نبایدهای سفر

این کارها را هرگز در سفر انجام ندهید

فرقی نمی کند که فردی با تجربه سفرهای متعدد باشید و یا این که به تازگی تصمیم به سفر گرفته اید، به هر حال بهتر است که نسبت به یک سری کارهای ممنوعه در سفر آگاه باشید و از انجام آن ها پرهیز کنید. زیرا برخی اشتباهات منجر به هدر رفتن پول، زمان و فرصت های شما خواهد شد و یا این که خاطره بسیار تلخی را بر جای خواهند گذاشت.

 گاهی نیز ممکن است بعضی اشتباهات منجر شود که خسارات زیادی متحمل شوید. مواردی که ممکن است به نظرتان پیش پا افتاده به نظر برسد، ممکن است در یک کشور جرم به حساب بیاید، یا این که یک هنجار مهم تلقی شود. بنابراین همواره این احتمال وجود دارد که به دلیل انجام برخی از کارها جریمه شوید و یا حتی به زندان بیافتید یا در بهترین حالت در مقابل مردم محلی حسابی خجالت زده شوید.

کارهایی کوچکی مثل توجه به زبان بدن، رعایت نکات ایمنی، توجه به تفاوت های فرهنگی، جلوگیری از اشتباهات مالی و مواردی مانند آن کمک می کند که یک سفر بی دردسر را پشت سر بگذارید. از همین رو در این مقاله کارهایی را که نباید در سفر انجام دهید، بررسی کرده ایم. شما می توانید با مد نظر داشتن این موارد مهم و استفاده از نکاتی که در ادامه ارائه خواهد شد، تجربه رضایت بخشی را از سفرهای خود داشته باشید.

مسأله امنیت سفر

مهم ترین نکته در هنگام سفر به جایی که نمی شناسید، این است که موارد مربوط به امنیت را در اولویت خود قرار دهید. در نظر داشته باشید که اقامت در محلات بدنام و جرم خیز، قدم زدن در کوچه های تاریک، رفتن به مکان های نا امن و پرت، سفر به کشور هایی که در آن ‌ها امکان ربایش مسافران و اقدامات تروریستی وجود دارد بدترین کاری است که می توانید هنگام سفر انجام دهید.

اگر چه تعامل با غریبه ها همواره لذت بخش است، اما به هیچ عنوان به کسی که در خصوص محل اقامت شما، مقدار پولی که همراه دارید، شغل شما و سایر موارد شخصی پرس و جو می کند اعتماد نکنید. اگر احساس کردید شخص مشکوکی در حال نزدیک شدن به شماست در این زمینه بهتر است به حس خود تکیه کنید و تا حد ممکن از افرادی که شما را زیر نظر می گیرند یا مشکوک اند دوری کنید.

 سعی کنید محل اقامت خود را در مکانی انتخاب کنید که بیشترین رفت و آمد را دارد و به خوبی شناخته شده است. در حال حاضر سایت های متعددی وجود دارند که می توانید از طریق آن ها نظرات مسافران قبلی را بررسی و مقایسه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. 

همچنین بهتر است پول نقد همراه خود را تقسیم کنید و در جیب های مختلف کیف و لباستان قرار دهید تا در صورت هر گونه سرقت، پول لازم برای رساندن خود به یک منطقه امن را داشته باشید. همچنین تلاش کنید که همواره مبلغی بیش از آنچه که برای سفر خود برنامه ریزی کرده اید همراه داشته باشید تا هنگام وقوع هر مشکلی از آن استفاده کنید.

 همچنین نباید به هیچ عنوان جواهرات و وسایل گران قیمت را حتی به بهانه عکس گرفتن همراه خود ببرید. لباس های آنچنانی و اکسسوری هایی که جلب توجه می کنند را به تن نکنید و لباس های عادی متناسب با آب و هوا و منطقه ای که سفر می کنید، بپوشید.

همچنین بهتر است اگر تلفن همراه گران قیمتی دارید، یک گوشی همراه قدیمی و مانند گوشی های دکمه ای و تاشو همراه خود داشته باشید که در صورت امکان مجبور به بیرون آوردن گوشی اصلی تان از جیب خود نباشید. می توانید تا حد ممکن از نقشه های قدیمی کاغذی استفاده کنید و از قبل آدرس ها و مسیرها را در یک دفترچه یادداشت بنویسید. 

بیشتر جهان گردان تجربه حداقل یک بار مورد سرقت قرار گرفتن را داشته اند. حتی کوله گردان که به سفر ارزان قیمت و سبک مشهور هستند به دلیل داشتن نشانه هایی که به سرعت توسط دزدان شناسایی می شود به کرات دچار سرقت می شوند.

امنیت سفر

مسخره کردن فرهنگ یا لهجه مردم محلی 

ممکن است برایتان جالب باشد که با لهجه های جدید آشنا شوید یا این که وسوسه شوید زبان مردم محلی را تقلید کنید. شاید در نگاه اول این کار برایتان خنده دار یا عادی باشد و گمان کنید که کسی ناراحت نخواهد شد اما قطعاً متوجه خواهید شد که مردم از این کار شما خوششان نمی آید. بنابراین به هیچ عنوان حتی اگر با فردی احساس نزدیکی می کنید یا دوست هستید لهجه او را مسخره نکنید.

همچنین نیاز به گفتن ندارد که به سخره گرفتن فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی حتی اگر بر خلاف اعتقادات شما باشد، یا آن ها را خرافه به حساب بیاورید کار بسیار ناپسندی است. شما نماینده مردم و کشور خود هستید. اگر دیدن تفاوت های فرهنگی برای شما همراه با حس غرور و برتری است همان بهتر که به مناطق مختلف جهان سفر نکنید.

توقعات بی جا برای عکس گرفتن 

به مدد همه گیر شدن گوشی های تلفن همراه، عکس گرفتن به بخش جدا نشدنی همه سفرها تبدیل شده است. برای همه بارها پیش آمده که در مکان های توریستی شلوغ نتوانسته ایم عکسی را بیاندازیم که برای آن برنامه داشته ایم.

بسیاری از افراد به دنبال این هستند که در طول سفر خود عکس هایی مانند آنچه که در سایت ها، پوسترها، و برنامه های تلویزیونی تماشا کرده اند بیندازند. اما بهتر است بدانید که به ندرت ممکن است برای عکس انداختن در یک مکان توریستی تنها باشید یا این که حتی آن مکان ها به همان زیبایی باشند که قبلاً تصور می کردید.

بنابراین باید با این واقعیت مواجه شوید که داشتن عکسی منحصر به فرد از حضور تنها خودتان در برابر یک بنای تاریخی یا یک منظره بکر زیبا، بیشتر شبیه شوخی است. اغلب عکس های مشهور از مکان های دیدنی و مشهور، در شرایط خاص و با سفارش سازمان های دولتی انداخته شده اند. بنابراین توقع این که مانند یک پوستر عکس بیندازید بسیار بی جا به نظر می رسد.

البته می توانید با حضور در زمان های خلوت سال، ساعات ظهر که مکان های توریستی خلوت هستند یا با مهارت پیدا کردن در برنامه های ادیت عکس به این هدف خود دست پیدا کنید. بنابراین به جای بدخلقی با سایر گردشگران یا اصرار برای این که از قاب دوربین شما خارج شوند بهتر است به فکر راه های جایگزین باشید.

عکاسی در سفر

سفر بدون برنامه ریزی 

همه افراد با تجربه می دانند که قبل از سفر، ابتدا باید برای همه روزها و حتی ساعت های خود برنامه ریزی کنند. معمولاً اغلب شهرها و مکان های توریستی جاذبه های متعددی دارند که ممکن است پس از دیدن این جاذبه ها به کلی غافلگیر شوید. به نحوی که حتی با برنامه ریزی فشرده هم نتوانید از همه مکان ها دیدن کنید.

از سوی دیگر نداشتن برنامه ریزی، با تحمیل هزینه های غیر قابل پیش بینی نیز همراه است. گاهی برای گرفتن یک اتاقی که می توانستید با هزینه کمتر رزرو کنید، مجبور می شوید مبلغی چندین برابر را پرداخت کنید.

یا این که بسیار پیش می آید به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح، برای رساندن خود به مقصدتان مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری برای حمل و نقل شوید. گاهی نیز ممکن است به دلیل همین عدم برنامه ریزی مسیر سفر شما بر مبنای توصیه های دیگران به کلی منحرف شود و در آخر ببینید که مسافرت شما آن سفری نشد که توقع داشتید.

 بنابراین بهترین کار برای یک سفر عالی برنامه ریزی خوب است. البته می توانید یک برنامه ریزی منعطف داشته باشید. به نحوی که بعضی روزها را دقیقاً مطابق با برنامه خود پیش رفته و در بعضی روزها به ماجراجویی و کاوش در مکانی که به آن سفر کرده اید بپردازید.

آسیب رساندن به محیط زیست و بناهای تاریخی

اغلب افراد اعلام می کنند که عاشق محیط زیست، طبیعت و حیوانات هستند یا این که آسیب رساندن به بناها و آثار تاریخی ناپسند است. اما همه ما به کرات دیده ایم که یک مسافر خندان روی یک فیل نشسته است، به یک ستون یا مجسمه تاریخی تکیه داده، یک کوالا را در آغوش گرفته یا ببری را با ظاهر آرام را نوازش می کند. 

واقعیت این است که حتی در صورتی که از باغ وحش های محلی و پارک های حفاظت شده نیز دیدن می کنید یا به سافاری می پردازید، بهتر است تا حد ممکن از حیوانات فاصله بگیرید. این کار کمک می کند علاوه بر حفظ محیط زیست از هرگونه حمله ناگهانی حیوانات، گم شدن در طبیعت یا دست زدن به حیوانات و گیاهان سمی نیز در امان بمانید.

همچنین به یاد داشته باشید به هیچ عنوان از مکان های تاریخی یا طبیعت سوغاتی هایی را برندارید. مثلاً وقتی هنگام قدم زدن در ساحل صدف زیبایی می بینید یا پوست یک حیوان مرده یا خشک شده ای (مانند ستاره دریایی، بقایای توتیا و خرچنگ)، را پیدا می کنید همراه خود نبرید. یا این که به هیچ عنوان تکه ای از خرده سنگ های یک مجموعه تاریخی را به یادگاری برندارید.

گاهی اوقات همین کارهای کوچک در کشورهای مختلف جرائم بسیار سنگینی محسوب می شوند و نه تنها مجبور به پرداخت جریمه خواهید شد، بلکه حتی ممکن است اجازه ورود مجدد به آن کشور را پیدا نکنید. همچنین هرگز نباید نام خود را روی دیوار مکان های معروف، درختان و یا سایر فضاهای نمادین حک کنید. اگرچه به نظر می رسد که این اقدام ناپسند سال هاست که منسوخ شده، با این حال برخی افراد خودخواه و ناآگاه دست به اقداماتی این‌چنینی می زنند که به شدت باعث تأسّف است.

از سوی دیگر برخی از افراد می خواهند به هر قیمتی که شده با برخی بناهای تاریخی یا آثار به نمایش در آمده در موزه ها عکس یادگاری بیاندازند. این در حالی است که در اغلب موزه ها عکاسی با فلاش ممنوع است یا این که نباید بیش از یک اندازه خاص به برخی بناهای تاریخی نزدیک شوید. در این حالت ممکن است علاوه بر تخریب یک اثر تاریخی منجر به آسیب دیدن خود یا سایرین نیز بشوید.

خاطره نویسی روی دیوار

فراموش کردن موارد مربوط به ویزا و واکسن

یکی از بزرگترین اشتباهات مسافران، فراموش کردن موارد مربوط به دریافت ویزا و واکسن های مهم است. قبل از سفر خود مطمئن شوید که مدت زمان ویزای خود را بررسی کرده اید. به خصوص وقتی قرار است سفر طولانی مدتی را داشته باشید حتماً باید دوران ویزای خود را در نظر داشته باشید.

همچنین برخی از کشورها دریافت واکسن های خاصی را توصیه می کنند که باید قبل از سفر خود آن واکسن ها را دریافت کرده باشید. قطعاً شما نمی خواهید که هنگام سفر به یک سفر خواست با بیماری های عفونی یا ویروسی از پا دربیایید. به ویژه پس از فراگیری کرونا حساسیت خاصی نسبت به این موضوع شکل گرفته که نادیده گرفتن آن ممکن است مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد.

همراه نداشتن پول نقد 

یکی از رایج ترین اشتباهات برای مسافران همراه نداشتن پول نقد است. حتی اگر به کشورهایی سفر می کنید که کارت اعتباری شما را می پذیرند یا این که هزینه های شما توسط دیگران (مانند اسپانسر، شرکتی که در آن می کنید یا میزبان شما) پرداخت می شود، با این حال ممکن است به دفعات مجبور به استفاده از پول نقد باشید. 

از طرف دیگر، در حالی که اغلب رستوران ها، هتل ها و جاذبه های گردشگری ممکن است از شما کارت دریافت کنند، بیشتر فروشندگان کوچک، جنس خود را تنها از طریق پول نقد به فروش می رسانند. همچنین از یاد نبرید که در صورت همراه داشتن وجه نقد می توانید به راحتی انعام بدهید یا از خدماتی که توسط مردم محلی ارائه می شود استفاده کنید.

اگر علاقمند به غذای خیابانی، خرید سوغاتی، خرید از خرده فروشی های مستقل و گشت و گذار در محله های غیر توریستی هستید و یا به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از تاکسی استفاده می کنید نیز، بهتر است حتماً پول نقد همراه خود داشته باشید.

سنگین سفر کردن

هنگام جمع کردن وسایل سفر اغلب اساس می شویم که وسایلی بیش از نیاز خود برداریم. همراه داشتن لباس های رنگارنگ، کلاه های متعدد، عینک دودی، اکسسوری ها و مواردی مانند آن برای بسیاری از ما یک موضوع ضروری به نظر می رسد. اما فراموش نکنید که این کار ممکن است باعث اضافه بار و پرداخت هزینه های بیشتر برای حمل چمدان های شما شود.

از طرف دیگر مشخص نیست مقصد شما به لحاظ شکل خیابان ها، موقعیت جغرافیایی و طبقه قرار گرفتن اقامتگاهتان و موارد دیگر چه وضعیتی دارد. بنابراین همراه داشتن چمدان های سنگین قطعاً شما را خسته خواهد کرد. بنابراین بهتر است مطابق مد بودن را به روزهایی موکول کنید که در خانه هستید یا به سفرهای کوتاه مدت و نزدیک رفته اید.

همچنین در نظر داشته باشید که در اغلب سفرها، گردشگران سوغاتی هایی را برای خود و اطرافیان شأن می خرند و باید جایی برای بازگردادن وسایلی که بازگردانده می شود تعبیه گردد. یک چمدان سنگین هنگام بازگشت نیز کار شما را سخت خواهد کرد و در حالی که خسته سفر هستید باید وسایل سنگین را همراه خود به خانه ببرید. 

بنابراین بهتر است تا حد ممکن سبک سفر کنید و فقط وسایل ضروری را همراه خود ببرید. خوشبختانه در حال حاضر انواع وسایل مسافرتی از حوله و سشوار گرفته تا وسایل بهداشتی و آرایشی ساخته شده اند که برای رسیدن به این هدف بسیار مؤثر اند.

نداشتن بیمه مسافرتی

خرید بیمه مسافرتی برای هر مسافری الزامی است. حتی اگر مشکل یا بیماری خاصی ندارید یا گمان نمی کنید که به هر دلیلی مجبور به استفاده از خدمات درمانی شوید، باید حتماً بیمه مسافرتی داشته باشید. گاهی اوقات هنگام پیاده روی، دوچرخه سواری در کوهستان یا طبیعت گردی ممکن است دچار جراحت های جدی شوید که نیاز به درمان داشته باشد.

 برخورد با یک بیمارستان خارجی به اندازه کافی به استرس زا هست و نداشتن بیمه مسافرتی و پرداخت صورت حساب سنگین ممکن است شرایط شما را به سادگی بحرانی کند. در برخی از کشورها هزینه یک ویزیت معمولی به اندازه مبلغ چند روز از سفر شما تمام خواهد شد. بنابراین عقل حکم می کند هرگز بدون بیمه مسافرتی سفر نکنید.

بیمه مسافرتی

تبدیل ارز در فرودگاه 

یکی از اشتباهات رایج مسافران تبدیل ارز در فرودگاه است. اغلب صرافی های داخل فرودگاه ها کارمزد بسیار زیادی را دریافت می کنند. بنابراین قبل از سفر خود بهتر است از کشور مبدأ پول رایج کشور مقصد خود را خریداری کنید. یا حداقل از ارزهای قابل قبول در همه جهان مانند دلار یا یورو همراه خود داشته باشید.

همچنین بهتر است قبل از سفر آدرس صرافی های معتبر و نزدیک به محل اقامت خود را شناسایی کرده و پس از ورود به مقصد خود پول تان را تبدیل کنید. همچنین فراموش نکنید که هنگام تبدیل ارز حتماً از صراف رسید بگیرید تا در صورت تقلبی بودن پول ها بتوانید برای باز پس گرفتن حق خود اقدام کنید.

هزینه بیش از حد برای هتل 

اگرچه اقامت کردن در هتل های زنجیره ای، بزرگ و چند ستاره بسیار ایدئال به نظر می رسد، اما اگر به دنبال تجربه یک سفر متفاوت، آشنایی با افراد دیگر و حضور در مناطق بکر و خلوت تر هستید بهتر است به جای هزینه سنگین برای هتل، پول خود را خرج سایر ابعاد سفرتان کنید.

 برخلاف کلیشه ها، هاستل ها و خانه های اجاره ای برای سفر در واقع بسیار تمیز و بهداشتی و مجهز به امکانات مختلف هستند. حضور افراد متعدد، وجود سیف باکس ها و موقعیت های مرکزی این هاستل ها آن ها را به محل امنی برای اقامت تبدیل کرده است.

 همچنین در آن ها خدماتی مانند وای فای رایگان، خشکشویی، بازی های جمعی، سرگرمی های گروهی، اتاق، کمد قفل دار، استخر، تخت، آشپزخانه مجهز و حتی باغ روی پشت با ارائه می شود. در نظر داشته باشید که هاستل ها اغلب نصف یا حتی یک سوم هتل ها هزینه بر هستند و به شدت برای سفر مقرون به صرفه اند.

هتل گران قیمت

استفاده نکردن از وسایل حمل و نقل عمومی 

یکی از مهم ترین مواردی که باید هنگام سفر در نظر داشته باشید مسأله حمل و نقل است. اغلب نیمی از هزینه های سفر به حمل و نقل و خورد و خوراک مسافران مربوط می شود. حمل و نقل عمومی امن ترین و در عین حال به صرفه ترین شیوه رفت و آمد محسوب می شود.

به خصوص هنگام رفتن به مکان هایی که به نسبت بدنام هستند و در آن ها تجربه وقوع وقایع خطرناک مانند ربایش گردشگران گزارش شده است، بهتر است به جای استفاده از تاکسی و وسایل حمل و نقل محلی مانند توک توک یا سه چرخه ها، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. 

هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می توانید حتی در صورت گم شدن، با کمک گرفتن از دیگران به مقصد مورد نظر خود دست پیدا کنید. یا این که از نقشه هایی که در مترو یا اتوبوس ها قرار داده شده استفاده کنید و خود را به مقصد مد نظرتان برسانید.

اغلب افراد گمان می کنند که سوار شدن بر اتوبوس یا قطار، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته باعث کسر شأن آن ها می شود. اما غیر از صرفه جویی در پول و امنیت این وسایل یک مزیت دیگر نیز دارند. اگر علاقه مند به فرهنگ عامه، آشنا شدن با سبک پوشش، اخلاق عمومی و رفتار مردم بومی هستید استفاده از این وسایل بهترین راه برای رسیدن به این هدف خواهد بود.

استفاده از گزینه رومینگ برای برقراری ارتباط 

قبل از سفر خود بررسی کنید که آیا هزینه های رومینگ ارزش استفاده از سیم کارت داخلی شما را دارد یا خیر؟ گاهی ممکن است هزینه سیم کارت در کشور مقصد بالا باشد. یا این که برخی از شرکت های تلفن همراه داخلی هزینه کمتری را به شما تحمیل کنند. در این شرایط می توانید با یک حساب و کتاب ساده روشی را انتخاب کنید که به صرفه تر باشد.

 با این حال در اغلب مواقع به صرفه تر است که هنگام ورود به کشور مقصد، سیم کارت آن را نیز خریداری کنید. البته در نظر داشته باشید که در اغلب شهرهای بزرگ، بسیاری از فروشگاه ها و مراکز گردشگری اینترنت رایگان در اختیار مسافران قرار می دهند و شما می توانید با اپلیکیشن های تماس از راه دور با کشور خود ارتباط برقرار کنید.

همچنین در همه هتل ها، فرودگاه ها، برخی از رستوران های زنجیره ای مانند مک دونالد و برخی مراکز تفریحی نیز وای فای رایگان و یا با هزینه اندک ارائه می شود. اگر به هر دلیلی نتوانستید سیم کارت بخرید می توانید خود را به این مراکز رسانده و از اینترنت رایگان آن ها استفاده کنید.

رومینگ

محدود کردن خود به برنامه ها و کلیشه ها

یکی از رایج ترین اشتباهات هنگام سفر این است که خودتان را به اتاق های هتل و مناطق شلوغ توریستی محدود کنید. گاهی گشت زدن در یک روستا، رفتن به کافه های کوچک و مغازه های محلی به اندازه جذاب و لذت بخش است که سفر شما را به کلی دگرگون خواهد کرد.

می توانید با پرس و جو از افراد آشنا به محیط و در نظر گرفتن امنیت، به نقاط بکر و خلوت تر سفر کنید. یا این که دل را به دریا زده و به جایی بروید که برای آن برنامه نداشته اید. افق دید خود را تا حد ممکن گسترش دهید و به جای متصل شدن به کلیشه ها و اصرار برای بازدید از مکان های مشهورتر به دنبال سفر با حداکثر تعاملات با مردم محلی باشید.

روحیه کشف و جست و جوگری بخش مهمی از سفر کردن است. برای سیراب کردن عطش ماجراجویی و کنجکاوی، بهترین راه عبور از کارهای عادی که همه مردم انجام می دهند و سفر به نقاط کمتر شناخته شده و بکر است. شما نمی توانید از پنجره هتل ها یا میادین مرکزی شهرها، دنیا را تماشا کنید. پس بهتر است بزرگ فکر کنید و جسارت بیشتری از خود به خرج دهید.

بی توجهی به اصطلاحات و لغات کلیدی

شاید به نظر بیاید این که به نقاطی از جهان سفر کنید که در آن ‌هاکسی مسلط بر زبان انگلیسی نباشد به ندرت اتفاق می افتد. با این حال بسیار پیش آمده که هنگام سفر، کسی به زبان انگلیسی مسلط نباشد و ارتباط برقرار کردن با مردم ساکن منطقه ناممکن به نظر برسد.

 

بنابراین بهتر است قبل از سفر خود چند عبارت و کلمه کلیدی در زبان محلی را یاد بگیرید که هنگام گم، شدن، سفارش غذا، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا خرید به کار شما بیاید. مردم اغلب می توانند با این کلمه های کلیدی کلیت منظور شما را متوجه شوند.

صحبت با محلی ها

مصرف آب لوله کشی 

یکی از بزرگترین اشتباهات مسافران این است که گمان می کند در همه جای جهان آب لوله کشی، قابل آشامیدن نیز هست. گاهی تنها نوشیدن یک لیوان آب لوله کشی آلوده، شما را چند روز دچار معده درد و یا بیماری خواهد کرد. بنابراین بهتر است قبل از سفر خود بررسی کنید که آیا آب لوله کشی محلی که به آن سفر می کنید برای نوشیدن بی خطر است یا یا خیر؟

رعایت نکردن هنجارهای فرهنگی 

در نظر داشته باشید که هنجارهای فرهنگی در مورد لباس پوشیدن، رفتار کردن و آداب معاشرت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. بنابراین قبل از سفر قوانین مربوط به نحوه لباس پوشیدن در این کشور ها را مورد بررسی قرار داده و به نحوی رفتار کنید که متناسب با فرهنگ محلی باشد.

 به خصوص اگر از مکان های مذهبی دیدن می کنید، اغلب از شما خواسته می شود که بدن و موی خود را بپوشانید. در برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای اسلامی قوانین سختگیرانه ای برای لباس پوشیدن وجود دارد که رعایت نکردن این موارد شما را دچار مشکل خواهد کرد.

ریختن زباله 

یکی از بدترین کارهایی که افراد هنگام سفر انجام می دهند، ریختن زباله در خیابان ها یا طبیعت است. این که با یک آشنایی ندارید، کسی حضور ندارد یا نزدیک ترین سطل زباله از شما فاصله دارد، دلیل نمی شود که زباله خود را به زمین بیاندازید. این موضوع در مورد پارک های ملی و مناطق حفاظت شده با جدیت دنبال می شود و حتی ممکن است با دوربین رصد شوید.

یکی از زباله هایی که خیلی از افراد آن را در طبیعت رها می کنند ته سیگار است. این در حالی است که این زباله به شدت سمی است و ممکن است توسط حیوانات کوچک مانند پرندگان خورده شود. بنابراین گمان نکنید که ریختن زباله کوچکی مانند آدامس یا ته سیگار چیز جدی نیست. خوشبختانه طی سال های اخیر برای این موضوع در اغلب کشورها جریمه های سنگینی در نظر گرفته شده است.

اگر در طبیعت پیک نیک می کنید بهتر است خود را توجیه نکنید که پس مانده میوه ها یا مواد غذایی ارگانیک یا تجزیه پذیر هستند. این زباله ها چهره طبیعت را خراب می کنند و بوی بدی نیز ایجاد می کنند. از طرف دیگر اگر برای اقامت خود در طبیعت چادر می زنید، پسماند میوه و مواد غذایی حیوانات وحشی مانند خرس را به سمت چادر شما خواهد کشاند. هیچ بهانه ای برای تخریب محیط زیست قابل قبول نیست.

رها کردن زباله

تیک خوردن همه انتظارات و برنامه ها

حتی اگر سال ها باشد که به گشت و گذار در نقاط مختلف جهان می پردازید، یکی از قوانین اساسی سفر انتظار وقایع غیر منتظره است. ممکن است یک جاذبه توریستی بسته باشد، پرواز شما به تأخیر بیافتد، مکان دیدنی در حال بازسازی یا مرمت باشد و یا هر دلیل دیگری پیش بیاید که برنامه های شما را برهم بزند.

اغلب مسافران باتجربه می دانند که باید با جریان وقایع حرکت کنند و بدون در نظر گرفتن اتفاقات منفی به ادامه مسیر خود بپردازند. به جای ناامید شدن و ناراحتی پس از به هم خوردن برنامه هایتان آماده شوید که با تغییر مسیر خود بهترین سفر را داشته باشید.

بی توجهی به مسأله خوراک 

اغلب غذاخوری های نزدیک مکان های توریستی بسیار گران هستند و علاوه بر آن کیفیت خوبی هم ندارند. اگر واقعاً می خواهید طعم و مزه غذاهای محلی را بچشید بهتر است که با جستجو و پرسیدن از مردم محلی بهترین رستوران های شهر را پیدا کنید.

اغلب رستوران های خوب در محلات قدیمی، بازارها و خیابان های فرعی واقع شده اند. همچنین می توانید قبل از سفر حسابی تحقیق کنید و غذاهایی را انتخاب کنید که با ذائقه و فرهنگ غذایی شما بیشترین تطابق را داشته باشند تا از این لحاظ دچار مشکل نشوید. 

در نظر داشته باشید که ممکن است تحمل غذای برخی از کشورها برایتان ناممکن باشد. مثلاً اگر نمی توانید غذای تند و پر ادویه را تحمل کنید، هنگام سفر به کشورهای امریکای جنوبی یا آسیای شرقی دچار مشکل خواهید شد. در این شرایط بهتر است از قبل لیستی از رستوران های بین المللی یا غذاهای همه پسند را تهیه کرده باشید.

غذای خیابانی

برنامه ریزی سفر با فاصله زمانی زیاد

اگرچه در اغلب مواقع توصیه می شود که برای صرفه جویی در هزینه ها، برخی کارها مانند رزرو هتل و خرید بلیت هواپیمای خود را چند ماه قبل از سفر تان انجام دهید. اما در مواقع مختلف پیش می آید که آژانس های مسافرتی با نزدیک شدن موعد سفر شما، تورها و بلیت های بسیار مقرون به صرفه تری را ارائه دهند. 

از طرف دیگر هر چه سفر خود را با فاصله زمانی بیشتری رزرو کنید، احتمال کنسل شدن آن نیز بالا می رود و این صورت ممکن است به کلی ضرر کنید. زیرا معمولاً وقایع طبیعی، روابط بین کشورها، وضع قوانین جدید و مواردی مانند آن به سرعت در حال دگرگونی هستند و این تغییرات می تواند همه برنامه های شما را زیر و رو کند.

عدم توجه به زبان بدن

بپذیرید که بسیاری از کارهای معمول و عادت های ما در کشور های دیگر، بد و غیرقابل قبول تلقی می شوند. بنابراین بهتر است قبل از سفر خود نسبت به علائم و نمادهای حاوی معانی غیر محترمانه یا توهین آمیز تلقی می شوند آگاهی داشته باشید. به عنوان مثال نشان دادن انگشت وسط یا انگشت شست در کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارد. 

در برخی از کشورها دست دادن به افراد به ویژه زنان و کودکان به هیچ عنوان قابل قبول نیست و قطعاً عواقب جدی را برایتان به دنبال خود خواهد داشت. بنابراین مراقب رفتار و زبان بدن خود باشید و در چارچوبی که در جامعه مد نظر شما رایج است عمل کنید. 

دست دادن

چسبیدن به تلفن همراه

تمایل دائمی به چک کردن تلفن همراه، خبر گرفتن از حال اطرافیان و وارسی بحث های کاری به کلی لذت سفر را از بین خواهد برد. شاید به نظر برسد این که مداوم گوشی خود را چک می کنید مسأله مهمی نباشد، اما در واقع بخش مهمی از زمان و روزهای خوب را از دست می دهید. اگر برای زمان آرامش و گردش خود ارزش قائل هستید هنگام سفر چک کردن رسانه های اجتماعی، چت ها و کارهای اداری را کنار بگذارید.

عکس گرفتن بدون اجازه از افراد 

به هیچ عنوان بدون اجازه از سایر مسافران، گردشگران و مردم محلی عکس نگیرید. چیزی که این روزها به عنوان عکاس خیابانی شهرت پیدا کرده و در آن افراد بدون اجازه از دیگران عکس می گیرند به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. 

برخی از این عکاسان به اصطلاح خیابانی که در تیک تاک و اینستاگرام شهرت جهانی پیدا کرده اند، حقیقت را در خصوص هماهنگی های قبلی شأن با مدل هایشان نمی گویند. بنابراین گمان نکنید عکس گرفتن از یک فرد رهگذر در خیابان کاملاً عادی است.

سوژه شما حتماً باید شما را تأیید کند و اجازه عکاسی از خود را بدهد. در غیر این صورت این کار شما جرم محسوب شده و حتی امکان شکایت از شما نیز وجود دارد. فراموش نکنید که در هر جایی از جهان عکاسی از پلیس و سایر نیروهای نظامی موضوعی به شدت حساسیت برانگیز است و حتی ممکن است به خاطر این کار بازداشت شوید. 

مردم بومی

گم کردن کردن وسایل مهم 

یکی از بدترین اتفاقاتی که در هنگام سفر اتفاق می افتد، گم کردن وسایل مهم است. اگر وسایل مهم خود به ویژه پاسپورت خود را گم کنید، باید حداقل دو سه روز را به کارهای اداری مربوطه اختصاص بدهید. بنابراین هنگام بیرون رفتن از محل اقامتتان مطمئن شوید که وسایل مهم را به نحوی در کیف یا جیب هایتان جاسازی کرده اید که ربوده یا گم نمی شوند.

البته بهتر است تا حد ممکن وسایل مهم را همراه خود به خارج از محل اقامت خود نبرید. همچنین خوب است که یک کپی اسکن شده از پاسپورت و سایر مدارک هویتی خود را نیز در ایمیل تان داشته باشید تا هنگام بروز هر مشکلی با استفاده از آن ها برای دریافت مدارک جدید اقدام کنید. 

چک کردن پریز برق 

قبل از جمع کردن وسایل خود در نظر داشته باشید که کشورهای مختلف سیستم های الکتریکی متفاوتی دارند. بنابراین اگر تبدیل برق مناسبی همراه خود نداشته باشید، بردن لپتاپ یا تلفن همراه کاملاً بی فایده است. بنابراین قبل از سفر یک آداپتور کوچک مطابق با سیستم برق کشی مقصد را خریداری کرده و همراه ببرید.

کلام آخر

بهترین مسافران کسانی هستند که می دانند چگونه بدون هیچ حاشیه و چالشی به سفر بروند. البته چالش و وقایع ناگوار بخش جدا نشدنی هر سفری است، اما برخی از مشکلات به راحتی قابل پیش بینی و جلوگیری هستند. فقط کافی است یک سری از کارهای ممنوعه در سفر را انجام ندهید.

زمانی که به یک مکان جدید سفر می کنید باید به نحوی رفتار و عمل کنید که بدون توهین به مردم محلی، به دردسر افتادن یا وخیم شدن اوضاع از سفر خود لذت ببرید. از طرف دیگر باید حساب زمان و هزینه های خود را قبل از سفر و حتی هنگام سیاحت خود داشته باشید. 

کسانی که می توانند در محدوده بودجه ای که از قبل مشخص کردند هزینه کنند، سفر بدون استرسی را پشت سر خواهند گذاشت. رفتن به یک مسافرت خوب دربردارنده ملاحظات مختلف است و انجام یک سری اشتباهات ممکن است دورانی را که برای آن بسیار شوق داشته اید، به کلی تلخ کند. 

در این مقاله توضیح داده شد که در نظر داشتن تفاوت های فرهنگی، برنامه ریزی و تحقیق کمک می کند که از بسیاری از مشکلات دور بمانید. فراموش نکنید که در هر حالتی مهم ترین مسأله هنگام سفر امنیت جان خود و همراهانتان است. 

همچنین می توانید با رعایت فاصله اجتماعی، حفظ بناها و آثار تاریخی، احترام به تفاوت ها و در نظر داشتن ارزهای اخلاقی و محیط زیستی بدون کمترین مسأله ای دوران خوشی را پشت سر بگذارید. هدف از هر سفری کسب تجربه، خاطره سازی و دیدن مناطق جدید است. چه بهتر که با رعایت یک سری نکات بهترین تجربیات را کسب کنید. 

اگر در این زمینه خاطره ای دارید حتماً آن را با ما بخش سفرنامه سایت بنیامین مارکو به اشتراک بگذارید.

اپیزود ۲۰: اسکاندیناوی کشور بلاروس سفرنامه برزیل الماسهای آفریقایی

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد