جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری

جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری

جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری از زیباترین جاذبه های ایران به شمار می آیند. تعداد این جاذبه ها به قدری فراوان است که ما در این مقاله نتوانستیم به تک تک این مکان های دیدنی و زیبا به قدر کفایت بپردازیم. از این رو به شما توصیه می کنیم خودتان به چهارمحال و بختیاری سفر کنید و به چشم ببینید که این شهر زیبا چه جاذبه ها و مناظر بکری دارد. در ابتدای مقاله کمی در مورد چهارمحال زیبا و دیدنی می گوییم و بعد به سراغ جاذبه های این شهر می رویم. با ما تا انتهای این مقاله جذاب همراه بمانید.

استان بکر و زیبای چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری به مرکزیت شهرکرد، مرتفع‌ترین استان کشورمان به شمار می آید. این استان به بام ایران هم معروف است و از لحاظ وسعت بیست و دومین استان وسیع کشورمان است. این استان یک درصد از مساحت کل ایران را شامل شده است ولی با همین اندازه کمی که دارد، 10 درصد از منابع آبی کشور را در خود جای داده است. بر همین اساس از زیبایی های بکر و طبیعی استان می توان به انواع رودخانه ها و آبشارها اشاره کرد.

این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سوی شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود. زبان‌ حدوداً ۷۵ درصد ساکنین استان لری بختیاری، ۱۵ درصد فارسی و ۱۰ درصد ترکی قشقایی است.

بر پایه آخرین بخش‌بندی سیاسی کشور، استان چهار محال و بختیاری دارای ۱۱ شهرستان، ۴۳ شهر، ۲۸ بخش و ۵۱ دهستان است. شهرستان‌های این استان عبارتند از: شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، اردل، کوهرنگ، کیار، بن، سامان، خانمیرزا و فلارد.

چهارمحال و بختیاری

از جذابیت های طبیعی این استان کوچک همین بس که بخش بزرگی از رشته کوه زاگرس را در خود جای داده است و تمام طبیعت بی نظیر و بکر زاگرسی در این استان به نمایش گذاشته شده است. همین کوه زاگرس در این استان با انباشت حجم گسترده ای از برف سالانه باعث شده است که این بخش از کشور سرچشمه رودهای عظیمی در ایران باشد. از جمله این رودها می توان به زاینده رود، کارون و دز اشاره کرد.

همان طور که متوجه شدید استان چهار محال و بختیاری در منطقه ای کوهستانی قرار دارد از این رو بهترین زمان برای سفر به این استان فصل دل انگیز بهار و تابستان زیبا است. حال بیایید کمی از زیبایی های طبیعی و بکر چهار محال دور شده و به تاریخ چند هزار ساله این استان بپردازیم.

تاریخ قدیمی این استان باعث شده است که در هرگامی که بر می داریم انواع تپه های تاریخی و سفالینه ها و ابزارآلات قدیمی را مشاهده کنیم. از این رو یکی از جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری همین تاریخ کهن این استان است.

مردم چهارمحال و بختیاری مردمی مهربان، مهمان نواز و با فرهنگ هستند که به شدت پایبند آداب و رسوم سنتی خود بوده و تمام رفتار و کردار خود را به این آداب وابسته کرده اند. در این استان دو قومیت به شرح زیر وجود دارند:

  1. چهارمحالی ها که به زبان فارسی و ترکی صحبت می کنند.
  2. بختیاری ها که به گویش زیبا و شیرین بختیاری صحبت می کنند.

حال که به خوبی با این استان و مردم مهربانش آشنا شدیم بهتر است به سراغ زیبایی ها و جاذبه های گردشگری آن رفته و کمی محو طبیعت و کوهستان های اینجا شویم. با ما همچنان همراه بمانید.

جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان و بی نظیری است. به خاطر همین زیبایی ها و تاریخ است که سالانه گردشگران ایرانی و خارجی فراوانی راهی این استان شده و تعطیلات و گردشگری خود را به بهترین نحو ممکن می گذرانند.

تالاب چغاخور

تالاب زیبای چغاخور به مساحت2300 هکتار در شهر بروجن چهارمحال و بختیاری و در فاصله 65 کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این تالاب از گذشته های خیلی دور پذیرای ایل بختیاری بوده است.

اگر در فصل بهار یا زمستان به این تالاب زیبا سری بزنید حتماً پرندگان مهاجر زیادی را در این تالاب مشاهده خواهید کرد که بر زیبایی این مکان گردشگری افزوده است. انواع مرغابی ها، حواصیل ها و لک لک ها هر ساله به تالاب چغاخور مهاجرت می کنند و زیبایی خاصی را به این تالاب دل انگیز می دهند.

تالاب چغاخور در مجاورت سه تالاب زیبای دیگر با نام های سولقان، علی آباد و گندمان قرار دارد. همین مجاورت و نزدیکی این تالاب ها به هم باعث شده گردشگران زیادی تمایل پیدا کنند تا به این منطقه از چهارمحال سری زده و از زیبایی ها و طبیعت بکر آن لذت ببرند. اگر به چهار محال سفر کردید حتماً سری به مجموعه این تالاب ها بزنید و در طبیعت بکر و دیدنی این منطقه پیکنیک کرده و ماهی گیری کنید و البته مراقب طبیعت هم باشید.

تالاب چغاخور جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری

تالاب گندمان

تالاب بین المللی گندمان به مساحت 980 هکتار در مجاورت تالاب چغاخور قرار دارد. این تالاب از جمله 10 تالاب برتر ایران به شمار می آید و طبیعتی بکر و بی نظیر دارد. زیبایی این تالاب باعث شده است که مسئولین ذیربط امکانات تفریحی و سوارکاری فراوانی به این بخش اختصاص داده و گردشگران زیادی را به این تالاب دعوت کنند.

جالب است بدانید که تالاب گندمان در گذشته های دور یکی از شکارگاه های بهرام گور بوده است و از جمله مناطق ییلاقی سایر افراد سلطنتی هم به شمار می آید.

آبشار زرد لیمه

کلمه زرد لیمه به معنای بلندی در دل پستی و یا دره ای سرسبز است. آبشار زرد لیمه با ارتفاع 40 متر و عرض 65 متر از عریض ترین آبشارهای ایران به شمار می آید. این آبشار در شهرستان اردل، به فاصله 80 کیلومتری از شهرکرد، واقع شده است. آبشار زرد لیمه از ارتفاعات زاگرس سرچشمه گرفته و در مناطق سرسبزی سرازیر می شود و مناظری رؤیایی می آفریند.

اگر در سفر خود به چهارمحال و بختیاری سری به این آبشار می زنید، علاوه بر طبیعت بکر این آبشار دیدنی های تاریخی اطراف آن را هم از دست ندهید. از جمله جاهای باستانی اطراف آبشار زرد لیمه می توان به پل زیبای خداآفرین، پلکان اشکانی و حجاری های منطقه اشاره کرد. به آبشار زرد لیمه سری بزنید و زیبایی های تاریخی و طبیعی را به نظاره بنشینید و لذت ببرید.

آبشار زرد لیمه

آبشار آتشگاه

این آبشار زیبا و پر جوش و خروش که به آبشار مینیاتوری ایران نیز معروف است، در 40 کیلومتری شهر لردگان و 190 کیلومتری شهر کرد قرار دارد.

آبشار آتشگاه زیبا را طولانی ترین آبشار ایران می دانند. این آبشار به دورن دره ای به طول 2 کیلومتر سرازیر می شود و به دلیل وجود پستی و بلندی های فراوان در این دره می توان شاهد آبشارهای کوچک فراوانی از این آبشار مرتفع بود. این آبشارهای کوچک و طبیعت بکر اطراف آبشار آتشگاه تابلویی زیبا از دست خالق هستی را به نمایش می گذارند و هر ساله گردشگران فراوانی برای تماشای این تابلوی بی نظیر راهی این بخش از استان می شوند.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق با ارتفاع صد متر در روستای دره عشق شهرستان اردل قرار دارد. اگر به اطراف این آبشار کمی دقت کنید می توانید باغ ها و شالیزارهای بی نظیری را به چشم خود ببینید و در کنار این آبشار زیبا طبیعت بکر استان را به نظاره نشسته و عکس های زیبایی برای خود به یادگار بگیرید.

چشمه دیمه

چشمه دیمه زیبا و پرآب از ارتفاعات زرد کوه سرچشمه می گیرد. این چشمه رؤیایی در روستای دیمه شهرستان کوهرنگ قرار دارد و از سرچشمه های اصلی زاینده رود به شمار می آید.

چشمه دیمه آبی مفید و درمانگر دارد و درواقع آب این چشمه را درمانگر دردهایی مانند سنگ کلیه و پوسیدگی دندان و هزاران درد دیگر می دانند. این چشمه به خاطر همین خواص درمانی و نیز به دلیل طبیعت بکر و بی نظیر اطرافش از جمله مقاصد گردشگری است و هر ساله پذیرای مهمان های زیادی می شود.

چشمه دیمه

چشمه برم

این چشمه زیبا و جادویی در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و از جاذبه های گردشگری بی نظیر این استان به شمار می آید. چشمه برم یکی از سرشاخه های رود کارون بوده و آب کشاورزی منطقه را تأمین می کند، از این رو این چشمه اهمیت استراتژیک فراوانی دارد. اگر به اطراف چشمه برم نگاه کنید فضای سبز بزرگی را خواهید دید که برای پیکنیک کردن و گذران زمان در طبیعت به شدت جذاب است.

پارک جنگلی پروز

یکی از جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری پارک جنگلی پروز است. این پارک در شهرستان لردگان و در فاصله 155 کیلومتر از شهرکرد واقع شده است. این پارک در امتداد رشته کوه زاگرس قرار گرفته و به همین دلیل درختان سر به فلک کشیده و انواع جوی ها و رودخانه ها را در این جنگل بکر می توانید مشاهده کنید. شالیزارهای برنجی که اطراف این جنگل قرار گرفته اند زیبایی و جذابیت دو چندانی را به این منطقه بخشیده اند.

اگر قصد بازدید از این موهبت طبیعی الهی را دارید می توانید از دو مسیر لردگان یا جاده یاسوج _ بروجن استفاده کنید. اگر در فصل بهار و پاییز به این پارک جنگلی بروید می توانید زیبایی بی مثال اینجا را به نظاره بنشینید و از این طبیعت بکر لذت ببرید. لازم به ذکر است که در این پارک امکانات متنوع و فراوانی برای گردشگران در نظر گرفته شده و اسکان آن ها را در این مکان طبیعی بی نقص و دل انگیز کرده است.

منطقه تنگ صیاد

منطقه کوهستانی تنگ صیاد از جاذبه های دیدنی شهرکرد به شمار می آید. این منطقه از دو بخش زیر تشکیل شده است:

  1. منطقه ای حفاظت شده با گونه های جانوری و گیاهی متنوع
  2. پارک ملی

از سال 1349 منطقه تنگ صیاد به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع شناسایی شده و امکان هیچگونه شکاری در اینجا وجود ندارد. اگر به این جاذبه گردشگری شهرکرد سری بزنید می توانید انواع حیوانات کمیابی مانند قوچ، میش، پلنگ و بز را ببینید که در طبیعت بکری در حال زندگی هستند.

دشت لاله های واژگون کوهرنگ

در شهرستان کوهرنگ که در فاصله 90 کیلومتری از شهرکرد قرار گرفته است، دشتی بی نظیر از لاله های واژگون وجود دارد. وسعت این دشت به 3600 هکتار زیبایی می رسد و از جاذبه های گردشگری ناب چهارمحال و بختیاری به شمار می آید. این لاله های واژگون در ماه های فروردین و اردیبهشت به گل می نشینند و منظره ای بدیع و بی نظیر را می آفرینند. در فصل بهار به این منطقه حتماً سری بزنید و خاطره سازی کرده و از لاله های واژگون کوهرنگی عکاسی کنید.

دشت لاله های واژگون کوهرنگ

غار یخی چما

غار چما به طول 2 تا 3 کیلومتر، در دره ای عمیق در شهرستان کوهرنگ قرار گرفته است. جالب است بدانید که از این غار رودی سرازیر می شود که آب خود را از یخ های ذوب شده غار تأمین کرده و این رودخانه از بزرگترین منابع آب شیرین کشور به شمار می آید. اگر در گرمای تابستان به این غار سری بزنید می توانید هوایی دی ماهی را در وسط تابستان تجربه کرده و خنک شوید.

روستای پلکانی سرآقا سید کوهرنگ

روستای پلکانی سرآقا سید یک روستای پلکانی زیبا است که قدمتی چندین هزار ساله دارد. این روستا با نام ماسوله زاگرسی شهرت گرفته و یکی از نوادگان حضرت موسی کاظم در این مکان دفن شده است از این رو به این روستای پلکانی روستای سرآقا سید هم می گویند. خانه هایی که در این روستا قرار دارند از جنس خشت بوده و به صورت پلکانی بنا شده اند و مانند ماسوله حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر به شمار می آید.

این روستای قدیمی دارای آب و هوای کوهستانی و طبیعتی زیبا و دلپذیر است. در این روستا می توانید درختان گردو و بلوط و بید را ببینید و از میوه های این درختان زیبا هم لذت ببرید. در فصل تابستان و بهار به این روستا حتماً سری بزنید و زندگی عشایر را در اطراف این روستا مشاهده کرده و تجربه جدیدی برای خود بیافرینید.

روستای پلکانی سرآقا سید کوهرنگ

پل زمان خان

کدام پل ها روی زاینده رود بنا شده اند؟ پل خواجو و سی و سه پل؟ بله این دو پل خیلی معروف هستند اما پل دیگری هم روی زاینده رود بناشده است که قدمتی تاریخی دارد و نام این پل، پل زمان خان است. نام این پل از نام سازنده آن که در دوره صفوی اقدام به ساخت این پل کرده گرفته شده است.

شما می توانید با سفر به شهر سامان علاوه بر بازدید از معماری زیبای پل زمان خان، از باغات و طبیعت زیبای اطراف آن نیز لذت ببرید.

قلعه های تاریخی

همان طور که در ابتدای مقاله بیان شد، استان چهارمحال و بختیاری یکی از قدیمی ترین جاهای ایران به شمار می آید. بر این اساس علاوه بر زیبایی های طبیعی، از آثار باستانی بی نظیری هم برخوردار است. ما در ادامه این مقاله می خواهیم کمی بیشتر به تاریخ کهن چهارمحال بپردازیم و شما را با قلعه های تاریخی این استان بیشتر آشنا کنیم. با ما همچنان همراه بمانید.

قلعه تاریخی چونقان

این قلعه در شهر چونقان و در 40 کیلومتری شهرکرد قرار دارد. معماری این قلعه از نوع معماری فرانسوی بوده است. سردار اسعد بختیاری یکی از فرمانده های انقلاب مشروطه برای مدتی در این قلعه سکنی گزیده و این قلعه کاخ او به شمار می آمد. بر این اساس این قلعه دو بخش از تاریخ را در خود جای داده است. یک بخش شامل تاریخ قلعه قبل از سردار و بخش دیگر شامل تاریخ قلعه به هنگام سکونت و زندگی سردار اسعد بوده است.

قلعه تاریخی چونقان

قلعه چالشتر

شهر چالشتر در 5 کیلومتری شهرکرد قرار دارد که قلعه چالشتر هم در این شهر واقع شده است. قلعه چالشتر توسط خدارحم چالشتری بنا شد. اگر به معماری زیبای این قلعه کمی دقت کنید می توانید هنر ایرانی و اروپایی را به صورت ادغام شده در این بنا ببینید و واقعاً لذت ببرید.

قلعه سورک

این قلعه در روستای سورک که در 40 کیلومتری شهر کرد واقع شده قرار دارد. نام دیگر این قلعه، قلعه نصیر خان است. بر این اساس قدمت این قلعه با معماری بی نظیری که دارد به دوره قاجار بر می گردد و عمری بیش از 90 سال دارد.

قلعه دزک

قلعه دزک در روستای دزک شهرکرد واقع شده است. این قلعه توسط امیر مفخم بختیاری بنا شده و یک اثر هنری زیبا به شمار می آید که معماری بی بدیلی هم دارد. نام اصلی این قلعه در واقع دژک یا همان دژ کوچک بوده است. در دوران مبارزات مشروطه از این قلعه به عنوان پایگاه مبارزاتی استفاده می شد و تاریخی متنوع و ده ها ساله دارد.

قلعه بارده

قلعه بارده در روستایی با همین نام و در شهرستان کوهرنگ قرار گرفته است. این قلعه طول عمری به اندازه 160 سال دارد و معماری بی بدیل آن به عنوان یک اثری هنر از گذشتگان ما همچنان پا برجا به جا مانده است.

قلعه ضرغام السلطنه فرادنبه

این قلعه یکی از معروف ترین قلعه های استان چهارمحال بوده که در شهر بروجن واقع شده است. قلعه ضرغام السلطنه از لحاظ قدمت تاریخی به دوره قاجار بر می گردد و بنایی بی نظیر و دلربا است.

قلعه شمس آباد

قلعه شمس آباد در روستایی به همین نام و در 15 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. معماری این قلعه به شدت زیبا و دیدنی است و طول عمر آن به 120 سال پیش بر می گردد. در سفر خود به چهارمحال و بختیاری بازدید از تمام این قلعه ها را هدیه ای به چشمان خود کنید و روند تاریخی و قدمت کهن این استان را به نظاره بنشینید و لذت ببرید.

مکان های مذهبی

استان چهارمحال و بختیاری مانند بسیاری از استان های دیگر کشور عزیزمان دارای مکان های مقدس و مذهبی فراوانی است که به شدت مورد احترام مردم با فرهنگ این خطه از ایران قرار می گیرند. در ادامه به شماری از این مکان های مذهبی و تاریخی اشاره می شود:

زیارتگاه های چهارمحال و بختیاری
  • امام زاده حلیمه و حکیمه خاتون (امام زاده دو معصوم)، در شهرکرد
  • مسجد اتابکان، در شهرکرد
  • مسجد جامع شهرکرد
  • امام زاده حمزه علی، در بروجن

در این مقاله ما به جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری پرداختیم و سعی کردیم در حد توان خود زیبایی ها و تاریخ کهن این استان را برای شما به نمایش بگذاریم. به چهار محال سفر کنید و چشمانتان را از چنین زیبایی هایی محروم نسازید.

فراموش نکنید سفرنامه های خود را از طریق بخش سفرنامه سایت بنیامین مارکو برای ما بفرستید. ما مشتاقانه در انتظار خواندن داستان ها و روایت های شما از سفرهایتان هستیم.

اپیزود ۲۱: سفر با ماشین کشور فیلیپین سفرنامه اروپا الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد