مسافرت در دوران بارداری

مسافرت در دوران بارداری | هر آنچه که باید در سفر رعایت کنید

سفر کردن همیشه شیرین، هیجان بخش و در واقع یکی از نیازهای اساسی ماست. مسافرت این توانایی را دارد که ما را به لحاظ جسمی و روحی سالم‌ تر کند، از یکنواختی زندگی روزمره رها کند و باعث تغییرات مثبت در روحیه و حال و هوای ما شود.

زنان باردار نیز از این امر مستثنی نیستند. مسافرت در دوران بارداری در افزایش روحیه و انرژی آن‌هانیز کمک بزرگی می کند و می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند با این حال ممکن است در شرایط بارداری افکار گوناگون و نگرانی در منصرف کردن فرد از این کار، نقش داشته باشند. 

نکات مهم مسافرت در دوران بارداری

می دانیم که بارداری دوران حساسی است. دورانی که مادر دیگر نمی تواند خیلی از کارهایی که پیش از این به راحتی انجام می داد را در این دوران انجام دهد و یا انجام آن نیاز به مراقبت های ویژه و شرایط خاص خود دارد. یکی از این کارها، سفر کردن است. سفر کردن بدون رعایت نکات مربوط به آن می تواند برای زنان باردار با خطراتی همراه باشد. با این حال اگر بدانید که بهترین زمان سفر، مناسب ترین وسیله نقلیه، لوازم مورد نیاز، مصرف صحیح غذا و نوشیدنی های مختلف‌، انتخاب لباس مناسب و نکات مهم دیگر برای مسافرت در دوران حاملگی چیست، می توانید شرایط و مکان مورد نیاز را به‌ گونه ای مهیا کنید که کوچک‌ ترین آسیبی به مادر و جنین وارد نشود و به این ترتیب یکی از به یاد ماندنی ترین مسافرت‌ های خود را در این دوران شیرین و در عین حال حساس، تجربه کنید. 

با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مطلب می‌ خواهیم نکات مهم مسافرت در دوران بارداری را بررسی کنیم تا بتوانید از آن به‌ عنوان یک راهنما در دوران بارداری استفاده کنید. با ما همراه باشید.

نکات مهم مسافرت در دوران بارداری

زمان مناسب برای رفتن به سفر در دوران بارداری

برخی از ماه‌ های بارداری به قدری حساس هستند که توصیه می‌ شود، زنان باردار حد الامکان در آن ماه ها به سفر نروند. سه ماهه ی اول و سه ماهه پایانی دوران بارداری زمان های بسیار پر ریسک برای سفر کردن هستند.

در سه ماه نخست بارداری یعنی تا هفته ی ۱۲ حاملگی، به این دلیل ‌که زنان باردار دچار حالت تهوع هستند و همچنین خطر سقط جنین نیز زیاد است، سفر کردن توصیه نمی‌ شود.

در سه ماهه سوم حاملگی نیز به دلیل اینکه احتمال زایمان زودرس وجود دارد، و همچنین ممکن است خانم باردار به راحتی قادر به حرکت نباشد به علاوه بالا بودن خطر سقط جنین یا آسیب دیدن او در این دوره، سفر کردن چندان امن نیست. 

بنابراین بهترین زمان سفر برای زنان باردار، سه ماه دوم بارداری یعنی حدود هفته‌ های ۲۸ تا ۱۴ حاملگی است. معمولاً در این زمان جنین به خوبی در رحم مادر قرار گرفته، حالت تهوع ناشی از بارداری کمتر شده و مشکلی نیز برای مادر و جنین پیش نخواهد آمد. از این رو اغلب پزشکان توصیه می‌ کنند که زنان باردار زمان سفر خود را در سه ماهه دوم بارداری خود قرار دهند.

وسیله نقلیه مناسب

برای داشتن تجربه یک سفر ایمن و خوب در دوران بارداری، باید وسیله نقلیه مناسبی را انتخاب کرد. هر کدام از وسایل نقلیه شرایط خاص خود را دارند. در اینجا به طور کلی به بررسی مزایا و معایب هر کدام از این وسایل نقلیه می پردازیم:

سفر با خودروی شخصی در زمان بارداری

اغلب افراد ترجیح می دهند تا از وسیله نقلیه شخصی خود برای سفر کردن استفاده کنند. چرا که در این صورت، امکان رفت و آمد و همچنین توقف در مسیر آسان‌ تر خواهد بود. اما در نظر داشته باشید قرار گرفتن برای ساعات طولانی در ماشین ممکن است مشکلاتی مانند خستگی، ورم کردن پاها، ایجاد لخته در رگ‌ های پا و … را ایجاد کند. ممکن است صندلی های خودرو به اندازه‌ی کافی راحت نباشد و جای کافی برای حرکت شما وجود نداشته باشد. همچنین نشستن طولانی‌ مدت در جای تنگ می تواند باعث گرفتگی پا یا ایجاد کمردرد شما شود.

اگر با ماشین شخصی سفر می کنید؛ سعی کنید در طول سفر مرتب زانوها و مچ پاهای خود را بکشید. همچنین حداقل هر 2 ساعت یک بار توقف کرده و استراحت کنید. در توقف ها پیاده شوید و کمی حرکت کنید. با انجام چند حرکت کششی سبک، فشار روی کمر خود را کم کنید. همچنین با حرکت دادن پاها و کمی پیاده روی، به برقراری جریان خون در پاهای خود کمک کنید. 

برای پیشگیری از حالت تهوع و ماشین زدگی حتماً با پزشک خود مشورت کنید و از مصرف خود سرانه قرص های ضد تهوع که به قرص ماشین شهرت دارد پرهیز کنید. 

در تابستان دقت کنید که خودرو شما سیستم تهویه مطبوع یا کولر داشته باشد. نوشیدن آب کافی، پوشیدن لباس خنک و باز گذاشتن پنجره ها برای جریان داشتن هوا از جمله نکاتی است که باید به آن ها دقت کافی داشته باشید.

سفر با خودروی شخصی در زمان بارداری

سفر در زمان بارداری با هواپیما

اگرچه استفاده از این وسیله سریع‌ ترین راه پیش روی فرد است، اما شرایط خاصی را برای مادران باردار به همراه دارد. تغییر فشار ایجاد شده برای مادر و جنین از جمله شرایطی است که می تواند فرد را با مشکل روبرو کند. بنابراین قبل از استفاده از این وسیله باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که پرواز برای شما ایمن است یا نه؟ توجه داشته باشید که خطر تشکیل لخته خون در پاهایتان تا ۲ هفته پس از پرواز، باقی می ماند. به همین خاطر برخی از خطوط هوایی به زنان باردار اجازه پرواز پس از هفته خاصی از بارداری را نمی‌ دهند و ممکن است قوانین برای سفرهای بین‌ المللی متفاوت باشد.

اگر می‌ خواهید با هواپیما سفر کنید تا حد امکان جایگاهی را در هواپیما انتخاب کنید که در طول پرواز راحت باشید. صندلی هایی که فضای بزرگی جلوی آن‌هاوجود دارد، و همچنین صندلی های کنار راهرو به دلیل اینکه عبور را برای خانم های باردار راحت می ‌کند؛ گزینه های خوبی هستند.

اگر مدت پرواز شما طولانی است بهتر است هر ساعت یک بار در راهرو کابین قدم بزنید. برای جلوگیری از ورم پاها و گرفتگی عضلات پاها، هر ۳۰ دقیقه یک بار پاهای خود را خم و راست کنید. همچنین می توانید برای دقایقی کفش های خود را درآورید و پاها را روی سکوی زیر صندلی مقابل خود قرار دهید.

در طی پرواز مایعات و مخصوصاً آب زیاد بنوشید؛ اما قبل و در طول سفر هوایی از خوردن نوشیدنی های گازدار خودداری کنید. گاز در ارتفاع بالا منبسط می شود و ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و حالت تهوع شود.

بهتر است در اواخر پرواز به دستشویی بروید چون بعد از فرود، اگر مجبور به ایستادن در صف باشید، ممکن است دچار فشار مثانه شوید.

سفر در دوران بارداری با اتوبوس

سفر با اتوبوس سخت و خسته کننده است. علت این مسئله، کوچک‌ و بسته بودن فضای اتوبوس، سرعت نسبتاً کم و متعاقباً طولانی‌ تر بودن مدت سفر، نشستن طولانی مدت و عدم امکان توقف های دلخواه در طول مسیر و تکان های اتوبوس در جاده است که ممکن مشکلاتی را برای زنان باردار به همراه داشته باشد. همچنین شلوغی محیط اتوبوس می‌تواند شما را خسته و کلافه کند. بنابراین به طور کلی سفر با اتوبوس به مادران باردار چندان توصیه نمی شود. هر چند که باید در نظر داشت که هر بارداری منحصر به فرد است و ممکن است فرد با رعایت نکات امینی سفر راحت و دلچسبی را هم با این وسیله نقلیه تجربه کند.

اما اگر به هر دلیلی وسیله مورد استفاده شما برای سفر در دوران بارداری اتوبوس است توصیه های زیر را جدی بگیرید:

کمربند ایمنی را در طول سفر بسته نگه دارید. قسمت پایین کمربند را زیر شکم، در ناحیه لگن و باسن و قسمت بالای آن را بین سینه ها، طوری ببندید که روی شکم قرار نگیرد. 

در توقف های بین راهی پیاده شوید و با رعایت نکات بهداشتی از دستشویی استفاده کنید. علاوه بر این در توقف‌ ها چند قدمی راه بروید و نرمش های سبک انجام دهید. این کار باعث ایجاد تحرک در جنین خواهد شد و به سفر آرام و بی دردسر کمک خواهد کرد.

سفر با کشتی در زمان بارداری

اگرچه مسافرت با کشتی می تواند برای افراد بسیار جذاب باشد، اما به هر حال با عوارضی از جمله اسهال، دریا زدگی، سرگیجه و … همراه است. این وضعیت در بارداری بدتر هم می شود.

در سفرهای دریایی بهتر است داخل کشتی بمانید چرا که آفتاب گرفتن به هیچ وجه برای شما توصیه نمی شود. اگر در سفر دریایی خود دچار حالت تهوع یا دریازدگی شدید، بلافاصله یک جای خنک پیدا کنید و مدتی در آنجا بمانید. 

اگر مطمئن نیستید که بدنتان به سفر دریایی چطور جواب می دهد، حتماً از وسائل حمل و نقل زمینی یا هوایی استفاده کنید. استفاده از کشتی در زمان سفر حالت تهوع ناشی از بارداری را ممکن است چند برابر کند و در نتیجه لذت سفر کردن را از شما بگیرد.

سفر در دوران بارداری با قطار

سفر با قطار از نظر بسیاری از افراد راحت ترین گزینه سفر و امن‌ ترین وسیله ی حمل و نقل برای مادران باردار است. ریسک تصادفات و ایجاد تنش با این وسیله نقلیه بسیار کم است. بنابراین مادران باردار در طول سفر با قطار امنیت و آرامش بیشتری خواهند داشت. از آنجایی‌که تخت نیز در این وسیله نقلیه وجود دارد، خبر چندانی از تورم پاها و خستگی مادر نخواهد بود. فضای قطار به فرد این اجازه را می دهد تا به راحتی در راهروهای آن قدم بزند. فقط ممکن است تکانه های آن کمی اذیت کننده باشد. در انتخاب صندلی بهتر است روی صندلی هایی بنشینید که در جهت حرکت قطار چیده شده اند. چرا که نشستن بر روی صندلی هایی که در جهت مخالف قرار دارند می‌تواند حالت تهوع شما را تشدید نماید. 

همراه داشتن وسایل ضروری

همراه داشتن وسایل ضروری

سفر باید برای شما تجدید انرژی باشد نه این‌که عامل استرس زای شما شود. بنابراین برای یک سفر راحت و بی دردسر باید با درست ترین و بهترین انتخاب ها آسودگی خیال خود را فراهم کنید. در اینجا مهم ترین وسایل و مدارکی را که باید در هنگام سفر همراه خود داشته باشید برای شما آورده ایم: 

بیمه

دفترچه بیمه خود را به همراه داشته باشید. فراموش نکنید که در طول سفر ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی پیدا کنید. دفترچه بیمه شما در سفرهای داخلی کاربرد زیادی دارد. بنابراین دفترچه بیمه را همراه خود ببرید. بهتر است لیست داروهایی که به آن‌هاحساسیت دارید را روی کاغذی بنویسید و توسط گیره ای به دفترچه ی خود نصب کنید در سفرهای خارجی نیز لازم است بیمه مسافرتی داشته باشید. 

مشورت با پزشک قبل از سفر

حتماً برنامه‌ سفرتان را با پزشک‌ خود درمیان بگذارید و معاینات و آزمایش های نهایی را انجام دهید. آخرین سونوگرافی یا آزمایش خود را همراه داشته باشید. بهتر است آخرین نسخه‌ی پزشک نیز همراهتان باشد. اگر به خارج از ایران سفر می کنید، باید آخرین نسخه ی پزشک خود را در یک دارالترجمه ی رسمی، ترجمه کنید.

مجوز پزشکی

برای پرواز ممکن است مجوز پزشکی لازم باشد. اگر با هواپیما سفر می کنید، حتماً چند روز قبل از سفر با خطوط هواپیمایی مورد نظر تماس بگیرید و نسبت به دریافت مجوز پزشکی برای پرواز اقدام کنید.

داروها

داروهای خاص، مکمل‌ ها و ویتامین‌ هایی که باید روزانه مصرف کنید را از خاطر نبرید. ممکن است پزشک بسته به شرایط شما داروهایی را تجویز کرده باشد. طبیعتاً مصرف این داروها و مکمل ها نباید در طول سفر فراموش شود. توجه داشته باشید که ممکن است در شهر یا کشور مقصد نتوانید آن ها را به آسانی تهیه کنید. بنابراین پیش از سفر از دسترس بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

وسایل بهداشتی

به همراه داشتن وسایل بهداشتی از ضروریات است. رعایت بهداشت را در طول سفر جدی بگیرید. ژل ضد عفونی کننده ی دست باید همیشه همراهتان باشد. سیستم ایمنی شما در بارداری آسیب پذیرتر است و ممکن است شما را در معرض عفونت و بیماری قرار دهد به خصوص اگر به نقاط شلوغ و پر رفت و آمد سفر کرده باشید. به همراه داشتن لوازم بهداشتی از جمله تعداد زیادی دستمال‌ یکبار مصرف، مسواک و خمیر دندان، شوینده، لوازم کمک های اولیه، دستکش یکبار مصرف و … برای یک مادر باردار به شدت توصیه می‌ شود. 

سفردر دوران بارداری

مدارک لازم

مدارک لازم را به همراه داشته باشید. مدارک پزشکی و مجوز پزشکی را فراموش نکنید. لیستی از نام و شماره‌ تلفن‌ افرادی که در مواقع اضطراری بتوان با آن‌ ها تماس گرفت تهیه کرده و در کیف دستی تان به همراه داشته باشید. این مدارک در صورت بروز مشکلات احتمالی نیاز است. همچنین اگر سفرتان طولانی است، برای موارد اضطراری، مشخصات و آدرس یک پزشک مورد اعتماد را در مقصد پیدا کرده یا از پزشک تان بخواهید شما را در این خصوص راهنمایی کند.

لباس و کفش مناسب

به طور قطع همراه داشتن لباس و کفش راحت، مناسب و به تعداد کافی در آسودگی و آسایش شما در طی سفر بسیار مؤثر خواهد بود و می‌تواند سفر راحتی را برای شما به وجود بیاورد. موارد زیر می تواند برای ایجاد راحتی در طول سفر به شما کمک کند:

لباس سبک و راحت: در دوران بارداری بهتر است از لباس‌ هایی که جنس سبکی دارند استفاده کنید. از خاطر نبرید که لباس‌ های گشاد، آزادی عمل بیشتری را به فرد می‌ دهد. بنابراین لباسی گشاد و راحت مناسب دمای هوا با خودتان بردارید. 

کفش مناسب: کفشی را هنگام سفر انتخاب کنید که راحت بتوانید با آن پیاده روی کنید و به راحتی نیز بتوانید آن را از پایتان در بیاورید. بهتر است از کفش های مناسب دوران بارداری استفاده کنید تا خطری شما را تهدید نکند. در ضمن کفش‌ های پاشنه بلند انتخاب خوبی برای این دوران و به ویژه درسفر نیستند.

لباس زیر: استفاده از لباس زیر مناسب در دوران بارداری اهمیت زیادی در سلامت فرد دارد. حتماً چندین لباس زیر همراه خود داشته باشید تا بتوانید مرتباً آن ها را تعویض کنید. لباس‌ های زیر نخی که تنگ نیستند و به تن نمی چسبند، بسیار مناسب هستند.

تغذیه مناسب 

طبیعی است که در بارداری بیشتر باید به فکر رژیم غذایی خود باشید. تغذیه نامناسب در این دوران پیامدهای نامطلوب بلند مدتی بر روی سلامت مادر و جنین خواهد داشت. بنابراین لازم است که در طی دوران بارداری به طور منظم و بر اساس اشتهای خود غذا بخورید. این امر نباید در طول سفر نیز فراموش تان شود.

مادران باردار مطمئناً زودتر از بقیه گرسنه و تشنه می شوند؛ بنابراین باید مواد غذایی مناسب و تقویت کننده به همراه داشته باشید. شما نباید در طی مسیر، گرسنه یا تشنه بمانید. به علاوه شما باید در طول سفر تغذیه سالم داشته باشید. بنابراین وعده های غذایی تان را کم نکنید یا رژیم تان را عوض نکنید. 

هنگام مسافرت به خاطر داشته باشید که غذاهای بین راهی، انواع گوشت و سبزیجات نیم پز یا خام نخورید. از غذاهای تازه استفاده کنید. پنیرها و محصولات شیر ​پاستوریزه نشده و سالادها نیز ممکن است حاوی باکتری‌ های مضر باشند و در دوران بارداری نباید مصرف شوند. سعی کنید همیشه تنقلات و غذای سالم مثل ساندویچ، بیسکوییت، آجیل و میوه‌ های خشک، سیب یا هویج همراه خود داشته باشید. تنقلات خشک برای مدت زیادی سالم می‌ مانند و می‌ توان در تمام طول سفر از آن استفاده کرد.

تغذیه مناسب در دوران بارداری

مصرف خوراک سالم

مصرف خوراک سالم برای شما بسیار ضروری است. حدالامکان سعی کنید غذاها را خودتان بپزید و به رستوران های بین‌ راهی اطمینان نکنید. مصرف غذاهای مانده می تواند ایجاد بیماری کند. استفاده از غذاهای نیمه آماده یا غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و انواع ناگت نیز ممکن است حاوی باکتری یا انگل‌ های بیماری زا باشد و اگر درست پخته نشود می تواند باعث بیماری شود. تأکید می کنیم که توجه داشته باشید در طول سفر وعده های غذایی خود را کاهش ندهید و رژیم غذایی مناسب خود را حفظ کنید.

آب

آب زیاد بنوشید. نوشیدن آب در دوران بارداری بسیار مهم است. برای این‌ که دچار مشکل کم آبی نشوید در تمام طول سفر آب سالم در دسترس خود داشته باشید. هرگز از آب رودخانه ها استفاده نکنید. اگر آب منطقه مشکوک باشد، باید برای خوردن و مسواک زدن از آب معدنی بسته بندی شده استفاده کنید. چنانچه به آب معدنی دسترسی ندارید، آب را بجوشانید و سپس مصرف کنید. از مصرف دوغ محلی که با آب مشکوک درست شده و یخ های فله ای اکیداً اجتناب کنید. قالب های یخی که در دکه ها به صورت باز فروخته می شو؛ ممکن است غیر بهداشتی و آلوده باشد. به همین دلیل بهتر است از آن‌هااستفاده نکنید. غیر از وعده های اصلی غذا، میان وعده هم مصرف کنید. از مواد غذایی سالم و مطمئن، کم چرب، کم نمک و لبنیات پاستوریزه استفاده کنید.

از نوشیدن الکل خودداری کنید، چرا که هیچ سطح مطمئنی از نوشیدن در دوران بارداری وجود ندارد.

تفریحات خانم باردار در سفر

طبیعی است که زنان باید از انجام برخی تفریحات در دوران بارداری خود اجتناب کنند. بنابراین اگر در طول سفر در زمان بارداری برای انجام این تفریحات وسوسه شدید، بهتر است علاقه و اشتیاق خود را مدیریت کنید.

از شنا در دریاچه یا رودخانه اجتناب کنید. چرا که آب دریاچه یا رودخانه ممکن است حاوی میکروب یا باکتری‌ باشد و در نتیجه باعث ایجاد عفونت در بدن شما شود.

توجه داشته باشید که استفاده زیاد از جکوزی، وان آب بسیار داغ و چشمه‌ های آب گرم برای زنان باردار مناسب نیست. زیرا بالا رفتن دمای بدن در ماه‌ های اول بارداری خطر ابتلا به نقایص مادرزادی را در جنین بالا می برد.

پیاده روی هایی که همراه با بالا رفتن از صخره و تپه باشد و همچنین پریدن از جوی آب و رد شدن از روی پل های معلق، اسب سواری، شتر سواری، رالی و… می تواند برای زن باردار خطرناک باشد. 

ورزش‌ های آبی مانند قایق‌ سواری پر سرعت، جت اسکی، اسکی روی آب و… باعث ضربه و فشار به شکم شما خواهد شد. به طور کلی از انجام تفریحاتی که با سرعت و تکان زیاد همراه است، در این دوران دوری کنید.

در پارک های تفریحی از سوار شدن در دستگاه‌ هایی که سقوط یا توقف ناگهانی و شدیدی دارند خودداری کنید.

در آخر باید این نکته را هم بگوییم که رعایت این نکات دلیل نمی‌ شود تا در مسافرت و تعطیلات هیچ تفریحی نداشته باشید و فقط گوشه ای بنشینید. شما با مشورت پزشک‌ خود می‌ توانید ورزش های مناسبی را انجام دهید. پیاده‌ روی های سبک در شیب کم، یوگا، شنا در آب های آرام، آهسته دویدن و دوچرخه سواری ثابت از جمله فعالیت هایی است که می توانید با رعایت نکات مراقبتی، از انجام آن ها لذت ببرید.

تفریحات خانم باردار در سفر

نکاتی برای مسافرت در دوران بارداری

سفر در بارداری، دغدغه بسیاری از زنان، به ویژه زنانی است که اهل مسافرت و گردشگری هستند. سفر در بارداری، شاید در نگاه اول دشوار به نظر برسد؛ اما با رعایت و مراقبت، می‌تواند یکی از بهترین سفرهای زندگی هر زن محسوب شود. در واقع سفر در دوران بارداری است؛ اما نیاز به مراقبت‌ و رعایت نکات خاصی دارد. شما می‌توانید با رعایت این نکات در دوران بارداری سفر کنید و با عوض کردن آب و هوا، دوران بارداری خود را با آرامش و روحیه بهتری سپری کنید.

واکسن

قبل از برنامه‌ ریزی در خصوص سفر نسبت به شرایط آن شهر و بیماری‌ های شایع در مقصد خود تحقیق و با پزشک خود مشورت کنید. شاید احتیاج باشد که برای پیشگیری از بعضی بیماری‌ ها، واکسن تزریق کنید.

بیماری حرکت

«بیماری حرکت» اصطلاحی است که به حالت سرگیجه و تهوع یا ماشین گرفتگی در طی سفر گفته می شود، زنان باردار برای جلوگیری از این حالت می توانند از داروهای ضد تهوع استفاده کنند. البته استفاده از این داروها باید تحت نظر پزشک معالج انجام شود.

استفاده از سرویس بهداشتی

در دوران بارداری بیش از همیشه نیاز به تخلیه مثانه وجود دارد. پس در سفر جاده ای، لوازم بهداشتی از جمله دستمال توالت، دستمال مرطوب، مایع دستشویی، یک بطری آب و در صورت امکان مایع ضدعفونی‌کننده دست به همراه خود داشته باشید. سعی کنید در دستشویی‌ های بین راهی از تماس بدن، مخصوصاً ناحیه تناسلی با شلنگ و شیرآلات جلوگیری کنید و با دستمال به شیرآلات و درها دست بزنید. اگر شلنگ و شیرآلات دستشویی مناسب استفاده نیستند، با بطری آبی که همراه خود دارید، نظافت کنید و پس از استفاده حتماً دست ها را با مایع دستشویی بشویید. اگر سرویس بهداشتی بین راهی در مسیرتان نبود، می‌ توانید با استفاده از بطری آب یا دستمال مرطوب از دستشویی صحرایی استفاده کنید؛ اما هرگز در دوران بارداری مثانه را پر و تحت فشار نگه ندارید.

انتخاب اقامتگاه 

* خوب است که اقامتگاه خود را در نزدیکی یک مرکز درمانی انتخاب کنید تا در صورت لزوم بدون معطلی بتوانید تحت مراقبت قرار بگیرید. قبل از رسیدن به مقصد، شماره‌ی اورژانس مقصد که معمولاً یک شماره‌ی سه رقمی است را در گوشی خود ذخیره کنید.

انتخاب مقصد مناسب

در دوران بارداری از سفرهای بلند مدت و طولانی پرهیز کنید. تا حد امکان سفر خود را کوتاه و مقصد را نزدیک به محل زندگی خود انتخاب کنید تا در صورت لزوم، بتوانید به راحتی و فوراً برگردید. همچنین سفر به مناطق دور از امکانات و کمپ زدن طبیعت مانند جنگل، کویر و کوهستان مناسب دوران بارداری نیست.

احتیاط در هنگام برخورد با حیوانات

حیوانات و نوازش آن‌هابرای بسیاری از انسان ها لذت بخش است، اما وقتی باردار هستید باید بیشتر مراقب باشید. بیماری‌ ها و انگل‌ هایی وجود دارد که قابل انتقال از حیوان به انسان هستند و ممکن است بارداری شما را به خطر بیندازد. در برخورد خود با حیوانات در سفر احتیاط کنید.

کلام آخر

سفردر دوران بارداری

بارداری به معنای کنار گذاشتن زندگی نرمال و استراحت مطلق نیست! شما باید در دوران بارداری زندگی‌ تان را – گیریم کمی محتاط‌ تر- ادامه بدهید. سفر یکی از بخش‌ های غیر قابل حذف زندگی امروز ماست و شما ممکن است برای تعطیلات، کار یا حتی دیدن یک پزشک به شهر دیگری سفر کنید. یکی از مسائل مهمی که در دوران بارداری برای بانوان ایجاد می شود حفظ امنیت جنین و خودشان است. سفر در این دوران با هر وسیله ای که باشد مستلزم رعایت یک سری احتیاط های خاص در این دوران است. نکته ی مهم این است که شرایط جسمی زنان باردار یکسان نبوده و شاید مسافرت برای یک خانم باردار بی خطر و برای یک خانم دیگر خطرناک باشد. بنابراین با رعایت نکات ایمنی می توان شرایط را تا حد امکان ایمن کرد و از سفر خود لذت برد.

درست است که در این دوران فعالیت های تان محدودتر می شود اما این به دلیل بر لذت نبردن نیست. هنوز هم می‌توانید پیاده روی و موزه گردی کنید و به رستوران بروید. فقط حواس‌ تان باشد که به هر حال ممکن است کمی زودتر از قبل خسته شوید. پس از هر موقعیتی برای استراحت و تجدید قوا استفاده کنید. حمام کنید، بخوابید، یا کمی دراز بکشید و پاهایتان را بالاتر از سطح بدن قراردهید.

اپیزود ۱۲-۱: اروپا گردی کشور کره جنوبی سفرنامه تایلند الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد