سفر ارزان به شمال ایران

سفر ارزان به شمال ایران | چگونه یک سفر ارزان به شمال داشته باشیم؟

ما ایرانی ها را اگر به حال خود بگذارند در هر تعطیلاتی به سمت شمال روانه می شویم و بساط جوجه و مخلفات آن را راه می اندازیم. همین علاقه به شمال و شهرهای شمالی بود که سفر ارزان به شمال را به فکر همه گردشگران و مسافران انداخته است.

هر چیزی ارزان و باکیفیتش خوب است و این درمورد سفر هم صدق می کند. هر چقدر یک سفر ارزان تر باشد، آن هم در شرایط اقتصادی کنونی، خاطره انگیزتر و دلچسب تر و البته تکرارشدنی تر می شود. 

سفر ارزان به معنی خوشی نکردن نیست. سفر ارزان یعنی با کسب اطلاعات و بررسی های ممکن از صرف هزینه های بی مورد جلوگیری کنیم و همین هزینه ها را در راستای یک سفر با کیفیت انجام دهیم. ما در این مقاله تکنیک هایی را به شما آموزش می دهیم تا یک سفر ارزان و بی مثال را به مناطق شمالی کشور داشته باشید. 

سفر ارزان به شمال با انتخاب یک مقصد بکر و دیدنی

تا حرف از سفر به شمال به میان می آید همگی یاد رشت و شهرهای اطراف آن میافتیم. اما شمال ایران از گلستان در شرق تا گیلان در غرب ایران است. از آنجایی که رشت و شهرهای حومه آن محبویت زیادی دارند، همواره شلوغ تر و البته گران تر هم خواهند بود. بنابراین اولین قدم در راه یک سفر ارزان انتخاب یک مقصد خلوت تر و کمتر شناخته شده است. برای مثال ساری و شهرهای حومه و روستاهای آن جاهای بکر و دیدنی فراوانی دارند. چرا به جای رشت به ساری و روستاهای اطراف آن و یا به گلستان نرویم؟

سفر ارزان به شمال در بهترین فصل ممکن

بعد از اینکه مقصد سفر مشخص شد نوبت به زمان سفر می رسد. در تعطیلات عید و تابستان جاده هایی که به شمال می رسند شلوغ و پرترافیک هستند. ازدحام و جمعیت زیاد، هزینه های سفر را صد برابر می کند بنابراین برای یک سفر ارزان مناسب نیست. شمال ایران در فصل پاییز و زمستان هم جذابیت زیادی دارد پس چرا در این دو فصل به شمال سفر نکنیم؟ همیشه باید در یک فصل تکراری مناظر همیشگی را ببینیم؟ چرا روی دیگر شمال را در فصل پاییز به نظاره نمی نشینید؟

در فصل پاییز و زمستان هوا دیگر شرجی نیست و اگر شما عاشق سرما هم باشید همه چیز جوره جور می شود. در این فصول مسافران کمی در شهرهای شمالی وجود دارند، بر این اساس هتل ها و مسافرخانه ها خالی هستند واجاره بهای کمتری می گیرند. رستوران ها و آشپزخانه ها مشتریان کمی دارند وغذاها را با قیمت ارزان تری ارائه می دهند. حتی تاکسی ها هم به دلیل تعداد کم مسافر قیمت کرایه کمی را پیشنهاد می کنند. می بینید؟ فصل پاییز بهترین فصل برای یک سفر ارزان به شمال است.

سفر ارزان به شمال با بهترین وسیله حمل و نقل

برای سفر به شمال ممعمولاً این گزینه ها پیش روی شماست:

  • سفر به شمال با وسیله شخصی
  • سفر به شمال با مینی بوس، ون و یا اتوبوس
  • سفر به شمال با قطار
  • سفر به شمال با تور

هر یک از این گزینه ها معایب و مزایای خاص خود را دارند که در ادامه به تک تک این موارد به تفصیل اشاره می کنیم. اینکه تنهایی عازم سفر هستید و یا به طور دسته جمعی به مسافرت می روید هم بر انتخاب نوع وسیله حمل و نقل اثر گذار است. 

سفر به شمال با وسیله شخصی

همه می گویند سفر به شمال با وسیله شخصی بهترین و ارزان ترین روش مسافرت است. ما هم با این عقیده موافق هستیم و برای چنین ادعایی دلایل خوبی داریم که به قرار زیر هستند:

  • وقتی با وسیله شخصی به مسافرت می رویم تنها هزینه حمل و نقل ما هزینه بنزین و استهلاک ماشین است.
  • مسافرت با وسیله شخصی برای خانواده ها خیلی راحت تر خواهد بود به خصوص اگر بچه کوچک و یا فرد پیری در مسافرت همراه داشته باشند.
  • سفر با وسیله شخصی برای مسافرت های دسته جمعی خوب است زیرا در این حالت دیگر نیازی نیست برای تک تک افراد هزینه حمل و نقل بپردازیم.
  • در سفر با این روش به راحتی می توانیم پس از رسیدن به مقصد از جایی به جای دیگر برویم و هزینه های اسنپ و تاکسی را از هزینه های سفر خود حذف کنیم.
  • وقتی با ماشین سفر می کنیم می توانیم محل اقامت خود را دور از دریا و تفریحات شمال اجاره کنیم و اینگونه هزینه اقامت را هم کم کنیم. از آنجایی که ماشین شخصی همواره در دسترس است و در شمال ایران هم شهرها خیلی به هم نزدیک هستند، پس با اجاره خانه ای دور از دریا و جنگل ضرر نخواهیم کرد. زیرا می توانیم به احتی خودمان را به هر تفریحگاهی برسانیم. 

سفر به شمال با مینی بوس، ون و یا اتوبوس

اگر می خواهید با مینی بوس و یا ون و اتوبوس به شمال سفر کنید باید بدانید که در این شرایط برای تک تک افراد باید هزینه سفر را بپردازید. بدین تریتب با یک حساب سر انگشتی می بینید که هزینه سفر نسبت به حالت اول به شدت افزایش می یابد. سفر به شمال با این وسایل نقلیه وقتی مقرون به صرفه است که یک سفر دسته جمعی با تعداد خیلی زیادی همسفر داشته باشیم. در این شرایط هزینه سفر بین افراد تقسیم می شود و یا اصلا اتوبوس یا ون به طور دربست گرفته شده و در کل هزینه به شدت کاهش می یابد. سفر با این وسایل حمل و نقل برای افرادی که مسن هستند و یا بچه کوچک دارند کمی سخت است. اما اگر به تنهایی می خواهید عازم شمال شوید این نوع وسایل حمل و نقل عالی و کم هزینه هستند. 

سفر به شمال با قطار

شمال و زیبایی هایش فقط به شهرهای شمالی محدود نشده و مسیر حرکت به سمت شمال هم به شدت زیبا و جذاب است. سفر با قطار این زیبایی های مسیر را به نمایش می گذارد. اگر با قطار مشهد به سمت شمال بروید از شهرهای زیبایی عبور خواهید کرد و در نهایت می توانید در ساری و روستاهای اطراف آن پیاده شوید و ادامه سفر خود را داشته باشید. هزینه سفر به شمال با قطار بیشتر از اتوبوس و ون است اما خب در مقایسه با این وسایل آسوده تر به شمال می رسید و رفاه بیشتری هم خواهید داشت. اگر با خانواده سفر می کنید و نمی خواهید با ماشین در جاده های خطرناک باشید، این نوع روش حمل و نقل برای شما خوب است و می توانید یک کوپه و یا دو کوپه را در اختیار بگیرید و به راحتی هر چه تمام تر به شمال سفر کنید. 

سفر به شمال با تورهای گردشگری

برای سفر به شمال می توانید از تورهای گردشگری هم استفاده کنید و البته هزینه سفر کمی داشته باشید. برای سفر با تور اولین کاری که باید انجام بدهید این است که به صورت آنلاین تورهای مسافرتی را چک کنید و مناسب ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. در انتخاب تورهای مسافرتی نکات زیر را باید حتما در نظر بگیرید:

  • با چه وسیله حمل و نقلی قرار است مسافرت داشته باشید؟
  • در هتل اقامت دارید و یا در مسافرخانه و یا در سوئیت؟
  • غذا و خورد و خوراک شما به عهده تور است؟ 
  • قرار است با تور به طبیعت گردی بپردازید و یا جاهای تاریخی و دریا و غیره را هم می بینید؟
  • چند روز قرار است این سفر طول بکشد؟

بعد از اینکه با در نظر گرفتن نکات بالا تور گردشگری خود را انتخاب کردید نوبت به رزرو می رسد. سعی کنید دقیقه آخر اقدام به ثبت نام در تور کنید و اینگونه شامل تخفیف لحظه آخر شده و سفر ارزان به شمال را برای خود لذت بخش تر کنید. به طور کلی در خرید بلیط و سایر گزینه ها هم هر چقدر لحظه آخری باشید به نفع شما خواهد بود. با این روش می توانید از تخفیفات موجود نهایت استفاده را داشته باشید. 

سفر ارزان به شمال با انتخاب بهترین محل اقامت

بعد از رسیدن به شمال اولین چیزی که نیاز دارید جایی برای اقامت و در کردن خستگی طول سفر است. برای اینکه سفر ارزان ما در مقصد هم کماکان ادامه پیدا کند بهتر است در انتخاب جا و محل اقامت باز هم دقت کنید. شما می توانید از سوئیت ها و خانه های کوچک اجاره ای برای اقامت استفاده کنید. گزینه دیگر برای اقامت ارزان مدرسه هایی هستند که برای فرهنگیان آماده سازی شده و شما می توانید با هزینه خیلی خیلی کمی در آنجا مستقر شوید. 

اگر می خواهید در هتل اقامت داشته باشید و نگران هزینه های آن هستید به شما پیشنهاد می کنیم هتل هایی که دور از مکان های تفریحی و دریا هستند را انتخاب کنید و سرویس های لوکس هتل را نپذیرید. هر چقدر هتل از جنگل، دریا و جاهای گردشگری دور باشد، ارزان تر خواهد بود. با توجه به دسترسی ساده اسنپ و دیگر تاکسی های اینترنتی شما می توانید خیلی راحت و تا حدودی ارزان خود را به تفریحگاه های مورد علاقتان برسانید.

چادر زدن هم گزینه دیگری برای اقامت در شمال است اما این گزینه وقتی مناسب است که در فصل پاییز و زمستان به شمال سفر نکرده باشید. بنابراین این گزینه در آخرین بخش محل اقامت مناسب به شما پیشنهاد شد تا بر طبق آب و هوای موجود آن را انتخاب کرده و از کمپ زدن لذت ببرید. 

سفر ارزان به شمال با خوردنی های جذاب و دوست داشتنی

هزینه بعدی سفر مربوط به خورد و خوراک می شود. خورد و خوراک مسیر را می توان از خانه به همراه آورد اما در مورد غذا و خوراک سفر چه کار کنیم تا حداقل هزینه را داشته و در کل سفری ارزان به شمال را تجربه کرده باشیم؟ در شمال بازارهای روز زیادی وجود دارد که مواد اولیه ارزان و تازه ای ارائه می دهند. شما می توانید از این بازارها دیدن کرده و مواد تازه ای خرید کنید. با این روش شما می توانید غذاهای شمالی را خودتان در محل اقامت تهیه کرده و نوش جان کنید. اگر دوست دارید غذاهای محلی شمال را میل کنید و در طول سفر هم آشپزی را کنار بگذارید، بهتر است به رستوران های محلی کوچک و آشپزخانه های بیرون بر که در جای جای شمال وجود دارند بروید. اینگونه می توانید بدون هزینه کردن زیاد از خوراک شمالی و محلی نهایت لذت را ببرید. 

سفر ارزان به شمال با تفریحات ارزان و هیجان انگیز

شمال کشور ما هم زیبایی های بکر طبیعی دارد و هم از آثار باستانی و دیدنی فراوانی برخوردار است. شما می توانید تفریحات ارزان قیمتی را در شمال انجام داده و سفری بی نظیر را در کنار عزیزانتان تجربه کنید. به عنوان مثال این تفریحات را بدون هزینه و یا با کمترین هزینه می توانید انجام دهید:

  • پیاده روی در جنگل
  • پیاده روی در کنار ساحل و تماشای غروب و طلوع خورشید
  • انجام بازی های دسته جمعی در ساحل مثل والیبال
  • بازدید از آثار تاریخی که اغلب هزینه خیلی کمی دارند
  • قایق سواری در تالاب ها و رودخانه های شمال
  • بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی
  • بازار گردی و خرید صنایع دستی و تنقلات جذاب شمال

سفر به شمال جذاب است اگر این سفر ارزان و برنامه ریزی شده هم باشد لذت آن چند برابر خواهد شد. برای سفر ارزان فقط باید کمی دقت کنید، بیشتر مطالعه کنید، از افراد مطلع سوال بپرسید و بعد انتخاب های درستی انجام بدهید. به همین راحتی!

اپیزود ۴-۱: دور اروپا با پژو ۲۰۷ در ۸۰ روز - بخش دوم کشور بلاروس سلانسر گیلان الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد