معرفی جاذبه های گردشگری جزیره زنگبار

معرفی جاذبه های گردشگری جزیره زنگبار

جزیره زنگبار منطقه ای خودمختار در کشور تانزانیا است که پایتخت این منطقه هم با نام زنگبار شناخته می شود. این منطقه از لحاظ استراتژیکی برای کشور تانزانیا از اهمیت زیادی برخوردار است و از جمله جاهای دیدنی این کشور آفریقایی هم به شمار می آید. در این مقاله قصد داریم شما را با این منطقه زیبا از آفریقای شرقی بیشتر آشنا کنیم و مقدمات سفر به زنگبار را برای شما مهیا کنیم. با ما همراه بمانید.

جزیره زنگبار را بیشتر بشناسیم

منطقه ساحلی زنگبار یک مجمع الجزایر نیمه خود مختار به پایتختی شهر زنگبار و متعلق به کشور تانزانیا درآفریقای شرقی است. این منطقه از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی یک منطقه منحصر به فرد در شرق قاره آفریقا به شمار می آید.

درباره معنی کلمه زنگبار در فارسی باید گفت که بخش اول یعنی زنگ به معنای سیاه و بخش دوم آن یعنی بار به معنای ساحل است پس در زبان فارسی می توان این کلمه را ساحل سیاهان ترجمه کرد.

این مجمع الجزایر بسیار خاص و دیدنی که در اقیانوس هند واقع شده دارای چندین جزیره کوچک و دو جزیره اصلی و بزرگ به نام های اونگوجا و جزیره پمبا است. در اصل این جزیره پل ارتباطی بین قاره آسیا و آفریقا به شمار می آید که این ویژگی از دیرباز تاثیر به سزایی در تجارت و اقتصاد این منطقه داشته است.

جزیره زنگبار با حدود یک میلیون نفر جمعیت و مساحت 2500کیلومتر مربع در 25-20کیلومتری سرزمین اصلی تانزانیا و50 کیلومتری شهر معروف دارالسلام قرار دارد. از آنجایی که اصلی ترین صادرات این منطقه شامل میخک، جوز، فلفل سیاه، دارچین و نخل رافیا می شود این جزیره را همراه با جزیره مافیا، که یکی دیگر از جزایر کشور تانزانیا است، جزایر ادویه می نامند.

در کل، زنگبار با ترکیبی از فرهنگ و تاریخ غنی و نیز تجارت سرشار خود یک شهر پویا و جذاب در ساحل تانزانیا است که با جاذبه‌های فراوان خود توانسته هر سال گردشگران زیادی را به سمت تانزانیا جذب کند و صنعت گردشگری این کشور آفریقای شرقی را به سرعت بچرخاند.

 جزیره زنگبار

تاریخچه جزیره زنگبار

زنگبار مانند بسیاری دیگر از شهرهای غنی و پر نعمت خدا در طول تاریخ بازیچه قدرت های دنیا قرار گرفته است و برای مدت زیادی توسط اعراب، اروپایی ها و آسیایی ها به استعمار در آمده است. از جمله کشورهایی که به زنگبار آمدند تا از منابع این شهر غنی استفاده کنند می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  •  نفوذ پرتغالی ها در زنگبار: در اواخر قرن پانزدهم پرتغال به عنوان نخستین کشور اروپایی با هدف گسترش تجارت با هند این جزیره را در ساحل اقیانوس هند به مستعمره خود تبدیل کرد.این استعمار و اشغالگری تقریباً به مدت 200 سال ادامه یافت و در نهایت در سال 1698 حاکمیت آن‌هابا حضور اعراب عمانی تمام شد.
  • نفوذ عمانی ها در زنگبار: در اواسط قرن هفدهم نفوذ اعراب عمانی در این جزیره افزایش یافت. آن‌هابا اخراج پرتغالی ها یک قلعه نظامی بزرگ را در این منطقه برای دفاع از خود ساختند که امروزه یکی از دیدنی ترین و قدیمی ترین بناهای تاریخی جزیره به شمار می آید. در نیمه دوم قرن هفدهم با افزایش تجارت با فرانسه در زمینه های برده داری، تجارت عاج و میخک و غیره این ناحیه از نظر اقتصادی و تجاری رشد بسیار زیادی کرد و تبدیل به یک منطقه شلوغ و پر جمعیت شد.
  • نفوذ انگلیسی هادر زنگبار: طبق روال معمول، دولت های استعمارگر و قدرتمند در جزیره زنگبار طی یک قرار داد به نام هلیگولند-زنگبار که بین آلمان و بریتانیا در سال1890 منعقد شد زنگبار زیبا را به استعمار بریتانیای کبیر در آوردند.

حضور شیرازی ها

قبل از اینکه پرتقالی ها و عمانی ها راهی به سوی زنگبار پیدا کنند این ایرانی ها بودند که قدم در زنگبار نهادند و آثار متمدنانه خود را در این جزیره زیبا به یادگار گذاشتند. در سال 956 مهاجرانی از شیراز به سردستگی علی ابن سلطان حسن راهی زنگبار شدند و در این جزیره سکنی گزیده و به کسب و کار پرداختند و روح ایرانی را در وجود این جزیره تاریخی دماندند و اینگونه آثاری از ایران در جزیره زنگبار به یادگار ماند. از جمله این آثار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جشن نوروزی که به نیروز و بعدها با نام مواکا کوگوا شناخته می شود
  •  حمام ایرانی کیدیچی با معماری دوره قاجاری
  •  قبرستان شیرازی‌ ها در دهکده‌رهای مختلف
  •  سکه‌هایی با ضرب نام ایرانی
  •  مسجد کیزیم کازی که نوشته هایی با زبان کوفی دارد

بعد از مدت ها تسلط ایرانی ها در زنگبار بود که یمنی ها راهی این جزیره شدند و به قدرت نمایی ایرانی ها پایان بخشیدند و در ادامه پرتغالی ها و عمانی ها راهی این جزیره سرسبز و غنی شدند و تاریخ استعمار این جزیره شکل گرفت.

حضور ایرانی ها در زنگبار تاثیر بسیار زیاد و عمیقی در فرهنگ مردم این منطقه و مسائل اقتصادی آن‌هاداشت به طوری که بعد از این مدت خیلی طولانی که از حضور ایرانیان در این جزیره می گذرد هنوز آثار حضور آن‌هادر جزیره باقی مانده است. جالب است بدانید که یک دهکده در جزیره زنگبار وجود دارد که خود را اصالتاً ایرانی و شیرازی می دانند و روح و حال ایرانی را در جزیره ای آن سوی دنیا تداعی گر هستند.

حمام ایرانی کیدیچی

انقلاب زنگبار

زنگبار که از سال 1890 تحت استعمار انگلستان بود نهایتاً در سال 1964 طی یک انقلاب فراگیر دراین جزیره و با عزل حاکم وقت آن، یعنی سلطان جمشید بن عبدالله، از استعمار70 ساله انگلستان خارج شده و زنگبار با تانزانیا متحد شد و نامش به جمهوری متحد تانزانیا -زنگبار تغییر کرد. با وجود چنین تاریخی امروزه زنگبار یک منطقه نیمه خودمختار به شمار می رود و تابع جمهوری متحده تانزانیا است. البته در اینجا باید یادآوری کنیم که این انقلاب بیش از20000 نفر کشته داشت و این آزادی بهای سنگینی را به مردم زنگبار تحمیل کرد.

بهترین فصل برای گردشگری در جزیره زنگبار

آب و هوا در جزیره زنگبار به دو نوع پربارش و کم بارش تقسیم می شود. در دو فصل بهار و تابستان هوا در زنگبار زیبا شرجی و گرم است و بارش های فراوانی را در این منطقه شاهد هستیم. این نوع آب و هوا برای مسافرت به زنگبار اصلاً مناسب نیست به همین دلیل است که در بهار و تابستان گردشگران کمی راهی زنگبار می شوند و هزینه های گردشگری به شدت کاهش می یابد. در ماه های نوامبر و دسامبر که شامل پاییز و زمستان می شود بارش های کوتاه مدتی در این جزیره رخ می دهد و هوا خنکای خوبی دارد به همین دلیل این بخش از زمان برای سفر به زنگبار فوق العاده بوده و گردشگران زیادی را راهی این جزیره دیدنی می کند.

روش مسافرت

زنگبار دارای یک فرودگاه بین المللی است و این فرودگاه از کشورهای مختلف جهان پروازهای متعددی را دریافت می کند بنابراین روش رسیدن به زنگبار از طریق هواپیما و با روش هوایی است. با این وجود اگر با هواپیما راهی تانزانیا شدید هم می توانید با روش دریایی و نیز هوایی باز راهی زنگبار شده و از این جزیره زیبا دیدن کنید. قایق های تندرو بهترین وسایل برای سفر به زنگبار هستند. این قایق ها امکانات زیادی دارند و شما را به مدت 2 ساعت در این جزیره می گردانند و بعد با خود به دارالسلام می برند. در روش هوایی برای رفتن به زنگبار باید بدانید که هزینه زیادی به شما تحمیل می شود و با هواپیماهای ملخی راهی زنگبار شده و به مدت کمی آنجا می توانید بمانید. بنابراین اگر در پی یک سفر راحت و کم هزینه هستید قایق های تند رو را انتخاب کنید و راهی زنگبار زیبا شوید.

جاذبه های گردشگری جزیره زنگبار

زنگبار زیبایی های تانزانیای بکر را در خود به یادگار دارد. در این جزیره شما می توانید هم زیبایی های طبیعی را به نظاره بنشینید و هم تاریخ غنی این جزیره را با تمام وجود خود درک کرده و احساس کنید. در این بخش از مقاله می خواهیم به جاذبه های گردشگی زنگبار بپردازیم و شما را برای یک مسافرت جذاب به زنگبار آماده کرده و راهی سفر کنیم. با ما همراه بمانید.

شهر سنگی هزار تو

شهر سنگی هزار تو

شهر سنگی هزار تو یک شهر بسیار خاص با معماری زیبا و به یادماندنی است که از جاذبه های گردشگری معروف در زنگبار به شمار می آید و در سال 2000 به ثبت میراث فرهنگی یونسکو رسیده است. در این شهر مسیرها و کوچه ها بسیار پیچ در پیچ و درهم هستند که خارج شدن از آن ها و پیدا کردن مسیر درست می تواند یک چالش هیجان انگیز و جذاب برای توریست ها باشد.

البته باید یادآوری کنیم که این شهر سنگی بسیار کوچک و در عین حال امن است پس نگران گم شدن خود نباشید و با خیال راحت راهی زنگبار شوید.

اقامتگاه های لوکس ساحلی

اگر در سفر به زنگبار می خواهید به آرامش روحی برسید و از ساحل و آفتاب بی نظیر زنگبار نهایت استفاده را داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم که راهی شهرهای ساحلی زیر شوید و از زیبایی های سواحل اقیانوسی زنگبار بهره مند شده و سفری دل انگیز را برای خود رقم بزنید:

  • نونگوی
  • کندوا
  • بوجو
  • جامبیانی

اگر به زنگبار و سواحل آبی آن سفر کردید حتماً سری هم به مسیر دوچرخه سواری در این جزیره بزنید و روش های ماهیگیری محلی را به نظاره بنشینید و تمدن و فرهنگ زنگبار را تماشا کنید.

سافاری آبی

یکی از دوست داشتنی ترین و جذاب ترین تورهایی که در این جزیره وجود دارد سافاری آبی است. سافاری آبی شامل یک قایق چوبی و سنتی بسیار زیبا و دل انگیز است و شما می توانید در این سافاری با دلفین ها شنا کنید و یا از شنا کردن لاک پشت ها لذت ببرید و زندگی در یک منطقه حفاظت شده را با تمام وجود خود احساس کنید. بر این اساس اگر قصد مسافرت به زنگبار را دارید به شما پیشنهاد می کنیم حتماً سری به سافاری آبی بزنید و زیبایی های زنگبار را با چشم خود ببینید.

جزیره زندان

جزیره زندان جزیره ای بسیار زیبا با درختان انبوه و ساحل دیدنی بوده که محل زندگی لاک پشت ها است. گردشگران با رفتن به این جزیره می توانند از لاک پشت ها دیدن کرده و حتی به آن‌هاغذا بدهند و از این همه زیبایی لذت ببرند. علت نام گذاری این جزیره وجود یک زندان قدیمی در آن است که بازدیدکنندگان می توانند از آن نیز دیدن کنند. مسافرت به زنگبار بدون دیدار از جزیره زندان اصلاً خوشی کامل خود را نخواهد داشت بنابراین در برنامه ریزی خود در سفر به زنگبار حتماً جزیره زندان را در اولویت قرار دهید.

جزیره زندان

بازار شب

این بازار جذاب با خوراکی های محلی و دریایی بسیار خوش عطر و خوشمزه هفته ای یک بار برگذار می شود. شما می توانید با بازدید از این محل بیشتر با فرهنگ غذایی مردم منطقه آشنا شوید و از خوردن غذا ها لذت ببرید. در مسافرت به زنگبار سر زدن به بازار شب زنگبار را از دست ندهید و با فرهنگ و خلق و خوی مردم این منطقه بیشتر دم خور شده و سفر دل انگیزی را برای خود رقم بزنید.

در این مقاله از جزیره زنگبار گفتیم و جاهای دیدنی این جزیره را به شما معرفی کردیم تا در مسافرت به زنگبار برنامه ریزی خوبی برای دیدن این مکان های دیدنی داشته باشید. اگر قصد سفر به زنگبار را دارید ابتدا این مقاله را مطالعه کرده و با پیش زمینه ای قوی راهی این سفر دل انگیز شوید.

اگر تجربه سفر به این شهر زیبا را دارید لطفاً خاطرات و عکس های خود را با ما در بخش سفرنامه به اشتراک بگذارید. ما در سایت بنیامین مارکو مشتاقانه در انتظار خواندن سفرنامه های شما هستیم.

اپیزود ۱۰-۱: بهترین جاهایی که سفر کردم ژاپن سفرنامه ایروان الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد