پشت هر پرچم‌ چه معنایی نهفته است؟

پشت هر پرچم چه معنایی نهفته است؟

پرچم یکی از مهمترین نمادهای هویتی ملت های مختلف محسوب می گردد. همچنین متحد کننده و بیانگر ارزش های مردم یک کشور است. اغلب پرچم ها در بردارنده نکات ارزشمندی در خصوص تاریخ، فرهنگ مردم، اهداف و اعتقادات هستند. هر طرح و رنگی که بر پرچم یک کشور بنشیند، بیانگر شعار ملی مردم آن کشور است. از این رو با نگاهی به پرچم هر کشوری تا حد زیادی می توان با فرهنگ، ارزش ها و اعتقادات جوامع آن ها آشنا شد.

معانی رنگ ها و نمادهای پرچم های کشورهای مختلف، بسیار متنوع و گسترده است. در برخی مواقع نیز این نمادها عمیقاً با ایدئولوژی گره خورده اند. همچنین گاهی دربردارنده عناصری از طبیعت از جمله گونه های حیوانی یا گیاهی غالب، موقعیت جغرافیایی، کوه ها و دریاها، هستند. همچنین پرچم ها روایتگر وقایع خاص و مذهب آن کشور نیز به شمار می آیند. 

گاهی ممکن است پرچم ها از نمادهای بسیار ساده ای تشکیل شده باشند و تنها با چند رنگ ساده ارزش های ملت خود را بیان می کنند؛ گاهی نیز در آن ها سمبل هایی به کار رفته که نیازمند کاوش های عمیق تری هستند.

به هر رو از پرچم یک کشور می توان فهمید که مردمان آن منطقه طی سالیان دراز چگونه زیسته اند، چه چالش ها و مرارت هایی را پشت سر گذاشتند و چگونه در اتحاد با یکدیگر سرزمین خود را بنا کرده و آن را توسعه بخشیده اند. اگر برای شما نیز قصه این پرچم ها، نمادها و معانیشان جالب است و می خواهید اطلاعات بیشتری را در این خصوص کسب کنید با ادامه این متن همراه ما باشید.

ایران ژاپن ارمنستان دانمارک
برزیلونزوئلامالزینیجریه
شیلیکره جنوبیسنگاپورآمریکا
هندمکزیکآلماناسترالیا
کره شمالی بولیوی ایتالیاکانادا
اتحاد جماهیر شوریفیلیپینبنگلادشغنا
کلمبیاانگلستاناسپانیاایسلند
آفریقای جنوبیآرژانتینپرتغالمجارستان
اکوادوویتنامآذربایجانبلاروس
چینبلژیکیونانکرواسی
پروپاراگوئهترکیه
پاکستانفرانسهنروژ
اروگوئهاندونزیاتیوپی

پرچم ایران، نمادی از شهید، آبادانی و صلح

پرچم ایران
پرچم ایران، نمادی از شهید، آبادانی و صلح

پرچم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به شکل امروزی آن تغییر پیدا کرد. این پرچم از سه رنگ سفید، سبز و قرمز تشکیل شده و در مرکز آن نماد الله اکبر مشاهده می شود. رنگ قرمز اشاره به لاله های سرخ ایران دارد که در طول تاریخ همواره نماد خون شهیدان بوده است. رنگ سبز نشان دهنده آبادانی است. رنگ سفید به معنای صلح و پاکی است. در طراحی این پرچم تلاش شده که همه ارزش های تاریخی این کشور از جمله آزادی، فداکاری، دین اسلام، صلح و نوع دوستی مورد اشاره قرار گیرند.

پرچم برزیل، پرچم الماس نشان

پرچم برزیل
پرچم برزیل، پرچم الماس نشان

یکی از جالب ترین پرچم ها در جهان پرچم کشور برزیل است که در وسط آن یک الماس زرد بزرگ قرار دارد. این الماس توسط یک دایره سبز و یک دایره آبی با ستاره هایی احاطه شده است. رنگ های سبز و زرد نمادی از جنگل های سرسبز و منابع طبیعی فراوان برزیل هستند و ۲۷ ستاره سفید در مرکز آن، نماینده ایالت ها و نواحی فدرال این کشور است. الماس زرد بزرگ نیز نشان دهنده ثروت برزیل، از بابت وجود معادن طلا و سنگ های قیمتی است. رنگ آبی هم نمادی از آسمان این کشور است.

شیلی، نمادی از کوه های آند

پرچم شیلی
پرچم شیلی، نمادی از کوه های آند

در این پرچم دو نوار افقی سفید و قرمز وجود دارد که یک مربع آبی در گوشه بالا و سمت چپ آن قرار گرفته است. درون این مربع نیز یک ستاره پنج پر سفید مشاهده می شود. وجود رنگ قرمز در این پرچم بیانگر خون‌های ریخته شده و فداکاری کسانی است که برای استقلال این کشور جنگیدند و رنگ سفید نشانی از برف کوه‌های آند است. مربع و ستاره آبی رنگ نیز آسمان صاف شیلی را نشان می دهند.

هند، با سمبلی از دارما

پرچم هند
پرچم هند، با سمبلی از دارما

پرچم هند دربردارنده ۳ نوار افقی زعفرانی، سفید و سبز با یک نماد چاکرا یا چرخ آبی است. رنگ زعفرانی نشان دهنده شجاعت و فداکاری و رنگ سفید نماد پاکی و حقیقت و رنگ سبز نماد ایمان و باروری است؛ و علامت چاکرا که با ادیان بودایی این منطقه نیز گره خورده در واقع نشان دهنده حرکت و پیشرفت مداوم مردم آن است. همچنین این علامت نشان دهنده قانون دارما یا بازگشت نیکی نیز هست. 

پرچم کره شمالی با سمبلی از کمونیسم

پرچم کره شمالی
پرچم کره شمالی با سمبلی از کمونیسم

پرچم کره شمالی از یک صفحه سفید، یک دایره قرمز و نمادهایی از ستاره و چند چرخ دنده تشکیل شده است. ستاره قرمز اشاره به شکل حکومت این کشور یعنی کمونیسم دارد و چرخ دنده نماد صنعت و طبقه کارگر است.

اتحاد جماهیر شوروی با نماد داس و چکش

پرچم اتحاد جماهیر شوروی
پرچم اتحاد جماهیر شوروی با نماد داس و چکش

پرچم اتحاد جماهیر شوروی نشان دهنده ایدئولوژی این کشور بوده است. علامت چکش و داس علامتی از آرمان های سوسیالیستی است. همچنین این تصویر نمادی از انقلاب کارگری و کشاورزی در این کشور است. رنگ قرمز هم که در پرچم سایر کشورهای کمونیست مشاهده می شود، بیانگر اندیشه های انقلابی است. 

کلمبیا، نمادی از طبیعت و استقلال

پرچم کلمبیا
پرچم کلمبیا، نمادی از طبیعت و استقلال

پرچم کلمبیا از سه نوار افقی به رنگ های زرد و آبی و قرمز تشکیل شده است. رنگ زرد نشان دهنده ثروت و منابع این کشور، رنگ آبی نمادی از دریاها و آسمان کلمبیا، و رنگ قرمز بیانگر خون‌های ریخته شده کسانی است که جان خود را فدای این کشور کرده اند تا به استقلال برسد.

آفریقای جنوبی، با عناصری از نژاد های مختلف

پرچم آفریقای جنوبی
پرچم آفریقای جنوبی، با عناصری از نژاد های مختلف

پرچم آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید شامل نوارهای افقی نارنجی، سفید و آبی بود که در واقع بیانگر میراث استعماری این کشور بودند. اما در این پرچم هیچ نمادی از سیاه پوستان بومی این منطقه وجود نداشت. پرچم این کشور پس از لغو آپارتاید با شش رنگ قرمز، آبی، طلایی، سفید و سیاه طراحی شد تا نمادی از همه نژادهای موجود در این منطقه باشد. 

اکوادور، تصویری از زندگی کشاورزی

پرچم اکوادور
پرچم اکوادور، تصویری از زندگی کشاورزی

پرچم اکوادور دارای سه رنگ زرد، آبی و قرمز است و نماد رسمی این کشور نیز در مرکز این پرچم قرار گرفته است. رنگ زرد نشان دهنده شغل غالب مردم این کشور یعنی کشاورزی و همچنین اشاره‌ای به باروری و فراوانی است. رنگ آبی بیانگر دریا و آسمان و رنگ قرمز نیز نشان دهنده خون کسانی است که برای استقلال آن جنگیده اند.

چین، نشانی از اتحاد مردم چین

پرچم چین
پرچم چین، نشانی از اتحاد مردم چین

در وسط پرچم چین یک ستاره زرد بزرگ وجود دارد و در پس زمینه قرمز آن، ۴ ستاره زرد کوچکتر مشاهده می شود. رنگ قرمز آن نماد حکومت کمونیستی است و ستاره های زرد نشان دهنده اتحاد مردم چین تحت رهبری ستاره بزرگ یعنی حزب کمونیست است.

پرو، با رد پایی از کشته شدگان آزادی خواه 

پرچم پرو
پرچم پرو، با رد پایی از کشته شدگان آزادی خواه 

پرچم پرو از سه نوار عمودی به رنگ های قرمز، سفید و قرمز تشکیل شده است. نماد رسمی این کشور نیز در مرکز آن قرار گرفته است. رنگ قرمز نشانی از خون میهن‌پرستان است که در مبارزه برای استقلال این کشور جان باختند و رنگ سفید نشان دهنده صلح و پاکی است.

پاکستان، با ردی از دین اسلام

پاکستان
پرچم پاکستان، با ردی از دین اسلام

 این پرچم از یک دایره سبز تیره با نوار عمودی سفید در سمت چپ آن تشکیل شده است. همچنین یک هلال ماه و ستاره سفید در مرکز آن قرار دارد. رنگ سبز اشاره به دین رسمی این کشور یعنی اسلام دارد و نوار سفید نشان دهنده سایر اقلیت های مذهبی است. همچنین سمبل های ماه و ستاره به عنوان نماد پیشرفت و توسعه اسلام شناخته می شوند.

اروگوئه با نمادی از ایالت ها

اروگوئه
پرچم اروگوئه با نمادی از ایالت ها

پرچم اروگوئه 9 نوار افقی به رنگ آبی و سفید دارد و در وسط آن یک خورشید طلایی مشاهده می شود. همچنین چهره انسان در گوشه بالا سمت چپ آن قرار دارد. راه راه های این پرچم نشان دهنده 9 استان اصلی اروگوئه هستند. علامت خورشید نیز نشان دهنده استقلال و آزادی است.

ژاپن، نمادی از خورشید تابان

ژاپن
پرچم ژاپن، نمادی از خورشید تابان

پرچم ژاپن از یک دایره قرمز ساده بر یک زمینه سفید تشکیل شده است که به هینومارو شهرت دارد. جالب است بدانید که پرچم ژاپن قرن‌ هاست که به همان شکل قدیمی مورد استفاده قرار گرفته و بیانگر طلوع خورشید و حس غرور ملی مردم این کشور است. 

ونزوئلا، با نمادهایی از طبیعت و مردم

ونزوئلا
پرچم ونزوئلا، با نمادهایی از طبیعت و مردم

پرچم ونزوئلا از سه رنگ زرد، آبی و قرمز تشکیل شده که در مرکز آن کمانی از ۸ ستاره سفید مشاهده می شود. رنگ زرد نمادی از ثروت و منابع این کشور است و آبی نشان دهنده دریاها و آسمان است. رنگ قرمز بیانگر خون ریخته شده شهیدانی است که در راه استقلال این کشور جنگیده‌اند. 8 ستاره نیز نشان‌ دهنده استان های اصلی این کشور است که استقلال خود را از اسپانیا اعلام کردند.

کره جنوبی، با نقشی از یین و یانگ

پرچم کره جنوبی
پرچم کره جنوبی، با نقشی از یین و یانگ

 پرچم این کشور نماد یین و یانگ را در وسط خود دارد. در هر چهار گوشه این پرچم یک نماد تریگرام قرار گرفته است که بیانگر عناصر خاک، آب، آتش و هواست. در واقع پرچم این کشور بیانگر تعادل و هماهنگی است که به باور سنتی مردم این کشور باید در همه چیز رعایت شود.

مکزیک، سمبل شادی، صلح و استقلال

پرچم مکزیک
پرچم مکزیک، سمبل شادی، صلح و استقلال

پرچم کشور مکزیک از سه رنگ قرمز سفید و سبز تشکیل شده است. رنگ سبز سمبل شادی و امید، رنگ سفید سمبلی از صلح و آرامش و رنگ قرمز نشان دهنده استقلال این کشور است.

بولیوی، نمادی از طبیعت و آزادی

بولیوی
پرچم بولیوی، نمادی از طبیعت و آزادی

پرچم بولیوی تشکیل شده از رنگ های سبز و زرد و قرمز است. رنگ سبز نشان دهنده منابع طبیعی بولیوی، رنگ زرد نشان دهنده ثروت معدنی آن، و رنگ قرمز بیانگر خون قهرمانان ملی است.

فیلیپین، خورشید طلایی و هشت پرتو روشن

فیلیپین
پرچم فیلیپین، خورشید طلایی و هشت پرتو روشن

پرچم این کشور از یک مثلث سفید با یک خورشید طلایی و هشت پرتوی این خورشید که در مرکز قرار دارد، تشکیل شده است. زمینه آن به رنگ آبی و قرمز است که رنگ آبی نماد صلح، حقیقت و عدالت و رنگ قرمز نماد میهن پرستی و شجاعت محسوب می ‌شود. همچنین خورشید طلایی اشاره ای به ارزش های وحدت، آزادی و حاکمیت در این کشور دارد.

پرچم سه رنگ پاراگوئه

پاراگوئه
پرچم سه رنگ پاراگوئه

پرچم پاراگوئه نیز از سه رنگ قرمز، سفید و آبی تشکیل شده است. در مرکز آن یک ستاره پنج پر طلایی مشاهده می شود. نماد قرمز نشان دهنده شجاعت، نماد سفید بیانگر خلوص و پاکی و رنگ آبی نماد آزادی ‌است. ستاره نیز بیانگر استقلال و حاکمیت این کشور است. 

پرچم انگلستان، با صلیبی در قلب

پرچم انگلستان
پرچم انگلستان، با صلیبی در قلب

پرچم انگلستان تشکیل شده از نماد صلیب های قدیسان حامی انگلستان، اسکاتلند و ایرلند است. تاریخ طراحی این پرچم به سال ۱۸۰۱ میلادی باز می گردد و در واقع یکی از قدیمی ترین پرچم ها در کشورهای مختلف محسوب می شود.

پرچم آرژانتین، در بردارنده نمادی از خدای اینکا

پرچم آرژانتین
پرچم آرژانتین، در بردارنده نمادی از خدای اینکا

پرچم آرژانتین که تشکیل شده از سه نوار افقی به رنگ آبی روشن و سفید است، با یک خورشید طلایی و چهره انسان در مرکز آن جلوه ای خاص و منحصر به فرد پیدا کرده است. رنگ های آبی و سفید بیانگر آسمان و برف کوه های آند هستند و علامت خورشید نمادی از خدای اینکا با نام اینتی است. 

پرچم ویتنام، با طرحی از پنج طبقه اجتماعی

پرچم ویتنام
پرچم ویتنام، با طرحی از پنج طبقه اجتماعی

پرچم ویتنام یک دایره قرمز با یک ستاره پنج پر طلایی در وسط خود دارد. ستاره پنج پر، سمبلی از پنج طبقه اصلی در جامعه ویتنامی شامل کارگران، دهقانان، سربازان، روشنفکران و تاجران است. 

پرچم بلژیک، با آثاری از دوک های منطقه

پرچم بلژیک
پرچم بلژیک، با آثاری از دوک های منطقه

پرچم بلژیک سه نوار عمودی مساوی، به رنگ های سیاه، زرد و قرمز دارد. این رنگ ها از نشان ملی دوک‌نشین های قرون وسطای این منطقه اتخاذ گشته اند. رنگ سیاه اشاره به سپر سربازان دارد، رنگ زرد نمادی است از شیر و رنگ قرمز نشانه پنجه و زبان شیر است. 

پرچم فرانسه، رنگی از سلطنت

پرچم فرانسه
پرچم فرانسه، رنگی از سلطنت

پرچم فرانسه از سه رنگ آبی، سفید و قرمز تشکیل شده که رنگ های آبی و قرمز، رنگ های سنتی این کشور هستند و رنگ سفید نشان دهنده سلطنت است. گفته می شود که رنگ های پرچم کشور فرانسه از سه رنگ لباس لویی شانزدهم اتخاذ شده است. هر چند که امروزه فرانسه یک کشور پادشاهی نیست اما تاریخ این کشور با حکومت پادشاهان بسیار قدرتمندی گره خورده است.

پرچم اندونزی، نماد مردمان دلیر اما صادق

پرچم اندونزی
پرچم اندونزی، نماد مردمان دلیر اما صادق

پرچم اندونزی از دو نوار افقی مساوی قرمز در قسمت بالا و یک نوار سفید تشکیل شده است. نوار قرمز نشانگر شجاعت و دلیری و نوار سفید بیانگر صداقت و پاکی است. 

پرچم ارمنستان، یک پرچم مذهبی

پرچم ارمنستان
پرچم ارمنستان، یک پرچم مذهبی

 پرچم این کشور از سه رنگ قرمز، آبی و نارنجی تشکیل شده که رنگ قرمز سمبل خون ریخته شده جنگجویان این کشور است. همچنین این رنگ به حفاظت از مسیحیت، استقلال و آزادی مردم ارمنستان و استعداد خلاق و ذات کوشای مردم این کشور اشاره دارد. رنگ آبی نیز سمبل زندگی در صلح است. 

پرچم مالزی، نمادی از ایالات و اسلام

پرچم مالزی
پرچم مالزی، نمادی از ایالات و اسلام

در پرچم مالزی ۱۴ نوار قرمز و سفید به صورت متناوب به کار رفته است. در این پرچم یک مستطیل آبی، یک هلال زرد و یک ستاره ۱۴ پر نیز وجود دارد. خطوط راه راه بیانگر 13 ایالت و قلمرو فدرال این کشور و نماد هلال بیانگر دین رسمی این کشور یعنی اسلام است.

پرچم سنگاپور، نشان دهنده ملت جوان

پرچم سنگاپور
پرچم سنگاپور، نشان دهنده ملت جوان

پرچم سنگاپور از دو نیمه افقی مساوی تشکیل شده و در آن نماد یک هلال ماه سفید و پنج ستاره سفید در داخل یک دایره قرمز مشاهده می شود. علامت هلال نشان دهنده ملت جوان رو به افزایش و ستاره پنج پر نشان دهنده دموکراسی، صلح، پیشرفت و عدالت و برابری است. 

پرچم آلمان، نماد وحدت و دموکراسی

پرچم آلمان
پرچم آلمان، نماد وحدت و دموکراسی

پرچم آلمان از سه رنگ سیاه، قرمز و طلایی تشکیل شده است. این رنگ ها اولین بار در انقلاب سال ۱۸۴۸ به عنوان نماد وحدت و دموکراسی در پرچم ملی این کشور مورد استفاده قرار گرفتند. رنگ هایی که اکنون در پرچم آلمان مشاهده می شوند، به احترام جنگاورانی که در جنگ های ناپلئون برای این کشور جنگیده‌اند انتخاب شده اند. همچنین بنابر نظر برخی از کارشناسان می‌توان گفت رنگ های مشکی و زرد بیانگر امپراتوری مقدس مسیحیان بوده است. علاوه بر آن، این رنگ ها را می توان به معنای خروج از سیاهی و بندگی با جنگ های خونین، به سمت نور طلایی آزادی در نظر گرفت.

پرچم ایتالیا، ایمان، امید و نیت خیر

پرچم ایتالیا
پرچم ایتالیا، ایمان، امید و نیت خیر

پرچم ایتالیا سه نوار عمودی سبز و سفید و قرمز دارد. نماد رنگ سبز به امید اشاره دارد، رنگ سفید به معنای ایمان و رنگ قرمز به معنای نیت خیر است.

پرچم بنگلادش، نماد سرزمین سبز

پرچم بنگلادش
پرچم بنگلادش، نماد سرزمین سبز

در پرچم بنگلادش یک دایره قرمز در یک پس زمینه سبز مشاهده می شود. رنگ سبز اشاره به زیست بوم سبز منطقه، باروری و آینده دارد. رنگ قرمز نمادی از طلوع خورشید و جان هایی است که مردم این کشور در راه وطن خود فدا کرده اند.

پرچم اسپانیا، پرچمی با سمبل های متعدد

پرچم اسپانیا به رنگ های قرمز و زرد طراحی شده است. رنگ زرد بیانگر خورشید است. همچنین چهارخانه داخل این پرچم نمادی از ۴ عصر پادشاهی اصلی اسپانیا است. نشان قلعه در این پرچم نمادی از قلعه گاستین بوده و تصویر انار در پایین آن نمادی از پادشاه گراناداست. علامت لئون در این کشور نشانه شیر به معنی شجاعت است و علامت آراگون با رنگ های زرد و قرمز نمادی از جنگاوری و مقاومت است.

پرچم پرتغال، بیانی از امید و فداکاری

پرچم پرتغال
پرچم پرتغال، بیانی از امید و فداکاری

پرچم پرتغال از دو رنگ اصلی سبز و قرمز تشکیل شده است که رنگ سبز بیانگر امید و رنگ قرمز نمادی است از خون همه کسانی که برای استقلال این کشور جنگیدند.

پرچم آذربایجان، با نمادی از نژادهای ترک

پرچم آذربایجان
پرچم آذربایجان، با نمادی از نژادهای ترک

پرچم آذربایجان از سه رنگ آبی، قرمز و سبز تشکیل شده که در وسط آن یک ستاره هشت پر قرار گرفته است. این ستاره هشت پر نمادی از هشت قوم ترک است و رنگ آبی نیز نماد ترکهاست. رنگ سبز اشاره به دین اسلام دارد و قرمز نمادی از پیشرفت است.

پرچم یونان، با علامت آزادای

پرچم یونان
پرچم یونان، با علامت آزادای

پرچم یونان از ۹ نوار افقی به رنگ آبی و سفید تشکیل شده است. عدد ۹ در یونانی نمادی از کلمه آزادی است.

پرچم ترکیه، با طرح ماه و ستاره

پرچم ترکیه
پرچم ترکیه، با طرح ماه و ستاره

پرچم کشور ترکیه از دو رنگ اصلی سفید و قرمز تشکیل شده است و در وسط آن یک ماه و ستاره قرار دارد. ستاره نمادی است از ستاره صبح و هلال ماه اشاره به دین اسلام دارد. رنگ قرمز نمادی از رنگ خون شهیدان است.

پرچم نروژ، در ارتباط با همسایگان

پرچم نروژ
پرچم نروژ، در ارتباط با همسایگان

پرچم نروژ یک زمینه قرمز رنگ دارد که روی آن یک صلیب سفید و آبی قرار گرفته است. این پرچم در واقع نشان دهنده روابط این کشور با سایر کشورهای همسایه یعنی دانمارک و سوئد است.

پرچم اتیوپی، سمبل رهایی از استعمار

پرچم اتیوپی
پرچم اتیوپی، سمبل رهایی از استعمار

پرچم کشور اتیوپی که نخستین کشوری است که استقلال خود را از استعمار گران به دست آورد، از سه رنگ قرمز، زرد و سبز تشکیل شده است. این رنگ ها نماد آفریقای آزاد و متحد هستند.

پرچم دانمارک قدیمی ترین پرچم جهان

پرچم دانمارک
پرچم دانمارک قدیمی ترین پرچم جهان

پرچم دانمارک قدیمی ترین پرچم ملی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد. این پرچم شامل یک صلیب سفید در پس زمینه قرمز است.

پرچم نیجریه، نماد مردم صلح دوست

پرچم نیجریه
پرچم نیجریه، نماد مردم صلح دوست

پرچم نیجریه به رنگ سبز و سفید، نمادی از طبیعت سبز و صنعت کشاورزی این کشور است. همچنین رنگ سفید اشاره به صلح دوستی مردم این سرزمین دارد.

پرچم پر ستاره آمریکا

پرچم آمریکا
پرچم پر ستاره آمریکا

 این پرچم ۵۰ ستاره دارد که هر کدام از این ستاره ها یکی از ۵۰ ایالت این کشور را نشان می دهند. ۱۳ خط راه راه آن نشان دهنده ۱۳ مستعمره اصلی بریتانیا در سال ۱۷۷۶ است که استقلال خود را از بریتانیای کبیر اعلام کردند. همچنین رنگ های قرمز، سفید و آبی نمادی از شجاعت، پاکی و عدالت هستند.

پرچم استرالیا با طرحی از صورت فلکی صلیب جنوبی

پرچم استرالیا
پرچم استرالیا با طرحی از صورت فلکی صلیب جنوبی

این پرچم شباهت بسیاری به پرچم آمریکا دارد. همچنین نشان دهنده پیوندهای تاریخ این کشور با بریتانیا است. یکی از نمادهای مهم این پرچم صورت فلکی صلیب جنوبی است که به صورت برجسته روی آن به نمایش گذاشته شده است. این نماد بیانگر موقعیت جغرافیایی این کشور در نیمکره جنوبی است. گفته می‌شود این صورت فلکی از تمام نقاط استرالیا قابل مشاهده است.

همچنین پرچم استرالیا یک ستاره هفت پر در وسط خود دارد که نشانگر شش ایالت این کشور به اضافه یک مستعمره آن است. 

پرچم کانادا، با نماد برگ افرا

کانادا
پرچم کانادا، با نماد برگ افرا

برگ افرای قرمز که در میان پرچم کانادا قرار دارد، گیاهی شاخص در این کشور است و نمایانگر زیبایی و فراوانی طبیعی کاناداست. رنگ قرمز این پرچم نشانگر میراث فرانسویِ کاشفان این سرزمین و رنگ سفید نشانگر میراث انگلیسی آن است. همچنین گفته می‌شود که در زمان جنگ جهانی اول، سربازان و رزمندگان کانادایی روی لباس نظامی خود نشان یک برگ افرا داشتند که در زمان نخست وزیری لستر پیرسون این برگ افرا به عنوان نمادی از فداکاری های مردم این سرزمین، در مرکز این پرچم قرار گرفته است. 

پرچم غنا، نماد آزادی سیاهان

غنا
پرچم غنا، نماد آزادی سیاهان

پرچم کشور غنا از رنگ های قرمز، زرد، سبز و سیاه تشکیل شده است. رنگ سیاه نماد قاره آفریقا و مردم سیاهپوست است. همچنین رنگ سیاه در پرچم کشورهای آفریقایی نماد آزادی مردم این سرزمین از دست استعمارگران است.

پرچم ایسلند، با ایده ای از یخچال های طبیعی

ایسلند
پرچم ایسلند، با ایده ای از یخچال های طبیعی

پرچم ایسلند نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی با نماد صلیب سفید مزین گشته است. پس زمینه پرچم این کشور نیز نمایانگر یخچال های طبیعی آن است. 

پرچم مجارستان، نماد تلاش برای زندگی بهتر

مجارستان
پرچم مجارستان، نماد تلاش برای زندگی بهتر

پرچم این کشور از سه رنگ قرمز، سفید و سبز تشکیل شده است. رنگ قرمز نشان دهنده جنگاوران این منطقه، رنگ سفید نشانه وفاداری و رنگ سبز نمادی از کشاورزی و تلاش عمومی برای ساخت زندگی بهتر است.

پرچم بلاروس، سمبل اتحاد مردم

بلاروس
پرچم بلاروس، سمبل اتحاد مردم

پرچم کشور بلاروس نیز از سه رنگ سفید، قرمز و سبز تشکیل شده است. رنگ قرمز مانند سایر کشورها نمادی از خون های ریخته شده برای رسیدن به استقلال است و رنگ سبز نشانه ای از آینده، پیروزی و سرسبزی این کشور و نیز جنگل ها، امید و بهار است. در سمت چپ این پرچم یک الگوی از صنایع دستی مشاهده می شود که سمبل اتحاد مردم این کشور است. 

پرچم شطرنجی کرواسی

کرواسی
پرچم شطرنجی کرواسی

پرچم کشور کرواسی از سه رنگ قرمز، سفید و آبی تشکیل شده که رنگ قرمز نماد خون شهیدان، رنگ سفید نماد صلح و مهربانی و رنگ آبی نماد اعتقاد به خدا و مسیحیت است. زمینه شطرنجی این پرچم که با ۱۳ چهارخانه قرمز و ۱۲ چهارخانه سفید مشخص شده است، سمبلی از پادشاهان قدیم کرواسی است. همچنین در این پرچم یک تاج با پنج زاویه مشاهده می‌شود که اشاره به پنج منطقه تاریخی این کشور دارد.

کلام آخر

ترکیب رنگ ها، شعارها و سمبل های قرار گرفته در پرچم ها، روایتگر داستان های شگفت انگیزی است که در پشت قصه شکل گیری ملت ها وجود دارد. رنگ قرمز که در پرچم اغلب کشورها مشاهده می شود نمادی از شجاعت، شهادت، قدرت، انقلاب و فداکاری است. رنگ آبی در پرچم های مختلف اغلب به پاکی، اعتماد، دین و اعتقاد، شکوفایی مسیحیت، ایمان، آسمان، دریا و مکان های مقدس اشاره دارد.

 رنگ زرد و طلایی پرچم ها اشاره به خورشید، روشنایی و پیشرفت دارد و رنگ سبز نمادی از امید، جوانی، آرامش، سرسبزی و حاصلخیزی است. رنگ سفید نیز سمبل صلح، آرامش، پاکی، دین، روح و دموکراسی است. رنگ سیاه نیز نمادی از خاک و ظلمی است که بر مردمان گذشته است.

ستاره نماد انرژی و پیشرفت و صلیب نماد اعتقاد، ایمان و مسیحیت است. نماد مثلث اشاره ‌ای دارد به سه گانه مسیحیت یعنی پدر، پسر، روح القدس و نماد مربع نشان دهنده تعادل است. خورشید نماد قدرت، اتحاد و یکپارچگی است و نماد داس و چکش معمولاً نماد کشورهایی است که کشاورزی و صنعتگری شغل اصلی آن ها محسوب می‌ شود. 

پرچم ها مهم ترین نماد کشورها محسوب می شوند. آن ها بیانگر اهداف، قوانین، آرمان ها، آرزوهای مشترک، شعارها، تاریخ و ارزش های یک ملت محسوب می شوند. از همین رو، پرچم ها همواره نشان دهنده تاریخ و سرگذشت مردمان یک کشور هستند.

اپیزود ۸-۱: کار در سفر کشور مقدونیه شمالی سفرنامه مراکش الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد