تولید محتوا در سفر

چگونه در سفر تولید محتوا کنیم؟

سفر یک فرصت عالی برای تولید محتوایی جذاب است. در طول سفر با مکان های جدید، غذاهای جدید ،فرهنگ های مختلف و …. آشنا می شویم و تمام این موارد می تواند ایده های جدیدی به ذهنمان آورد که ثمره آن ایجاد یک محتوایی خلاقانه از آن روستا، شهر، کشور، فرهنگ، مراسم، آیین و … است.

تولید محتوا چیست؟

قبل از هر چیز برای درک بهتر موضوع توضیح مختصری در رابطه با تولید محتوا ارائه می کنیم. تولید محتوا به معنای تولید هر نوع محتوایی به شکل چاپی یا دیجیتالی، نوشتاری، صوتی و یا تصویری است. این محتوا می تواند شخصی و یا عمومی باشد. همچنین هدف از محتوا تنها ثبت و ضبط اطلاعات و یا آگاهی رسانی نیست. زیرا محتوا می تواند جنبه تبلیغاتی نیز داشته باشد. 

تولید محتوا حوزه های متفاوتی دارد از جمله آن می توان به سفر، مواد غذایی، مواد شیمیایی، پوشاک، مسکن، خودرو و هزاران موضوع دیگر  اشاره کرد. برای یک تولید محتوای خوب باید در ابتدا یک ایده در ذهن ایجاد کرد و بعد با یک مسیر درست و خلاقانه به آن ادامه داد تا در نهایت اطلاعاتی سرگرم کننده ، مفید و البته کاربردی تولید شود که هدف تولید کننده و یا مخاطبانش را برآورده کند.

اهمیت تولید محتوا در چیست؟

در کنار آگاهی رسانی محتوا می تواند منجر به فروش بهتر و یا درآمدزایی شود. 

تولید محتوا در سفر

مراحل تولید محتوا از سفر

  • در ابتدا باید محتواهای دیگر وبسایت ها و شبکه های اجتماعی را بررسی کنیم تا متوجه بیشترین تقاضا و استقبال مخاطبان شویم و با توجه به آن شروع به نوشتن محتوای سفر خود کنیم.
  • در این مرحله بهتر است عکس برداری و فیلم برداری به شکل روزانه و منظم از سفر انجام دهیم. 
  • بهتر است دفترچه ای به همراه داشته باشیم تا از مکان های گردشگری، رستوران ها و فرهنگ مردمان به صورت روزانه یادداشت برداری کنیم تا بتوانیم بعدا از آن به صورت سفرنامه استفاده کنیم.
  • بعد از اتمام سفر شروع به نوشتن محتوای سفر می کنیم و فن بیان در نوشتن مطلب بسیار مهم است، محتوای نوشته شده باید قابل فهم و روان باشد.
  • اگر محتوایی که می نویسیم برگرفته از سفرنامه های دیگر باشد حتما باید این مطالب به روز باشد، ویدئو ها و عکس های تهیه شده بهتر است با کیفیت باشد.
  • بعد از اتمام نوشتن محتوای سفر، حال زمان انتشار آن است که آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم.
  • در نهایت کار باید به نظرات و بازخوردهای مخاطبان و خوانندگان پاسخ داده شود.

چگونه در سفر محتوای خلاقانه بسازیم؟

  • سفر به شهر یا کشوری جدید می تواند ایده های جدیدی را برای ما ایجاد کند. برای آنکه محتوایی خلاقانه ایجاد کنیم بهتر است از مکان های آن شهر یا کشور و فرهنگ مردمان آنجا فیلم برداری و عکس برداری کنیم و در کنار آن روزانه اطلاعاتی درباره آنچه که کسب کردیم بنویسیم.
  • سعی کنیم عکس ها و ویدئوهای تهیه شده و حتی طرز بیان در متن طوری باشد که مخاطبان را تشویق به رفتن به آن سفر کند یا مخاطبان بتوانند خودشان را در آنجا تصور کنند.
  • در هنگام عکس برداری و فیلم برداری سعی کنیم از ایجاد تصاویر مبهم خودداری کنیم چرا که این تصاویر ذهن مخاطب را از موضوع اصلی منحرف می کند. 
  • سعی کنیم در محتوای سفر تولیدی خود، راهنمای سفر هم قرار دهیم و جهت بهبود محتوا، مشاوره در زمینه مکان های دیدنی،مسیرها و رستوران ها داده شود.  
  • در تولید محتوا برای سفر حتما سعی کنیم از تجربه های شخصی خود هم بهره ببریم چرا که باعث جذاب تر شدن محتوا می شود و بازدید از وبسایت را برای ما افزایش می دهد.
  • از شبکه های اجتماعی مانند: فیسبوک، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام جهت به اشتراک گذاشتن محتوای سفر  استفاده کنیم. که با این روش ها می توان جذب مخاطبان را بالا برد.
تولید محتوای سلفی

مدت زمان لازم برای تولید محتوای سفر

مدت زمان لازم برای اینکار با توجه به توانایی ها، نوع محتوا و تجربه متفاوت است و برای آنکه مطالب ما بسیار کامل و جامع باشد ممکن است از چند روز تا چند ماه زمان ببرد. 

بهتر است عکس ها و فیلم هایی که از مکان های مختلف آن شهر یا کشور گرفته می شود به صورت کامل روایت شود و این فرایند ممکن است نیاز به زمان داشته باشد. ولی باید به این نکته هم توجه کرد که اگر زمان بهینه برای تولید محتوای آن سفر گذاشته شود مسلما نتیجه بهتری از آن ایجاد می شود. 

مواردی که در محتوای سفر بیشترین جذابیت را دارد

  • راهنمای سفر:  

قرار دادن اطلاعات جامع در مورد مقصد، مانند: معرفی جاذبه های دیدنی، رستوران ها، بازارها، مراکز خرید، هتل ها و موزه ها  و …

  • زبان و فرهنگ مردمان: 

زندگی مردمان آن شهر یا کشور، زبان،  نوع ارتباطات آن ها با یکدیگر، نحوه برخورد آن ها با گردشگران، فرهنگ و غذا می تواند از اطلاعات جذاب برای خوانندگان باشد.

  • تجربه های شخصی خود از سفر: 

چالش ها، ماجراجویی ها، شگفتی ها و موارد ناشناخته و جدید می تواند برای مخاطبان بسیار مفید باشد.

پس در مجموع می توان گفت هر چه محتوای ما کامل تر و گسترده تر باشد خوانندگان و مخاطبان بیشتری را جذب خواهد کرد.  

تبلیغ محتوای سفر

 چگونگی تبلیغ بهتر محتوای سفر 

  • وبلاگ: 

جهت به اشتراک گذاشتن بهتر و کامل تر محتوای سفر می توان یک وبلاگ شخصی ایجاد کرد و در آنجا به اشتراک گذاشت.

  • گروه های سفر: 

شرکت کردن در گروه های سفر می تواند کمک کند تا به راحتی محتوای سفر خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

  • خبرنامه: 

اگر وبلاگ شخصی داشته باشیم مطالب جدید از سفر خود را به صورت یک ایمیل می توانیم به مخاطبانمان ارسال کنیم تا منجر به افزایش بازدیدکنندگان شود.

  • شبکه های اجتماعی: 

کمک گرفتن از فیسبوک، اینستاگرام، یوتویوب و توییتر می تواند باعث بالا رفتن بازدیدکنندگان به میزان قابل توجهی شود.

  • ویدئوهایی از سفر: 

با تهیه ویدئوهای جذاب از سفر وتوضیح درباره آن مکان در داخل ویدئو و قرار دادن آن در صفحات اجتماعی به بازخورد بهتر سفرنامه کمک می کند.   

نکات تولید محتوا

6  نکته طلایی در تولید محتوا

  • بازبینی و ویرایش: 

از عوامل بسیار مهم در داشتن محتوایی جذاب است و در این بازبینی اشکالات املایی و نگارشی و … تصحیح گردد. علاوه بر آن در طی بازبینی به قابل فهم بودن محتوا توجه شود.

  • به روز بودن: 

محتوای تولید شده بهتر است که به روز باشد و هر چند وقت یکبار بازبینی شود و در صورتی که با مطالب روز دنیا مغایرت پیدا کرده است تصحیح شود.

  • ایجاد عنوانی جذاب: 

مهم ترین بخش از یک محتوا عنوان است، پس در انتخاب عنوانی خوب  باید دقت شود تا منجر به جذب مخاطبان و خواننده های مختلف شود.

  • کمک گرفتن از بخش های مختلف در محتوا: 

به این معنی است که از قسمت های متنوعی مانند: صوت، متن، عکس و فیلم استفاده شود تا بازخورد بهتری داشته باشد.

  • تبلیغات: 

اگر قرار است محتوا منجر به تولید درآمد و جذب مخاطب شود بهتر است تبلیغات مناسبی هم داشته باشد.

  • ارزش افزوده: 

محتوا باید کاربردی، مفید، جذاب و قابل استفاده باشد.

تولید محتوا در سفر

کلام آخر

تولید محتوا برای سفر، می تواند فرصتی عالی جهت به اشتراک گذاشتن خاطرات و تجربه ها باشد. این کار منجر به استفاده دیگران از تجربه های ما در سفر می شود. پس بهتر است اینکار با دقت و حوصله اتفاق افتاد.

یکی از بهترین نمونه های تولید محتوا در سفر را می توانید از طریق اینستاگرام، سایت، پادکست و کتاب های بنیامین رضایی مشاهده کنید.

بنیامین رضایی جهانگرد، مستند ساز، سفرنامه نویس و نویسنده ایرانی است که به بیش از 65 کشور جهان در 4 قاره سفر کرده است.

او در سال 2019 موفق شد با یک خودرو 207 از ایران تا تنگه جبل الطارق در جنوب اسپانیا سفر کند و رکورد جدیدی را برای سفر با ماشین در ایران به نام خود ثبت کند. این سفر ماجراجویانه حدود 110 روز به طول انجامید و خاطرات و ماجرای های جالب و هیجان انگیز آن در اینستاگرام، کتاب و سایت بنیامین منتشر شده است.

بن مارکو همچنین تا کنون 6 کتاب منتشر کرده است که بیشتر آن‌ها درباره داستان های سفرهای او به نقاط مختلف دنیا هستند.

این 6 کتاب عبارتند از: الماس های آفریقا، تهران تا ونکوور، هشت سال دور دنیا، یه دونه ولی مردونه، مهاجرت به استانبول، هشتاد روز دور اروپا.

اپیزود ۲۰: اسکاندیناوی شهر هامبورگ سفرنامه کریسمسیِ استانبول و دیدن بازی فوتبال الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد