سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور

راهنمای جامع سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور | مدارک و هزینه ها

امتیاز این مطلب : 5

سفر با ماشین شخصی جذاب و معمولا پر ماجرا است حالا تصور کنید همین سفر را قرار است خارج از مرزهای ایران انجام دهید. قطعا شما هم قبول دارید که سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور یک ماجراجویی تمام عیار است که جسارت زیادی را طلب می کند. اگر اهل ماجراجویی هستید و دوست دارید با ماشین شخصی فراتر از مرزهای کشورمان بروید این مطلب را تا انتها بخوانید.

مدارک لازم برای سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور

برای سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور قبل از هر کاری باید مدارک لازم را آماده کنید. فرقی هم ندارد که شما قصد سفر به اربیل را داشته باشید یا قصد سفر به ترکیه یا ارمنستان. اولین قدم برای سفر با خودرو شخصی آماده کردن مدارک لازم است.

گذرنامه

با هر وسیله نقلیه‌ای که قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشید، باید ابتدا اقدام به دریافت گذرنامه یا همان پاسپورت کنید. اصل شناسنامه و کارت ملی، ارائه اصل آخرین گذرنامه، تصویر بیومتریک و غیره تنها برخی از مدارک لازم برای دریافت پاسپورت است.

به‌خاطر داشته باشید صدور گذرنامه بین ۳ تا ۵ روز کاری و در برخی مناطق ۷ روز کاری طول می‌کشد؛ بنابراین، به‌موقع برای دریافت گذرنامه اقدام کنید.

ویزا

یکی از مشکلات ایرانی ها ضعیف بودن پاسپورت است. زیرا با پاسپورت ایرانی برای سفر به ۱۴۶ کشور جهان نیاز به ویزا دارید. 

طبق آخرین گزارش Passport Index که معتبرترین پاسپورت های جهان را اعلام کرده، دارندگان پاسپورت ایرانی از بین ۱۹۸ کشور جهان، تنها می‌توانند بدون ویزا به ۱۱ کشور سفر کنند و برای سفر به ۴۲ کشور جهان نیز می‌توانند ویزای الکترونیکی یا ویزای فرودگاهی دریافت کنند؛ اما برای سفر به ۱۴۶ کشور باقیمانده باید حتما ویزا بگیرند. 

ویزا

فیش عوارض خروج از کشور

یکی از شروط خروج از مرز‌های کشور با هر وسیله نقلیه‌ای، پرداخت عوارض خروج از کشور است. تقریبا در سفر به همه مقاصد خارجی، باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید و حداقل ۲۰ دقیقه پس از پرداخت عوارض خروج از کشور، می‌توانید کشور را ترک کنید. با این حال بهتر است ریسک نکرده و پرداخت مالیات خارج از کشور را به دقیقه ۹۰ موکول نکنید. در حال حاضر، عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ برای سفر اول، ۴۰۰ هزار تومان است.

بیمه بین‌المللی

یکی از مهم‌ترین مدارک در سفر به خارج از کشور با خودرو شخصی، بیمه بین‌المللی خودرو است که به آن کارت سبز خودرو نیز می‌گویند. کارت سبز خودرو در اصل همان بیمه شخص ثالث است اما به‌صورت بین‌المللی صادر می‌شود. 

به خاطر داشته باشید که بیمه کارت سبز برای خروج خودرو از کشور اجباری است و هر ساله کشورهای عضو سیستم کارت سبز در جهان، میزان تعهدات و سقف خسارات خود در این بیمه را تعیین می‌کنند. کارت سبز خودرو تنها در دفاتر رسمی عضو کارت سبز صادر می‌شود و در ایران نیز تنها شرکت بیمه ایران، بیمه بین‌المللی خودرو را صادر می‌کند.

گذرنامه، یک قطعه عکس و اصل گواهینامه مدارکی است که برای دریافت بیمه بین‌المللی به آن نیاز دارید. 

برگه کاپوتاژ خودرو

کاپوتاژ در واقع گذرنامه یک خودرو برای سفر به کشورهای مختلف است. این گواهی فقط برای مالک خودرو صادر می‌شود و یک سال اعتبار دارد. برای دریافت کاپوتاژ می‌توان به ادارات گمرک واقع در مراکز استان‌ها مراجعه کرد و با ارائه مدارک مورد نیاز آن‌را دریافت کرد. صدور کاپوتاژ زمان بر نیست و پس از طی مراحل تعیین شده، صادر و به متقاضی تحویل داده می‌شود. برای دریافت کاپوتاژ کلیه مدارک خودرو لازم است و باید توجه داشت که اعتبار برخی از مدارک به اتمام نرسیده باشد. مدارک لازم برای دریافت کاپوتاژ عبارتند از:

  • گذرنامه مالک خودرو
  • گواهینامه رانندگی مالک خودرو
  • مدارک خودرو که عبارت است از: سند خودرو، بیمه‌نامه خودرو، برگ سبز، کارت ماشین
  • ترجمه تمامی مدارک فوق توسط مؤسسات معتبر ترجمه
  • یک قطعه عکس پرسنلی با زمینه سفید
  • رسید پرداخت هزینه‌ها

گواهینامه بین‌المللی

برای دریافت گواهینامه بین‌المللی باید به فدراسیون اتومبیل‌رانی و جهانگردی ایران مراجعه کرد. می‌توان به‌صورت اینترنتی یا حضوری برای دریافت این گواهینامه اقدام کرد. گواهینامه بین‌المللی با اعتبار یک‌ساله و سه‌ساله صادر شده و قابل تمدید نیست. پس از پایان اعتبار باید برای دریافت گواهینامه جدید اقدام کرد. مدارکی که جهت دریافت گواهینامه بین‌المللی لازم است عبارتند از:

  • کاپوتاژ خودرو
  • اصل یا کپی صفحه اول پاسپورت مالک خودرو
  • گواهینامه رانندگی
  • یک قطعه عکس پرسنلی
  • پرداخت هزینه‌ها
  • پلاک ترانزیت خودرو
گواهینامه بین‌المللی

پلاک بین‌المللی و دفترچه مالکیت خودرو

همانطور که شما به گواهینامه بین‌المللی نیاز دارید، خودرو شخصی‌تان هم در سفر به خارج از کشور به یک پلاک بین‌المللی یا همان پلاک ترانزیت نیاز دارد. شعبه‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور، مسئولیت صدور پلاک بین‌المللی و دفترچه بین‌المللی خودرو را بر عهده دارند. خوشبختانه می‌توانید همزمان با دریافت گواهینامه بین‌المللی و در کمتر از یک ساعت پلاک ترانزیت و دفترچه بین‌المللی یا کارت خودرو بین‌‌المللی را نیز دریافت کنید.

نکته مهم: اعتبار پلاک بین‌المللی دائمی است و هنگام فروش خود رو باید به خریدار و مالک جدید انتقال داده شود.

لطفاً در خرید اسناد رانندگی بین المللی به نکات زیر دقت فرمایید:

1 – عرضه گواهینامه های غیر رسمی بر روی اینترنت با عناوینی مانند گواهینامه رسمی با کارت هوشمند و گواهینامه های بلند مدت بیست ساله گسترش یافته است. هرگونه ترجمه گواهینامه ملی، کارت هوشمند و امثال آن که توسط فروشندگان اینترنتی یا غیر اینترنتی ارائه می شود، سندی غیر رسمی و فاقد وجاهت قانونی است. به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته الزاماً عبارت Unofficial یا غیر رسمی بر روی این اسناد درج می شود. متأسفانه در کشور با سوء استفاده از ناآگاهی مشتریان از ضوابط بین المللی، شاهد عرضه این نوع اسناد با عنوان گواهینامه رسمی بین المللی هستیم. ارائه این اسناد غیر رسمی در زمان درخواست پلیس در بسیاری از کشورها موجب توقیف خودرو و راننده می شود.

طبق معاهدات سازمان ملل، گواهینامه های رسمی بین المللی رانندگی در هر کشور فقط توسط کانونهای عضو FIA صادر می گردد که در ایران، تنها عضو رسمی FIA کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران است.

2- اسناد رانندگی بین المللی صادر شده (پس از دریافت پیامک مبنی بر صادر شدن مجوز بین المللی)، در کلیه نقاط کشور پس از 7 روز کاری (بدون احتساب روزهای تعطیل) به دست شما خواهد رسید.

*شهروندان تهرانی می توانند گواهینامه رانندگی بین المللی خود را بدون مراجعه حضوری و از طریق ثبت درخواست در سامانه نوبت دهی اینترنتی (VIP) و بخش بسته نقره ای، حداکثر تا 24 ساعت پس از ثبت درخواست توسط پیک کانون دریافت نمایند (شماره تماس با VIP نقره ای 33072700 — 09195378007)

3-اسناد رانندگی بین المللی صادره صرفاً از طریق پست ارسال می گردد و در صورت مراجعه حضوری متقاضی، به هیچ وجه امکان تحویل وجود ندارد.

4- متقاضیان محترم در صورتی که می خواهند اسناد رانندگی بین المللی را سریعتر از زمان اعلام شده در اختیار داشته باشند می توانند به صورت حضوری (بدون ثبت اینترنتی) به نمایندگی های صدور اسناد در سراسر کشور مراجعه نموده و در همان روز اسناد را دریافت نمایند.

 آدرس و تلفن نمایندگی های صدور اسناد در سراسر کشور را می توانید در سایت (https://gis.taci.ir) جست‌وجو و مشاهده نموده و یا از طریق تماس با شماره 09629 کسب اطلاع نمائید.

5- اسناد رانندگی بین المللی صادر شده توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ظاهری استاندارد داشته و گواهینامه ها به صورت یک یا سه ساله، دفترچه مالکیت به صورت یک ساله به نام راننده و پلاک های ترانزیت به صورت دائمی برای خودرو صادر می گردد.

6- متقاضیان محترمی که قصد دارند وارد کشور آذربایجان شوند باید درخواست مجوز بین المللی 3 ساله نمایند.

7- برای ثبت درخواست آنلاین اسناد ترانزیت (دفترچه مالکیت و پلاک ترانزیت) می بایست ابتدا به گمرکات اجرایی مجاز مراجعه نموده و پروانه خروج وسیله نقلیه را دریافت نمائید.

لطفاً در صورت وجود هرگونه سؤال و یا ابهام با شماره تلفن 11-02188500209 در ساعت اداری تماس حاصل فرمائید.

 سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور

هزینه خروج خودرو از کشور

سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی اگرچه می‌تواند سفری مقرون ‌به ‌صرفه باشد اما بازهم هزینه‌ های خاص خود را دارد. از هزینه گذرنامه گرفته تا هزینه کاپوتاژ، پلاک بین‌المللی، بیمه و غیره، در ادامه خواهیم گفت که برای سفر به خارج با خودرو شخصی باید چه هزینه‌هایی را پرداخت کنید. 

هزینه دریافت گذرنامه: هزینه دریافت گذرنامه در مرداد ۱۴۰۲، حدود ۴۵۳ هزار تومان است؛ اگرچه بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲، هزینه گرفتن پاسپورت باید ۲۰۴ هزار تومان باشد! 

هزینه عوارض خروج از کشور: بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، در سفرهای غیر زیارتی، عوارض خروج از کشور به ازای هر نفر در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان، سفر دوم ۶۰۰ هزار تومان و سفر سوم ۸۰۰ هزار تومان است. 

هزینه ویزا: هزینه ویزا بسته به مقصد، نوع سفر، مدت زمان اقامت و غیره متفاوت است. بنابراین، برای اطلاع دقیق از هزینه ویزا، باید به وب‌سایت سفارتخانه همان کشور مراجعه کنید.

هزینه کاپوتاژ ماشین: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هر ساله هزینه کاپوتاژ ماشین را اعلام می‌کند. بر این اساس در مرداد ۱۴۰۲، هزینه دریافت برگ خروج موقت خودرو از گمرک یا همان برگه کاپوتاژ ۲۵۰ هزار تومان است. البته باید به این هزینه، هزینه‌هایی مثل ترجمه مدارک و غیره را نیز اضافه کنید. 

هزینه بیمه بین‌المللی: هزینه بیمه بین‌المللی خودرو بر اساس فاکتورهای مختلفی مثل مدل ماشین، سال ساخت،  مدت زمان سفر خارجی و مهم‌تر از همه میزان تعهدات بیمه‌ای کشور مقصد متفاوت است.

هزینه دریافت گواهینامه بین‌المللی: طبق اعلام کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور، به‌عنوان تنها متولی صدور گواهینامه بین المللی رانندگی، در مرداد ۱۴۰۲، هزینه دریافت گواهینامه بین‌المللی یک‌ساله ۳۵۶ هزار تومان و گواهینامه بین‌المللی ۳ ساله، یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان است. 

هزینه پلاک بین‌المللی: براساس اطلاعات وب‌سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور در مرداد ۱۴۰۲، هزینه پلاک ترانزیت خودرو، یک میلیون و ۷۵ هزار تومان است. علاوه بر پلاک ترانزیت باید ​۳۳۷ هزار تومان برای دریافت دفترچه مالکیت بین‌المللی خودرو  و ۱۳ هزار تومان برای نصب علامت CD و IR پرداخت کنید تا ماشین را برای خروج از کشور آماده کنید.

نکات مهم در سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور

سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور اگر چه هیجان ‌انگیز است اما اگر بی ‌دقتی کنید، می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد. تصور کنید در کشوری که به مسیرهای آن آشنایی ندارید، دچار مشکل شوید و به هر علتی از حرکت بایستید؛ حالا باید چکار کنید، چطور خود را به یک مکان امن برسانید؟ از کجا باید سوخت خود را تامین کنید؟ کجا قرار است اقامت کنید؟ کشور مقصد چه قوانینی برای رانندگی وضع کرده است؟ در آن کشور باید به‌هنگام رانندگی چه مدارکی به همراه داشته باشید؟

 اگر از قبل برای مواجهه با این حوادث برنامه‌ریزی کرده باشید، حتما سفر جذاب‌تری را تجربه خواهید کرد که راه را برای سفرهای بعدی هموارتر می‌کند. با این اوصاف، مهم‌ترین مواردی که قبل از سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی باید به آن‌ها توجه کنید، عبارت است از:

بررسی دقیق مسائل فنی خودرو

هر راننده با تجربه ای به خوبی می داند که باید پیش از سفر از سالم بودن ماشین خود اطمینان حاصل کند. بنابراین فرقی ندارد که مقصد شما کجا باشد شما باید از سالم بودن قطعات ماشین خود اطمینان داشته باشید. همچنین برای سفرهای خارجی بهتر است لوازم یدکی خودرو را به همراه داشته باشید. این موضوع به خصوص در مورد خودروهای تولید داخل و یا چینی اهمیت بسیار زیادی دارد.

همچنین از همراه داشتن تجهیزات و لوازم ضروری مانند لاستیک زاپاس، جعبه ابزار، جک و تابلوی هشدار غافل نشوید. 

بررسی دقیق مسائل فنی خودرو

اطلاع از شرایط جاده‌ها

مانند مورد قبل اطلاع از شرایط جاده‌ها نیز برای هر سفری با خودرو شخصی لازم و ضروری است. اطلاع از شرایط جوّی در مسیر، نوع جاده‌ها، مسیرهای خطرناک و پیچ و خم‌های جاده مهم‌ترین اصل در تأمین امنیت و کاهش احتمال سوانح است.

آشنایی با قوانین و فرهنگ رانندگی

هر چند قوانین و تابلوهای راهنمایی و رانندگی دارای استانداردهای جهانی هستند اما هر کشوری فرهنگ رانندگی خاص خود را دارد. بنابراین توصیه ما این است که در کشورهای دیگر احترام به قانون و رعایت تمامی استانداردهای رانندگی را فراموش نکنید.

توقف در نقاط امن

حتماً پیش از سفر از نقاط امنی که می خواهید در طول سفر توقف کنید اطمینان حاصل کنید. به خصوص در کشورهای همسایه ایران به دلیل تنش ها و درگیری های مختلف باید در این مورد دقت بیشتری داشته باشید.

تجربه های بنیامین رضایی از گردشگری با خودرو شخصی

شما می توانید تجربه های منحصر به فرد بنیامین مارکو از سفرهای هیجان انگیزش با ماشین را در اینستاگرام، یوتیوب و سایت بنیامین مارکو ببینید. این تجربه های بی نظیر به شما کمک می کند تا سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

اپیزود 26: کشور کانادا (قسمت اول ) کشور بریتانیا سفرنامه تایلند الماسهای آفریقایی

5 دیدگاه از کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد