بهترین فصل سفر به تهران

بهترین فصل سفر به تهران چه زمانی است؟

بهترین فصل سفر به تهران چه زمانی است؟ شهر تهران با قرار گرفتن در دامنه کوه البرز و پیشینه تاریخی‌اش یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می شود. همچنین این شهر مرکز بسیاری از رویدادها، سازمان‌های علمی، پزشکی، صنعتی، سیاسی و مراکز آموزشی و دانشگاهی است و سالانه به دلایل مختلف افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

 با این حال اگر برای گردشگری و دیدار از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی قصد دارید به تهران سفر کنید، بهتر است برنامه‌ریزی خود را به نحوی انجام دهید که شرایط آب و هوایی مطابق با اهداف شما باشد. در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که بهترین فصل سفر به تهران چه زمانی است و در هر مقطع زمانی چگونه می ‌توانید تجربه‌ای خاطره‌انگیز داشته باشید. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

نقش موقعیت جغرافیایی تهران بر وضعیت آب و هوایی

شهر وسیع تهران به لحاظ جغرافیایی از شمال به رشته کوه البرز و جنوب به نواحی دشتی و کویری منتهی می شود. این موقعیت جغرافیایی خاص باعث شده که با حضور در قسمت‌های مختلف این شهر، آب و هوای متفاوتی را در یک زمان خاص تجربه کنید. همچنین وجود کوچه‌ باغ ‌ها، پارک ‌های بزرگ ملی و جنگلی، آبشارها، دریاچه ‌های مصنوعی و قنات ‌ها باعث تعادل آب و هوای شهر شده است اما به طور کل هوای تهران در برخی فصول کاملاً خشک و سرد است و در برخی ماه ‌ها ممکن است دمای هوا بسیار بالا باشد. همچنین تغییرات ناگهانی هوا، رگبارهای فصلی و حتی طوفان ‌های مقطعی برای ساکنین این شهر غریبه نیست. به هر رو همین تغییرات آب و هوایی باعث شده که این شهر در هر فصل حس و حال خاص خود را داشته باشد.

بهار، بهترین فصل سفر به تهران

بهترین فصل سفر برای دیدار از شهر تهران، فصل بهار است؛ زیرا در این فصل هوا بسیار معتدل و دل‌انگیز است. گاه باران نم نم و بادهای خنک بهاری، هوا را بسیار دلپذیر و تازه می‌کند.

آغاز تعطیلات نوروزی بهترین مقطع برای سفر به این شهر است؛ زیرا در این دوران بیشتر مردم تهران به سایر شهرها سفر می‌کنند و از شلوغی و ترافیک شهری که یکی از معضلات اصلی این شهر محسوب می شود، خبری نیست. همچنین در این فصل، برخلاف سایر زمان‌ ها که هوای تهران آلوده است، هوا اغلب پاک و دل‌انگیز است.

در فصل بهار بیشتر میادین و پارک‌ های شهر تهران با گل‌ هایی همچون گل لاله زینت داده شده و خیابان ‌ها تزئین گشته‌ اند. همچنین در این فصل برنامه ‌های مختلفی توسط نهادهای مختلف در مکان‌ های دیدنی شهر تهران، همچون شهرداری ‌های محلات اجرا می شود. شما می‌ توانید در این فصل از پارک‌ های جنگلی لویزان، سرخه ‌حصار، چیتگر، سوهانک، ملت، ساعی، لاله و جمشیدیه دیدار کنید و از زیبایی‌های طبیعی این شهر لذت ببرید.

تهران  در بهار

تهران در گرمای تابستان

در فصل تابستان، همزمان با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ ها، شهر تهران اندکی خلوت می شود. بر این اساس اگر تصمیم دارید که به دور از شلوغی و ترافیک از مکان‌های مختلف پایتخت دیدن کنید، بد نیست که فصل تابستان را برای سفر در نظر بگیرید اما بهتر است بدانید که تابستان تهران بسیار گرم و خشک است و در مرداد ماه و شهریور، دمای هوا به ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. با این حال شما می ‌توانید تهران‌گردی ‌های خود را به شب ‌ها موکول کنید یا از مراکز گردشگری مسقف همچون پاساژها و پارک‌های آبی استفاده کنید.

مراکز خرید تهران همچون ایران ‌مال، پالادیوم، ارگ، تجریش، سام سنتر، تندیس و کوروش امکانات مختلفی را برای گردش در فصل تابستان در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین پارک‌های آبی متعدد تهران از جمله دهکده آبی پارس، پارک آبی آزادگان، پارک آبی جماران و پارک آبی او پارک انتخاب‌ های خوبی برای گذران اوقات فراغت شما در این زمان محسوب می‌شوند.

در تابستان می ‌توانید از نقاط خنک ‌تر شهر تهران که بر دامنه کوه واقع شده‌اند نیز دیدن کنید. دربند، درکه، فرحزاد و دهکده ‌های شمال تهران با آب و هوای خنک ‌تر نسبت به باقی قسمت ‌های شهر، از جمله مناطق مناسب برای گردش در تابستان هستند.

تهران در تابستان

تهران هزار رنگ در پاییز

شهر تهران که با درخت‌های چنار در حاشیه اغلب خیابان‌ ها، پارک‌ ها و فضاهای سبز خود شناخته می شود، در فصل پاییز جلوه بسیار زیبایی پیدا می‌کند. هوا در این فصل مطبوع و خنک می شود؛ به نحوی که می‌توان گفت بعد از فصل بهار، پاییز بهترین زمان برای سفر به تهران است.

 در اوایل این فصل به دلیل بارش باران‌ های پاییزی هوا بسیار تمیز است؛ اما به مرور با سردتر شدن هوا، به آلودگی هوا نیز افزوده می شود. همچنین در پاییز می ‌توانید به روستاهای اطراف تهران سر زده و از قدم زدن در کوچه‌ باغ ‌های فرش شده با برگ‌های پاییزی لذت ببرید.

در فصل پاییز دمای هوا حدود ۱۵ درجه سانتیگراد است. خیابان‌های ولیعصر، پارک ملت، کوچه باغ ‌های درکه و دربند در این فصل بسیار زیبا هستند. همچنین در این زمان می ‌توانید از سد لتیان، دریاچه شورمست، پارک آب و آتش و پارک جنگلی لویزان دیدن کنید و از پاییز هزار رنگ تهران لذت ببرید.

تهران در پاییز

سفر در زمستان سرد تهران

در فصل زمستان هوای تهران اغلب بسیار سرد است. به نحوی که در قسمت شمالی شهر که کوهستانی است، هوا چند درجه از باقی نقاط شهر خنک ‌تر است. دمای هوای این شهر طی دی و بهمن ماه به ۵ درجه زیر صفر می‌رسد؛ بنابراین بهتر است هنگام سفر در این ماه‌ ها لباس مناسب همراه خود داشته باشید؛ اما مسأله اساسی که فصل زمستان را برای سفر چندان مناسب نمی‌ سازد، آلودگی هوا و وارونگی دمای شهر تهران است. به نحوی که اگر مشکلات قلبی و ریوی دارید، بهتر است به هیچ عنوان این فصل را برای سفر انتخاب نکنید.

با این حال به دلیل نزدیکی این شهر به بهترین پیست ‌های اسکی کشور، می ‌توانید تفریحات زمستانی خاصی را با سفر به تهران تجربه کنید. پیست‌ های اسکی توچال، شمشک، دربند سر، دیزین و آبعلی از جمله بهترین مکان‌ ها برای گذران زمستان دل‌انگیز در شهر تهران محسوب می‌شوند.

تهران در زمستان

کلام آخر

تهران با آب و هوای چهار فصل خود، در هر مقطعی از زمان، امکانات و فرصت‌های مختلفی را به گردشگران ارائه می‌کند. اگر قصد سفر به تهران را دارید، هوای مطبوع و خنک بهاری و پاییزی، سفر به تهران را برای شما لذت ‌بخش ‌تر خواهد کرد. با این حال می ‌توانید در همه فصول و با در نظر گرفتن محدودیت‌ ها و مزیت‌ های سفر به تهران بروید. نظر شما در این باره چیست؟ شما ترجیح می‌دهید در کدام فصل به این شهر سفر کنید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

فراموش نکنید خاطرات سفرهای خود را بخش سفرنامه برای ما بفرستید. ما در سایت بنیامین مارکو مشتاقانه منتظر خواندن سفرنامه های شما هستیم.

اپیزود ۱۳-۱: ایران گردی شهر برلین  سفرنامه کریسمسیِ استانبول و دیدن بازی فوتبال الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد