بهترین موزه های ایران

سفری به قلب تاریخ | معرفی بهترین موزه های ایران

آشنایی با تاریخ و گذشته راهی به سوی ساختن آینده است. اما درک دقیق و واقعی از تاریخ چندان آسان نیست زیرا تاریخ را همواره فاتحان می نویسند. یکی از بهترین مکان ها برای درک واقعیت های تاریخی موزه ها هستند. اگر به تاریخ و گذشته ایران علاقه دارید ما در این مطلب تعدادی از بهترین موزه های ایران را به شما معرفی می کنیم تا با تاریخ ، فرهنگ و البته هنر ایران بهتر آشنا شوید.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران تهران
موزه ملی ایران (مکان: تهران)

موزه ملی ایران که در تهران واقع شده است، گواهی بر تاریخ خارق العاده ایران است. با مجموعه ای چشمگیر که هزاران سال را در بر می گیرد، بازدیدکنندگان این موزه می توانند شاهد تحول تمدن ایران باشند. از ظروف سفالی و جواهرات نفیس امپراتوری هخامنشی گرفته تا خوشنویسی های پیچیده اسلامی و مینیاتورهای ایرانی، این موزه گذشته ایران را پیش چشم شما زنده می کند.

این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزه ایران باستان مربوط به آثار دوران پارینه سنگی قدیم تا دوره پیش از اسلام با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزه دوران اسلامی مربوط به آثار باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی ایران با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ است.

موزه ملی ایران مهم‌ترین موزه کشور در خصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران‌های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود به جای نهاده است.

موزه ملی ایران دارای ۱۰ بخش پژوهشی و یک کتابخانه و مرکز اسناد است:

  • بخش پارینه سنگی
  • بخش پیش از تاریخ
  • بخش تاریخی
  • بخش اسلامی
  • بخش مهر و سکه
  • بخش مرمت
  • بخش کتیبه‌ها
  • بخش سفال
  • بخش استخوان‌شناسی
  • کتابخانه و مرکز اسناد

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران (مکان: تهران)

پس از موزه ملی ایران با ارزشترین موزه حال حاضر ایران موزه هنرهای معاصر است. این موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی به کوشش و ابتکار فرح پهلوی در گوشه غربی پارک فرح (بوستان لاله کنونی) در خیابان امیرآباد شهر تهران بنا شد. بنای موزه را کامران دیبا در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرد.

موزه هنرهای معاصر تهران شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه مهم هنر نوگرا در دنیاست. این موزه دارای کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌مالیسم، مفهومی و فوتورئالیسم است. در گنجینه دائمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگهداری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ ها، دارای ارزش استثنایی هستند. از جمله آثار مهم موزه، می‌توان به کارهای شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت و جاکومتی اشاره کرد. موزه هنرهای معاصر تهران همچنین مالک مجموعه بسیار مهم و جامعی از هنر نوگرا و معاصر ایران است.

موزه هنرهای معاصر دارای یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است. از بزرگان هنر مدرن جهان شاید تنها مانه، سزان و موندریان اثری در این موزه نداشته باشند. ارزش مادی بعضی از این آثار چنان است که همچون جواهرات سلطنتی، پشتوانه اسکناس ایران به‌شمار می‌روند.

به جرات می توان گفت موزه هنرهای معاصر نه تنها یکی از بهترین موزه های ایران بلکه یکی از برترین موزه های جهان است.

موزه تخت جمشید

موزه تخت جمشید استان فارس
موزه تخت جمشید (مکان: استان فارس)

موزه تخت جمشید که در نزدیکی ویرانه های شهر باستانی تخت جمشید واقع شده است، یکی دیگر از بهترین موزه های ایران است. این موزه روایتی فریبنده از امپراتوری هخامنشی را ارائه می دهد که مصنوعات، نقش برجسته ها و مجسمه هایی را به نمایش می گذارد که زمانی پایتخت تشریفاتی بزرگ را زینت می دادند. 

ساختمان موزه تخت جمشید قدیمی‌ترین بنای ایران است که بازسازی شده و به موزه اختصاص یافته‌است. این بنا یکی از مجموعه کاخ‌های تخت جمشید است که حدود ۲۵۰۰ سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد. قسمت‌هایی از این بنا که فعلاً به عنوان موزه مورد استفاده‌است، شامل یک ایوان، دو گالری و یک تالار است.

از مهمترین آثار این موزه می توان به این موارد اشاره کرد:

  • مهره‌ های دوره هخامنشی
  • گل نبشته‌های تخت جمشید
  • خنجر شمشیر، سرنیزه و پیکان
  • بشقاب، سینی، لیوان، گلدان و هاون سنگی
  • قسمتی از پرده‌های سوخته تخت جمشید
  • پیکره شکسته سنگی دو گاو
  • مجسمه نیمه تمام سگ

مجموعه کاخ گلستان

مجموعه کاخ گلستان تهران
کاخ گلستان (مکان: تهران)

مجموعه کاخ گلستان که جزو میراث جهانی یونسکو است، یک شگفتی واقعی معماری است. در داخل دیوارهای این مجموعه، بازدیدکنندگان می‌توانند مجموعه‌ای از کاخ ها، تالارها و باغ هایی را که با کاشی کاری های پیچیده و تالارهای آینه‌کاری خیره‌کننده مزین شده‌اند را کاوش کنند. موزه قوم نگاری در داخل مجموعه بینش شگفت انگیزی از لباس های سنتی، صنایع دستی و زندگی روزمره ایرانی ارائه می دهد.

قدمت این مجموعه به دهه ها قبل از دوران قاجار برمی‌گردد و بیش از ۴۴۰ سال تاریخ را در خود جای داده است. در حال حاضر مساحت کاخ گلستان به ۴٫۵ هکتار می‌رسد که به‌اندازه یک‌دهم وسعت اولیه‌اش است؛ جایی که محل سکونت پادشاهانی همچون آقا محمدخان، فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و احمدشاه قاجار بوده است.

بر اساس اسناد و مدارک و همین طور سفرنامه پیترو دلاواله، تاریخچه کاخ گلستان را به دوران شاه عباس صفوی نسبت می‌دهند؛ هرچند مهم‌ترین دوره تاریخی این کاخ به عصر آقا محمد خان قاجار مربوط می‌شود. وی پس از غلبه بر لطفعلی خان زند، در سال ۱۲۱۰ هجری قمری تاج‌گذاری و تهران را به‌عنوان پایتخت انتخاب کرد که همین موضوع اهمیتی دوچندان به ارگ سلطنتی گلستان داد.

موزه فرش ایران

موزه فرش ایران تهران
موزه فرش ایران (مکان: تهران)

ایران به خاطر فرش‌های دست‌بافت نفیس خود مشهور است و موزه فرش در تهران به این هنر باستانی ادای احترام می‌کند. این موزه با داشتن مجموعه نفیسی از فرش ها و قالی های ایرانی، به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا از این هنر دستی لذت ببرند و در مورد تکنیک‌های پیچیده بافندگی که در نسل‌ها منتقل شده‌اند، بیاموزند.

این موزه با درخواست فرح پهلوی ساخته شد و در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ به وسیله وی گشوده شد. این موزه در ضلع شمالی پارک لاله تهران واقع شده‌است.

موزه فرش ایران دارنده با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به‌شمار می‌آید. حدود ۱۳۵ تخته از شاهکارهای قالی ایران، از مناطقی مانند کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان و …، در تالار طبقه هم‌کف به معرض نمایش گذاشته شده است. همچنین در این نمایشگاه تابلو فرش‌های نفیس تبریزی، فرش تبریز به نمایش درمی‌آید که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در این نمایشگاه نمونه هایی از قالیچه‌ های تصویری شاهنامه بایسنغری به نمایش درآمده است که گوشه‌هایی از ادبیات، اسطوره، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌دهد.

در کتابخانه موزه فرش حدود 3 هزار و پانصد جلد کتاب به زبان های فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی درباره فرش موجود است که به غنای این موزه کمک می کند.

موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی تهران
موزه رضا عباسی (مکان: تهران)

موزه رضا عباسی که به نام مینیاتوریست معروف صفوی نامگذاری شده، گنجینه ای از هنر ایرانی است. این موزه طیف وسیعی از مصنوعات از جمله نقاشی های مینیاتوری، خوشنویسی، سرامیک و فلزکاری را به نمایش می گذارد. از دست نوشته های ظریف گرفته تا سفال های خیره کننده، این موزه دستاوردهای هنری دوره های مختلف تاریخ ایران را به نمایش می گذارد.

ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرارگیری مورد توجه مسوولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی خریداری شد. این موزه به‌طور رسمی در مهرماه سال ۱۳۵۶ به وسیله فرح پهلوی به منظور حفظ آثار گرانبها و همچنین هدایای سلطنتی گشایش یافت.

مجموعه‌های به نمایش درآمده در این موزه بسیار متنوع بوده و آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار را دربرمی‌گیرد. این آثار براساس ترتیب زمانی به نمایش درآمده‌اند؛ بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران‌زمین دنبال کنند. این چینش در میان موزه‌های ایران منحصربه‌فرد است.

کاخ موزه سعدآباد

کاخ موزه سعدآباد تهران
کاخ موزه سعدآباد (مکان: تهران)

مجموعه سعدآباد که قبلاً یک اقامتگاه تابستانی سلطنتی بود، اکنون چندین موزه را در محوطه وسیع خود در خود جای داده است. هر موزه نگاه اجمالی منحصر به فردی به میراث متنوع ایران دارد. کاخ موزه سعدآباد مجموعه‌ای ۱۱۰ هکتاری در شمال شهرتهران است که توسط شاهان در دوره قاجار و دوره پهلوی، بنیادگذاری شده و گسترش یافت. این مجموعه تاریخی دارای چند هکتار جنگل طبیعی، به همراه چندین کاخ، عمارت، موزه و ساختمان‌های متعدد، قنات‌ها، باغ‌ها، گلخانه‌ها و خیابان است. این مجموعه در ناحیه شمیران، در مجاورت دربند و در دامنه رشته‌کوه البرز ساخته شده ‌است.

سعد آباد چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده است. این مجموعه در دوره قاجار ساخته شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بود. پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان پهلوی ساختمان‌های متعددی در آن ساخته شدند که بالغ بر ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف می‌شوند. هر یک از ساختمان‌ها محل سکونت یکی از افراد خاندان پهلوی بوده است. محمدرضا پهلوی نیز در دهه ۱۳۵۰ در این مکان سکنی گزید که در اوایل سلطنت او ساخت آن به پایان رسید.جدیدترین کاخ این مجموعه نیز کاخ لیلا پهلوی است که متعلق به کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی بود و امروزه، موزه آبکار نام گرفته‌است.

موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی تهران
موزه جواهرات ملی (مکان: تهران)

این موزه که در بانک مرکزی ایران قرار دارد، مجموعه ای خیره کننده از سنگ های قیمتی گرانبها از جمله الماس افسانه ای دریای نور و تخت طاووس را به نمایش می گذارد.

پادشاهان ایرانی تا پیش از دوره صفوی نسبت به جمع‌آوری، حفظ و نگهداری جواهرات و سنگ‌های زینتی اقدام نکرده بودند. در دوران صفوی پادشاهان با ارسال سفرایی به کشورهای مجاور، اقدام به خرید، جمع‌آوری و حفظ جواهرات موجود و خریداری شده کردند.

پس از حمله افغان‌ ها به ایران مقداری از این جواهرات به افغانستان فرستاده شد که با همت نادر شاه بخش زیادی از آن‌ها به ایران بازگردانده شد. نادرشاه افشار جهت بازپس‌گیری بخشی از این جواهرات که به هندوستان فرستاده شده بود، نامه‌های متعددی را برای پادشاه هندوستان فرستاد، اما چون پاسخی نیافت با سپاه خویش راهی هندوستان شد. لشکرکشی نادر موجب آن شد که پادشاه هند هدایا و جواهرات زیادی را به نادر شاه اهدا کند. بخش زیادی از هدایا و غنایمی که نادر شاه از هندوستان جمع‌آوری نموده بود، هرگز به ایران نرسید.

نادر شاه پس از بازگشت به ایران به رسم آن روزگار بخشی از غنایم و هدایا را به حکام، امیران و پادشاهان کشورها و دیارهای اطراف ایران بخشید، مقداری از غنایم به آستان قدس رضوی و بخشی دیگر را به سپاهیان اعطا نمود.

پس از قتل نادر شاه یکی از سردارانش به نام احمد بیگ افغان ابدالی دست به غارت جواهرات خزانه زد و بخشی از این جواهرات از جمله الماس کوه نور که بعدها (احتمالاً به اجبار) به ملکه انگلستان اهدا شد، هرگز به ایران بازگردانده نشد.

از جمله جواهرات موجود در این موزه می‌توان به الماس دریای نور، جقه نادری، تاج شهبانو، تاج کیانی، کره جواهرنشان، تخت طاووس (قاجاری) (تخت خورشید) و تخت نادری اشاره کرد.

موزه آبگینه و سفالینه‌ های ایران

موزه آبگینه و سفالینه‌ های ایران تهران
موزه آبگینه و سفالینه‌ های ایران (مکان: تهران)

برای دوستداران ظروف شیشه ای و سرامیک، موزه آبگینه کاوشی جذاب از سنت های هنری غنی ایران است. این موزه که در یک عمارت زیبا واقع شده است، مجموعه ای چشمگیر از شیشه کاری های ظریف، سفال های پیچیده و قطعات میناکاری خیره کننده را به نمایش می گذارد. موزه آبگینه و سفالینه‌ های ایران یکی از زیباترین و بهترین موزه های ایران است.

عمارت این موزه، خانه‌ای تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان سی تیر جای گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. موزه آبگینه موزه تخصصی شیشه و سفال است. این موزه یکی از پربازدیدکننده‌ترین موزه‌های شهر تهران است و بیشتر بازدیدکنندگان آن گردشگران خارجی هستند.

قدیمی ترین آثار شیشه ای این موزه زیورآلات مربوط به هزاره سوم است. از دیگر آثار مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ، می‌توان شیشه‌ها و سفال‌های طبقه یک نام برد. در این بخش، کهن‌ترین سفال پیکره مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد به نمایش گذاشته شده ‌است.

تالار صدف

دلیل نامگذاری تالار صدف به این نام به سبب همسانی شکل آن به صدف نیمه باز بوده‌است. این تالار دربردارنده آثار شیشه ای قرون میانه اسلامی د و همچنین انواع سفال‌های سده‌های سوم و چهارم از شهر نیشابور است.

تالار زرین

تالار چهار را به دلیل نمایش ظرف های زرین فام که قدمتشان به دوره سلجوقی می‌رسد، به نام «تالار زرین» نام نهاده اند. این تالار دربرگیرنده ظروفی است که با خط نسخ تزیین شده ‌است.

تالار لاجورد

تالار پنج «تالار لاجورد» نامیده می‌شود. آثار موجود در این بخش از سده‌های هفتم و هشتم (دوره ایلخانی) به جا مانده‌است.

این موزه دربرگیرنده بخش های اداری (زیرزمین)، دبیرخانه و ریاست (طبقه بالا) است. کتابخانه نیز در ضلع شمال غربی بنا جای گرفته و دربردارنده ۴۰۰۰ عنوان کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه‌های باستان‌شناسی، تاریخ و هنر است. در حال حاضر بخش جنوبی عمارت هم در اختیار بنیاد سینمایی فارابی است.

موزه پارس

موزه پارس شیراز
موزه پارس (مکان: شیراز)

موزهپارس در شهر زیبای شیراز، ایرانیان را به غرق شدن در میراث فرهنگی سلسله زند دعوت می کند. این موزه که در ارگ کریمخان قرار دارد، مجموعه ای جذاب از آثار باستانی، از جمله سلاح، لباس، و آثار هنری را به نمایش می گذارد که بینشی از زندگی حاکمان زند و کمک های آن‌هابه تاریخ ایران ارائه می دهد.

باغ نظر، باغ‌موزه، باغ شاهزاده، عمارت کلاه‌فرنگی، آرامگاه وکیل، عمارت چهارفصل یا باغ حکومتی نام یکی از ابنیه تاریخی دوره زندیه در شیراز است. این بنا یک عمارت هشت‌ضلعی است که کریم‌خان زند در میان باغ نظر شیراز ساخت که در آن روزگار این عمارت باشکوه محل پذیرایی از مهمانان، سفیران خارجی و انجام مراسم رسمی و اعیاد گوناگون بوده‌است.

موزه پارس به عنوان قدیمی‌ترین موزه استان فارس آثار ارزشمندی از اشیای فلزی، سفالی، انواع سکه‌ها و مهرها و… از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره معاصر را در خود جای داده‌است. مجموعه ۳۰ جلد قرآن به خط یحیی الجمالی الصوفی که در قرن ۸ هجری قمری در زمان شاه ابواسحاق اینجو و به دستور خاتون نوشته شده‌است همراه با مجموعه‌ای از نقاشی‌های آب رنگ لطفعلی صورتگر شیرازی در این موزه قرار دارد. تابلوی معروف (کریم خان در حال کشیدن قلیان) هم در این موزه قرار دارد. در این تابلو درباریان زند مثل شیخ علی خان، صادق خان، زکی خان و لطفعلی خان زند نیز به تصویر کشیده شده‌اند. این تابلو اثر جعفر نقاش دوره زند است.

در محوطه موزه پارس نقش برجسته‌هایی از پهلوانان گرزدین وند حاضر در نبرد با امپراتوری عثمانی و شخص پهلوان موسی خمیس گرزدین وند پهلوان اول ایران در دوره زندیه تا اواسط قاجاریه و سردار سپاه ایران در نبرد با امپراتوری عثمانی قرار دارد.

آرامگاه کریم خان زند

کریم خان در سال ۱۱۹۳ ه.ق درگذشت و بنا به وصیت خودش پیکر او را در شاه نشین شرقی این عمارت به خاک سپردند. ۱۳ سال بعد آغا محمد خان قاجار به سبب کینه توزی نسبت به خاندان زند استخوان‌های کریم خان را از محل دفن خارج کرد و به کاخ گلستان منتقل کرد و در زیر راه پله دفن نمود. پس از به قدرت رسیدن رضاشاه پهلوی، وی که قصد در اعاده حیثیت از خاندان زند را داشت، دستور داد تا این استخوان‌ ها از زیر پله ایوان خارج و به شیراز برده و با احترام دفن شود.

موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی
موزه آستان قدس رضوی (مکان: مشهد)

این موزه در مشهد مقدس واقع شده است. این موزه در حرم مطهر ضوی قرار دارد. متأسفانه بسیاری از افراد که به قصد زیارت به حرم مطهر رضوی میروند، هیچ اطلاعی از وجود موزه های متعدد در صحن رضوی ندارند. برخی از مهم‌ترین اشیای آن عبارتند از: ضریح فولادی جواهردار (مربوط به دوره صفوی) و ضریح طلا و نقره (مربوط به دوره پهلوی)، کتیبه‌های طلای مشبک وقفی شاه طهماسب صفوی، کتیبه‌های طلای قلمزنی وقفی شاه عباس صفوی، کتیبه‌های سنگی تاریخی مربوط به قرن ششم هجری تا قرن نهم هجری، درهای چوبی منبت و معرق کاری شده مربوط به دوره مغول تا دوره پهلوی، وسایل روشنایی حرم مطهر از دوره سلجوقی تا عصر حاضر، قفل‌های حرم مطهر، آیینه‌ها و وسایل تطهیر، پنجره‌های فولادی و نقره و برنجی، محراب‌های کاشی زرین فام مربوط به قرن هفتم هجری، وکاشی‌های زرین فام ازاره بقعه مطهر و نمونه‌هایی از کاشی‌های به کار رفته در سایر قسمت‌های حرم مطهر و سنگاب تاریخی حرم مربوط به اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری.

موزه سینمای ایران

موزه سینمای ایران
موزه سینمای ایران (مکان: تهران)

موزه سینمای ایران یکی دیگر از متفاوت ترین و بهترین موزه های ایران است. در این گنجینه عکس‌ها، اسناد و وسایل و تجهیزات قدیمی سینما از شخصیت‌های سینمایی نظیر دوبلورها و فیلم‌سازان و نیز پشت صحنه فیلم‌های بزرگ، پوسترها و دیگر چیزهای وابسته به سینما به نمایش گذاشته‌شده‌است. این موزه شامل ۹ نمایشگاه دائمی است. مرحوم استاد عزت‌الله انتظامی اولین مدیرعامل موزه سینمای ایران بود.

موزه آب

موزه آب یزد
موزه آب (مکان: یزد)

موزه آب یزد در یکی از خانه های قدیمی یزد برپاست و بازدیدکنندگان با ورود به آن می توانند به تاریخ چند هزار ساله آب در این شهر تاریخی پی ببرند. موزه آب در خانه ی تاریخی به نام کلاهدوزها واقع است و مورد توجه بسیاری از گردشگرانی است که به این شهر سفر می کنند. این موزه در سال ۱۳۷۹ همزمان با اولین همایش بین المللی کاریز کار خودش را آغاز کرد و هدف آن نشان دادن ارزش و اهمیت آب در منطقه ای کویری است که به مردم نشان دهد آب چقدر اهمیت دارد. آنچه که موزه آب یزد را از دیگر موزه های آب متمایز می کند گذشتن یک رشته کاریز صدها ساله از میان آن است؛ کاریزی که روزگاری آب مورد نیاز مردم را تأمین می کرد.

موزه موسیقی

موزه موسیقی اصفهان
موزه موسیقی (مکان: اصفهان)

موزه موسیقی اصفهان واقع در منطقه گردشگری و زیبای جلفای اصفهان، نخستین موزه موسیقی در ایران و یکی از بهترین موزه های ایران است. برای رفتن به این موزه باید به خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک 74 بروید. در این موزه منحصربه‌فرد شما می‌توانید با بیش از 300 ساز مختلف آشنا شوید و از راز ساختن و نواختن آن‌ها توسط دستان هنرمند ایرانیان با خبر شوید. برخی از این سازها نه‌تنها گوش‌نواز هستند، بلکه چشم را نیز نوازش می‌دهند و در ساخت آن‌ها چنان طرح و رنگ در هم آمیخته است که حتی اگر ساز نبودند باز هم ستودنی و تحسین‌برانگیز بودند. موزه موسیقی موجود در اصفهان چنان نقشی در دنیای موسیقی ایران دارد که به «نامه‌ای عاشقانه به میراث غنی موسیقیایی ایران» معروف است. این موزه موفق به کسب رتبه 2 و نمره کامل 5 از سایت تریپ ادوایز شده است. همچنین توانسته است دو جایزه ارزشمند از جمله جایزه شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) را به‌عنوان بهترین موزه خصوصی ایران نصیب خود کند.

در موزه موسیقی اصفهان برای احترام به اساتید برجسته موسیقی ایرانی بخشی را به‌عنوان گذر سرآهنگان در نظر گرفته‌اند که بازدیدکنندگان در آن با زندگی‌نامه و آثار ارزشمند هنرمندان عرصه موسیقی از قدیم تا امروز آشنا می‌شوند.

سخن پایانی

موزه های ایران دروازه هایی به سوی دنیایی از شگفتی های باستانی، درخشش هنری و گنجینه های فرهنگی هستند. با کاوش در این مؤسسات، درک عمیق تری از میراث غنی کشور و افرادی که در طول هزاران سال آن را شکل داده اند به دست خواهید آورد. از تهران تا استان فارس، هر موزه تجربه منحصر به فردی را ارائه می دهد و شما را به سفری در زمان دعوت می کند. پس برای بازدید از بهترین موزه‌های ایران برنامه‌ریزی کنید و اجازه دهید داستان‌های گیرا و آثار قابل توجه اثری ماندگار بر روح شما بگذارند.

اپیزود ۱۱-۱: تکنیک هایی برای جهانگردی شهر استکهلم سفرنامه تایلند الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد