بوسنی و هرزگوین

قاره اروپا کشور بوسنی و هرزگوین

کشور بوسنی و هرزگوین در جنوب شرقی اروپا قرار دارد. پایتخت این کشور شهر سارایوو است. در بوسنی و هرزگوین سه قوم صرب و کروات و بوسنیایی زندگی می‌کنند. این کشور از آوریل ۲۰۰۲ عضو شورای اروپا، عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و نیز عضو ناظر در سازمان همکاری اسلامی است.

این کشور از دو ناحیه بوسنی (در شمال) و هرزگوین (در جنوب) تشکیل شده‌است. مرز آبی این کشور به طول ۲۲ کیلومتر در جنوب تنها راه دسترسی این کشور به آب‌های آزاد دریای مدیترانه است. جمعیت این کشور بیش از 3 میلیون و دویست هزار نفر است. زبان‌های محلی رایج در این کشور بوسنیایی، کروواتی و صربی است، اما بوسنیایی زبان اصلی کشور محسوب می شود. 

 

تاریخ

تاریخ کشور بوسنی و هرزگوین به قبایل اولیه ایلیری برمی گردد که اولین قبایل ساکن این منطقه بودند. 

قبایل ایلیری گروهی از مردم هند و اروپایی بودند که در دوران باستان در غرب بالکان زندگی می کردند. ایلیری ها به چند قبایل مختلف تقسیم شدند که هر کدام فرهنگ و سنت های منحصر به فرد خود را داشتند.

ایلیری ها اولین بار در قرن هفتم قبل از میلاد در اسناد تاریخی ظاهر شدند، زمانی که هومر نویسنده یونانی باستان در شعر حماسی خود، ایلیاد، از آنها نام برد. ایلیری ها به دلیل مقاومتشان در برابر تهاجم خارجی و مهارت های نظامی هولناکشان معروف بودند. آنها اغلب با قدرت های همسایه مانند یونانی ها، رومی ها و مقدونی ها درگیر می شدند.

ایلیری ها مردمی عمدتاً چوپان بودند که در جوامع کوچک و غیرمتمرکز زندگی می کردند. آنها کشاورزان، شکارچیان و تاجران ماهری بودند و به ویژه به دلیل فلزکاری و سفالگری شهرت داشتند. ایلیری ها همچنین به خاطر اعمال مذهبی خود که حول پرستش پدیده های طبیعی مانند کوه ها، رودخانه ها و جنگل ها متمرکز بود، شهرت داشتند.

قبایل ایلیری سرانجام در قرن دوم قبل از میلاد توسط امپراتوری روم شکست خوردند. با این حال، فرهنگ و زبان ایلیری همچنان در قرن ‌های آینده بر منطقه تأثیر بود. امروزه میراث ایلیری ها هنوز در فرهنگ ها و زبان های مدرن غرب بالکان دیده می شود.

 

اسلاوها

اسلاوها در قرن ششم وارد منطقه شدند و در قرن نهم پادشاهی قدرتمند بوسنیایی قرون وسطایی را تأسیس کردند. این پادشاهی در قرون 12 و 13 با ایجاد راه های تجاری و رشد صنایع معدنی و متالورژی شکوفا شد. این پادشاهی در قرن پانزدهم توسط امپراتوری عثمانی فتح شد و بوسنی و هرزگوین تا چهار قرن بعد بخشی از امپراتوری عثمانی شد.

در دوران حکومت عثمانی، این کشور رشد اقتصادی و فرهنگی چشمگیری را تجربه کرد. عثمانی ها اسلام را به منطقه معرفی کردند و بسیاری از بوسنیایی ها در این دوره به اسلام گرویدند. معماری، ادبیات و موسیقی این کشور به شدت تحت تأثیر فرهنگ عثمانی بود و بسیاری از این تأثیرات را هنوز هم می توان امروز دید.

 

اسلاوها
اسلاوها

 

امپراتوری اتریش-مجارستان

در اواخر قرن نوزدهم، بوسنی و هرزگوین پس از یک دوره طولانی ناآرامی و شورش علیه حکومت عثمانی، بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان شد. امپراتوری اتریش-مجارستان زیرساخت های کشور را مدرن کرد و فناوری های جدیدی مانند سیستم راه آهن را ایجاد کرد. با این حال، سیاست های امپراتوری در قبال جمعیت اسلاو تبعیض آمیز بود، که منجر به ظهور ناسیونالیسم و رشد جنبش های ناسیونالیستی شد.

 

جنگ جهانی 

در طول جنگ جهانی اول، بوسنی و هرزگوین بخشی از پادشاهی تازه تاسیس یوگسلاوی شد. این کشور در این دوره رشد اقتصادی و نوسازی قابل توجهی را تجربه کرد. با این حال، تنش ها بین اقوام مختلف در کشور همچنان افزایش یافت.

در طول جنگ جهانی دوم، بوسنی و هرزگوین توسط آلمان نازی اشغال شد و این کشور دوره ای از خشونت و نسل کشی شدید را تجربه کرد. این کشور پس از جنگ به بخشی از جمهوری سوسیالیستی فدرال یوگسلاوی تبدیل شد و رژیم کمونیستی جنبش های ملی گرایانه را سرکوب کرد و ایده یوگسلاوی متحد را ترویج کرد.

 

فروپاشی یوگسلاوی

در دهه 1990، یوگسلاوی شروع به انحلال کرد و در سال 1992، بوسنی و هرزگوین استقلال خود را اعلام کرد. اعلام استقلال منجر به جنگ وحشیانه بین اقوام مختلف در کشور شد که به مدت چهار سال به طول انجامید و منجر به کشته شدن بیش از صد هزار نفر شد. جنگ با امضای توافقنامه دیتون در سال 1995 پایان یافت که بوسنی و هرزگوین را به عنوان یک ایالت فدرال با دو نهاد تشکیل داد: فدراسیون بوسنی و هرزگوین و جمهوری صربسکا.

امروزه بوسنی و هرزگوین کشوری با میراث فرهنگی متنوع است که نشان دهنده تاریخ پیچیده آن است. معماری، آشپزی و موسیقی این کشور تحت تأثیر فرهنگ های مختلفی است که در طول قرن ها در این منطقه ساکن شده اند. اگرچه این کشور در دوره پس از جنگ پیشرفت چشمگیری داشته است، اما همچنان با چالش های متعددی از جمله بی ثباتی سیاسی، مبارزات اقتصادی و نابرابری اجتماعی مواجه است.

 

جغرافیا

بوسنی و هرزگوین در جنوب شرقی اروپا واقع شده است و از شمال با کرواسی، از شرق با صربستان، از جنوب شرقی با مونته نگرو و از جنوب با دریای آدریاتیک همسایه است. این کشور دارای مناظر متنوعی با مناطق کوهستانی، دره ها و دشت ها است. بلندترین قله این کشور ماگلیک است که 2386 متر ارتفاع دارد و در رشته کوه های آلپ دیناریک قرار دارد.

آب و هوای بوسنی و هرزگوین عمدتاً قاره ای است و دارای چهار فصل مجزا است. تابستان‌ ها عموماً گرم و خشک است و دمای آن در جولای و آگوست به طور متوسط حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. زمستان‌ها سرد و برفی است و دمای هوا در ژانویه و فوریه به طور متوسط حدود صفر درجه سانتیگراد است. مناطق کوهستانی کشور نسبت به سایر نقاط کشور دمای سردتر و بارش برف بیشتری را تجربه می کنند.

این کشور همچنین تغییرات منطقه ای قابل توجهی را در آب و هوا تجربه می کند، به طوری که بخش های غربی کشور مرطوب تر از بخش های شرقی است. منطقه هرزگوین در جنوب این کشور دارای آب و هوای مدیترانه ای با تابستان های گرم و خشک و زمستان های معتدل است.

 

بوسنی و هرزگوین
بوسنی و هرزگوین

 

پوشش گیاهی و جانوری

بوسنی و هرزگوین به دلیل آب و هوا و مناظر متنوع، زیستگاه انواع گیاهان و جانوران است. جنگل های این کشور که حدود 50 درصد از قلمرو آن را پوشش می دهد، زیستگاه گونه های مختلف جانوران از جمله خرس، گرگ و سیاه گوش است. رودخانه های این کشور، از جمله یونا، درینا، و نرتوا، زیستگاه گونه های ماهی متعددی هستند که فرصت هایی برای ورزش های آبی و ماهیگیری فراهم می کنند. زیبایی طبیعی و تنوع زیستی این کشور آن را به مقصدی محبوب برای علاقه مندان و دوستداران طبیعت تبدیل کرده است.

 

فرهنگ

فرهنگ این کشور با موسیقی سنتی، رقص، هنر و غذاهای آن که ترکیب منحصر به فردی از تأثیرات شرقی و غربی از دیگر کشورهای اروپا متمایز می شود.

یکی از متمایزترین ویژگی های فرهنگ بوسنیایی موسیقی سنتی آن است که متاثر از موسیقی عثمانی، اسلاو و یهودیان سفاردی است. سودالینکا، ژانر موسیقی سنتی بوسنیایی، با مضامین مالیخولیایی و احساسی آن مشخص می شود و اغلب با صدای یک ساز زهی سنتی همراه است. موسیقی فولکلور بوسنیایی که با سازهایی مانند gusle و diple، نواخته می شود، نیز بخش مهمی از میراث موسیقی این کشور است.

 

غذا

غذاهای بوسنیایی همچنین بازتابی از تأثیرات فرهنگی متنوع این کشور است. ویژگی این غذا استفاده از مواد تازه مانند سبزیجات، گیاهان دارویی و ماهی صید محلی است. برخی از محبوب ترین غذاها در بوسنی و هرزگوین عبارتند از ćevapi، نوعی گوشت کبابی که با نان سرو می شود، و بورک، یک شیرینی خوش طعم پر از گوشت، پنیر یا سیب زمینی.

 

هنر و معماری

هنر و معماری این کشور نیز متاثر از میراث فرهنگی متنوع آن است. تأثیر امپراتوری عثمانی را می توان در مساجد و بازارهای کشور مشاهده کرد، در حالی که تأثیر امپراتوری اتریش-مجارستان در معماری نئوکلاسیک و هنر نو این کشور منعکس شده است. صنایع دستی سنتی این کشور مانند سفالگری، بافندگی و منبت کاری نیز بخش مهمی از میراث فرهنگی آن است.

 

دین

دین نیز بخش مهمی از فرهنگ بوسنیایی است و اسلام، مسیحیت ارتدوکس و کاتولیک ادیان غالب در این کشور هستند. تنوع مذهبی این کشور در معماری آن منعکس شده است و مساجد، کلیساها و کنیسه ها در بسیاری از شهرها و شهرک ها همزیستی مسالمت آمیزی دارند.

بوسنیایی ها به مهمان نوازی و رفتار دوستانه با خارجی ها معروف هستند. خانواده و جامعه نیز ارزش‌های مهمی در فرهنگ بوسنیایی هستند و خانواده ‌های گسترده اغلب با هم زندگی می‌کنند و از یکدیگر حمایت می‌کنند.

بوسنی و هرزگوین علیرغم میراث فرهنگی غنی خود، در نتیجه جنگ در دهه 1990 تلفات و تخریب فرهنگی قابل توجهی را تجربه کرده است. بسیاری از اماکن فرهنگی از جمله مساجد، کلیساها و موزه ها در طول جنگ آسیب دیده یا ویران شدند. با این حال، تلاش هایی برای احیاء و حفظ میراث فرهنگی کشور انجام می شود و بسیاری از رویدادهای فرهنگی مانند جشنواره های موسیقی و نمایشگاه های هنری در طول سال برگزار می شود تا فرهنگ و هنر کشور را زنده نگه دارد.

 

کلیساهایی در بوسنی و هرزگوین
کلیساهایی در بوسنی و هرزگوین

 

بهترین زمان برای سفر به بوسنی و هرزگوین 

بهترین زمان برای سفر به بوسنی و هرزگوین تا حد زیادی به فعالیت هایی که قصد دارید انجام دهید و مناطقی از کشور که قصد بازدید از آن را دارید بستگی دارد. 

 

تابستان (ژوئن-آگوست)

تابستان فصل اوج توریستی در بوسنی و هرزگوین است، زیرا هوا گرم و آفتابی با دمای میانگین 25-30 درجه سانتیگراد است. این بهترین زمان برای بازدید از جاذبه های طبیعی کشور مانند پارک های ملی، آبشارها و رودخانه ها است. با این حال، فصل اوج گردشگری به این معنی است که مکان‌های محبوب می‌توانند شلوغ باشند و قیمت اقامتگاه ‌ها و تفریحات ممکن است بالاتر از حد معمول خود باشد.

 

بهار (آوریل-مه) و پاییز (سپتامبر-اکتبر)

بهار و پاییز زمان بسیار خوبی برای سفر به بوسنی و هرزگوین است زیرا آب و هوا معتدل است و ازدحام جمعیت کمتر است. دما معمولاً در حدود 15-20 درجه سانتیگراد است که آن را برای فعالیت های خارج از منزل مانند پیاده روی و گشت و گذار ایده آل می کند. بهار همچنین زمان بسیار خوبی برای بازدید از پارک ها و باغ های این کشور است، زیرا گل ها در حال شکوفایی کامل هستند.

 

زمستان (نوامبر-مارس)

اگر به ورزش های زمستانی مانند اسکی و اسنوبورد علاقه دارید، زمستان بهترین زمان برای سفر به این کشور است. استراحتگاه های کوهستانی این کشور، مانند جاهورینا و بجلاسنیکا، فرصت های عالی اسکی را ارائه می دهند. دمای هوا در زمستان ممکن است سرد باشد و در ژانویه و فوریه میانگین دمای آن در حدود -5 درجه سانتیگراد است.

گفتنی است که بوسنی و هرزگوین دارای آب و هوای قاره ای است، به این معنی که دما بسته به منطقه و ارتفاع می تواند بسیار متفاوت باشد. بخش‌ های غربی کشور عموماً مرطوب‌تر و خنک‌تر از بخش‌های شرقی هستند، در حالی که مناطق کوهستانی می‌توانند به طور قابل توجهی سردتر از بقیه نقاط کشور باشند. همیشه ایده خوبی است که پیش‌بینی آب و هوا را قبل از سفر بررسی کنید و مایحتاج خود را بر اساس آن ببندید.

 

جاذبه های گردشگری بوسنی و هرزگوین

بوسنی و هرزگوین کشوری با میراث فرهنگی غنی و زیبایی های طبیعی است که آن را به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل کرده است. جاذبه های گردشگری متنوع این کشور از مکان های تاریخی و موزه ها گرفته تا پارک های ملی زیبا و زیبایی های طبیعی خیره کننده را شامل می شود. در اینجا برخی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور بوسنی و هرزگوین را به شما معرفی می کنیم.

 

پل قدیمی موستار

پل قدیمی موستار یکی از نمادین ترین مکان های دیدنی در بوسنی و هرزگوین است. این پل که در ابتدا در قرن شانزدهم و در زمان امپراتوری عثمانی ساخته شد، در طول جنگ در دهه 1990 تخریب شد. اما این پل پس از جنگ بازسازی شد و به شکوه سابق خود بازگردانده شد. این پل در حال حاضر در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و یک مقصد گردشگری محبوب است.

 

شهر قدیمی سارایوو

شهر قدیمی سارایوو منطقه ای جذاب با خیابان های باریک، معماری سنتی عثمانی و بازاری شلوغ است. این منطقه مکان های تاریخی متعددی از جمله مسجد غازی هوسروف بیگ و موزه ملی را در خود جای داده است.

 

شهر قدیمی سارایوو
شهر قدیمی سارایوو

 

آبشار کراویس

آبشار کراویس یک جاذبه طبیعی خیره کننده است که در منطقه هرزگوین واقع شده است. ارتفاع این آبشار 25 متر (82 فوت) است و با فضای سرسبز احاطه شده که آن را به مکانی محبوب برای شنا و پیک نیک تبدیل کرده است.

 

پارک ملی Sutjeska

پارک ملی Sutjeska قدیمی ترین و بزرگترین پارک ملی کشور بوسنی و هرزگوین است. این پارک خانه برخی از خیره کننده ترین نشانه های طبیعی کشور از جمله کوه سر به فلک کشیده Maglic، دره رودخانه Sutjeska و آبشار Skakavac است.

 

Jajce

Jajce شهری است که در مرکز بوسنی و هرزگوین واقع شده است و مکان های تاریخی متعددی از جمله قلعه قرون وسطایی Jajce و آبشار Pliva را در خود جای داده است. این شهر همچنین به دلیل مناظر زیبای خود شناخته شده است، دریاچه پلیوا و رودخانه ورباس فرصت های متعددی را برای فعالیت در فضای باز و همچنین عکاسی به وجود آورده است.

 

بلاگاج

بلاگاج روستایی است که در نزدیکی موستار قرار دارد و به خاطر زیبایی دیدنی و اهمیت تاریخی اش یکی از جاذبه های این کشور زیبا به شمار می آید. این روستا محل Blagaj Tekke، یک صومعه قرن شانزدهمی دراویش است که در صخره ای مشرف به رودخانه بونا ساخته شده است.

 

پارک ملی Una

پارک ملی Una در منطقه شمال غربی کشور واقع شده است و به دلیل آبشارهای خیره کننده، رودخانه های شفاف و جنگل های دست نخورده مشهور است. این پارک دارای مسیرهای پیاده‌روی متعدد، اردوگاه‌ ها و امکانات ورزش ‌های آبی است.

 

تراونیک

تراونیک شهری است که در مرکز کشور بوسنی و هرزگوین قرار دارد و به دلیل اهمیت تاریخی خود به عنوان زادگاه نویسنده برنده جایزه نوبل، ایوو آندریچ نویسنده رمان مشهور پلی بر رودخانه درینا شناخته می شود. این شهر جاذبه های گردشگری متعددی از جمله قلعه قرون وسطایی تراونیک و چشمه Plava Voda را در خود جای داده است.

 

Trebinje

شهر Trebinje در منطقه هرزگوین واقع شده است و به دلیل معماری زیبا و میراث فرهنگی خود یکی از جاذبه های گردشگری این کشور به شمار می آید. این شهر مکان های تاریخی متعددی از جمله پل Arslanagića و موزه Trebinje را در خود جای داده است.

 

غار Vjetrenica

غار Vjetrenica در منطقه هرزگوین قرار دارد و یکی از چشمگیرترین سیستم های غار در بالکان است. این غار محل زندگی انواع گونه های جانوری منحصر به فرد از جمله سمندرهای کور و خفاش است.

 

بیهاچ

بیهاچ شهری است که در منطقه شمال غربی کشور واقع شده و به خاطر زیبایی های طبیعی و فعالیت های فضای باز شهرت دارد. این شهر در ساحل رودخانه یونا واقع شده است و دارای آبشارهای متعدد، مسیرهای پیاده روی و امکانات رفتینگ است.

 

بیهاچ
بیهاچ

 

توزلا

توزلا شهری است که در منطقه شمال شرقی کشور واقع شده و به دریاچه های نمک و حمام های آب گرم معروف است. این شهر همچنین میزبان رویدادها و جشنواره های فرهنگی متعددی از جمله جشنواره بین المللی تئاتر و جشنواره فیلم توزلا است.

 

Pocitelj

Pocitelj شهر کوچکی است که در حاشیه رودخانه Neretva قرار دارد و به دلیل معماری عثمانی که به خوبی حفظ شده است، شناخته شده است. جاذبه اصلی شهر قلعه Pocitelj است که مناظری خیره کننده از منطقه اطراف را ارائه می دهد.

 

Vranduk

Vranduk قلعه قرون وسطایی است که در نزدیکی شهر Zenica قرار دارد و یکی از بهترین قلعه های حفظ شده در کشور بوسنی و هرزگوین است. این قلعه در قرن چهاردهم برای محافظت از منطقه در برابر ارتش های مهاجم ساخته شد.

 

رودخانه یونا

رودخانه یونا یکی از زیباترین و بکرترین رودخانه های بالکان است و فرصت های متعددی برای ورزش های آبی از جمله کایاک سواری، رفتینگ و شنا ارائه می دهد. این رودخانه همچنین خانه آبشارهای متعددی از جمله آبشار Strbacki Buk است که یکی از بزرگترین آبشارهای کشور به شمار می آید.

آب شفاف و زلال این رودخانه هر بیننده را مجذوب خود می کند.

 

کوه Bjelasnica

کوه Bjelasnica در نزدیکی پایتخت سارایوو قرار دارد و فرصت های زیادی برای فعالیت های خارج از منزل از جمله پیاده روی، اسکی و اسنوبورد را در خود جای داده است. این کوه یکی از مکان های اصلی بازی های المپیک زمستانی 1984 بود.

 

پارک طبیعی Blidinje

پارک طبیعی Blidinje در قسمت مرکزی کشور واقع شده است و به خاطر زیبایی طبیعی خیره کننده و حیات وحش متنوعش شناخته شده است. این پارک دارای مسیرهای پیاده روی متعدد، دریاچه های کوهستانی و گونه های گیاهی کمیاب است.

 

پارک ملی کوزارا

پارک ملی کوزارا در منطقه شمال غربی کشور واقع شده است و به خاطر جنگل های انبوه، تپه های سرسبز و مسیرهای پیاده روی متعدد شهرت دارد. این پارک همچنین مکان‌های تاریخی متعددی از جمله مجموعه یادبود کوزارا را در خود جای داده است که یاد و خاطره قربانیان جنگ جهانی دوم را گرامی می ‌دارد.

 

علاوه بر این جاذبه ها، بوسنی و هرزگوین به خاطر جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی خود از جمله جشنواره فیلم سارایوو، جشنواره تابستانی موستار و جشنواره بین المللی تئاتر مقصدی عالی برای گردش و تفریح است. فرقی نمی کند به تاریخ، طبیعت یا فرهنگ علاقه مند باشید، کشور بوسنی و هرزگوین مقصدی است که مطمئناً تأثیری ماندگار از خود به جا می گذارد.

اگر تجربه سفر به این کشور زیبا را دارید لطفاً خاطرات و عکس های خود را با ما در بخش سفرنامه به اشتراک بگذارید. ما در سایت بنیامین مارکو مشتاقانه در انتظار سفرنامه های شما هستیم.


گزیده ای از سفرنامه های خواندنی

زندگی و سفر از دریچه نگاه شما

هنوز هیچ سفرنامه ای برای این مکان ثبت نشده است.

شما اولین نفری باشید که برای این مکان سفرنامه ثبت می کنید.
ارسال سفرنامه

سفرنامه های خود را برای ما ارسال کنید تا به اسم خودتان در سایت منتشر کنیم.


کشور بوسنی و هرزگوین روی نقشه

مهمترین مکان های کشور بوسنی و هرزگوین برای گردش

پربازدیدترین مطالب

بنیامین رضایی اولین ایرانی که با خودرو از تهران تا نروژ سفر کرد

  • 7دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

بنیامین رضایی؛ جهانگردی با یک دنیا ماجرا

  • 7دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

زخم مسافران گزینشی جام جهانی بر تن فوتبال

  • 2دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

چالش های سفرهای خارجی ایرانیان از نگاه بنیامین مارکو

  • 7دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

لغو یک‌ طرفه ویزای ایران با ۳۳ کشور | آیا درهای ایران به روی گردشگران گشوده می شود؟

  • 3دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

درخواست ویزای شینگن آنلاین می شود

  • 2دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

قیمت ویزا در آبان 1402

  • 15دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

هزینه های سفر به کربلا 1402

  • 13دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

شرایط فروش ارز سهمیه ای تغییر کرد!

  • 2دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

ایرانیان برای سفر به مصر چگونه می توانند ویزا دریافت کنند؟

  • 8دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

بهترین شهرهای ترکیه برای سفر

  • 26دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

معرفی بهترین پروازها به آمریکا

  • 29دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

بهترین زمان سفر به آنتالیا

  • 29دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

بهترین پروازها به کانادا در سال 2023

  • 27دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

زیباترین شهرهای ترکیه برای سفر

  • 37دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

معرفی بهترین اقامتگاه های بومگردی شیراز

  • 20دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

معرفی جاذبه های گردشگری شهر ونکوور

  • 17دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

جاذبه های گردشگری درسدن

  • 9دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

همه چیز درباره سفر به عمان 

  • 17دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

جاذبه های گردشگری کلن

  • 15دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

جاذبه های گردشگری برلین

  • 18دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

جاذبه های گردشگری دوسلدورف

  • 13دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

چطور سبک سفر خودتان را بشناسید؟

  • 8دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

سفر به اروپا با ماشین چطور ممکن است؟؟؟

  • 22دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

مهارت هایی برای جهانگردی!

  • 25دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

تکنیک های تورلیدر!

  • 8دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

چرا در چهارشنبه سوری آتش روشن می‌کنیم؟

  • 4دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

آیا سفر به پاکستان بدون ویزا ممکن است؟

  • 9دقیقه زمان مطالعه
  • 1402-04-10

یوتویب بنیامین

ویدیوهایی در مورد سفر و ماجراجویی هایی که در کشورها مختلف انجام میدم

8

دهکده هایدی در سوئیس


کتاب های بنیامین رضایی

کتاب های خواندی بنیامین رضایی، تجربه های جذاب به همراه تصاویر دیدنی


مکان های مرتبط

شاید به مکان های زیر هم علاقه مند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

با ثبت هر دیدگاه ۲۰ الماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد