سریلانکا

سفر به سریلانکا مروارید اقیانوس هند

اگر به دنبال گردش در کشوری با تاریخ غنی و طبیعت شگفت انگیز هستید، قطعاً سفر به سریلانکا تجربه منحصر به فردی را برای شما رقم خواهد زد. سریلانکا یکی از باشکوه ترین کشورهای شرق آسیا است، به گونه ای که برخی از آن به عنوان مروارید اقیانوس هند و برخی نیز با عنوان کشور سواحل بی انتها یاد می کنند.

 قدمت ۳۰ هزار ساله این کشور باعث شده که یکی از بهترین مقاصد برای علاقمندان به آثار باستانی، نمادهای مذهبی و آیین های بومی و فرهنگی باشد. اگر قصد سفر به سریلانکا را دارید، یا علاقه مند هستید که با جاذبه های گردشگری این کشور آشنا شوید، با ادامه این مقاله همراه ما باشید. 

سریلانکا، سرزمین معابد شگفت انگیز

سریلانکا یا سیلان، سرزمینی در حاشیه اقیانوس هند است. این کشور به واسطه آب و هوای استوایی و حیات وحش شگفت انگیزش شهرت جهانی پیدا کرده است. در کنار طبیعت زیبایی این کشور باید به جاذبه های فرهنگی و تاریخی آن نیز اشاره کرد. در جای جای این کشور سرسبز، می توان معابد چند هزار ساله ای را مشاهده کرد که معماری و جزئیات آن ها شما را شگفت زده خواهد کرد.

محصولات کشاورزی این کشور همچون چای، روغن نارگیل و برنج نیز شهرتی جهانی دارند. از سوی دیگر وجود سواحل طولانی این منطقه باعث شده که یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای علاقه مندان به تفریحات آبی باشد. بخش های کوهستانی آن نیز برای طبیعت گردی، کوهنوردی و ماجراجویی های هیجان انگیز به شدت جالب توجه است.

سرزمین معابد شگفت انگیز

سریلانکا، کشوری با اقلیم استوایی

آب و هوای استوایی سریلانکا باعث شده که دمای هوای آن معمولاً بین ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتی گراد باشد. در سریلانکا خبری از سرمای پاییز و زمستان نیست، بلکه این کشور دو فصل گرم و خشک دارد. البته به دلیل کوهستانی بودن بخش هایی از این کشور، در برخی مناطق دمای هوا به ۱۶ درجه سانتیگراد نیز می رسد. 

بهترین زمان سفر به سریلانکا

اگر قصد سفر به نواحی غربی و جنوبی این کشور را دارید، بهتر است که در ماه های اکتبر تا می به سریلانکا سفر کنید. زیرا در باقی ماه های سال، هوا در نواحی ساحلی به شدت بارانی است. از سوی دیگر اگر قصد سفر به نواحی شمالی و شرقی این کشور را دارید، توصیه می شود که برای ماه های فوریه تا سپتامبر برنامه ریزی کنید.

با این حال به دلیل ثابت بودن تقریبی دمای این کشور، در هر فصلی از سال که به سریلانکا سفر کنید، می توانید از طبیعت زیبای آن لذت ببرید. به طور کلی بسیاری از گردشگران ماه های جون تا آگوست را برای سفر به این کشور انتخاب می کنند. زیرا اغلب جشنواره های محلی و ملی این کشور در این برهه زمانی برگزار می شود. 

به علاقه مندان حیات وحش نیز توصیه می شود که در ماه سپتامبر یعنی همزمان با گردهمایی گله های چندصدتایی فیل ها به این کشور سفر کنند. به کسانی هم که علاقه مند به گردش در تپه های سرسبز شمالی و استراحتگاه های خنک این کشور هستند نیز توصیه می شود که ماه های می تا آگوست را انتخاب کنند.

هزینه های سفر به سریلانکا

به طور کلی یکی از دلایل جذابیت سریلانکا برای گردشگران ارزان بودن این کشور است. با این حال هزینه های سفر شما به عوامل مختلفی همچون محل اقامت، خورد و خوراک و وسایل حمل و نقل عمومی که انتخاب می کنید هم بستگی دارد.

 اگر قصد دارید که سفر ارزان قیمتی در این کشور داشته باشید، بهتر است به جای هتل های لوکس و مجلل در مسافرخانه ها اقامت کنید. همچنین سرتاسر این کشور پر از کافه های محلی، غذاهای خیابانی و غذاهای گیاهی ساده است که می توانید به جای استفاده از رستوران های لوکس و گران قیمت به آن ها مراجعه کنید.

برای کاهش هزینه های حمل و نقل نیز می توانید از اتوبوس، قطار یا دوچرخه های اجاره ای به جای سفر هوایی یا کرایه ماشین استفاده کنید. یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ روپیه است و هزینه ورودی مکان های دیدنی این کشور از ۲۵۰ تا با ۱۰۰۰ روپیه متغیر است. با همین حساب سرانگشتی می توانید هزینه های کلی سفر خود را برآورد کنید.

سریلانکا

نحوه اخذ ویزای سریلانکا

شما می توانید بدون مراجعه به سفارت سریلانکا ویزای توریستی دریافت کنید. مدت زمان اعتبار ویزای توریستی فرودگاهی این کشور ۳۰ روز است. معمولاً برای دریافت این ویزا مشکل خاصی نخواهید داشت. فقط کافی است مدارک مورد نیاز خود را هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد همراه داشته باشید.

برای دریافت ویزای توریستی فرودگاهی سریلانکا، گذرنامه شما باید حداقل ۷ ماه اعتبار داشته باشد. همچنین باید ووچر هتل و بلیت رفت و برگشت خود را همراه داشته باشید. خوشبختانه برای دریافت این ویزا لازم نیست هزینه ای پرداخت کنید.

مناسبت ها و جشنواره های سریلانکا

یکی از جذابیت های این کشور، مناسبت های ملی، مذهبی و فرهنگی متعدد آن است. با توجه به این که در سریلانکا چهار مذهب اسلام، بودائی، هندو و مسیحیت وجود دارد، جشنواره های مذهبی مختلفی نیز در طول سال برگزار می شوند. اهمیت این جشنواره ها به گونه ای است که در سریلانکا ۲۵ روز تعطیلی ملی و مذهبی وجود دارد که گردشگران نیز می توانند در آن ها حضور پیدا کرده و با فرهنگ و تاریخ این کشور آشنا شوند. برخی از این جشنواره ها را که به شدت برای گردشگران جذاب هستند، در ادامه معرفی خواهیم کرد.

جشنواره وساک

مشهورترین جشنواره آیینی این کشور وساک نام دارد که متعلق به مذهب بودایی است. این جشنواره همزمان با روز تولد بودا و در روز اول سال جدید برگزار می شود. برای شرکت در این آیین باید بین روزهای ۱۲ تا ۱۴ آوریل به این کشور سفر کنید. مرکز اصلی برگزاری جشنواره وساک قله میهین در ناحیه تاله است. در این چند روز مردم در خانه ها و مغازه های خود فانوس روشن کرده و تمام شهر را تزیین می کنند. برخی نیز به معابد رفته و این روزها را با عبادت سپری می کنند.

جشنواره کندی اسالا پویا پراهرا

جشنواره مشهور دیگر سریلانکا، کندی اسالا پویا پراهرا نام دارد. این جشنواره نیز یک مراسم آیینی بودایی است که در شهر کندی برگزار می شود. این مراسم در معبد دندان مقدس برگزار شده و در معابد شهرهای دیگر نیز بزرگ داشته می شود. اگر هنگام برگزاری این مراسم در سریلانکا باشید، در هفت روز از تماشای فیل های تزیین شده، آواز خوانی مردم و گل باران خیابان ها شما را شگفت زده خواهد کرد.

جشنواره کندی اسالا پویا پراهرا

جشنواره دیپاوالی _دیوالی

این جشنواره هم جز یکی از مراسم بزرگ اقوام هندو در سریلانکا است. در این روز مردم خانه های خود را با لامپ های کوچک تزیین و تمام شهر را نورانی می کنند. این جشنواره که در ماه اکتبر یا نوامبر برگزار می شود، پنج روز طول می کشد. در روز آخر مردم لباس نو به تن کرده و با شیرینی از یکدیگر پذیرایی می کنند.

عید فطر

مسلمانان سریلانکا مانند سایر مسلمانان جهان عید فطر را باشکوه بسیاری جشن می گیرند. در این روز مردم در میادین و خیابان ها جمع شده و با شیرینی و خوراکی های خوشمزه از یکدیگر پذیرایی می کنند.

فستیوال رقص های محلی کندی

یکی از جذاب ترین فستیوال های کشور سریلانکا، فستیوال رقص کندی است که در کنار دریاچه شهر کندی برگزار می شود. در مدت زمان برگزاری این فستیوال هر روز جشن و پایکوبی برپاست. گردشگران می توانند با پرداخت مبلغ کمی برای ورودی، در مراسم رقص بومیان این منطقه حاضر شوند.

جشنواره قدردانی از سوریا

این مراسم در اواسط ماه ژانویه هر سال، پس از برداشت محصول برگزار می شود. مردم برای شکرگزاری و قدردانی از خدای خورشید یا سوریا و برکت محصولات، این جشن سراسری را برپا می کنند. 

کریسمس

با این که سریلانکا جمعیت مسیحی چندانی ندارد، هر سال با فرا رسیدن کریسمس حال و هوای ویژه ای به خود می گیرد. در این زمان مراکز خرید و فروشگاه ها دکوراسیون های خود را تغییر داده و از تزیینات کریسمس استفاده می کنند.

عید اقوام سینهالا و تامیل

هر سال با فرا رسیدن ماه آپریل اقوام سینهالا و تامیل جشن سال نو خود را برگزار می کنند. در این روز مردم به تفریح و پایکوبی پرداخته و مسابقات و رقابت های محلی مختلفی نیز برپا می شود. این روز یکی از تعطیلات رسمی این کشور است.

عید اقوام سینهالا و تامیل

قلعه سنگی سیگریا، مشهورترین جاذبه دیدنی سریلانکا

سیگریا یک قلعه باستانی است که بر صخره سنگی تراش خورده 200 متری بنا شده است. این مکان یکی از جاذبه های اصلی کشور سریلانکا محسوب می شود. گفته می شود که بین سال های ۴۷۷ تا ۴۹۵ میلادی، یکی از پادشاهان سریلانکا این منطقه را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده و این کاخ را برای نمایش شکوه و جلال خود ساخته است. 

فضای داخلی این بنای تاریخی با رنگ های شاد و مختلف تزیین شده و محوطه بیرونی آن با شیرهای سنگی بزرگی تزیین گشته است. پس از مرگ پادشاه سیگیریا، این قلعه تبدیل به یک صومعه بودایی شد و تا قرن چهاردهم توسط بوداییان مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر این مجموعه تاریخی یکی از میراث جهانی یونسکو محسوب می شود.

معبد سری دالادا مالیگاوا یا معبد دندان مقدس

معبد سری دالادا مالیگاوا یکی از مهمترین معابد بوداییان در سراسر جهان است. گفته می شود که دندان بودا در این محل نگهداری می شود. این مکان مقدس، در یک مجموعه کاخ قرار دارد که در گذشته متعلق به امپراتور کاندی بوده است.

اهالی بومی منطقه معتقدند که هرکس دندان بودا را در اختیار خود داشته باشد، حاکم کشور نیز خواهد شد. از همین رو این معبد همواره نقش مهمی در سیاست سریلانکا داشته است. معبد دندان بودا، یکی از مراکزی است که در آن می توان آیین های مذهبی بودا را که سه بار در طول روز اجرا می شوند مشاهده کرد.

 همچنین این محل در هر چهارشنبه جایگاه برگزاری مراسم نمادین شستشوی دندان بودا است. در این روز راهبان معبد با آب معطر با گل های محلی، دندان بودا را شستشو داده و این آب مقدس را بین مردم پخش می کنند.

معبد طلایی دامبولا

معبد طلایی دامبولا که درون یک غار واقع شده، یکی دیگر از آثار تاریخی این کشور است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این معبد در واقع بزرگترین مجموعه غاری در سریلانکا محسوب می شود. 

این مکان در ارتفاع ۱۶۰ متری یک صخره عظیم قرار دارد و در نواحی اطراف آن بیش از ۸۰ غار پیدا شده است. از میان این غارها، ۵ غار که با نقاشی های دیواری و تندیس های متعدد تزیین شده اند، مشهورتر هستند و گردشگران بیشتری را به سمت خود جلب می کنند. گفته می شود که این نقاشی ها در قرن ۱۲ بعد از میلاد کشیده شده اند و متعلق به گاتاما بودا هستند.

در این مجموعه سه تندیس از پادشاهان سریلانکا، چهار تندیس از الهه ها و خدایان و یک نقاشی دیواری عظیم نیز وجود دارد. همچنین این محل ۵ اتاق با اندازه های مختلف دارد و گمان می شود که اهالی این منطقه پیش از ورود مذهب بودایی ساکن غارها بودند. از همین رو در بخش هایی از آن نیز گورستان هایی کشف شده است.

معبد طلایی دامبولا

پرورشگاه فیل ها 

یکی از جذاب ترین جاذبه های دیدنی سریلانکا محلی است که در آن ها از فیل های آسیایی نگهداری می شود. این مکان برای حفاظت و مراقبت فیل هایی بنا شده که از گله خود جدا افتاده و در جنگل ها رها شده بودند. این مجموعه یکی از جاذبه های اصلی برای تماشای بازی فیل ها، تماشای حمام کردن آن ها و دوستی فیل ها با انسان هاست. 

این پارک که در سال ۱۹۷۵ آغاز به کار کرد، در واقع پناهگاه فیل های یتیم است. بسیاری از فیل های یتیم آسیب دیده و بچه فیل های گم شده در این منطقه نگهداری می شوند. در حال حاضر نزدیک به 100 فیل در این مکان زندگی می کنند.

پارک ملی یالا، بهشت سبز سریلانکا

این پارک که در واقع دومین پارک ملی بزرگ سریلانکا محسوب می شود، یکی از پربازدیدترین جاذبه های طبیعی این کشور است. پارک ملی یالا ۵ قسمت دارد که بازدیدکنندگان می توانند تنها از دو قسمت آن دیدن کنند.

 این مجموعه که در جنوب شرقی سریلانکا قرار دارد، ۹۷۹ کیلومتر مربع است. این پارک در سال ۱۹۰۰ تبدیل به یک منطقه حفاظت شده حیات وحش شد. پارک ملی یالا مهمترین ناحیه طبیعی و محل زندگی فیل های سریلانکایی، پلنگ ها و پرندگان آبی است. به طوری که گفته می شود بیش از ۲۱۵ گونه پرنده در آن وجود دارد که برخی از آن ها در معرض خطر انقراض قرار دارند.

همچنین این پارک محل زندگی ۴۴ گونه از پستانداران است و یکی از بزرگترین تجمع های پلنگ در دنیا به حساب می آید. این پارک یکی از محبوب ترین مقاصد برای علاقه مندان به سافاری و عکاسان حیات وحش است.

پارک ملی اوداوالاوه

این منطقه که ۳۰ هزار هکتار مساحت دارد، یکی دیگر از مناطق حفاظت شده در سریلانکا است. این پارک در گذشته جز مناطق کشاورزی دیم در سریلانکا بوده است اما طی سال های اخیر به دلیل گونه های خاص حیات وحشی که داشته به یک منطقه حفاظت شده تبدیل شده است.

قله آدام یا سری پادا، محل رد پای مرموز

این کوه مخروطی ۲۲۴۳ متری یکی از جاذبه های طبیعی کشور سریلانکاست. مردم محلی به این قله، کوه پروانه می گویند. بر بالای این کوه روی یک تخته سنگ ، یک رد پا وجود دارد که بودایی ها معتقدند جای پای بودا بوده است. به همین دلیل هم است که بومیان بودایی این منطقه را سری پادا نام گذاشته اند. سری پادا در زبان محلی به معنی جای پای مقدس است. اما داستان دیگری نیز توسط پیروان آیین هندو روایت می شود. هندوها معتقدند این جای پا متعلق به شیوا، یکی از خدایان آیین هندو است. از طرف دیگر مسلمانان می گویند که ردپای به جا مانده بر این صخره ها متعلق به حضرت آدم است و مسیحیان هم معتقدند که این ردپا به سنت توماس، عابد مسیحی معروف تعلق دارد. 

خلیج آروگام، ساحل آب های فیروزه ای

سریلانکا بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد و همین موقعیت طبیعی باعث شده که برای تفریحات آبی مانند قایق سواری، غواصی و ورزش های ساحلی بسیار مناسب باشد. از میان مناطق ساحلی این کشور خلیج آروگام به دلیل درختان نارگیل، آب های فیروزه ای، طبیعت سبز انبوه و سواحل طلایی رنگش شهرت جهانی پیدا کرده است. در سرتاسر این خلیج کلبه های چوبی و سالن های اسپا، ماساژ و استراحت فراهم شده که آن را به یکی از جذاب ترین مکان ها برای گردشگران تبدیل کرده است.

شهر باستانی پولونارووا

این شهر باستانی شگفت انگیز، یکی از جذاب ترین مکان های گردشگری سریلانکا محسوب می شود. به این ناحیه، شهر خدایان نیز می گویند. دانشمندان معتقدند که سنگ بستر این شهر تاریخی که به یکباره از زمین سر بر آورده، از جنس سنگ های آتشفشانی است که مردم آن را تراش داده اند. 

تخمین زده می شود که این شهر باستانی تا ۸۰۰ سال پیش همچنان فعال بوده و یکی از مهمترین مراکز تجاری و مذهبی سریلانکا بوده است. همچنین این منطقه تا سه قرن پایتخت امپراتوری های این کشور بوده است که بعدها تخریب و متروکه شده است. درحال حاضر می توان در این محوطه تعداد زیادی از معابد تاریخی و بناهای مذهبی را مشاهده کرد.

شهر باستانی پولونارووا

قلعه گاله یا قلعه هلندی ها

این قلعه سنگی که بر مناطق مرتفع سریلانکا بنا شده، یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی این کشور است. با گذر از جاده های سنگفرش شده می توانید به یک منطقه سنتی باستانی و سرسبز برسید که دور تا دور آن با کافه ها، غذاخوری ها، گالری ها و مغازه های محلی احاطه شده است.

 این قلعه که ۳۰۰ سال پیش ساخته شده مربوط به دور استعمار هلندی هاست. در کنار این قلعه می توانید از بناهای مجاور همچون موزه ملی دریانوردی، فانوس دریایی، بیمارستان هلندی، صومعه بودایی، کلیسای انگلیکان، صومعه ژاپنی ها و موزه هلندی ها دیدن کنید.

معبد توث رلیک سریلانکا، خانه قدیمی بودا

مردم بومی معتقدند که این معبد هشت ضلعی زمانی خانه بودا بوده است. این معبد نیز در فهرست یونسکو ثبت شده است. این مکان برای بودائیان ارزش بسیار ویژه ای دارد. به دلیل تقدس این مکان تنها هر ۶ سال یکبار مردم اجازه ورود به آن را پیدا می کنند. تنها ساکنان اصلی آن راهبان هستند که زندگی خود را وقف نگهداری از این مکان کرده اند. برای بازدید از این معبد باید لباس خاصی پوشیده و زنان و مردان ملزم هستند به صورت جداگانه مراسم مذهبی بودایی را به عمل آورند.

پارک ملی هورتون

این پارک که در مناطق مرکزی کشور سریلانکا واقع شده، سه رود مهم این کشور را در قلب خود جای داده است. اهمیت اصلی این پارک به تنوع گیاهی و جانوری و نیز ویژگی های خاص اقلیمی آن باز می گردد. مساحت پارک ملی هورتون ۳۱۶۰ هکتار است. این ناحیه در سال ۱۹۶۹ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد و در سال ۱۹۸۸ آن را به عنوان پارک ملی اعلام کردند. با حضور در این پارک می توان چشم انداز شگفت انگیز و سرسبز این کشور را مشاهده کرد. 

باغ گیاه‌شناسی رویال گاردن پرادنیا

دومین جاذبه پربازدید سریلانکا باغ گیاه شناسی پرادنیا است که در سال بیش از دو میلیون نفر گردشگر از آن دیدن می کنند. قدمت احداث این باغ به سال ۱۳۷۱ میلادی باز می گردد. شاه کریمباهوو سوم سیلانی  این مکان را برای برگزاری جشن تاجگذاری احداث کرد.

امروزه این باغ تحت نظارت وزارت کشاورزی سریلانکا اداره می شود و مردم می توانند از ۸ صبح تا ۵ و نیم بعد از ظهر از آن دیدن کنند. گردش در این پارک بهترین فرصت برای تماشای گل های رنگارنگ بومی، درختان گرمسیر استوایی و تپه های سرسبز سنگ فرش شده است.

یکی از جاذبه های این باغ مجموعه زیبا، گل های ارکیده است. همچنین بیش از ۴ هزار گونه گیاهی شامل ادویه جات، گیاهان دارویی، درختان نخل و سایر گونه های گرمسیری در این باغ نگهداری می شوند. مساحت این باغ ۱۴۷ هکتار است.

باغ گیاه‌شناسی رویال گاردن پرادنیا

معبد گانگارامایا، ترکیبی از معماری ها

معبد گانگارامایا یکی از مشهورترین معابد بودایی در کشور سریلانکا است. معماری این معبد ترکیبی از سبک مدرن و سنتی این کشور است. این معبد در قرن نوزدهم میلادی ساخته شده و شما می توانید در آن مجسمه های رنگی، ظروف گران قیمت عتیقه و تزیینات رنگارنگ درخشان را مشاهده کنید.

معبد گانگارامایا روی یک دریاچه مصنوعی به نام بیرا ساخته شده است و در آن می توان ترکیبی از سبک های معماری تایلندی، هندی، سریلانکایی و چینی را مشاهده کرد. این مکان شامل یک معبد اصلی، سالن گردهمایی راهب ها، محل اقامت راهب ها، موزه، کتابخانه، سالن های آموزشی و قسمت های دیگر است.

معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام کوویل

این معبد شگفت انگیز در شهر کلمبو ساخته شده است و به جامعه هندو در کشور سریلانکا تعلق دارد. این مکان مقدس مانند سایر معابد پیروان آیین هندو، با مجسمه هایی از خدایان این مذهب، رنگ های فیروزه ای و جزئیات شگفت انگیز ساخته شده است.

 نمای بیرونی این معبد با تندیس هایی از الهه ها و خدایان هندو تزیین شده است و تمامی فضای داخلی آن کنده کاری های بی نظیری دارد. این مکان بزرگترین و قدیمی ترین معبد هندو در این کشور محسوب می شود و برای ورود به آن باید کفش های خود را درآورده و مراسم آیینی این دین را به جا آورید.

جزیره دارچین

شهرت اصلی این جزیره به درختان دارچین آن بازمی گردد. هزاران سال است که در این منطقه، انواع باغ های بزرگ و قدیمی برای پرورش و تولید درختان دارچین احداث شده است. با سفر به این جزیره می توانید با فرآیند تولید و نگهداری دارچین که نسل به نسل انتقال پیدا کرده آشنا شوید.

باغ جانورشناسی ملی سریلانکا

یکی از جذاب ترین جاذبه های دیدنی سریلانکا باغ وحش دهیوالا است که در واقع باغ جانورشناسی ملی این کشور محسوب می شود. این مکان در سال ۱۹۳۶ افتتاح شد تا میزبان گونه های متعددی از پرندگان و حیوانات باشد.

این مکان یکی از بهترین مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی در خصوص رفتارشناسی حیوانات، زندگی جانوران و نگهداری آن ها است. گفته می شود که بیش از ۳۰۰۰ گونه حیوانی متنوع از سراسر آسیا در این مکان نگهداری می شود.

ساحل طلایی بنتوتا

ساحل بنتونا یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی سریلانکا است که به واسطه ماسه های طلایی اش مشهور گشته است. این ساحل که در امتداد اقیانوس هند قرار دارد، منظره شگفت انگیزی از طلوع و غروب ها بر فراز درختان نخل را به نمایش می گذارد. بسیاری از علاقه مندان به تفریحات آبی این منطقه را برای گردش و تفریح خود انتخاب می کنند.

ساحل طلایی بنتوتا

معبد کلانیا راجا ماها ویهارا

قدمت این معبد که متعلق به آیین بودا است، به دو هزار سال پیش باز می گردد. این مکان در ۷ کیلومتری شهر کلمبو قرار دارد و یکی از با اهمیت ترین مراکز مقدس بوداییان محسوب می شود. با حضور در این مکان می توانید مجسمه های سنگی بودا، آبنماها، پلکان سنگی، ستون های تراش خورده، آثار هنری مختلف و نقاشی های برجسته بسیار زیبا را مشاهده کنید و زیر درختان مرکبات قدم بزنید.

ویرانه های باستانی انورادهاپورا

قدمت این منطقه به 3 قرن پیش از میلاد باز می گردد. گفته می شود که این منطقه باستانی با آوردن قطعه ای از درخت انجیر بودا پایه گذاری شد. این شهر باستانی به مدت ۱۳ قرن پایتخت مذهبی و سیاسی کشور سریلانکا بوده است. 

این شهر تاریخی طی سال ها، در دل جنگل های انبوه این کشور مخفی مانده بود. در حال حاضر این مکان باستانی به واسطه صومعه ها، قصر ها و بناهای باستانی اش در معرض توجه قرار گرفته و به دلیل ارزش بالای تاریخی و فرهنگی اش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

باغ لونوگانگا

این باغ زیبا متعلق به معمار معروف سریلانکایی یعنی جفری بوا بوده است. او خانه خود را با مساحت ۱۵ هکتار در سال ۱۹۴۹ بنا کرد. محوطه این خانه که اکنون به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شده یک باغ گرمسیری با انواع درختان و گیاهان استوایی است. در این مجموعه می توان آثار هنرمندان مشهوری از سراسر جهان را مشاهده کرد.

کلیسای سنت پاول، یا کلیسای بانوی معجزه ها

این کلیسا که در شهر کلمبو یعنی پایتخت سریلانکا واقع شده، یکی از قدیمی ترین کلیسای این کشور است. بنای اولیه این مکان در سال ۱۸۴۸ توسط پرتغالی ها ساخته شد. ابتدا این کلیسا به عنوان کلیسای کاتولیک رومی و با نام بانوی معجزه ها معروف گشت. اما بعدها پس از حضور استعمارگران انگلیسی این مجموعه به سبک یونانی بازسازی شد.

معبد لانکاتیلاکا

این بنای باشکوه در دوران پادشاهی گامپلاس ساخته شده است. شهرت اصلی این معبد به دیوارهای سنگی عظیم آن و معماری خاص و سنتی اش است. کتیبه های آن که به دو زبان تامیل و سینهالی نوشته شده، نشان می دهد که این معبد توسط مردم بومی ساخته شده و به پادشاه تقدیم گشته است.

موزه جهانی بودا

این موزه که در ساختمان کاخ پادشاهی بنا شده، اولین موزه بین المللی بودایی است. این موزه با کمک ۱۷ کشور از جمله خود سریلانکا، هند، بنگلادش، نپال، ژاپن، چین، پاکستان، اندونزی، کره، میانمار، تایلند، ویتنام، لائوس، مالزی، کامبوج، بوتان و افغانستان تاسیس شده است. در این موزه می توانید با تاریخچه دین بودایی، آیین ها، زندگی نامه عابدان و افراد مقدس این مذهب آشنا شوید.

مجسمه بودای خوابیده

یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی کشور سریلانکا مجسمه بودای خوابیده با نام گال ویهارا است. این مجسمه ۱۴متری یکی از بلندترین مجسمه های بودا در جنوب آسیا محسوب می شود. دست و پای راست مجسمه با گل های نیلوفر آبی تزیین شده است. این گل ها نماد پاکی هستند. همچنین حالت مجسمه بیانگر مرحله پاری نیروانا یا روشن بینی پس از مرگ است. برجسته ترین ویژگی این مجسمه حکاکی های انجام شده روی سنگ گرانیتی آن است.

مجسمه بودای خوابیده

کلام آخر

سریلانکا به واسطه طبیعت زیبایی که دارد یکی از جذاب ترین مقاصد برای طبیعت دوستان محسوب می شود. از سوی دیگر قدمت تاریخی این کشور باعث شده که جای جای آن پر از مکان های تاریخی و شهرهای قدیمی باشد. وجود ادیان و مذاهب مختلف نیز جلوه های شگفت انگیزی را از مکان های مقدس و جشنواره های مختلف ایجاد کرده است. مردم این کشور بسیار خون گرم هستند. با سفر به این منطقه می توانید از غذاها، صنایع دستی رنگارنگ و اقامت در کلبه های چوبی آن لذت ببرید. در یک کلام با سفر به سریلانکا می توانید ضمن بازدید از جاذبه های متنوع و شگفت انگیز این کشور که تعداد آن ها بسیار زیاد است، دوران خاطره انگیزی را پشت سر بگذارید.

اپیزود ۶-۱: درباره سفرهای تنهایی شهر آرهوس سفرنامه ی مکزیک الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد