زیباترین شهرهای ترکیه

زیباترین شهرهای ترکیه برای سفر

امتیاز این مطلب : 5

شهرهای ترکیه یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری جهان محسوب می شوند. تنوع فرهنگی و قومی، آب و هوای مدیترانه ای شگفت انگیز، طبیعت منحصر به فرد و موقعیت جغرافیایی یگانه این کشور که آن را به گذرگاه اتصال آسیا و اروپا تبدیل کرده است، از جمله دلایل مهم جذابیت و شهرت این کشور در حوزه ی توریسم است. از سوی دیگر موقعیت تاریخی، معماری منحصر به فرد و از همه مهم تر وجود شهرهای گوناگون ترکیه موجب شده که هر کسی با هر سلیقه ای در بازدید از این کشور شگفت زده شود.

اگر چه برخی از شهرهای شناخته شده ترکیه همچون استانبول، ازمیر، آنتالیا، وان و کاپادوکیه از زیباترین شهرهای این کشور محسوب می‌شوند، اما بد نیست که بدانید ترکیه 81 استان دارد که هر یک از آن ها با شهرها و روستاهای گوناگونی که دارند، به تنهایی سالانه میلیون ها نفر را به سمت خود جذب می کنند. تنوع وسیع آب و هوایی ترکیه به واسطه قرار گرفتن در قلب فلات آناتولی و نیز محاصره شدن با دریاهای مختلف، وجود جنگل ها، کوهستان ها و واقع شدن در مسیر جاده ابریشم باعث شده که هر یک از شهرهای این کشور ویژگی های خاص خود را داشته باشند. 

در سفر به ترکیه دامنه انتخاب های شما بسیار گسترده خواهد بود. بسته به هدفی که از سفر دارید می توانید در کنار جاذبه های شناخته شده تر این کشور، از سایر مناطق زیبای آن نیز دیدن کنید. در ادامه بهترین شهرهای ترکیه برای سفر را معرفی و بررسی می کنیم.

استانبول، نگین ترکیه 

استانبول
استانبول

معمولاً زمانی که از سفر به ترکیه سخن به میان می آید، اولین مقصدی که به ذهن می رسد شهر زیبای استانبول است. جالب است بدانید که موقعیت بندری و سیاسی این کشور از جمله دلایلی است که شهر زیبای استانبول را نه فقط امروزه، بلکه در طول تاریخ به یکی از مهم ترین مقاصد سیاحان و سفرنامه نویسان تبدیل کرده است. استانبول با خیابان های شیبدار، خانه های رنگارنگ، مراکز خرید متعدد، معماری اصیل و بناهای تاریخی زیبایش سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر از سراسر جهان است.

نام استانبول با میراث فرهنگی، مراکز دینی، و یادگارهای تاریخی و آداب و رسوم مردمان این سرزمین گره خورده است. در این شهر می توان میراث باقی مانده از امپراتوری های بزرگ تاریخ همچون امپراتوری بیزانس و عثمانی، امپراتوری یونان، حکومت سلجوقی و سلطنت اسکندر کبیر را مشاهده کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شهر در دوره ای پایتخت امپراتوری روم باستان نیز بوده است.

آثار فرهنگی، هنری و معماری شگفت انگیز این شهر به همراه زیبایی ها و جاذبه های طبیعی آن همچون سواحل شگفت انگیز، باغ های زیبای حاشیه شهر و هوای بسیار خوب آن باعث شده که استانبول به یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای سفر تبدیل شود. در کنار این عوامل گزینه هایی همچون خرید ارزان قیمت، گردش به صرفه، امکانات فراوان در دسترس، بازدید از مراکز دنیای فشن و مد، ارزش بازدید از استانبول را دوچندان کرده است. در این شهر می توانید با خرید از مراکز خرید شیک و استفاده از رستوران های درجه یک با سبک زندگی ثروتمندان و طبقات اعیانی ترکیه نیز آشنا شوید.

از مکان های دیدنی استانبول می توان به مسجد ایاصوفیه، برج گالاتا، کاخ توپکاپی، مسجد بزرگ سلیمانیه، کاخ دولت سلطنتی دولما باغچه، موزه هنرهای ترکی و اسلامی، خیابان استقلال و مسجد آبی اشاره کرد. هر یک از این بناها در دل خود داستان ها و اسطوره های مختلفی دارند که گردشگران می توانند ضمن بهره مندی از تورهای مختلف با این داستان ها نیز آشنا شوند.

بد نیست بدانید که استانبول در حال حاضر سومین شهر بزرگ خاورمیانه و یکی از مهم ترین مقاصد اقتصادی و تجاری ترکیه به شمار می آید. موقعیت بین قاره‌ای استانبول، شکل گیری صنایع مهم و وجود نیروی کار حرفه ای منجر شده که این شهر به یکی از مهمترین مراکز اقتصادی جهان تبدیل شود. 

آنتالیا، مقصد تفریحات لوکس

آنتالیا
آنتالیا

یکی از زیباترین شهرهای ترکیه برای مسافرت، شهر ساحلی آنتالیاست. این شهر که به واسطه آب های فیروزه ای، زیبایی شگفت انگیز دریای مدیترانه و امکانات فراوان برای تفریحات لاکچری و گران قیمت مشهور شده است، در حال حاضر یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری این کشور است. 

مراکز گردشگری متنوع و دامنه وسیع تفریحات آبی باعث شده که آنتالیا به بهشتی برای ثروتمندان تبدیل شود. وجود هتل ها، مراکز اسپا، و رستوران های با کیفیت، کافه های گران قیمت و کروزهای بسیار شیک جلوه خاصی به این شهر بخشیده اند.

قرار گرفتن شهر آنتالیا در کوهستان های سرسبز تورس، در کنار سواحل تفریحی بسیار زیبا نام این شهر را بر سر زبان ها انداخته است. از سوی دیگر آنتالیا برای کسانی که به دنبال تفریحات شبانه، استفاده از بارها و کلاب ها با برنامه های شاد، گردش در قایق های تفریحی و لذت بردن از ریزورت های دریایی بین المللی و فضای لوکس و گران قیمت هستند نیز یک مقصد رؤیایی است.

ناگفته نماند که جلوه لوکس و مدرن این شهر نمی تواند مانع از درخشیدن مکان های تاریخی و دیدنی آن شود. از مناطق دیدنی و تاریخی آنتالیا می توان به بندر قدیمی و دروازه هادریان اشاره کرد. آکواریوم آنتالیا و موزه باستان شناسی، موزه مولانا، موزه اسباب بازی، موزه خانه آتاتورک از دیگر مکان های گردشگری این منطقه است. ناگفته نماند که شهر ساحلی آنتالیا در جوار منطقه ترمسوس آسپندوس، کوه گولوک، و آبشارهای دودن قرار دارد که گردشگران می توانند ضمن اقامت در این شهر از این مناطق شگفت انگیز نیز دیدن کنند.

ازمیر، ترکیبی از تاریخ و طبیعت بکر

ازمیر
ازمیر

یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای سفر، شهر ازمیر است که در سواحل دریای اژه قرار دارد. این شهر در واقع دومین بندر مهم این کشور است. شهر ساحلی زیبا ازمیر که در جوار پارک های ملی طبیعی ترکیه قرار دارد، منطقه ای صنعتی، تجاری و مدرن هم محسوب می شود که به واسطه نمایشگاه های بین المللی و جشنواره های فرهنگی و هنری خود نیز از شهرتی مضاعف بهره برده است. 

وجود دانشگاه های مختلف، موزه ها و گالری های متنوع باعث شده که ازمیر به عنوان یکی از مهمترین مقاصد فرهنگ دوستان معرفی شود. این شهر قدیمی که در استان آیدین ترکیه واقع شده، در نزدیکی مکان های تاریخی بسیار مشهوری همچون ویرانه های باقیمانده از شهر معروف افسوس قرار دارد. 

مشهورترین مکان دیدنی این شهر معبد آرتمیس است که قدمت آن به ۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. این معبد یکی از عجایب هفتگانه جهان است.

از دیگر اماکن گردشگری ازمیر می توان به کلیسای حضرت مریم، معبد آتنا و قدیمی ترین پل جهان که روی رودخانه ملس بنا شده است، اشاره کرد. همچنین قلعه کادیفه که یکی از قدیمی ترین قلعه های جهان است در این شهر بنا گشته است. گفته می‌شود که قلعه کادیفه به دست اسکندر مقدونی بازسازی شده است.

قونیه، محفل علاقه مندان مولانا

قونیه
قونیه

یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای سفر شهر قونیه است که به واسطه قدمت تاریخی و از همه مهمتر گره خوردن نام آن با نام شاعر مشهور مولانا یا رومی شناخته شده است. قدمت این شهر که در مسیر جاده ابریشم بنا شده به قرن سوم قبل از میلاد باز می گردد. قونیه در حال حاضر یکی از مقاصد مهم بازدید و گردشگری مسلمانان و اهالی شعر و ادب محسوب می شود.

از مکان های دیدنی این شهر می توان به مسجد عزیزیه و مسجد سلیمیه اشاره کرد. در این بین نباید تپه تاریخی کهن با نام علاءالدین تپه را نیز که در شهر قونیه واقع شده است از قلم انداخت. علاوه بر این موزه های مشهوری در شهر قونیه ساخته شده که آن را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری ترکیه تبدیل کرده اند. از میان این موزه ها می توان به موزه باستان شناسی قونیه، موزه منبت کاری، چوب و سنگ، موزه کاشی و موزه چاتال هویوک اشاره کرد. 

جالب است بدانید که رقص سماع یکی از مهم ترین جاذبه های این شهر محسوب می شود. بسیاری از گردشگران به آداب و رسوم، برنامه های فرهنگی، آیین های کهن و مناسبات ملی و دینی ترکیه علاقه مند هستند. برگزاری مراسم رقص سماع مشهورترین و مهم ترین این آیین ها محسوب می شود.

آنکارا، شهر موزه ها 

آنکارا
آنکارا

شاید برخی از افراد تصور کنند که به دلیل موقعیت سیاسی، وجود ساختمان‌ های دولتی و تجاری و دانشگاه های متعدد در آنکارا، این شهر مقصد مناسبی برای گردشگری نباشد اما بهتر است بدانید که این شهر به لحاظ داشتن موزه های متنوع، گالری های هنری و مراکز فرهنگی، در حال حاضر یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای سفر و بازدید است.

اگرچه مرکزیت حمل و نقل و موقعیت دولتی آنکارا در کشور ترکیه موجب شده که روزانه مسافران بسیاری به سوی آنکارا کشیده و جذب شوند، اما موزه های متعدد این شهر بیش از هر چیز دیگری برای گردشگران قابل توجه و سرگرم کننده است. 

موزه مردم شناسی آنکارا، مقبره آتاتورک، قلعه های باقی مانده از دوران امپراتوری روم و پارک های زیبای گولوکو از مشهورترین جاذبه های دیدنی آنکارا محسوب می شوند. همچنین وقتی صحبت از زیبایی های آنکارا به میان می آید، نمی توان نام موزه جمهوری ترکیه، آرامگاه آنت کبیر و آکواریوم آکواواگا آنکارا را از قلم انداخت.

بودروم، شهر قلعه های تاریخی با منظره سواحل شگفت انگیز

بودروم
بودروم

زیباترین شهرهای ترکیه برای مسافرت معمولاً دو فاکتور مهم تاریخی بودن و مناظر طبیعی بسیار زیبا را در دل خود دارند. شهر بودروم نیز با مناظر دیدنی، مردم پر جنب و جوش، هوای عالی و قلعه های تاریخی اش در این حوزه شناخته می شود.

پس از سفر به بودروم تا سال ها آن را با خانه های سفید رنگ، دریای پاک و آبی، گل های زیبا و سواحل شگفت‌ انگیزش همچون ساحل یاهسی به یاد خواهید آورد. در بازدید از بودروم دیدار از مکان های قدیمی آن همچون قلعه تاریخی بودروم که در سال 15 میلادی ساخته شده، مقبره ماسولوس، دروازه میندوس، آرامگاه هالیکارناسوس و شهرک باستانی پدراسا را از خاطر نبرید. علاوه بر این بازدید از موزه دریایی، بازار تورگوتریس و کارخانه کشتی سازی عثمانی نیز خالی از لطف نیست. 

شهر اسکی شهیر، شهری همچون یک تابلوی نقاشی

اسکی شهیر
اسکی شهیر

اگر چه اسکی شهیر از پیشرفته ترین و مدرن ترین مناطق ترکیه محسوب می شود؛ اما آثار به جا مانده از دوران قدیم نشان می دهد که قدمت این شهر به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. گفتنی است که در حال حاضر اسکی شهیر یکی از پرجمعیت ترین مناطق ترکیه به شمار می آید.

مشهورترین جاذبه دیدنی اسکی شهیر، منطقه اون پازاری است که با خانه های رنگارنگش شبیه به یک تابلوی نقاشی زنده است. این منطقه که در تپه های جنوب شهر واقع شده به سبک معماری آناتولی ترکیه بنا شده است. اون پازاری، صدها خانه چوبی رنگی را در دل خود دارد که به دلیل اهمیت و یگانه بودنش در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته است. 

از دیگر جاهای دیدنی این شهر می‌توان از مسجد و مجتمع کورشونلو که در دوران عثمانی ساخته شده است، نام برد. این مسجد که به واسطه گنبد مربعی آن شناخته می شود، یکی از مهمترین بناهای ترکیه به لحاظ معماری است.

مجموعه آرامگاه و مقبره یونس امره نیز از دیگر بناهای دیدنی اسکی شهیر است که معماری شگفت‌انگیز آن به سبک سلجوقی است و باروهای بلند و سقف آبی رنگ آن جلوه خاصی به این مقبره بخشیده است. پارک کنت، پارک سازوا، مجموعه سید بطال غازی از دیگر مناطق دیدنی این شهر هستند.

آلانیا، بهترین مکان برای تفریحات آبی

آلانیا
آلانیا

شهر آلانیا مانند اغلب شهرهای ساحلی ترکیه، به واسطه هتل های لاکچری، اقامتگاه های بسیار زیبا، رستوران های دریایی خاص و تفریحات شبانه اش مورد توجه واقع شده است. در عین حال جاذبه های تاریخی این شهر همچون قلعه آلانیا و برج سرخ، آن را به یکی از بهترین شهر های ترکیه برای گردشگری تبدیل کرده است. 

وجود سواحل زیبا، مراکز خرید گران قیمت، مراکز تفریحی مدرن عظیم و هتل های فول امکانات باعث شده تا شهر آلانیا به یکی از مهم ترین مقاصد برای تفریحات آبی، قایق سواری و آفتاب گرفتن تبدیل شود. همچنین در این شهر یک غار بسیار زیبا با نام غار داملاتاش وجود دارد که دیواره های آن با سنگ های رسوبی استالاکتیک و استالاگمیت هزاران ساله پوشانده شده است.

شهر یالوا، شهر چشمه های آب گرم

این شهر که در شمال غربی ترکیه و ساحل شرقی دریای مرمره واقع شده، یکی از زیباترین شهرهای ترکیه برای سفر است. بدون شک چشمه های آبگرم یالووا مهمترین جاذبه دیدنی این شهر محسوب می شود که یالووا را به یکی از مهمترین مراکز توریسم سلامت این کشور تبدیل کرده است. چشمه های متعدد آب گرم با خواص معدنی و درمانی بسیار این شهر نه فقط از سایر نقاط جهان، بلکه هر ساله مسافران بسیاری را از درون کشور ترکیه به سمت خود فرا می خواند. با این حال جاذبه های این شهر تنها محدود به اسپا و استفاده از چشمه ها نیست. از دیگر مناطق دیدنی شهر یالوا می توان به آبشار دوقلوی اریکلی، آبشار سودوشن، دریاچه دیپ سیز، باغ گیاه شناسی کاراجا و عمارت متحرک که مزرعه مصطفی کمال آتاتورک بوده است، اشاره کرد.

شهر هزاران ساله کوش آداسی

کوشی آداسی
کوشی آداسی

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه شهر کوش‌آداسی است. این شهر قدیمی که مانند ازمیر در نزدیکی شهر کهن افسوس قرار دارد، در حال حاضر محل بقایای آثار به جا مانده از هزاران سال پیش است. از جاذبه های دیدنی کوش آداسی می توان به پارک ملی آن اشاره کرد. همچنین جزیره زیبای کبوتر با قلعه های قدیمی، خانه مریم باکره که گفته می شود آخرین اقامتگاه او بوده است و کاروانسرای محمد پاشا از دیگر مناطق دیدنی این شهر هستند. 

در کنار مناطق دیدنی تاریخی، ساحل زیبای شنی کوش‌آداسی با طبیعت بکر و کوه های سرسبز منطقه باعث شده که این شهر مقصد مناسبی برای طبیعت دوستان نیز باشد. ناگفته نماند که این شهر دارای مناطق خرید ارزان قیمت، بازار های قدیمی و بازارچه های متعدد برای فروش صنایع دستی نیز هست. 

وان، در حاشیه بزرگترین دریاچه ترکیه

یکی از معروف ترین شهرهای ترکیه به ویژه برای ایرانی ها شهر وان است. این شهر مانند اکثر مناطق این کشور قدمتی تاریخی و کهن دارد. شهر زیبای وان در کنار بزرگترین دریاچه ترکیه واقع شده و نام خود را نیز از همین دریاچه گرفته است. اطراف این شهر با کوه های آتشفشان احاطه شده همین امر موجب شده است تا این شهر طبیعتی بی نظیر و سرسبز داشته باشد.

شهرت اصلی شهر وان در کنار طبیعت خاص و منحصر به فردش همچون آبشار مرادیه، به پارک های تفریحی آبی، مراکز خرید با قیمت مناسب و تفریحات ارزان قیمت آن نیز باز می گردد. در این شهر تاریخی مراکز دیدنی همچون قلعه پریان، قلعه وان، قلعه چاووش تپه و پل شیطان نیز وجود دارد که آن را به یکی از مناطق تاریخی ترکیه تبدیل کرده است. 

اورفا، شهر بازارهای سنتی

اورفا
اورفا

شهر اورفا محل زندگی اقوام مختلف کشور ترکیه است که برای علاقه مندان به هویت فرهنگی این کشور قطعاً یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری محسوب می شود. اورفا شهری است که به واسطه بازار محصولات سنتی ترکیه به ویژه محصولات صادراتی همچون کره و پشم بسیار مشهور شده است. بخش مهمی از محصولات سنتی این کشور در همین شهر تولید می شود. اورفا ساختمان هایی با معماری اصیل ترکی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به خرابه های ارگ باستانی و مسجد خلیل الرحمان اشاره کرد. 

شهر بورسا، محل تولد ابراهیم خلیل الله 

گفته می شود که شهر بورسا در واقع محل تولد حضرت ابراهیم است و بنای تاریخی بالیکلیگول در آن، محلی است که نمرود، حضرت ابراهیم را در آتش افکنده است. همچنین این شهر تاریخی محل قدیمی ترین معبد جهان یعنی معبد گوبکلی تپه نیز هست.

اگرچه در حال حاضر بورسا مرکز صنعتی ترکیه محسوب می شود و از بزرگترین مراکز تولید قطعات و ساخت موتور است، با این حال در آن ساختمان های متعددی متعلق به دوران بیزانس و عثمانی نیز وجود دارد که همه روزه پذیرای گردشگران از نقاط مختلف جهان است.

سیده، مروارید درون صدف

شهر سیده
شهر سیده

مکان های باستانی و معماری شگفت انگیز، ساختمان های قدیمی و باقی مانده های قلعه های کهن، سیده را به یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای سفر تبدیل کرده است. با این حال این شهر همانند مرواریدی پنهان شده درون صدف، چندان که باید شناخته شده نیست.

مراکز دیدنی همچون آگورا های ایالتی، ویرانه های سلگه، آبشار ماناوگات و پارک ملی کوپرولو کانیون، وجود معابد هزاران ساله ای همچون معبد آپولو و معبد آتنا که قدمتی چند هزاران ساله دارند، سیده را به یکی از مهم ترین شهرهای تاریخی جهان تبدیل کرده است.

در حال حاضر رستوران ها، هتل ها و کافه های جذاب بسیاری در این شبه جزیره واقع شده اند که لذت گشت و گذار را با امتحان طعم های مختلف غذاهای محلی دوچندان می کنند.

شهر 8000 ساله آدانا

شهر تاریخی آدانا که به گفته کارشناسان تاریخ 8000 سال قدمت دارد، در حال حاضر یکی از بزرگترین شهرهای تولید کننده محصولات کشاورزی همچون ذرت و سویا، بادام زمینی و پرتقال در ترکیه محسوب می شود. از جاذبه های این شهر می توان به پل سنگی آدانا، موزه آتاتورک، مسجد سابانجی و برج ساعت بویوک اشاره کرد. همچنین مراکز خرید متعددی در این شهر وجود دارد که تجربه یک خرید لذت بخش و ارزان را برای شما فراهم می سازند.

شهر سافرانبلو، محل کشتزارهای زعفران

سافرانبلو
سافرانبلو

یکی از بهترین شهرهای ترکیه شهر سافرانبلو است که در شمال این کشور و در جوار دریای سیاه واقع شده است. سافرانبلو در زبان ترکی استانبولی به معنای شهر زعفران است که به کشتزارهای زعفران در اطراف این شهر اشاره دارد. 

شهرت اصلی این شهر که یکی از مهمترین مسیرهای تجاری اروپا و آسیا محسوب می شود، به سبک معماری آن باز می گردد. سرتاسر سافرانبلو با خیابان های سنگفرش شده و خانه های رنگارنگ معماری عثمانی و بیزانسی پر شده است. قدمت برخی از این خانه ها به صدها سال قبل می رسد که همچنان با زیبایی و اصالت مختص خود حفظ شده اند. 

بورسای سبز

شهر بورسا نیز مانند اغلب مناطق ترکیه پیوندی جدا نشدنی با طبیعت دارد. موقعیت کوهپایه ای، جنگل های کاج، دشت های سرسبز و چشمه های آب معدنی متعدد در این شهر باعث شده که مردم از آن با نام بورسای سبز یاد کنند. 

زیبایی این شهر در طول تاریخ به اندازه ای است که علی رغم موقعیت جغرافیایی آن، در زمان امپراتوری عثمانی پایتخت کشور بوده است. این شهر همچنین به واسطه غذاهای معروف همچون اسکندر کباب و کباب ماست شهرت دارد و برخی از بازارهای قدیمی آن همچون بازار کوزه شهرتی جهانی پیدا کرده اند.

شهر غازیانتپ، بهشت شکموها

غازیانتپ
غازیانتپ

یکی از جذاب ترین ویژگی های کشور ترکیه، تنوع غذایی، شیرینی های متعدد و سوغاتی های آن است اما از بین همه شیرینی های معروف این کشور، باقلوای ترکی بیش از همه مشهور است. اگر شما نیز عاشق این سوغاتی شیرین ترکیه هستید شهر غازیانتپ مرکز بهترین انواع باقلوا محسوب می شود. اما جذابیت های غازیانتپ تنها به غذاهای سنتی آن محدود نمی شود؛ بد نیست بدانید که این شهر مرکز تولید محصولات کشاورزی همچون آجیل به ویژه پسته نیز است. بنابراین اگر به دنبال امتحان کردن طعم های جدید، خوراکی های خاورمیانه ای و غذاهای خوشمزه هستید توصیه می شود که حتماً به این شهر سری بزنید و از رستوران های محلی و آشپزخانه های مامان پز آن نیز استفاده کنید.

فتحیه، سرزمین گورهای صخره ای

یکی دیگر از زیباترین شهرهای ترکیه برای سفر شهر فتحیه است که در کنار دریای اژه واقع شده است. این شهر به واسطه مکان های تاریخی منحصر به فرد و بی نظیرش شهرت یافته است. مهم ترین جاذبه شهر فتحیه گورهای صخره ای آن است. قدمت این گورها به 400 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و گفته می شود که مردمان آن زمان تصور می کردند که از دست رفتگان آن ها درون این گورها بال درآورده و به سرزمین مرگ می روند. مشهورترین مقبره این منطقه مقبره آمینتاس است.

دره پروانه ها از دیگر جاذبه های این شهر است که در آن می توان منظره پرواز گونه های مختلف پروانه را تماشا کرد. همچنین مرداب آبی یا بلو لاگون نیز در این منطقه واقع شده که آن را به یکی از جذاب ترین مناطق برای هواداران ورزش های هیجانی همچون پاراگلایدر و غواصی تبدیل کرده است.

از دیگر مناطق دیدنی فتحیه می توان به بقایای شهر تلوس، شهر متروکه کاراکوی، کلیساهای جزیره گمیلر و تنگه ساکلی کنت اشاره کرد. ناگفته نماند که در این شهر جزیره های متعددی وجود دارد که یک مکان بی نظیر برای گردش و تفریح است.

کاپادوسیه؛ غروبی با منظره بالون های رنگارنگ

کاپادوسیه
کاپادوسیه

شهر کاپادوسیه یکی از زیباترین شهرهای ترکیه برای سفر است. این شهر که پایتخت تولید شراب در این کشور نیز محسوب می شود، با منظره بالون های رنگارنگ در هنگامه غروب آفتاب مشهور است. واقع شدن این شهر سنگی در دامنه کوه های پری، با منظره کلیساها، خانه‌ها و ساختمان‌های قدیمی باعث شده که گردشگران بسیاری به سوی این شهر جذب شوند. 

خانه های سنگی قرار گرفته در کوه های صخره ای، در مجاورت جنگل درختان مخروطی منظره ای بی نظیر را برای عکاسی فراهم ساخته است. گفته می شود که هیتی ها یا اولین ساکنان این منطقه تونل هایی را برای فرار از دست یونانی ها در زیر زمین حفر کرده بودند؛ به همین دلیل است که این شهر پر از غارهای دست ساز است.

ترابزون، شهر باغ ها

یکی از مشهورترین شهرهای ترکیه ترابزون است که به واسطه موزه های متعدد و بناهای قدیمی اش شناخته می شود. از آنجا که این شهر در منطقه دریای سیاه واقع شده جاذبه اصلی آن نیز سواحل، باغ ها و مناطق زیبای طبیعی است. همچنین مراکز خرید متعدد، عمارت ها، قلعه های تاریخی و صومعه های قدیمی و مساجدی در این شهر وجود دارند که در آن ها هر شب مراسم های مختلفی برپاست. ترابزون یکی از مراکز رقص محلی، موسیقی و استندآپ و نمایش های خیابانی در ترکیه به شمار می آید.

شهر ماردین، منشأ تمدن در ترکیه

شهر مارادین
شهر مارادین

این شهر یکی از مناطق تاریخی ترکیه است که در جنوب این کشور واقع شده است. ماردین یکی از اولین مناطقی است که به واسطه قرار داشتن سر چشمه های بین النهرین در آن سرمنشأ شکل گیری تمدن بوده است. این شهر زیبا در حال حاضر به واسطه ساختمان های سنگی هزاران ساله، بقایای شهرهای کهن و زیستگاه های انسانی واقع شده در دامنه کوه شهرت پیدا کرده است. از مهم ترین نقاط دیدنی این شهر صومعه دیر زعفران است که یکی از قدیمی ترین صومعه های جهان محسوب می شود.

مارماریس، احاطه شده با آب های فیروزه ای

منظره فوق العاده دریا، وجود کوه های سربلند با پوشش سبز رنگ درختان و موج آب فیروزه ای بر ماسه های سفید، مارماریس را به یک مکان رؤیایی برای مسافرت تبدیل کرده است. وجود مکان های تاریخی در کنار تفریحات آبی و تفریحات شبانه باعث شده که این شهر یکی از بهترین شهرهای ترکیه یه شمار آید. 

اگرچه تفریحات دریایی، کروز سواری و تفریحات لاکچری و هیجان انگیز، مارماریس را به یکی از محبوب ترین شهرهای ساحلی این کشور تبدیل کرده است اما ویژگی های دیگری نیز باعث شهرت این مکان زیباست. از جمله نزدیکی به مکان های دیدنی همچون افسوس، پاموکاله و جزیره کلوپاترا که منجر شده این شهر هویتی تاریخی نیز داشته باشد.

 

کلام آخر

سفر به ترکیه

در مقاله ای که خواندید برخی از زیباترین شهرهای ترکیه برای سفر معرفی شدند. موقعیت جغرافیایی و طبیعی ترکیه همچون سواحل شگفت انگیز، آب های تمیز، دریاچه های زیبا، جنگل های سرسبز و موقعیت خاص این کشور در فلات آناتولی باعث شده که همه شهرهای ترکیه جاذبه های گردشگری طبیعی متنوع و متعدد خاص خود را داشته باشند.

از سوی دیگر این کشور محل شکل گیری یکی از کهن ترین تمدن های بشر است که به واسطه قرار گرفتن در یکی از مهم ترین گذرگاه های تاریخ به طور پیوسته توسعه و پیشرفت داشته است. در کنار همه این موارد نمی توان از معماری منحصر به فرد شهرهای این کشور که آمیخته ای از معماری رومی، یونانی، اسلامی و عثمانی است بی توجه عبور کرد. سبک معماری مرکب از سنگ و چوب با رنگ های زیبا باعث شده که هر شهری در این کشور رنگ و بوی ویژه ی خود را داشته باشد.

همچنین در اغلب شهرهای ترکیه مراکز خرید متعدد و بزرگ، هتل های متنوع و زیبا، امکانات تفریحی، کافه ها، پارک ها و موزه های متعددی بنا شده اند که لذت گردش در این کشور را برای سفر دوستان دوچندان می کند. 

در کنار این موارد باید بناهای تاریخی چند هزار ساله که برخی از آن ها در فهرست یونسکو قرار دارند، باقی مانده های تمدن های کهن همچون افسوس، خانه های صخره ای، ساختمان های کهن، مساجد و صومعه های تاریخی را به جاذبه های این کشور اضافه کرد که به آن ویژگی خاصی بخشیده اند. 

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید فراموش نکنید که شهرهای مختلف این کشور هر کدام به تنهایی یک مقصد گردشگری بی نظیر محسوب می شوند بنابراین انتخاب های متنوع و متعددی پیش روی شما قرار دارد. شما می توانید با تحقیق و بررسی اهداف خود همواره بهترین شهرها را برای گردش انتخاب کنید. 

اپیزود ۳-۱ :دور اروپا با پژو ۲۰۷ در ۸۰ روز - بخش اول شهر دوسلدورف سفر به کعبه الماسهای آفریقایی

1 دیدگاه از کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد