اولاد

قلعه اولاد در شرق جاده فیروزکوه به سوادکوه، بین پل سفید و ورسک واقع شده است. بین ویرانه‌های قلعه اولاد، پایه سه برج و آثار باروهای قلعه مشاهده می‌شود. 

موزه قائمشهر

این موزه بیش از ۸۵ سال قدمت دارد و در نزدیکی میدان طالقانی واقع شده است. معماری موزه قائم شهر بسیار باشکوه است و چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. موزه مردم شناسی، باستان شناسی و کتابخانه را می‌توان در این مجموعه مشاهده کرد. موزه قائم‌شهر در سال ۱۳۵۶ به عنوان آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

امام‌زاده یوسف رضا

امام زاده یوسف رضا، برادر امام رضا (ع) است که در بیمارستان رازی شهر قرار دارد. بله تعجب نکنید برای دیدن و زیارت امام‌زاده باید سری به بیمارستان بزنید. در امام زاده یوسف رضا یک درخت چنار ۴۰۰ ساله نیز قرار دارد.

آرامگاه شیخ طبرسی

شیخ طبرسی ملقب به امین‌الاسلام، دانشمند ایرانی است که کتاب‌های دینی تألیف می‌کرده. آرامگاه این دانشمند به نام ایرانی که در پنج کیلومتری خارج قائم‌شهر است که بین روستای افرا و شیخ گلی قرار دارد یکی از جاذبه های گردشگری شهر قائمشهر است. بر اساس اطلاعات به دست آمده، شیخ طبرسی در قرن ششم و در سن ۹۹ سالگی فوت کرده است.

مراکز خرید 

در قائم‌شهر مراکز خرید بسیاری را می‌توان پیدا کنید که نیاز شما به خرید انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی و دکوری و… را برطرف می‌کنند. در ادامه به معرفی این مراکز خرید خواهیم پرداخت.

مجتمع تجاری نگین شمال قائم شهر

مرکز تجاری نگین شمال

این مرکز خرید در خیابان امام خمینی، بلوار کارگر، خیابان یاس ششم قرار دارد. در مرکز خرید نگین شمال می‌توانید بورس انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه را پیدا کنید.

مرکز خرید هیراد

مرکز خرید هیراد یکی دیگر از مراکز خریدهای بزرگ و شیک شهر است که در آن می‌توانید خریدی خوب و دلنشین را تجربه کنید. این مرکز خرید در خیابان کارگر قرار دارد.

مرکز خرید میلاد نور

مرکز خرید میلاد نور در خیابان صالحی مازندرانی قرار دارد. در این مرکز خرید بورس انواع پرده، پوشاک، کفش، لوازم خانگی و دکوری قرار دارد. همچنین یک استودیو عکاسی و فیلمبرداری نیز در آن وجود دارد.

سجاد مال

سجاد مال در میدان طالقانی قرار دارد. در واقع یکی از پاساژهای قدیمی شهر است که در مرکز شهر واقع شده. در این مرکز خرید می‌توانید بورس انواع لباس عروس با قیمت مناسب، لوازم آرایشی، کارت عروسی و… را پیدا کنید.

مرکز خرید دریای نور

این مرکز خرید یکی از مراکز خرید نوساز و شیک است که در خیابان کارگر قرار دارد. علاوه بر اقلام مورد نیاز برای خرید روزانه پوشاک و سایر لوازم، کافه، فود کورت، شهربازی، پارکینگ و… نیز در آن به چشم می‌خورد که می‌تواند تجربه بسیار خوبی از خرید و گشت و گذار برای خانواده‌ها را فراهم کند.

بازارچه میوه و تره بار حامد

اگر در شهر قائم شهر به دنبال خرید انواع میوه، سبزیجات، مرغ، گوشت و ماهی هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازارچه میوه و تره بار حامد بزنید. آدرس در خیابان نیما قرار دارد.

غذاهای محلی

اگر قصد سفر به قائم‌شهر را دارید، خوب است که غذاهای محلی آن را نیز بشناسید تا تجربه بهتری از سفر خود داشته باشید. در ادامه لیستی از غذاهای محلی این خطه از شمال ایران را به شما ارائه می‌دهیم.

آش گزنه یا گزنه آش

آش گزنه یک آش اصیل مازندرانی محسوب می‌شود که دارای ارزش غذایی بالایی است. این آش به دلیل داشتن گزنه که یک چربی سوز طبیعی است، خواص زیادی برای سلامت بدن انسان دارد. در تهیه این آش از گزنه، چغندر، سیر، نخود، لوبیا سفید، کدو حلوایی، باقلا و جعفری استفاده می‌شود. در سفر به مازندران، از خوردن آش گزنه غافل نشوید.

آش کدو

کدو یکی از مواد غذایی اصلی و پرکاربرد در غذای شمالی‌ها به‌خصوص مازندرانی‌ها است. آش کدو سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت بدن شما فواید بسیاری دارد. در تهیه این آش از پیاز داغ، برنج، بلغور، کدو و ادویه استفاده می‌شود.

آش کدو جاذبه‌ گردشگری شهر قائمشهر

ته چین مازندرانی

ته چین مازندرانی یکی دیگر از غذاهای بومی و لذیذ استان مازندران است که در شهر قائم‌شهر به خوبی طبخ می‌شود. در تهیه ته چین مخصوص مازندران، از گوشت، پیاز، چغندر، سیب زمینی، زعفران و برنج استفاده می‌شود.

فسنجان

فسنجان در مازندران مانند سایر نواحی کشور طبخ می‌شود؛ با این تفاوت که در آن گوشت غاز یا اردک نیز به کار می‌برند که منجر می‌شود طعمی خاص و بی‌نظیر پیدا کند. علاوه بر این، طعم فسنجان‌های مازندران ملس است.

خورش مرغ ترش

در تهیه مرغ ترش از انواع سبزی‌های معطر شمالی به همراه مغز گردو، آب انار، رب انار و مرغ استفاده می‌شود. این غذا علاوه بر این که طعم دلچسب و خوشمزه‌ای دارد، دارای ارزش غذایی بالا نیز است.

مرغ شکم پر

در سفرهایتان به استان مازندران، خوردن مرغ شکم پر را از یاد نبرید. چرا که طعم بی نظیری دارد و شما را مشتری پر و پا قرص خود خواهد کرد. برای تهیه این غذا مرغ را به صورت درسته خوب شسته و شکم آن را خالی می‌کنند. سپس در شکم مرغ از انواع سبزیجات تازه و معطر، سیر، گردو، آلو، گلپر، رب انار و انار ترش دان شده قرار داده و در روغن فراوان سرخ می‌کنند.

ماهی شکم پر

ماهی شکم پر نیز مانند مرغ شکم پر است و در داخل شکم آن از انواع سبزیجات، رب انار و گردو استفاده می‌شود. می‌توان مقداری رب آلوچه نیز روی قسمت‌های خارجی ماهی مالید و در روغن سرخ کرد.

اکبر جوجه

به محض ورود به خطه شمالی کشور، توصیه می‌کنیم سری به اکبر جوجه بزنید و از مرغ‌های بی‌نظیر آن نوش جان کنید. در این نوع غذا، جوجه‌ها در زعفران و روغن سرخ شده و همراه با رب انار ملس یا ترش سرو می‌شوند.

کئی پلا یا کدو پلو

همان طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، کدو یکی از اجزای اصلی آشپزی در شمال کشور است. کئی پلا یکی از غذاهای خوشمزه و اصیلی است که حداقل برای یک بار هم که شده باید آن را امتحان کنید. برای تهیه این غذا برنج را به صورت آبکشی درست می‌کنند که لابلای آن کدو، سیب زمینی، پیاز سرخ شده و زعفران می‌ریزند و طعم خاص و خوبی دارد.

رستوران‌ها و فست فودها

حال که با انواع غذاهای محلی و بومی قائم‌شهر آشنا شدید، خوب است رستوران‌ها و فست فودهای این شهر را نیز بشناسید تا در سفر به آن‌ها مراجعه کنید.

کافه و رستوران دانژه

کافه رستوران دانژه یکی از بهترین‌های این شهر است که دارای چشم انداز رو به شهر، پرسنل حرفه‌ای و کیفیت غذایی بالا است. داشتن منوی صبحانه، ناهار، انواع کیک و نوشیدنی باعث شده تا از تنوع بالایی برخوردار باشد و نیاز هر سلیقه‌ای را به خوبی برطرف کند.

رستوران و فست فود آوینا

آوینا دارای یک محیط بومی و سنتی است که مجموعه‌ای از رستوران، کافی شاپ و فست فود را در بر می‌گیرد. فضای بیرونی گل کاری و سرسبز است و تجربه خوبی از صرف غذا در آن را برای شما فراهم می‌سازد.

آش مادربزرگ

برخلاف نام آش مادربزرگ، غذاهای این رستوران فقط شامل آش نیست و شما می‌توانید انواع غذاهای سنتی و کباب را نیز در آن سفارش دهید. محیط آن نیز مدرن و دنج است و تجربه خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. آدرس در بلوار کارگر قرار دارد.

رستوران آرین

کافه و رستوران آرین انواع غذاهای متنوع را در محیطی دنج و آرام در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. آدرس در سه راهی سوادکوه بعد از سه راه الغدیر قرار دارد. این رستوران بخشی از مجموعه هایپر آرین است.

رستوران حاج حسن

رستوران حاج حسن در خیابان ساری قرار دارد و در آن انواع غذاهای سنتی و کباب سرو می‌شود. در قسمت پذیرش، غذاها پشت ویترین قابل مشاهده و قابل تست کردن هستند. غذا های این رستوران را می توانید به صورت بیرون بر نیز دریافت کنید.

کافه بازار

کافه بازار یک کافه دنج و آرام در مرکز شهر است. تزئینات چوبی و آجری، پرده‌های حصیری و نقاشی‌های زیبای داخل آن، شما را به وجود خواهند آورد. قیمت انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های کافه بازار نیز مقرون به صرفه است.

هتل‌ها و اقامتگاه‌ها

به محض این که تصمیم گرفتید به قائمشهر سفر کنید، باید به فکر محل اقامت خود نیز باشید. در ادامه لیستی از هتل‌ها و اقامتگاه‌های این شهر را مقابل روی شما قرار می‌دهیم تا با خیال راحت‌تر و اطلاعات بیشتری نسبت به رزرو آن اقدام کنید.

جاذبه‌ های گردشگری شهر قائمشهر

هتل مازرون

هتل مازرون یک هتل دو ستاره است که ۴ طبقه و ۲۰ اتاق دارد. آدرس این هتل در کمربندی شمالی قائم شهر، جنب مسجد الرسول قرار دارد. این هتل مجهز به امکاناتی مثل اینترنت، رستوران، پارکینگ، لابی و… است.

هتل اسپهبدان

هتل اسپهبدان، یک هتل تازه تأسیس و شیک است که در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد. این هتل دارای ۵ طبقه است که ۱۱ اتاق در آن‌ها قرار دارد. هتل اسپهبدان دارای چشم انداز کوه، جنگل و رودخانه است و اقامت خاطره سازی را برای شما فراهم خواهد کرد. رستوران، پارکینگ، لابی، مینی بار، صبحانه رایگان و… از جمله امکانات این هتل محسوب می‌شوند.

سوغاتی و صنایع دستی

سوغاتی قائم شهر شامل انواع مرکبات، ترشی‌جات، مربا، نان و شیرینی است. سوهان کنجدی این شهر که پشت زیک نام دارد، یکی از شیرینی‌های معروف شمال کشور محسوب می‌شود. برنجک، تندیرنون و کوماج نیز از دیگر سوغاتی‌های معروف این خطه به حساب می‌آیند. از جمله ترشی‌ های معروف این شهر می توان به ترشی نازخاتون اشاره کرد.

قائم‌شهر دارای صنایع دستی بسیار غنی نیز است که از جمله آن‌ها می‌توان به نساجی، جوراب بافی، پارچه بافی، حصیر بافی، گونی بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی، موج بافی و… اشاره کرد.

بهترین زمان سفر

از آن‌جایی که قائم شهر دارای آب و هوای معتدل و مرطوبی است، میزان بارش باران در فصل‌های پاییز و زمستان بیشتر از فصول گرم سال است. به همین دلیل اغلب مردم ترجیح می‌دهند در فصل‌های بهار و تابستان به این شهر سفر کنند.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

در ادامه لیستی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار می‌دهیم تا در مواقع اضطراری از آن‌ها استفاده کنید.

بیمارستان ولیعصر: خیابان شاهد – 01142077310

بیمارستان رازی: خیابان یوسف رضا – 01142218018

بیمارستان قائم: جنب رودخانه تلار 

اپیزود ۱۲-۱: اروپا گردی کشور سوئد سفرنامه ی مکزیک الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد