جاذبه های گردشگری خوانسار

جاذبه های گردشگری خوانسار

جاذبه های گردشگری همان پدیده هایی هستند که مسافران را به یک منطقه خاص می کشانند و باعث لذت بردن آن ها از سفر می شوند. جاذبه های گردشگری خوانسار هم از جمله عوامل مهمی است که هر ساله در تعطیلات و روز های غیر تعطیل افراد زیادی را مشتاقانه به سمت خوانسار روانه می کنند. در این مطلب می خواهیم به جاذبه های گردشگری زیبا و دیدنی که در شهر خوانسار وجود دارد بپردازیم و شما را برای سفر به این شهر زیبا هر چه بیشتر مشتاق کنیم. با ما تا انتهای این مقاله خواندنی همراه بمانید.

جاذبه های گردشگری خوانسار

اگر بخواهیم بیشتر به مفهوم جاذبه های گردشگری بپردازیم باید بگوییم که جاذبه های گردشگری به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

  1. ویژگی های طبیعی یک منطقه: این بخش شامل شرایط آب و هوایی، چشم اندازهای طبیعی، پوشش گیاهی و جانوری، سواحل زیبا و خاص، چشمه های آب گرم، پارک ها و مناطق حفاظت شده و نیز غار ها می شود.
  2. عامل فرهنگی در یک منطقه: این بخش شامل آثار باستانی و تاریخی، رویدادها و جشنواره ها، صنایع دستی و نیز اماکن مذهبی می شود.

عواملی هم در برخی از مناطق وجود دارد که باعث بیزاری مسافران از منطقه مربوطه شده و از میزان جاذبه آنجا می کاهند. از جمله این عوامل می توان به آلودگی هوا، مشکلات فرهنگی و برخی خطرهای دیگر اشاره کرد.

خوانسار شهری در فاصله 160 کیلومتری اصفهان زیبا است. در واقع خوانسار را یک باغ شهر زیبا و تماشایی می دانند که جمعیتی 30 هزار نفری دارد. شهر خوانسار از شمال به گلپایگان و از جنوب به فریدون شهر منتهی می شود. نام خوانسار از دو بخش خوان به معنای چشمه و سار به معنای فراوان تشکیل شده است. بر این اساس معنای شهر خوانسار، شهر چشمه های بی کران است.

این شهر کهن و تاریخی که قدمتش به قبل از اسلام بر می گردد، به واسطه موقعیت جغرافیایی که دارد، یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین شهرهای ایران به شمار می آید. شهر خوانسار با دشت لاله های واژگون، چشمه های روان و زلال، کوچه باغ های بسیار زیبا، کوه های سر به فلک کشیده و طبیعتی چشم نواز به طور حتم در فصل بهار مقصد گردشگری شمار زیادی از گردشگران حرفه ای و عاشق طبیعت خواهد بود.

همین زیبایی های شهر خوانسار است که ما را برای نوشتن مقاله ای درمورد جاذبه های گردشگری این شهر ترقیب و تشویق کرده است. در ادامه به بهترین و جذاب ترین نقاط شهر خوانسار اشاره می کنیم. بار سفر را ببندید. این بار به مقصد خوانسار دل انگیز راهی می شویم.

جاذبه های گردشگری خوانسار، کوچه باغ ها

یکی از جاذبه های گردشگری بسیار زیبای شهر خوانسار همین کوچه باغ های زیبا با دیوارهای کاهگلی و باغ های سرسبز و پر میوه است. در این کوچه باغ ها که قدم بزنید در هر گام نهر آب زیبایی می بینید که صدایی دل انگیز در کوچه ها طنین انداز کرده است. قدم زدن در کوچه باغ های زیبای خوانسار خاطره ای برای شما خواهد ساخت به شدت تصویری و به یاد ماندنی.

کوچه باغ های خوانسار را می توانید در محله های زیر پیدا کنید:

  • چشمه آخوند
  • مالگاه
  • پایتخت
  • محله دو راه
  • محله بالا
  • صفائیه

اگر به خوانسار سفر می کنید به این محله ها هم سری بزنید و از کوچه باغ های زیبا لذت ببرید و حتماً عکاسی کنید. البته جاذبه های گردشگری خوانسار به همین کوچه ها ختم نمی شود و ما در ادامه به تعداد زیادی از این جاهای دیدنی اشاره خواهیم کرد.

جاذبه های گردشگری خوانسار، دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون خوانسار در منطقه زیبا و سرسبز گلستان کوه قرار گرفته است. این منطقه در روستای دره بید قرار دارد و پر از چشمه های جوشان و زلال است. دره بید یک روستای جذاب است که در یک دره سرسبز مانند گلی زیبا روییده و درختان بید فراوانی در این روستا خودنمایی می کنند و علت مانگذاری این روستا نیز همین درختان زیباست.

اگر می خواهید به تماشای دشت لاله های واژگون خوانسار بروید بهترین زمان فصل بهار و در اردیبهشت ماه است. خوانسار در هر فصلی به گونه ای خاص زیباست و شما می توانید در تمام فصول سال این بخش زیبای ایران را مقصد گردشگری خود قرار دهید. اما برای دیدن رویش لاله ها و رقص آن ها در امواج باد بهاری حتماً در اردیبهشت ماه سری به خوانسار بزنید.

دشت لاله های واژگون

پارک جنگلی سرچشمه

یکی دیگر از جاهای دیدنی و معروف شهر خوانسار که مورد اقبال گردشگران قرار گرفته، پارک جنگلی سرچشمه است. در این پارک حوضچه هایی پر از آب های زلال و شفاف وجود دارد. آب این حوضچه ها را از کوه های اطراف خوانسار تأمین می کنند. همین عامل باعث شده زیبایی پارک جنگلی سرچشمه هزار برابر شود.

برای نمایش هر چه بیشتر این زیبایی ها شهرداری خوانسار تخت های چوبی فراوانی در این پارک تعبیه کرده است تا مسافران و شهروندان بتوانند با اتراق در این تخت ها به تماشای زیبایی های پارک جنگلی بنشینند و از آب و هوای دل انگیز خوانسار لذت ببرند. اگر به این شهر سفر کردید حتماً سری هم به پارک سرچشمه بزنید. به شما اطمینان می دهیم این پارک یکی از خاطره انگیزترین خاطرات را برای شما خواهد ساخت.

مقبره بابا پیر ترک

مقبره شیخ عدنان، معروف به بابا پیر ترک، یکی از مکان های تاریخی و مشهور شهر خوانسار به شمار می آید. در این مقبره، علاوه بر بابا پیر ترک، مزار 6 عارف نامی دیگر هم وجود دارد که بر اهمیت تاریخی این مکان مذهبی افزوده است. جالب است بدانید که قدمت این مکان مذهبی به دوره صفویان برمی گردد و برای دیدن این مقبره تاریخی باید به پارک جنگلی سرچشمه بروید و در کنار تماشای زیبایی های پارک به دیدن یک مکان تاریخی جذاب هم بپردازید.

مقبره بابا پیر ترک

پارک ملی قمیشلو

خیلی جالب است که بدانید اولین منطقه حفاظت شده در کل جهان همین پارک قمیشلوی خوانسار است. در این پارک گونه های متنوعی از گیاهان و جانواران را می توانید تماشا کنید. پارک قمیشلو در گذشته نه چندان دور تفرجگاه و محل شکار ظل السطان، حاکم بدنام اصفهان، بوده است. متأسفانه ظل السطان بخش مهمی از حیوانات کمیاب این منطقه را با شکار بی رویه از بین برد.

امام زاده سید احمد

شهر خوانسار مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران عزیزمان میزبان یکی از امام زاده گان جلیل القدر است. این امام زاده از نواده گان امام علی النقی بوده و به شاهزاده احمد معروف است. علاوه بر اهمیت مذهبی این امام زاده باید بدانید که مقبره این امامزاده از هنر ناب ایرانی بهره فراوانی برده است. اگر به این امام زاده سری می زنید حتماً از زیبایی های معماری این مکان هم لذت ببرید و ببیند هنر ایرانی و جاذبه مذهبی باهم چطور می توانند در یک شهر زیبا خودنمایی کنند. بقعه این امام زاده گنبدی دو پوش دارد که آینه کاری های اصفهانی را به زیبایی در خودجای داده است.

امام زاده سید صالح

امام زاده سید صالح

امام زاده صالح خوانسار از نواده گان امام موسی کاظم بوده که میان خوانساری ها از ارج و احترام فراوانی برخوردار است. به این امام زاده سید صالح قصیر هم می گویند و جالب است بدانید در شهر خوانسار دو تن با نام سید صالح قصیر مدفون هستند. یکی که همین امام زاده صالح بوده و دیگری زاهدی به این نام است که در زمان خود شهرت فراوانی داشته است.

مسجد جامع

ایران زیبای ما مساجد جامع فراوانی دارد که هریک را به عنوان یک اثر هنری عظیم می توانیم به خاطر بسپاریم. مسجد جامع خوانسار هم از این زیبایی ها و هنر و معماری ایرانی بی بهره نمانده است و یکی از جاذبه های گردشگری خوانسار به شمار می آید. قدمت این مسجد جامع به دوره صفویان بر می گردد و گچ بری ها و منبت کاری های این بنا هنر معماران صفوی را به نمایش عموم می گذارد.

خانه تاریخی ابهری ها

خانه های قدیمی و تاریخی در هر شهر و منطقه ای نشان از فرهنگ و سبک زندگی مردم آنجا دارند. این خانه ها به طور حتم از جاذبه های گردشگری شهرها به شمار خواهند آمد و سالانه گردشگران زیادی برای دیدن این آثار کهن ودل انگیز راهی سفر می شوند. خانه ابهری ها یکی از همین خانه های زیبا و قدیمی است که با گچ بری ها و نقاشی های دل انگیز خود دل از هر مسافری می رباید. این خانه زیبا توسط معماری با نام محمد باقر ابهری و در دوره قاجاری طراحی و ساخته شده و برای ما آینده گان به یادگار مانده است.

خانه تاریخی ابهری ها

خانه تاریخی حبیبی ها

یکی دیگر از خانه های قدیمی و باشکوه شهر خوانسار خانه حبیبی ها است. این خانه در گذشته نه چندان دور کاملاً مسکونی بوده اما این روزها از آن به عنوان حسینیه استفاده می شود. از این رو به خانه حبیبی ها، حسینیه حبیبی ها هم می گویند. معماری ایرانی در خانه حبیبی ها هم به خوبی رخ نموده و زیبایی فراوانی را به این بنای تاریخی و البته مذهبی بخشیده است. از این رو خانه حبیبی ها از جمله جاذبه های گردشگری جذاب خوانسار به شمار می آید و گردشگران زیادی برای دیدن این خانه راهی خوانسار زیبا می شوند.

خانه تاریخی حبیبی ها

تپه آریایی ها

یکی از مکان های تاریخی و طبیعی بسیار دیدنی خوانسار تپه های آریایی است. همان طور که از اسم این تپه ها مشخص است قدمت آن ها به دوره آریایی ها بر می گردد. در این تپه ها غارهای زیادی حفر شده که مردم آن زمان به عنوان خانه از این غارها استفاده می کردند. ساختمان های خشتی این تپه های 8 هزار ساله زیبایی خاصی به این مکان بخشیده است. در سفر خود به خوانسار حتماً سری به محل اقامت اجداد آریایی مان بزنید و از قدمت شگفت انگیز این تپه لذت ببرید.

تپه آریایی ها

غار و کوه هیکل

کوه هیکل در فاصله 5 کیلومتری شهر خوانسار قرار دارد. از آنجایی که این کوه بسیار شبیه به پیکر دو سرباز است بر همین اساس با نام هیکل در میان خوانساری ها مشهور شده است. غاری هم در نزدیکی های کوه هیکل وجود دارد که مردم باز هم این غار را هیکل می نامند. غار هیکل دومین غار چاهی ایران به شمار می آید و از این جهت از اهمیت فراوانی برخوردار است. عمق غار هیکل 190 متر است و از عمق 120 متری این غار می توان سنگ نوشته ها و رسوبات تاریخی فراوانی را مشاهده کرد. اگر قصد سفر به خوانسار و دیدار از این غار را دارید باید بگوییم برای دیدن این غار شما نیاز به تجهیزات غار نوردی دارید.

تونل سبز

با توجه به اینکه شهر خوانسار یک شهر کوهستانی در دامنه زاگرس است پس انتظار می رود طبیعت زیبا و دلنشینی داشته باشد. از جمله زیبایی های چشم نواز طبیعی شهر خوانسار می توان به درختان در هم تنیده چنار این شهر اشاره کرد که قدمتی 200 ساله دارند. این درختان در خیابان امام خمینی خوانسار دالانی سرسبز و دیدنی به وجود آورده اند که سرسبزی این دالان نشاطی بی نظیر به مردم خوانسار بخشیده است. پس اگر به دنبال جاذبه های گردشگری خوانسار وارد این شهر شدید، خیابان دالانی و سرسبز خوانسار را از قلم نیاندازید.

سد باغکل و دریاچه نقلی

سد باغکل و دریاچه نقلی

سد باغکل خوانسار یکی دیگر از زیبایی های خوانسار به شمار می آید. این سد را روی رودخانه ای در جنوب خوانسار بنا کرده اند که دریاچه ای زیبا و خواستنی هم به وجود آورده است. اگر فراموش کردید سری به این سد بزنید می توانید به هنگام خروج از خوانسار دریاچه نقلی و نیلی آن را تماشا کنید.

در این مقاله سعی کردیم زیبایی ها و جاذبه های گردشگری خوانسار را به بهترین نحو ممکن به شما معرفی کنیم. این شهر کوچک است اما طبیعت و تاریخی به زیبایی و کهن سالی ایران عزیزمان دارد. به خوانسار سفر کنید و مهمان تپه آریایی شده و در کنار دریاچه نقلی خوانسار اتراق کنید و از سفری دل انگیز در کنار عزیزانتان لذت ببرید. سفر خاطره انگیزی را برای شما آرزومندیم.

اپیزود ۲۱: سفر با ماشین کشور فیلیپین سفر به کعبه الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد