جاذبه های گردشگری شهر بابل

بابل یکی از شهرهای مهم استان مازندران است که از نظر وسعت و حوزه استحفاظی جزء بزرگ‌ترین شهرستان‌های این استان نیز محسوب می‌شود. این شهر در زمینه‌های دانشگاهی، سیاسی، کشاورزی، پزشکی، تجاری و فرهنگی بسیار فعال و مهم است. همچنین جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و سالیانه مسافران زیادی را از اقصی نقاط کشور به خود جذب می‌کند. در ادامه قصد داریم نگاهی به جاذبه های گردشگری بابل بیندازیم و آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

معرفی شهر

بابل به شهر بهارنارنج شهرت دارد. همچنین مرکز مخابرات استان مازندران و مرکز منطقه یک مخابرات کشوری نیز است. بابل از پیشینه قابل توجهی برخوردار است؛ چرا که در گذشته محل عبور و مرور تجار و بازرگان‌ها بود. به همین دلیل آن را بارفروش نیز می‌گفتند. بابل اولین شهر شمال ایران است که در آن دانشگاه علوم پزشکی سراسری تأسیس شد. علاوه بر این، دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی بسیاری در این شهر قرار دارند که یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها دانشگاه نوشیروانی است.

بابل به دو منطقه شهری دسته بندی می‌شود. مردم بابل از قوم طبری هستند و به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند. نام بابل اشاره به آب فراوان دارد. به این صورت که «با» در گذشته به معنی هر چیز مایع بود؛ مثل باران. «بل» نیز به فراوانی اشاره دارد. در روزگاران گذشته، به بابل «مه میترا» می‌گفتند. پس از آن، به دلیل موقعیت مکانی که بابل داشت، از آن برای تجارت و فروش کالا استفاده می‌کردند. به همین دلیل نام آن را بارفروش گذاشتند. اما در زمان رضا شاه و در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی، نام بارفروش به بابل تغییر پیدا کرد.

موقعیت جغرافیایی

بابل دارای ارتفاع -2 از سطح دریا است. این شهر در ۱۵ کیلومتری جنوب دریای خزر واقع شده است. در ۱۰ کیلومتری جنوب بابل نیز رشته کوه البرز قرار دارد. رودخانه‌ای معروف به نام بابلرود از غرب این شهر عبور می‌کند. بابل از شمال به بابلسر و دریای خزر، از شرق به قائمشهر، از غرب به آمل و از جنوب به رشته کوه‌های البرز و فیروزکوه منتهی می‌شود. بابل در مرکز استان مازندران واقع شده است و از این لحاظ نیز اهمیت بالایی دارد.

شهر بابل

آب و هوا

بابل به دلیل قرارگیری در میان دریا و رشته کوه‌های البرز، دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. از این رو در فصل‌های پاییز و زمستان شاهد بارش فراوان باران در آن هستیم. در بهار و تابستان نیز کمترین میزان بارش باران وجود دارد.

پیشینه تاریخی

بابل از پیشینه تاریخی غنی برخوردار است. مورخانی همچون ابن رسته و ابن فقیه در سال ۲۹۰ هجری قمری از این شهر که در گذشته به آن مامطیر گفته می‌شد، یاد کرده‌اند. نام این شهر در کتاب نویسندگانی مثل اصطخری در سال ۳۴۰ و کتاب حدود العالم نیز در سال ۳۷۲ هجری قمری ذکر شده است. پس از نام مامطیر، نام مه میترا را روی بابل نهادند. دلیل آن نیز وجود آتشکده‌ای به نام میترا بود که از نقاط معتبر طبرستان به شمار می‌رفت.

متاخران دو واژه مامطیر و مه میترا را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که این شهر یکی از شهرهای پاک و مقدس محسوب می‌شد. بابل در زمانی که به عنوان بارفروش شناخته می‌شد، ده بود. اما در زمان فتحعلی شاه قاجار، بنای شهر آن گذاشته شد. بابل پیش از انقلاب روسیه یکی از مراکز مهم بازرگانی شمال کشور محسوب می‌شد که از طریق آن محصولات مهمی به خرید و فروش می‌رسید.

جاذبه های گردشگری

بابل دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که در انواع دسته‌های پارک، دریاچه‌ها، جنگل‌ها، آبشارها، چشمه‌ها، ییلاق‌ها، امام‌زاده‌ها و اماکن تاریخی تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی معروف‌ترین جاذبه های گردشگری بابل می‌پردازیم.

روستای فیلبند

یکی از جاهای دیدنی بابل که اخیراً نیز بسیار مورد توجه توریست‌ها قرار گرفته، روستای فیلبند است. در این روستا می‌توانید تجربه قدم زدن روی ابرها را داشته باشید. این روستا در نیمی از سال با ابرها احاطه شده و منظره بسیار جالبی را خلق کرده است. در فصول گرم سال، آب و هوای فیلبند بسیار خوش و مطبوع است و افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. توریست‌ها برای دیدن طلوع و غروب خورشید به این ناحیه سفر می‌کند.

فیلبند

پل محمدحسن خان

پل محمدحسن خان به جا مانده از دوران زندیه است که قدمت آن به اوایل حکومت کریم خان زند بر می‌گردد. محمدحسن خان، جد آقا محمد خان قاجار بود که وی پس از پیروزی بر کریم خان زند، نام جد خود را به پاس قدردانی از مردم بابل روی پل نهاد.

مسجد جامع بابل

مسجد جامع بابل در محله قدیمی شهر واقع شده است. این مسجد در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. مسجد جامع بابل دارای قدمت بالایی است و به سال ۱۶۰ هجری قمری مربوط می‌شود. این مسجد در عصرهای مختلف به ویژه در زمان صفوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. مسجد جامع بابل دارای دو محراب با کاشی کاری جدید و یک محراب در آن وجود دارد که نیمه خراب شده است. همچنین دو سردر در شرق و غرب آن قرار دارد که هر کدام به یک هشتی متصل هستند.

آبگرم ازرود

نام دیگر این آبگرم، آرزو است که در کنار یک رودخانه و میان دره‌ای جنگلی قرار دارد. چشم انداز زیبا و همچنین آب معدنی این آبگرم باعث شده تا سالیانه توریست‌های زیادی به آن مراجعه کنند. آب این آبگرم از ترکیبات گوگردی برخوردار است که در درمان روماتیسم، درد مفاصل و بیماری‌های پوستی مؤثر واقع می‌شود.

کاخ سلطنتی بابل

این کاخ امروزه به عنوان دانشگاه پزشکی استان مازندران مورد استفاده قرار می‌گیرد و در باغ باصفا و زیبایی قرار گرفته است. کاخ سلطنتی بابل به دوران پهلوی تعلق دارد و دارای دو طبقه است. سالن‌ها و اتاق‌های بسیاری در کاخ وجود دارند که دارای تزئینات خیره کننده و هنرمندانه هستند و دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

تالاب حیدرکلا

یکی از بزرگ ترین تالاب‌های استان مازندران، همین تالاب حیدرکلا است که به آن بوستان نیلوفر آبی نیز گفته می‌شود. هر ساله پرندگان مهاجر و کمیابی به این تالاب می‌آیند و چشم انداز آن را بسیار زیباتر می‌کنند. این تالاب در فصل ماهیگیری به یکی از پاتوق‌های مردم بابل نیز تبدیل می‌شود. وجود امکاناتی مثل آلاچیق، سفره خانه، اسکله قایق رانی، وسایل بازی کودکان و اسب سواری باعث شده تا تالاب حیدرکلا به یکی از مقاصد گردشگری بابل تبدیل شود.

جنگل نارنجلو

جنگل نارنجلو یکی از جنگل‌های حفاظت شده استان مازندران است که از بخش بندپی غربی می‌توان به آن دسترسی داشت. این جنگل فضای سبز و دلنشینی دارد.

سد شیاده

سد شیاده یک محیط ایده‌آل برای افرادی است که به ماهیگیری علاقه دارند. همچنین این سد دارای یک فضای سرسبز و پوشیده از گیاه و درخت است که محیط بسیار زیبایی را برای کمپینگ و گشت و گذار تبدیل کرده‌اند. این سد در روستایی با همین نام قرار دارد.

سد شیاده

پارک جنگلی بابلکنار یا بزچفت

این پارک در ۲۲ کیلومتری شرق بابل قرار دارد و از جاذبه های گردشگری و مناطق بکر بابل محسوب می‌شود. در پارک جنگلی بزچفت، گونه‌هایی از درختان و گیاهان وجود دارد که قدمت آن‌ها به میلیون‌ها سال و به عصر دایناسورها بر می‌گردد. در دل این پارک جنگلی، آبشار و چشمه کوچکی نیز قرار دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

امام‌زاده قاسم

امام‌زاده قاسم یک از اماکن مذهبی بابل است که می‌توانید از آن دیدن کنید. امام‌زاده در محله آستانه قرار دارد و از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است. از مشخصات امام زاده قاسم می‌توان به سردر و صندوق چوبی بسیار ارزشمند و نفیس اشاره کرد که هنر ایرانیان در زمان‌های دور را به خوبی نشان می‌دهد.

موزه بابل

موزه بابل به عنوان تنها موزه مردم شناسی استان مازندران محسوب می‌شود. علاقه مندان به تاریخ ایران و بخصوص استان مازندران، به این موزه مراجعه می‌کنند تا با پوشش مردم این ناحیه و همچنین آثار به جامانده آشنا شوند. در این موزه، سفال‌هایی از هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد مسیح نیز نگهداری می‌شود. 

دریاچه کامی کلّاً

دریاچه کامی کلّاً یکی دیگر از جاهای دیدنی بابل است که در اطراف کوه‌های البرز و در بخش بندپی غربی قرار دارد. اگر به بابل سفر می‌کنید و قصد دیدن این دریاچه را دارید، باید بدانید که کامی کلّاً فصلی است و در ماه مرداد به کلی خشک می‌شود. اما در بهار به دلیل جاری بودن آب، منظره بسیار زیبایی دارد و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

مراکز خرید 

در بابل، مراکز خرید بسیاری نیز وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مرکز خرید عطر زیستان

مجتمع تجاری عطر زیستان یک مرکز خرید بزرگ و شیک است که در خیابان آیت‌الله سعیدی قرار دارد. در این مجموعه می‌توانید انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم بهداشتی و آرایشی، لوازم خانگی و دکوری و… را پیدا کنید. 

مرکز خرید شهریار

پاساژ شهریار یکی دیگر از مراکز خرید خوب در شهر بابل است. این مرکز خرید دارای فروشگاه‌های متعددی در زمینه پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، عینک، کیف و کفش، شال و روسری و… است. همچنین پاساژ شهریار از فضای بیرونی زیبا و سنگ فرش شده‌ای نیز برخوردار است. پاساژ شهریار در خیابان نیما قرار دارد.

پاساژ جعفریان

یکی دیگر از مراکز خرید بابل، جعفریان است که در خیابان نواب صفوی قرار دارد. این پاساژ از نظر موقعیتی نزدیک به پیتزا گیت، سوپر مارکت جواهری و تیپاکس قرار دارد. در این مرکز می‌توانید انواع پوشاک، طلا، موبایل، اکسسوری، لوازم خانگی و… را پیدا کنید.

پاساژ بزرگ بابل

پاساژ بزرگ بابل یکی از بازارهای قدیمی این شهر است که بورس انواع پوشاک محسوب می‌شود. در این پاساژ می‌توانید انواع لباس را با قیمت مقرون به صرفه‌تری خریداری کنید.

همچنین برای خرید میوه و تره بار، بازار روز نوشیروانی واقع در بلوار نوشیروانی، بازار روز رضوان در خیابان امام، بازار روز امام رضا در حیدرکلا و… نیز انتخاب‌های خوبی هستند. برای خرید ماهی نیز می‌توانید به بازار ماهی فروشان نوشیروانی و امام رضا مراجعه کنید.

پاساز بزرگ بابل

غذاهای محلی

بابل دارای غذاهای محلی بسیار متنوعی است که طعم آن‌ها را باید در سفرتان بچشید و تجربه خود را کامل کنید. در ادامه لیستی از انواع غذاهای محلی بابل را آماده کرده‌ایم.

آش گوشت بابلی

یک آش اصیل خطه بابل که از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است، آش گوشت نام دارد. در تهیه این آش از گوشت گردن گوسفندی، برنج، گندم، نخود و پیاز استفاده می‌شود.

شاملی بابلی

شامی بابلی یکی از غذاهای معروف و لذیذ بابل است که در تهیه آن از گوشت گوساله، سبزی معطر شمالی، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ و ادویه استفاده می‌شود. روش کار به این صورت است که ابتدا گوشت، سیب زمینی و سبزی‌ها را می‌پزند و سپس چرخ می‌کنند. در نهایت به آن تخم مرغ اضافه کرده و در روغن سرخ می‌کنند.

خورشت آلوچه

اگر در فصل بهار به بابل سفر می‌کنید، حتماً از طعم بی‌نظیر خورشت آلوچه غافل نشوید. در تهیه این غذا علاوه بر گوجه سبز یا همان آلوچه، از گوشت یا مرغ، پیاز، جعفری و ادویه نیز استفاده می‌شود. خورشت آلوچه را همراه با برنج سرو می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید کمی شکر به خورشت اضافه کنید تا طعم آن ملس شود.

کئی پلا

کئی پلا یا کدو پلو یکی از غذاهای سنتی استان مازندران است که طرفداران پر و پا قرصی در میان افراد بومی دارد. روش تهیه غذا به این صورت است که لابلای برنج آبکشی شده از قطعات نگینی کدو، سیب زمینی، پیاز داغ و ادویه استفاده می‌شود. همراه با این برنج مخلوط و خوشمزه می‌توانید نیمرو و ماست سرو کنید.

نازخاتون

نازخاتون نوعی چاشنی است که در استان مازندران تهیه می‌شود. در این چاشنی فوق‌العاده خوشمزه و اشتها آور از مواد اولیه بادمجان، سیر، سبزی معطر و آبغوره استفاده می‌شود. ترکیب بادمجان کبابی به همراه سیر و سبزی باعث می‌شود تا عاشق عطر و طعم آن شوید.

گرماس

گرماسی پلا یا گرماس یکی دیگر از غذاهای بومی استان مازندران و بابل محسوب می‌شود که بسیار ساده و مقوی است. در تهیه این غذا از برنج، شیر و ماست استفاده می‌شود.

بورساق

بورساق در دسته نان و شیرینی‌های بابل قرار دارد که ارزش غذایی بالایی داشته و در ماه رمضان سرو می‌شود. ترکیبات اصلی این نان خوشمزه شامل آرد، شکر، تخم مرغ، نمک، شکر و زردچوبه است.

مرغ ترش مازندران

مرغ ترش مازندرانی برعکس نوع گیلانی آن که درسته طبخ می‌شود، به صورت خورشت و رقیق‌تر است. در این غذا از انواع سبزیجات معطر شمالی استفاده می‌شود. مرغ‌ها را جدا سرخ می‌کنند و سبزی‌ها را نیز جداگانه تفت می‌دهند. سپس مرغ‌ها را همراه با سبزی سرخ شده، آب انار، رب انار، گردو و آلو می‌پزند.

مرغ ترش
مرغ ترش مازندرانی از جاذبه های گردشگری شهر بابل

رستوران‌ها و فست فودها

بعد از شناخت انواع غذاهای محلی بابل، باید بدانید که کجا می‌توانید این وعده‌های خوشمزه را میل کنید. در ادامه تعدادی از معروف ترین رستوران‌ها و فست فودهای بابل را به شما معرفی می‌کنیم.

رستوران صفویه

این رستوران در مرکز خرید عطرزیستان واقع در خیابان امام خمینی، خیابان آیت‌الله سعیدی قرار دارد. فضای رستوران به سبک سنتی طراحی و در آن از تزئینات روی دیوارها و حوضچه استفاده شده است. از زمانی که غذا سفارش می‌دهید تا زمانی که آماده و سرو شود، از شما با چای پذیرایی خواهد شد. غذاها از کیفیت و طعم خوبی برخوردار هستند.

رستوران راح

رستوران و فست فود راح دارای محیط دنج و آرام است و غذاهای آن از کیفیت خوبی برخوردارند. امکان بیرون بر و همچنین سفارش اینترنتی غذا نیز وجود دارد. آدرس رستوران و فست فود راح در بلوار جانبازان بابل قرار دارد.

رستوران حاج حسن

رستوران حاج حسن دارای شعب زیادی در استان مازندران است و یکی از آن‌ها در بابل قرار دارد. حاج حسن بابل دارای محیط بزرگ و تمیزی است. انواع غذاهای سنتی و کباب در آن سرو می‌شود. غذاها از کیفیت و طعم خوبی برخوردار هستند. قیمت غذاهای رستوران با توجه به کیفیت مواد اولیه، مناسب است. آدرس در کمربندی امیرکلا قرار دارد.

رستوران حوریا

رستوران حوریا از جمله رستوران‌های قدیمی بابل محسوب می‌شود. محیط داخلی رستوران، تمیز و خوب است. در آن می‌توانید انواع کباب و غذاهای سنتی را سفارش دهید. قیمت غذا با توجه به کیفیت و کمیت کمی بالا است.

مرغ کنتاکی بابل

اگر در بابل دنبال یک فست فود شلوغ با غذاهای متنوع و باکیفیت هستید، مرغ کنتاکی را از دست ندهید. انواع پیتزا، همبرگر، هات داگ، مرغ سوخاری، سیب زمینی و… را می‌توانید اینجا نوش جان کنید. آدرس در خیابان دکتر شریعتی قرار دارد.

بابل کی اف سی

اگر به کی اف سی بابل بروید، متوجه تفاوت آن با کی اف سی سایر شهرها خواهید شد. کیفیت تمامی غذاها مثل پیتزا، ساندویچ، استریپس‌ها، سس‌های دست ساز و… بسیار بالا است. قیمت غذاها کمی بالا است که با توجه به کیفیت بالای مواد اولیه، منطقی به نظر می‌رسد. آدرس در خیابان شریعتی قرار دارد.

رستوران پاته

اگر در مورد کیفیت غذا کمی وسواس دارید و می‌خواهید از سلامت و تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید، رستوران پاته گزینه خوبی است. چرا که دارای یک آشپزخانه شیشه‌ای است که در آن می‌توانید روش کار و به کار بردن مواد اولیه را مشاهده کنید. قیمت منوی این رستوران بالا است و غذاها از کیفیت خوبی برخوردارند. آدرس در نرسیده به پارک نوشیروانی قرار دارد.

دیزی کده مهر

انواع غذاهای سنتی مثل دیزی، قیمه، قورمه سبزی و… را می‌توانید در این رستوران سفارش دهید. غذاها در ظروف سنگی آماده و سرو می‌شوند که در نوع خود بسیار جالب هستند. این نوع ظروف باعث می‌شود غذا سریع سرد نشود و دقایق آخر صرف غذا داغ بماند. همراه با هر پرس غذا، مزه‌هایی مثل سالاد، زیتون، ترشی و سبزی خوردن نیز سرو می‌شود. فضای سنتی همراه با موزیک باعث شده تا از صرف غذای خود لذت کافی را ببرید. آدرس در کمربندی امیرکلا واقع شده است.

کافه و فست فود نوارا

برای صرف صبحانه در یک محیط دنج و مدرن، کافه نوارا را پیشنهاد می‌کنیم. در این کافه می‌توانید انواع نوشیدنی و کیک را نیز سفارش دهید. آدرس در جاده بابلسر به بابل واقع شده است.

رستوران و آشکده مادر جون

رستوران مادر جون بابل دارای تنوع بالای غذایی و همچنین قیمت مناسب است. این فضا دارای سه طبقه است که طبقه آخر آن رو باز است و نانوایی بربری در آن قرار دارد. انواع آش و حلیم‌های خوشمزه‌ای نیز همراه با غذاهای سنتی و کباب سرو می‌شود. آدرس جنب شریعتی است.

بابل گریل هاوس

از مزایای رستوران بابل گریل هاوس این است که خودتان می‌توانید مراحل تهیه غذا را مشاهده کنید. همچنین در کنار کیفیت مطلوب غذاها، قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارند. آدرس در خیابان مدرس واقع شده است.

کافه رستوران گرانسا

در کافه رستوران گرانسا انواع غذاهای سنتی و فست فود ارائه می‌شود. محیط داخلی رستوران از دکور جالبی برخوردار است. روی هر میز یک فال قرار دارد که مشتری را تا آماده شدن غذا سرگرم نگه می‌دارد. غذاها از کیفیت خوب به همراه تزئینات برخوردارند. آدرس در خیابان مدرس قرار دارد.

کبابی امیر کبیر

انواع کباب، کته و دل و جگر را می‌توانید در رستوران امیر کبیر نوش جان کنید. سالن رستوران دارای دو طبقه است که تمیز و خوب هستند. امکان سفارش غذا به صورت بیرون بر نیز وجود دارد. آدرس در میدان حمزه کلّاً قرار دارد.

اکبر جوجه بابل

این شعبه از رستوران‌های اکبر جوجه، بسیار پرطرفدار و شلوغ است. فضای داخلی و بیرونی شیک و تمیزی دارد. غذاها از کیفیت بالایی برخوردارند و فصله سفارش تا آماده سازی غذا بسیار سریع است. آدرس در کیلومتر ۳ بابل به قائمشهر قرار دارد.

اکبرجوجه

هتل‌ها و اقامتگاه‌ها

بعد از این که تصمیم گرفتید به بابل سفر کنید، باید یک اقامتگاه خوب و مناسب نیز برای خود در نظر بگیرید. در ادامه برخی از بهترین هتل‌های بابل را به شما معرفی می‌کنیم.

هتل مرجان بابل

این هتل دو ستاره دارای ۵۶ اتاق است که در دو طبقه واقع شده‌اند. هتل مرجان در سال ۱۳۷۵ افتتاح و در سال ۱۳۹۲ بازسازی شد. موقعیت مکانی مناسب آن باعث شده تا انتخاب بسیاری از افراد باشد. همچنین این هتل دسترسی خوبی به مراکز دیدنی مهم مثل پارک نوشیروانی، پل محمد حسن خان، موزه و کاخ دارد. آدرس در بلوار شهید کشوری قرار دارد.

هتل نگین بابل

هتل یک ستاره نگین بابل دارای ۴ طبقه است که در مجموع ۱۳ اتاق دارد. این هتل بر فراز یک تپه واقع شده و از چشم انداز خوبی برخوردار است. هتل نگین دسترسی سریع و راحتی به برخی جاذبه های گردشگری مثل دریاچه، زیارتگاه سید علی کیا سلطان، بابل رود و پارک جنگلی چای باغ دارد.

هتل باغ سرهنگ

یک هتل یک ستاره دیگر در بابل، باغ سرهنگ است که سه طبقه و ۹ اتاق دارد. این هتل در سال ۱۳۹۷ افتتاح شده است و دسترسی آسانی به سنبل رود و پارک جنگلی بز چفت دارد. رستوران، پارکینگ، یخچال، تختخواب، تلویزیون و… از جمله امکانات این هتل محسوب می‌شوند.

سوغاتی و صنایع دستی

بابل دارای سوغاتی‌های متنوعی از جمله انواع نان و شیرینی است. آغوزنون، پشت زیک، کماج، آب دندون، برنجک، قماق و… از جمله این موارد محسوب می‌شوند. از لحاظ صنایع دستی نیز، بابل بسیار غنی است و در آن انواع حصیربافی، گلیم بافی، سوزن دوزی، سرامیک سازی، چاپ سنتی، رنگرزی، سفال‌گری، منبت کاری، چرم دوزی، ملحفه و شمد دوزی، عروسک سازی و… انجام می‌شود.

آب دندون

بهترین زمان سفر

از آن‌جایی که در فصل زمستان و پاییز، شاهد بارش فراوان باران در بابل هستیم، اغلب افراد فصل‌های بهار و تابستان را برای سفر به این خطه انتخاب می‌کنند. آب و هوا در فصول گرم سال، مطبوع و خوشایند است.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

در ادامه اطلاعاتی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر بابل را به شما ارائه می‌دهیم.

کلینیک فوق تخصصی امید: بابل – خیابان گنج افروز

مرکز آموزش و درمان شهید یحیی نژاد: بابل – خیابان مدرس

مرکز آموزشی و درمانی هفده شهریور مرزیکلا: بابل کنار

بیمارستان کودکان امیرکلا: خیابان امام خمینی

مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی: میدان کشوری – خیابان شهید سرگرد قاسمی

اپیزود ۹-۱: مهاجرت یا مسافرت کشور لبنان انگیزه از انگیزه الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد